wireless trainer system

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jitze, 17 feb 2010.

  1. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Puurs
    Hey,
    Ik ben niet zo onderlegd om te weten welke ontvangers CPPM uitgeven.
    Ik heb geprobeerd met Futaba ontvanger de kanalen 3 en 4 te overbruggen maar dat lukt niet.
    En de Frsky TFR4 of TFR4-B wortd niet meer verkocht.
    Kan iemand mij een paar types opgeven welek ik kan gebruiken om de Futaba WTR-7 na te maken ?
    TX
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Bij veel Futaba ontvangers staat het CPPM signaal op het "ongebruikte" pootje van de BATT aansluiting. Dat is het "bovenste pootje", de middelste is de + (plus) en de onderste de - (min).
    Vaak staat er bij die aansluiting BATT/DSC, als dat er bij staat is het zeker dat het CPPM signaal op het betreffende pootje te vinden is. Het kan goed zijn dat het signaal vrij zwak is en dat er een kleine versterker nodig is om het op te poetsen zodat het door de "leraar" zender te gebruiken is. Dat is echter een heel simpel iets en hoeft geen enkel probleem te zijn.
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  4. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Puurs
    TFR 4 besteld.
    TX !
    Prettige feestdagen
     
    jve vindt dit leuk.
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb hier nog een FT4R van cooltech liggen zou dat werken?
    Dan hoef ik alleen het kabeltje te bestellen
     
  6. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Puurs
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Eerst opzoeken of die ontvanger CPPM kan uitsturen andere is het kansloos. Ik ken geen Futaba ontvangers die dat doen vandaar het FrSky advies.

    Erik
     
  8. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis

    Heb je misschien hier meer info over omtrent het aansluiten e.d.?
     
  9. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Puurs
    Hey Roland,

    Heel eenvoudig bij de Frsky TFR4 signaal K3 en K4 verbinden met jumper die erbij zit.
    Dan K1 met kabeltje van HK (zie link boven) verbinden met trainerpoort op T14 SG.
    Dan je leraar en leerling zender instellen zoals beschreven in handleiding. Dit is even zoeken.
    Aansluitingen zie bijgaande foto's.
    Hopelijk is dit van enige hulp.

    Zalig Pasen nog, en hou jullie gezond.

    Robert
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. JanD

    JanD

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Woerden
    Voor aansluiten ontvanger zie de de post van Roland. Indien je de benodigde kabel zelf wilt solderen kan je een Futaba servo (verleng) kabel aan een 6 polige 'Futaba' steker zetten. Zie voor aansluitingen de eerste foto in de eerste post in dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/futaba-trainer-kabels.101725/
    Te maken verbindingen:
    - ground: Futaba pin 2 aan de zwarte 'servo' steker draad
    - +V switched: Futaba pin 5 aan de rode 'servo' steker draad
    - signal IN: Futaba pin 6 aan de witte 'servo' steker draad
    De Futaba steker kan wat lastig solderen zijn, ik heb de draadjes 'tegen' de pinnen gesoldeerd en voor de zekerheid hier nog een krimpkousje omheen. Goede trekontlasting krijg je door ook een verdikking (krimpkous) om de kabel te doen ter hoogte van de uitvoer van de stekkerbehuizing.
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    vlieg al een jaar kabelloos trainings systeem
    Graupner MZ32 samen met een MZ12 werkt perfect.
    Zeer makkelijk in te stellen.
    Kan je "on the fly" kanalen (alle 16) vrij geven om functies naar de leerling over te dragen.
    gr Martin
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De trainer instellingen op de T14SG hebben 3 mogelijkheden op de kanalen: Norm, Func en Mix.
    Wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
    - Norm, 1 op 1 channel mapping?
    - Func, channel mapping naar believe?
    - Mix?

    Wat heeft de voorkeur? Ik vind het trainen met schakelaar niet fijn, het liefst stuur/corrigeer je (direct) wanneer de trainer zijn knuppels aanraakt.

    Dit staat er in de manual:

    NORM: The model is controlled by signals from the student transmitter.
    MIX mode: The model is controlled by signals from the instructor and student transmitters. (Reset the student's model data to the default condition.)
    FUNC mode (function mode): The model is controlled by signals from the student transmitter with the instructor 's setting. (Reset the student's model data to the default condition.)

