WK-F3A 2009 in Portugal

Discussie in 'F3A' gestart door wvr, 13 aug 2009.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bob, hoe wordt dat landen klassement dan nu bepaald, want als ik de stand zo bekijk dan zitten de japanners met 3 man in de top 10 terwijl de derde fransman pas op de 18de plaats komt. terwijl de derde amerikaan op plaats 11 staat.

    Ik heb eens gekeken, maar ze tellen de behaalde plaatsen bij elkaar op, dan klopt er nog iets niet.

    Hier kom ik dan op uit.
    frankrijk op plaats 1, 2 en 18, dat is idd 21 punten.
    Japan is 3, 9 en 10 is 22 punten
    Amerika op plaats 6, 7 en 11, dat is 24 punten, en als die ex-wereldkampioen (titelverdediger) niet mee mag tellen met het team, dan bull shit en stelt dit wk op team gebied in mijn ogen al niet veel meer voor.

    Wat mij betrefd dus japan op plaats 1 omdat het gehele team in de top tien staat.

    echt tijd voor verandering dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2009
  2. hezik

    hezik Guest

    Iets te kort door de bocht, Theo. De fransen hebben plaats 1 en 2. Dat dat beter is dan een team wat 3, 9 en 10 heeft, lijkt mij klaarhelder.

    Wat bedoel je met wereldkampioen? Dat is toch echt CPLR nu.. en als het je over 'voormalig' gaat; dan was CPLR 'vice-wereldkampioen', als je dat meetelt vervalt je redenatie al helemaal..

    Wil je nu echt zeggen dat een team wat de wereldkampioen en vice-wereldkampioen levert, volgens jou zou moeten verliezen van een team wat 3, 9 en 10 heeft?

    Je puntentelling is raar, maar als dat gewoon posities opgeteld zijn, dan klopt het toch ook? dan is: hoe minder punten hoe beter. De Fansen hebben dan toch minder punten dan de rest?!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2009
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    tja, was wat snel en nog niet helemaal klaar
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ik kan je nog steeds niet volgen, maar goed, je vroeg het aan Bob, mss dat die slimmer is dan ik :)
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Theo: Je mag de ex wereldkampioen natuurlijk wel meetellen met zijn team, maar deze keer niet, QQ deed een stap opzij en ging niet als "Team USA" (omdat hij meekon als wereldkampioen) omdat er zo een extra amerikaan meekon... natuurlijk is dit niet bevorderlijk voor de team punten...
     
  6. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Wat betreft team ranking:

    Men telt inderdaad de posities bij elkaar op. Dit lijkt misschien wat vreemd, maar klopt als een bus. Hoe kun je anders dat bepalen? Degene met de minste punten heeft gewonnen. En als je plaats 1 en 2 haalt schiet dat echt wel lekker op. Voor de ceremonie had ik verwacht dat Japan zou winnen, omdat ik niet precies wist waar Loic Burbaud geeindigd was. Blijkt het 1 punt te schelen.....

    Kijkend naar USA: Een verdedigend wereldkampioen (europees) wordt altijd uitgenodigd voor het WK of EK. Hij hoeft zich niet te kwalificeren in de nationale selectie. Dat houd dus in dat het land 4 man kan sturen als ze dat willen. USA heeft aardig wat goede piloten en dus is het redelijk logisch dat ze er 4 sturen. Dat houd dan wel weer in dat voor het landen klassement de verdedigend kampioen niet meegeteld wordt.
     
  7. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Even nog terugkomend op de individuele uitslag. De verbazing die we hadden is niet geheel terecht en verdiend wat nadere uitleg, want er is door de Fransen doordacht gewerkt:

    De fransen hadden namelijk helemaal zelf in de hand dat Benoit 2e is geworden.....

