Wisboom stoomgemaal

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door SWEK, 31 dec 2020.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    De voorgevel ziet er echt mooi uit en ik ben benieuwd naar het resultaat als we volgende week alles weer bij elkaar zetten.
    Leuk die opmerking, het lijkt wel weer gewoon werk. Na het ontbijt doen wij eerst onze dagelijkse wandeling en na de koffie zeg ik ook, ik ga aan het werk. Toch bevalt het me prima om als "eigen baas" dingen te doen zoals en wanneer je zelf wil.

    Groet, Jan.
     
  2. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Max z, voorzover we kunnen beoordelen aan de hand van de vele bouwkundige details, is het eigenlijk zeker dat het gebouw om de installatie is gebouwd. Want de installatie was inderdaad te groot om zomaar naar binnen te worden geschoven.
    En als we kijken naar bijv. de ondersteuningen, rookgeleidingen onder de ketels in de achterste ruimte, dan konden die alleen gebouwd zijn rondom reeds geplaatste ketels.
    Ook voor de grote vliegwielen en de uitlijningen van de schepraderen moet dit al in een vroeg stadium van de bouw zijn gedaan.
    Bovendien zijn er twee vloer niveau’s in het gebouw.
    Dat is ook verklaarbaar door het waterniveau in de lage boezem ( waarboven de ketels stonden) en de positie van de schepraderen om het water naar de hoger gelegen hoge boezem af te kunnen voeren.
    Het deel waarin de stoomketels stonden ligt daarom op een lager niveau dan de vloer in de machinekamer. En de machinekamervloer ligt weer lager dan de weg ervoor. Daarom is er direct achter de hoofdingang ook een trap van een paar treden.

    Al dit soort zaken leiden er toe dat de grote machine delen in een vroeg stadium moeten zijn neergezet en dat het gebouw daar vervolgens omheen is afgemaakt.
    In de officiële opdracht aan de bouwer van de stoominstallatie ( de gieterij “Prins van Oranje” in s’ Gravenhage) zijn hiervoor zelfs procedures vastgelegd.
    E.e.a. aan bouwtechnische afstemmingen “te bepalen op het werk en ter beoordeling van de opdrachtgever”.
    De bogen in de voorgevel zijn dan alleen als “versiering” aangebracht.
    Ook bij andere bouwwerken uit de periode van rond 1860 komen dergelijke versieringen voor.

    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
    Potter, k-k, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    De verdiepte boogmuurtjes zijn losse stukjes muur die precies passen in de gefreesde uitsparingen. De uitsparing voor een boogmuurtje is gedaan en de tweede, als ook die van het boograam bovenin, volgt eerdaags.
    En omdat ze toch apart zijn heb ik de boogmuurtjes vast wat voorbewerkt. Gewoon om te zien hoe e.e.a. uitpakt.
    D.w.z. dat ik ze alvast in kleur gezet heb en bij het gefreesde raam ook ingezette houten vensterbank ingezet. Alle onderdelen zijn nu nog los want we moeten de basis vlak houden voor het overige freeswerk.

    Voor wie geïnteresseerd is in de gebruikte materialen….
    Het te bewerken muurtje is van 2 mm MDF waarin het patroon is ingelaserd.
    Dan zet ik daar eerst een grondlaag op . Daarvoor gebruik ik voor het gemak een Motip spuitbus. Dat trek in het MDF en zorgt er ook voor dat de kwetsbare patronen minder kwetsbaar zijn bij de verdere bewerking.
    Daarna spuit ik de stenen kleur erop.
    Dan spuit ik lichtjes onopvallende “vlekken” met donkerbruin. Vooral langs de rand en rondom het raam.
    Op de foto’s is dit nauwelijks te zien, maar als ik dit niet zou doen zou het muurtje te steriel zijn.
    Dan gaat de matte blanke lak erover. Daarmee seal ik alles, maar belangrijker, daarmee borg ik het oppervlak tegen de ruwere en schurende bewerking van “voegen”.
    Dat voegen is een kwestie van incasseren van het voegmateriaal. Daarvoor gebruik ik ook normaal grijs voegmateriaal uit de bouwmarkt. Voorzichtig met de vingers incasseren en daarna met een vochtig doekje het teveel weg halen. Ook dit gaat niet helemaal vlekkeloos….en voegt daarmee toch ook weer wat toe.

