WK F5B 2014: Turnau - Oostenrijk

Gerben

Forum veteraan
Binnenkort gaat het gebeuren, het WK F5B in Turnau Oostenrijk.

Na de leuke ervaringen van de vorige keer in Buzau, gaan we dit keer met een volledig team die kant op: Rick Ruijsink als teammanager en Joris, Pieter en ikzelf als piloot.
Natuurlijk komen onze Belgische vrienden ook, Luc, Hugues en Willy zullen proberen hun mooie 3e plaats in de teamranking te herhalen (of zelf verbeteren).

De belangrijke data zijn:
22 en 23 Augustus : de Turnau Cup - een open voor-wedstrijd
24 Augustus: Model processing & registratie
25 t/m 28 Augustus : WK
29 Augustus: reserve dag en prijsuitreiking/banquet

Per dag worden twee ronden gevlogen. Na de eerste dag is de startvolgorde de omgekeerde uitslaglijst. Doe je het de eerste dag slecht, moet je de volgende dagen steeds vooraan starten, wat niet echt lekker is. Dan is het nog nat en vochtig dus langzaam en weinig thermiek. Omdat er pas na de 5e ronde een schrap wordt toegepast telt een mindere vlucht ook lang door.
Totaal is er in 8 ronden maar 1 schrap, je mag dus eigenlijk nooit 'limiten' en te vroeg landen, omdat een minder goede rakkenvlucht dan blijft tellen. Dat maakt het best wel spannend... motto is dus op safe vliegen, maar ook weer niet te safe waardoor je weinig rakken vliegt.

Qua training hebben Pieter en ik vooral veel wedstrijden gevlogen, alleen al de afgelopen 1 1/2 maand hadden we ieder weekeind wel een wedstrijd; Eurotours in Duitsland (2x) en Engeland en 2 wedstrijden in Belgie. Volgende week maandag vertrekken we richting Oostenrijk, zodat we nog 3 dagen op locatie kunnen trainen. Joris en Rick komen eind volgende week en dan zijn we compleet.

Tot een week of 4 terug lag ik redelijk op schema in de voorbereidingen. Avionik B12 gebouwd, FAI certificaten e.d. geregeld via de KNVVL, hotel geboekt, vrij veel gevlogen en getraind en teamkleding geregeld met dank aan http://www.borduurcentrumhoekschewaard.nl/ .

10492214_723997840971308_9049259987837742470_n.jpg

Helaas heb ik de nieuwe Avionik B12 gecrasht bij de Eurotour in Duitsland, wat de planning wat doorelkaar gooide. Ik baalde er ontzettend van en kon me niet meer motiveren om nog iets te doen. Gelukkig is dat wat weggetrokken en zijn de WK modellen nu in ieder geval klaar, nu nog invliegen. Dat is weer erg laat natuurlijk, zo had ik dat van tevoren niet bedacht, maar het moet maar. Mochten ze niet bevallen grijp ik terug op de 'oude' B10's die ook prima gaan.

Deze week dan nog de rompheaters voor de B14's bouwen (vannacht zijn ze al gelamineerd), spulletjes bij elkaar zoeken, een reserve heaterbox afmaken en nog meer van dat soort details. Gisteravond nog een rondje hardgelopen om ook het fysieke deel scherp te krijgen, ging best lekker eigenlijk. Hopelijk vanavond dan een rondje vliegen en dan gaat het langzamerhand de goede kant op..

Er schijnt WIFI op de wedstrijdsite beschikbaar te zijn, we zullen proberen af en toe een update te plaatsen..

Groetjes,
Gerben

Laatst bewerkt:
Mooie afvaardiging Gerben!
Heren, veel succes en benieuwd naar de punten... en mooi weer!

Ga je het nog live bijhouden, zoals in het verleden? :p
Gr Bas

Succes allemaal!

Sergey komt ook schreef hij me.
Neem wat nederlandse groente en fruit voor hem mee ;-)

En Gerben, niet te kort vliegen, hij moet wel piep zeggen op B voordat je terugvliegt.

GJ

Laat de blog maar doorkomen, dan zijn we er toch nog een beetje bij.

Volgens mij zou dit ook wel eens de 1e keer kunnen zijn dat Rudi Freudenthaler niet meevliegt.

Een korte update: woensdag de nieuwe B14 ingevlogen. Zowaar heeft mijn lieve vriendin me geholpen door het b-rak te bemannen, dus kon even effectief trainen. Er is nog wat afstelwerk te doen, ik ben nog niet overtuigd dat de B14 beter gaan dan een B10..
Best kans dat ik met de B10 het Wk ga vliegen, als dit patroon zich herhaalt bij de trainigen in Turnau.