    In de laatste ronde was de situatie alsvolgt (en was bekend):

    - De eerste 2 ronden waren door CPLR gewonnen en hij was al kampioen
    - Alle directe concurenten van BPLR hadden al gevlogen voordat CPLR moest vliegen
    - BPLR's laatste ronde was goed, d.w.z. beter dan Onda en de rest in raw scores
    - BPLR had minimaal 986 nodig om 2e te worden

    Dus het was redelijk simpel: CPLR moest laag eindigen in de laatste ronde om zo zijn broer omhoog te halen. En dat klopt ook wel, want CPLR maakte van zijn laatste vlucht een potje. De laatste 8 puntsrol had maar 7 punten enz. Hij had namelijk helemaal niet willen winnen, maar bij sommige juryleden kreeg hij nog wel de punten.... (vreemd, maar goed....)

    En zie daar, BPLR werd omhoog gehaald, want CPLR had niets meer te verliezen.

    Dat men het landen klassement gewonnen heeft was echter een verrassing die ze niet zelf in de hand hadden, maar een leuke bijkomstigheid.

    Nu hoor ik verschillende mensen vragen of dit wel eerlijk is, laat ik dit zeggen: Ja, het is eerlijk. Een deel van de sport is het kennen van de regels en kijken waar je mogelijkheden liggen. En dat hebben ze hier nu eens perfect gedaan. Het mag duidelijk zijn dat de startvolgorde meehielp en dat dat gewoon geluk was. Maar van de mogelijkheid die zich nu aandiende hebben ze goed gebruik gemaakt.

    Je kunt je natuurlijk afvragen of de regels dan kloppen.....

    Hadden we niet met 1000 punten gewerkt dan was dit waarschijnlijk niet voorgekomen, dat is het enige wat ik erover kan zeggen.

    En zo zie je maar weer, het is niet alleen het vliegen wat het bepaald.
     
  8. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    En nu maar eens terugkijken hoe het was. Ik zit nu toch maar te wachten op vervoer van Pombal naar Lissabon.

    Ik kijk terug op een uiterst goed verlopen WK:

    Qua organisatie:

    - Organisatie was voortreffelijk van begin tot eind.
    - Banquet was ook goed en kan een voorbeeld zijn voor andere landen/organisaties.
    - Het vliegveld was goed ingericht zodat je alles meekreeg (beide lines waren niet ver van elkaar)
    - De jury plaatsen waren ook goed en er was goed rekening gehouden met de zon.

    Qua wedstrijd:

    - Het niveau van vliegen was hoger dan ik had verwacht
    - Sommige vielen wat mij betreft negatief op zoals Q.Somenzini en J.Schulman
    - Sommige vielen erg positief op zoals S.Kaiser, H.Danksagmuller (beter dan normaal)
    - Geen protesten of geklaag
    - Soms te veel cross wind (3e dag) wat het moeilijk maakte om 1 wedstrijd te creeeren.

    Qua mijn-kant/jurering:
    - Ik heb weer wat meer mensen leren kennen
    - Ik heb echt lekker zitten jureren. Vorig jaar was mijn eerste keer en nu heb ik er echt wat meer van genoten.
    - Mijn statistieken waren erg goed wat je uit kan leggen als dat ik gewoon goed gejureerd heb. Daarbij was iedereen (inclusief piloten) tevreden over mijn optreden.
    - Geleerd dat ik slecht tegen temperaturen kan van meer dan 38 graden..... en dat ik plaatsen heb ontdekt waar ook zweet uit kan komen... :)
    - Ik ben tevreden met de uitslag.
    - En 2 officiele uitnodigingen opo zak heb. Volgend jaar EK Oostenrijk en een wedstrijd in Italie.


    Dus...... Op naar volgend jaar in Kapfenberg!
     
  9. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Ik heb de 2 unknown schedules gescanned, maar ik weet niet hoe ik ze moet uploaden, want volgens mij mag ik dat niet op een of andere manier.....

    In ieder geval, wie ze wil hebben moet maar wat laten weten: bob.romijn@planet.nl
     
  10. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    Wat me nu pas opvalt - de nrs 1, 2 en 3 vlogen op brandstof (YS)

    :-D

    Nu even serieus de vraag:

    Weet iemand ergens een overzicht met de technische details (model, motor, accu's, servo's, zender etc) van de WK deelnemers?
     