    Voor het in kleur spuiten gebruik ik Vallejo verf. Hier even bij elkaar gezet.
    De groene kleur is net als het bruin, gebruikt voor de lichte verwering langs, en onder, de vensterbank.
    00F42709-AF4C-4A3A-83E9-704D47112C5D.jpeg

    Ingepast in de basis muur ziet dat er dan zo uit.
    B4DAA806-E1F3-45DE-A802-D70CBCDC1E66.jpeg

    In detail. Hier zijn de “ vlekken” aan de randen iets beter zichtbaar.
    F7A0A4F2-E119-42F5-B042-948C4423A823.jpeg

    En met de verwering met alleen donkerbruin en groen onder de vensterbank.
    Als afsluiting nog even de bovenrand en de voorkant van de vensterbank met wit (drybrush) een klein accent gegeven.
    D780303A-A15E-40EA-A89C-FC48E51512F3.jpeg

    Nogmaals, deze ramen zijn nog tijdelijk en hebben hier niet de juiste vlakverdeling zoals de echte ramen.
    Maar we hebben hiermee wel de haalbaarheid van de techniek bewezen. Zo kunnen we verder..
    Gr. Jan B.
     
    vGenLheftruck_Maarten, k-k, Bert V en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Vanmorgen alles weer even bij elkaar gezet. Omdat we allemaal separaat van elkaar bezig zijn is dat natuurlijk onmisbaar. Niet alleen om te zien of ons huiswerk goed is, maar vooral om praktische oplossingen te bespreken voor de bouwprobleempjes waar de we toch tegenaan blijven lopen. Als collectief weet je tenslotte meer dan als individu….

    Zo hebben we vandaag gekeken naar de afstemming van de steunmuren van watergangen met de lagering van de schepradas zoals Jan W die heeft gemaakt. Maar ook bekeken we hoe we bepaalde onderdelen kunnen maken, en wat er nodig is voor de constructie van de schepraderen.
    En zo willen we ook de stijlvolle hekken namaken op de bruggetjes en de muurtjes van de watergangen. Die hebben vierkante staanders met een echte 19e eeuws vormgeving. Dat is bewerkelijk en daarom in een serie, lastig is na te maken. Een oplossing hebben we ook, maar daarover later meer…

    We zullen vanaf nu een bouwplaat gebruiken waarop we het gebouw, de watergangen en de schoorsteen verder kunnen gaan samenstellen. In de komende weken zullen we de onderdelen van het gebouw precies op elkaar afstemmen. Daarbij ook de definitieve hoogte van de vloeren tov het waterpeilen. De bouwplaat is het waterniveau van de lage boezem.
    Op een bepaalde plaats in de watergangen (dat is bij de bakdeuren,….maar ook dat volgt later ….) wordt het waterniveau van de hoge boezem dan opgehoogd. Op de voorste muren van de watergang is de “aangroei” van het hogere waterpeil al aangegeven.
    Maar eerst willen we nu de uitsparingen in de oostmuur voor de ramen en de deuropening nog maken. Dan kan die voormuur worden afgewerkt en kunnen we de zijmuren daaraan passend maken.

    Een klein voorproefje van de provisorische opstelling met de watergangen.
    En hier is bijv. al goed te zien hoe en waar het pad voor de hoofdingang over de twee bruggen gaat lopen.

    86669BC2-D1A5-47FA-8F2C-CBDEDBE565AA.jpeg

    64A187FB-8F3E-4DB9-96FB-2C4AC4A39ED0.jpeg

    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  5. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Even een tussendoortje…. Eigenlijk heeft het niets met stoomtechniek te maken, maar omdat we alles wat we aan het wisboomgemaal doen toch hier posten , ook deze maar..
    Een poosje terug had ik al een foto geplaatst van het schuurtje van de machinist.
    Een eenvoudig houten schuurtje met potdeksel wandjes.
    Een mooi klusje voor tussendoor, zoals ik al aangaf, (dit potdekselen wel een beetje onderschat…., maar het zit erop)

    Een stevig frame, dun triplex dakje, en veel dunne plankjes…. Alles uit restmaterialen kunnen zagen.
    Nu bezig met de deuren en de ramen..en dan komt het dak zodra ik daarvoor de pannen heb….
    En dan wil ik ook een rietlaagje eronder zoals hoort bij het vlooiendak, maar op dit modelletje alleen onder bij de zichtbare onderste laag.

