Mijn observatie (als tijdswaarnemer te Toldijk en verder slechts ervaring als F3J vlieger) is net dat wedstrijdtactiek (waar ga ik beginnen met thermiek zoeken?) en met name inschatting vd nodige starthoogte essentieel zijn bij F5J. Is op zich al een leuk extra competitie element. Maar vermoedelijk bedoel je dat starttijd en brute power niet relevant zijn.
Mijn verwachting bij F5J is:
Bedankt sowieso voor het uitgebreide verslag - leerzaam!
- een 'race to the arms': het lichtste carbonmodel tegen een stevige prijs
- met een flinke aanwas van competitieve vliegers zal er gezocht worden naar meer selectiviteit in de wedstrijdformule. Ik verwacht dus dat de landingspunten binnenkort aangescherpt worden en F3J gaan volgen
- en dan volgt toch weer de priklanding
Er zijn betere methodes om een klasse aantrekkelijk te houden. F5J heeft een ondergrens van 12 gram2, deze grens is inmiddels bereikt. Er worden op dit moment voor eigen rekening en risico diverse nieuwe F5J ontwikkeld en in de markt gezet. Dit kost gewoon veel geld en zal in de prijs terug te vinden zijn. Niet alle modellen zijn succesvol zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat F5J F3J zal volgen als het gaat om het aanpassen van de landingspunten. Er kan beter gekozen worden voor een hoger minimaal gewicht, het verkleinen de spanwijdte en bijvoorbeeld het instellen van een maximale vlieghoogte. De techniek kan ons daar bij prima helpen.
Wij moeten niet vergeten dat we zelf de regels mede kunnen bepalen. Wij kunnen gewoon voorstellen maken en deze voorleggen zodat ze bij voldoende draagkracht in de reglementen worden opgenomen,
Ik denk dat een top F5J piloot niet per definitie duurder uit is dan de huidige top F3J piloot. Een F5J piloot kan af met minder verschillende modellen, dus ook met minder reserve materiaal. Geen kosten meer voor lijnen, een lier en de kosten van lopers tijdens grote evenementen.
Voor elke wedstrijdvlieger, in welke klasse dan ook, geldt, dat je je eigen doelen moet hebben binnen een wedstrijd. Dat maakt het leuk. Maak plezier en leer van wat er op een dag allemaal gebeurd. Door te leren, er vervolgens wat mee te doen en samen plezier maken, komen de resultaten vanzelf. In ieder geval heb je een leuke dag in prima gezelschap.