  11. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Alle vliegers zijn in Portugal benaderd door een fransman, met de vraag of een enquete in wilde vullen. Waarin gevraagd werd naar alle technische details. Zodra hij klaar is met het verzamelen van deze info wordt het gepost op:
    RC Pilot Webzine
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Blijkbaar toch nog niet zo slecht, een brandstofkist..... ;-)
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Klopt het lijstje wel? Zijn de kisten van BPLR niet electro?

    Overigens is dat geen technische voorkeur, maar loepzuivere sponsoring.

    Als laatste moet je er dan ook bij vermelden, dat de nummer 1, het vorige WK nog nummer 2 was, omdat z'n brandstofmotor uitviel..
     
  14. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    zowel Benoit als Christophe vliegen met Yamada. Als ook Onda. Dus op dit kampioenschap klopt het inderdaad dat de nummer 1, 2 en 3 4-takt vliegen. Christophe en Benoit zullen beide niet overstappen op electro, wellicht vanwege sponsoring maar zoals ze zelf zeggen uit overtuiging! In een vliegtuig hoort een verbrandingsmotor. Dat is hetgeen Benoit me vertelde.

    Van de 10 finalisten vlogen er 5 electro (Plettenberg of Hacker) en 5 brandstof (YS of OS), allen met marginale verschillen in punten. (muv CPLR) Dus daar ligt het niet aan. Alleen vliegen alle electro mensen met een gerust gevoel dat de motor altijd loopt! Ook op dit WK zijn er weer verschillende goede vliegers geweest waarbij de motor uitviel, in meerdere vluchten en daardoor niet de ranking haalde die ze gehaald zouden hebben als ze geen afslaande motor hadden. Ook voor mij geldt, nooit meer verbrandings motoren op mijn F3A kist!
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat heb ik ook altijd geroepen, maar op een 2 meter F3A kist zou ik niet anders meer willen hoor:)
     
  16. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    ik denk overigens niet dat de gebroeders Paysant le Roux over zullen stappen op electro. Dit vergt voor hun dan ook direct een enorme aanpassing in vliegstijl. Beide vliegen erg groot, met behoorlijke snelheid. Doordat ze groot vliegen lijkt dit niet zo, maar er zit wel degelijk een behoorlijke gang in. Ik vraag me af of dit makkelijk na te bootsen is met electro.

    Daarnaast vliegen zij gewoon 2 trainingsvluchten met 1 tankje brandstof. Ook hier moeten ze dan vanaf stappen. Dus ik denk dat het nog wel even zal duren voordat zij overstappen op electro in hun F3A kisten!
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Uhm, zelfde prop en zelfde toerental=gelijk vermogen, dat zou kunnen dus waarom niet? De energie die ze gebruiken moet ook lukken voor 1 vlucht iig. De electromotor zal sneller oppakken (wat ook te vertragen is, waardoor dezelfde situatie te creƫren is).
    Maar wennen is het natuurlijk altijd...
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Toch weet iedereen wat er bedoeld wordt met YS-stijl. Ondanks dat ik inmiddels electro de aandrijving vind voor F3A, blijft een toestel dat door een YS aangedreven wordt een onge-evenaarde dynamiek hebben.
    Als daar dan ook internationaal de beste vliegers mee vliegen gaat die vliegstijl een beetje de maat der dingen worden. Gisteren heeft Dennis ons de andere kant van het spectrum laten zien en heeft daar in Nederland een ronde mee gewonnen.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans,

    Vertel eens meer over 'Dennis zijn andere kant van het spectrum'... wat bedoel je daar mee?

    Thx
    Winfried
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Winfried, hiermee bedoel ik compact, klein, langzaam, zeer effcient gasgebruik etc. Eigenlijk een ultieme vorm van beheersing laten zien.
    Het gevolg is wel dat je 'rimpeltjes in de lucht' meteen ziet in weliswaar minimiem maar toch bewegende tippen.
    Hier wordt het jureren echt lastig.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009

Deel Deze Pagina