    C47EB18B-54A1-4E8A-B23A-59BF512024A8.jpeg

    18680BD7-57FC-4B25-BCE7-60FF4ED54024.jpeg

    Gr. Jan B
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuk Jan, het zal mooi staan naast het gemaal.
     
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  7. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Het frezen en draaien van de centerstukken voor de schepraderen is een tijdrovend karweitje, althans voor mij. Met moderne CNC machines zou het een stuk vlugger gaan maar ik moet het doen met een handbediende draaibank en freeskolom. Maar voor een hobbyist geeft dat volgens mij zeker zoveel voldoening, als het lukt. Vandaag nummer 5 van de 8 afgewerkt. Hoe de schepraderen verder gemaakt kunnen worden krijgt in gedachten ook al een beetje vorm.

    [​IMG]

    Gr, Jan W.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
  8. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Schuurtje verder nog wat voorbewerkt. De kozijntjes erin. Straks volgen nog de ramen en deuren.
    Nu is afwachten op de pannen….zijn niet op voorraad…. dus geduld hebben….
    De gang zit er goed in. We bouwen er lustig op los.
    En deze week krijgen we hoog bezoek. De nieuwe SWEK directeur komt kijken in onze werkplaats…
    Dan moet je toch een beetje werk in het gezicht brengen……
    En met het schuurtje ernaast kunnen we de afmetingen van de gehele presentatie een beetje in beeld brengen, want het onderstel gaat verzorgt worden door SWEK en de afmetingen en uitvoering moeten nog in detail worden afgesproken.

    F016AB61-2F01-4131-A8B6-7E89B2DAE3BA.jpeg

    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    vGenLheftruck_Maarten, k-k, Potter en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zijn toch weer mooi vorderingen, tussendoor maar eens een proficiat aan alle bouwers van dit prachtige project zodat jullie een klein extra steuntje krijgen om verder te doen.
     
    Potter, Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Mooi schuurtje.
    En als ik het goed zie potdeksel planken.
    Prachtig gemaakt !!
    Groet, Ruud.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Jan Blonk en Potter vinden dit leuk.
  11. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Vandaag nog even aan het schuurtje kunnen werken. Deurtjes, luikjes en de raamlijsten erin. Daarna toch even een kleurtje gegeven.
    Het potdekselwerk stond gewoon in de zwarte koolteer. Dat glimt als het net is aangebracht, maar wordt doffer als het ouder wordt. Ik heb het met zwarte airbrush verf gespoten. Om de nerf van het hout zichtbaar te houden.
    Verder natuurlijk weer wat veroudering erop.
    Als de grijze dakpannen weer leverbaar zijn, dan kan ik het dak met de windveren pas verder afwerken.
    Wel een beetje lastig om dit zwarte schuurtje fatsoenlijk op de foto te zetten.
    7637297B-867B-41B2-B4DA-CAD57D4AC47C.jpeg

    24CDE531-4011-4D5A-8BD8-AEC35B0C5D21.jpeg

    Verwering een beetje in detail.
    8F07310E-CA0B-4032-B340-800B26817DAA.jpeg

    Gr. Jan B
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, R Groen en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    het schuurtje zou niet misstaan op de Zaanse Schans
    groet Piet
     
  13. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    De eerste vulstukken gemaakt om de kussenblokken van de raderassen op de goede hoogte te kunnen monteren.

    [​IMG]

    Vandaag kregen we bezoek van SWEK en we wilden zoveel mogelijk laten zien.
    Alles is los bij en in elkaar gezet maar desondanks was er zeker waardering voor wat we tot nu toe hebben gemaakt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Vorderingen Wisboom gemaal door SWEK geplaatst op 19 jan 2022 om 22:05

    Groet, Jan W.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2022
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, k-k en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Het word nu goed zichtbaar hoe het geheel word.
    Prachtig gemaakt !!
    Leuk ook om hem nu draaiend te zien.
    Groet, Ruud.
     
  15. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    We willen aan de 4 spanten in de machinekamer en aan het spant boven de stookplaats lampen ophangen.
    Dat zijn er 5 in totaal, en dat willen we doen met ledjes vanwege hun lange levensduur.
    Onze aanvullende eisen…. we moeten ze wel kunnen vervangen als dat nodig mocht zijn en mag er van de bedrading niets te zien zijn.