    OFF: Only the instructor side operates.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je tijdens het lesgeven de trainerschakelaar niet wil bedienen gebruik je 'mix'. Als trainerschakelaar kies je een aan-uit schakelaar en die zet je op 'aan'. Daarna heb je allebei evenveel gezag over het model en kunt dus tegelijkertijd sturen. Hierbij worden de instellingen van de leraarzender gebruikt en moet het in gebruik zijnde modelgeheugen in de leerlingzender op default staan.

    De Duitstalige handleiding van de T14SG is overigens duidelijker en uitgebreider dan de Engelstalige. Hierin staat de trainerfunctie beschreven op bladzijde 24.

    https://www.ripmax.de/media/download//m/a/manual_t14sg.pdf
     
    jve vindt dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ok, ik ga mix invoeren.
    Ik neem aan dat de % de uitslag is die zowel op de leraar- leerlingzender ingesteld wordt en dat de leraar (100%) altijd overheen de leerling kan (50%)?
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    @Willem
    Zelf gebruik ik bij leraar/leerling gebruik de mix functie meestal . Tijdens start en landing is de leerling (in de beginfase) buitengesloten via een schakelaar. Zelf vlieg ik met met relatief grote uitslagen. Daarvan geeft ik de leerling dan 50 %. Is voor hem handelbaar en ik kan niet alleen gewoon meesturen maar door de grotere uitslagen ook overrulen. Tegen de tijd dat dat echt nodig is neem ik via de schakelaar de besturing weer volledig zelf over.

    @Allen
    Draadloos leraar/leerling wordt steeds makkelijker realiseerbaar. Sommige merken bieden het intern al aan (Spectrum). Anderen hebben een apart moduul (Futaba). Maar feitelijk kan het altijd als je een ontvanger vindt die cppm uit kan sturen (FrSky TFR 4B voor Futaba FASST). Met zo'n ontvanger kun je ook verschillende merken aan elkaar koppelen. Ik heb een Spectrum ontvanger die cppm uitstuurt. Dat gaat dan de Futaba trainerpoort in (vierkante stekker). Een clubgenoot is nu bezig met een printje waarmee je vier kanalen van elke ontvanger aansluit op de converter (printje). Die maakt dan cppm van het pwm aanbod per kanaal.

    Met echte beginners hou ik zelf de eerste vluchten de gasfunctie. Gasgeven met dezelfde stick waarmee je rol stuurt blijkt in het begin lastig. Onze instructeurs hebben zich aangeleerd om steeds te benoemen dat ze meesturen als ze ondersteunen. Dat geeft de leerling duidelijkheid of hij iets doet of de instructeur (in het begin ropen ze zelf vaak dat het model .......... doet, echt niet!).

    groet,
    Erik
     
    jve vindt dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Eric,
    Bedankt voor je feedback.
    Ik deed het altijd met func en dan op schakelaar maar merk naar mate de leerling vordert dat je die schakelaar steeds langer moet vasthouden.
    Da's niet handig. Ik ga mix proberen.
    Die print lijkt me interessant, ik zoek ook naar mogelijkheden om merk onafhankelijk leerlingen te ondersteunen.
    Dat zou geweldig zijn.
    Groeten,
    Willem
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Met die converter kun je met je eigen zender als leerling zender de leerling ondersteunen. Voor een intermediate kandidaat voldoende maar niet voor een absolute beginner.
    Of je laat de leerling dan met jouw zender sturen en pakt zelf de zender van de leerling (die dan de leraar zender is).

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    jve vindt dit leuk.
  18. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Gebruikte eerst 2x dx6i van spectrum bedraad.
    Nu een DX8G2 voor de mentor en een dx6i voor de leerlingen dat werkt primma
     
  19. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Puurs
    @Erik van Nes
    Dat je Spektrum met Futaba kan koppelen lijkt me interessant. Dan zou ik dat kunnen gebruiken om nieuwe leden die Spektrum hebben ook te kunnen opleiden met draadloze koppeling met mijn T14SG.
    Is dat al werkend?
    Welke Spektrum ontvanger geven zo'n PPM signaal uit, en is dat op 1 kanaal?
    Waarvoor maakt je vriend dat speciaal printje, dat is mij niet duidelijk?

    Graag wat meer info als het kan.

    Groeten,
    Robert
     
  20. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Je zoekt een Spectrum ontvanger die binnen jouw zendprotocol een cppm signaal kan uitsturen. Van Futaba en FrSky ben ik op de hoogte.
    Je zou zelf ook binnen de Spectrum gebruikers kunnen informeren.
     

Deel Deze Pagina