Gister een rondje wezen trainen bij Luc en Willy, maar met maar 4 uur slaap ging dat niet echt soepel. Ik slaap onrustig, in de wetenschap dat nog niet alles voorelkaar is...
Vndaag druk bezig geweest allerhande kleine dingetjes af te maken, een tweede romp-heater voor de B14, een reserve heaterbox, verloopkabeltjes voor de limitertester, een unilog-verlengkabeltje wat de storingen onderdrukt, nog 2 verse Dinogy 10S packs solderen, etc etc. En dan van alles inpakken, et hobbyhok is halfleeg en de gang staat behoorlijk vol met koffertjes en tassen etc... Nu maar hopen dat ik niets vergeten ben.

Nu nog even kijken of ik een mooie oplossing voor het vervoer van de rompen in de auto kan verzinnen en dan nog een beetje slapen hopelijk.. morgen 1200km cruisen, op naar hotel Kirchleitern :)

Groetjes,
Gerben

Best kans dat ik met de B10 het Wk ga vliegen, als dit patroon zich herhaalt bij de trainigen in Turnau.---------

Groetjes,
Gerben

Piermario schijnt toch nog steeds bij rustig weer 52ers te vliegen met de B14 vleugel op B10 romp.
Ik zou vliegen waar je het meest vertrouwen in hebt, als je gewoon constant kan vliegen, al zijn dat dan niet continu 46ers dan maak je een betere kans dan dat je steeds cuts hebt of in de thermiek naar beneden dondert.

---------Nu maar hopen dat ik niets vergeten ben.

Groetjes,
Gerben

Dit is net even te ver om je zender te komen brengen...

Goeie reis!

GJ

Ook ik heb er ontzettend veel zin in!
Helaas heb ik niet zoveel wedstrijden kunnen vliegen zoals Gerben en Pieter maar daarentegen heb ik veel thuis gericht geoefend en getest. Ik vlieg dit jaar ook weer met mijn twee RW4's op 5S. De afgelopen maanden ben ik hard bezig geweest met de juiste prop, ramping, uitslagen, CG, accu's en andere zaken. Hopelijk ga ik daarmee iets hoger eindigen dan mijn 34e plek van vorige keer. Omdat we dit WK met een volledig team van drie vliegers zijn ipv twee zijn, hebben we ook de mogelijkheid om als land wat hogerop te komen. We gaan het zien.
Alvast bedankt voor jullie support!

Groet,
Joris

Hallo Gerben, moest je nog iets vergeten zijn kan je me het altijd laten weten.
Willy en ik vertrekken woensdag morgen.
grtz,

Luc

Ik vertrek vrijdag heel vroeg en kan eventueel de laatste dingen meenemen...

Gerben, Pieter, Joris, succes met de voorbereidingen, tot vrijdag middag/avond.

Rick

Bedankt mannen :)

Wij zijn inmiddels aangekomen in Turnau. De reis verliep redelijk vlotjes, 7:20 weggereden naar Pieter, 8:15 reden we daar vandaan en 18:45 kwamen we aan in het 'Gasthaus'. Duitsland is niet meer wat het geweest is, veeel wegwerkzaamheden en stukken 130, daartussenin hebben we ook vrij rustig gereden want die korte stukjes hard rijden brengt dan ook niks.

We werden meteen hartelijk verwelkomd, aardige mensen hier. Het Gasthaus is vrij basic maar voldoet prima voor ons, een stopcontact om te laden en een goed bed. Slechts 3km van het veld, dus we kunnen uitslapen..
Nadat we de kamers even bekeken hadden snel naar het vliegveld gereden, waar Alan en Jos al klaarstonden om ons te verwelkomen. Het veld ziet er goed uit, met mooie bergen op de achtergroond. De centrale tent en de pitstenten (grode pagodetenten) staan al.
Nadat we het veld goedgekeurd hadden zijn we nog een hapje wezen eten met zijn vieren, de schnitzel (wat anders..) smaakte goed :)
Net nog even de laders en voeding klaargezet en de lipotjes van de webcam geladen, morgenochtend kijken of we op het wedstrijdveld mogen trainen, anders moeten we uitwijken naar het trainingsveld 20km verderop.

Morgen verder, nu maar eens slapen...

Groetjes,
Gerben

Succes daar Gerben en anderen, ik zal de updates in de gaten houden.

Kan iemand me uitleggen wat een rompheater is en waarvoor het dient? Kan me er geen voorstelling van maken.

Je doet je accu voorverwarmen voor de vlucht echter na het inbouwen en vlieg klaar maken van het model moet je veelal nog wachten voordat je kan vliegen, in die tijd zorgt die verwarmer ervoor dat je lipo in de romp niet afkoelt.

Back