    De bedrading in de spanten werken we weg in een gleuf die we onder in de spanten hebben gefreesd. De gleuf loopt door tot in de wand en de bedrading kan daar verder in de wand.
    Op de afbeelding hieronder (die al eerder ook is geplaatst) zijn de voorbewerkte banen gezien zoals die zijn gefreesd. Vanaf de aansluitingen van de spanten naar het verzamelpunt. Hierover worden later de wandplaten met het steenmotief gezet zodat de bedrading in de wanden volledig (en permanent) uit het zicht zal zijn.
    Onder in het verzamelpunt maken we verende contacten zodat het wegnemen van het gebouw makkelijker is zonder stekkers.
    Het is ook niet voorzien dat we in dit wegneembare deel nog andere aansluitingen nodig zullen hebben. Dus twee contactpunten zullen volstaan. Weerstanden, indien nodig, kunnen in het verzamelpunt worden weggewerkt.
    Het verzamelpunt zelf blijft wel toegankelijk omdat we dit hebben voorzien achter de muur van de watergang van de schepraderen. Wanneer alles op zijn plaats staat is, zoals hier boven al aangegeven, het verzamelpunt dan volledig uit het zicht.
    Het heeft wat denkwerk gekost, maar op deze manier valt alles op z’n plaats.

    D4C2C02C-7D35-4794-B7D7-BC0FCD2B8901.jpeg

    Eerst nu ook maar eens uitgezocht welke type lamp daar zou kunnen hebben gehangen.
    We weten dat de omgeving van het gemaal pas vanaf rond 1890 elektrische aansluiting heeft gekregen, dus in de periode daarvoor zijn het olielampen geweest.
    Uit algemene historische info over verlichting, en een foto van een industriële toepassing van een olielamp elders, hebben we wel een voorbeeld kunnen vinden. Met dat ontwerp ben ik gaan zoeken naar een simpele practische oplossing voor onze maquette.
    Na een aantal proefmodellen is lijkt dit de beste oplossing.
    Het begint met twee vaste aansluitingen in het spant.
    Dat zijn haaks omgezette stukjes messing buis van 1,5/1 mm. die passen net in de gleuf. Aan de einden die in het spant vallen zijn de elektrische aansluitingen gesoldeerd. Met een houten afstandhoudertje met twee gaatjes (1,4 mm geboord) worden die in het spant gelijmd waarbij de messing einden van elkaar af wijzen. Een draad is 180 graden teruggebogen en loopt dan onder de andere door zodat ze samen naar de zijwand gaan.

    Hier hoe dat eruitziet.
    F80DE70E-E80D-4B2F-AFB8-2E2E7D165007.jpeg

    De lamp zelf is samengesteld uit een aantal onderdelen die allemaal klemmend in elkaar steken.Dit alles om de led te kunnen verwisselen.
    Hier de onderdelen bij elkaar. De twee uitstekende buisjes aan het “ spant” zijn de + en de -.
    AC6440CA-7743-4895-8B05-1B7019AD8C73.jpeg

    De pootjes van de led-lampen op lengte gemaakt en een beetje krom gebogen zodat ze klemmend vast in de buisjes kunnen schuiven. Door de houten afstandhouder en de positie in het kopje van de led zijn en blijven ze van elkaar geïsoleerd.
    530A4467-3C6D-43CE-9B84-C62724DDBF0B.jpeg

    Nu is het verder het samenstellen van de onderdelen tot een volwaardige lamp en het dan over de led te schuiven.
    Ik heb in de kap een doorlopend gat geboord van 4,9 mm. Daarin klemt ook de led-lamp lichtjes en voldoende. En verder zijn er drie 1 mm gaatjes geboord. Twee voor de schuivende klemmen van de onderste “bakje” (vroeger was dit het bakje voor de lampenolie) , en daarnaast nog een voor de “ bediening” waaraan ik voor de sier een houten stukje heb gezet.
    18DCB662-D8D0-421A-9702-60CB9FB25ED3.jpeg

    Om het een beetje levendig te maken zit er een flakkerend ledje in uit een immitatie kaars. ( rond de kerst een aantal voor een habbekrats bij de A….. gekocht. Die werkt hier zonder weerstand op de 3 volt knoopcelbatterij.
    82A19C72-D6BB-4A94-BAAE-B7657AED9820.jpeg

    Beetje uitgebreid verhaal voor iets simpels als een lampje misschien, maar ik heb verschillende modelletjes gemaakt . Deze is daaruit voor onze oplossing de beste, omdat de lamp volledig en eenvoudig in en uit elkaar kan en daarmee het onderhoud makkelijk maakt.
    Gr. Jan B.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2022
  16. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    In principe gaan LED's niet stuk, mits je de max toegelaten stroom in de smiezen houd.
    Overleven ze ruim de bouwers...
    Je voegt op deze wijze echter wel potentieel onderhoud toe, door de klempassing loop je het risico dat er een oxidelaagje ontstaat waardoor je de LED eerst enkele keren op en neer moet halen om door de oxidehuid te breken voordat ie het weer doet.
    Solderen was naar mijn idee beter geweest.

    Maar je kan geluk hebben....
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Je hebt natuurlijk gelijk dat solderen beter is. Wanneer de spanten definitief geplaatst zijn, dan zijn de ledjes zonder enige moeite altijd nog vast te solderen in de buisjes. Dus die optie blijft nog altijd open met deze bouwwijze.
     
    k-k en Potter vinden dit leuk.
  18. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Nogmaals, je kan geluk hebben...
    Overigens, zonder verdere kritiek, want ik vind het heul erg mooi wat jullie maken...
     
    k-k, willum, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Weer even verder met het schuurtje van de machinist. De dakpannen…
    Maar voordat de pannen erop kunnen moet het net zichtbare strookje “riet” op het dak.
    Dacht aanvankelijk aan haren van een borstel, maar uiteindelijk heb hier goedkoop bindtouw gebruikt. Het eindje een beetje ontrafeld een onderaan het dak gelijmd. Om wat sneller op te schieten met een paar stukjes tegelijk gewerkt.
    En als de lijm dan voldoende was aangedroogd de touwtjes afgesneden en gelijk gemaakt.
    7BE80FD1-C2D1-4988-A7B3-3DF8442835AF.jpeg

    Daarna de dakpannen erop.
    Was even uitzoeken wat voor mij de beste methode zou zijn. Deze plastic pannen moeten nl. eerst uit de gietvorm gesneden worden en dan aansluitend, en op de randen over elkaar, gelegd worden. Lijkt zo eenvoudig op het tekeningetje…. , maar schijn bedriegt…l
    Nadat de onderste rij erop zat en ik de tweede rij volgens het tekeningetje plaatste had ik toch mijn twijfels….dan liggen er nl. in de hoek in totaal 4 laagjes plastic op elkaar. Krijg dat maar eens strak.
    Maar voor ieder probleem is een oplossing…
    Ik heb van de tweede laag, zoals bij echte pannen ook, bij ieder panetje een hoekje weggesneden. En dan sluiten ze veel beter aan.
    Toch jammer dat zo’n simpele oplossing niet door de fabrikant /leverancier is aangegeven. (En zoiets zou toch ook in de gietmal kunnen worden voorzien, lijkt mij.).
    Maar het gaat zo wel lukken.
    1E711BB8-49AE-479E-906C-3505B27C5FCC.jpeg

    Hier nog even hoe de “rietlaag” eronder er nu uitziet. Als je het niet weet valt het ook helemaal niet op, maar het voorbeeld schuurtje heeft dit “vlooiendak”, dus vond ik dat ook wel horen bij ons modelletje.
    5673715B-6567-4A25-8E98-8BA43F4CC7CB.jpeg
    Ik kijk er al naar uit om dit dak straks te gaan verweren, want pannen leggen is een eentonig tijdrovend klusje….

    Gr. Jan B.
     
    vGenLheftruck_Maarten, k-k, Marc w en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. SWEK

    SWEK verslagschrijvers

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Alblasserwaard
    Eindelijk zijn alle centerstukken gereed. De 1e is een uitdaging of je zoiets kan maken en vervolgens hoop je dat het lukt de 2e hetzelfde te maken.
    Als dat goed gaat is de rest gewoon veel uren maken.
    Nu wachten op het bestelde materiaal om een kompleet scheprad te maken.

    [​IMG]

    Groet, Jan W.
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Potter en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina