WK F5B 2014: Turnau - Oostenrijk

Succes heren, make the dutch proud!

Nou, dan hebben we in ieder geval nog iets om trots op te zijn.
Ik zag dat er ook een couplet van het Wilhelmus op de tas staat, dus ik verwacht wel een video dat jullie uit volle borst meezingen!

En Gerben... niet met het duitse volkslied meezingen... in ieder geval niet de tekst " Deutschland Über alles " zoals we ooit eens op de Nurburgring deden.
Schijnt nogal verkeerd te vallen.

GJ
 
T'is maar een tip

Toen we eindelijk aan de beurt waren bleken de limiters van Pieter flink te hoog te testen (1850-1950Wmin), die van Joris waren keurig in order (1730-1740Wmin) en die van mezelf ook ok (1690-1775Wmin).

Dit verhaal doet me denken aan een evenement ergens in Verweggistan tijdens een Vrije Vlucht EK of WK. (lang geleden overigens ;) )Ook daar model controle en controle op gewichten. Bleken plotsklaps al onze rubbermotoren te zwaar :confused:
Sinds die tijd zijn wij altijd op pad gegaan met geijkte gewichten ..........

Les van het verhaal: kontroleer de kontroleurs (en hun apparatuur)
 
Dat zal ongetwijfeld met de toerentallen te maken hebben. Een winglet die bestand is tegen zulke krachten zal niet makkelijk te maken zijn. Bij windturbines zie je wel winglets maar die draaien een stukje langzamer.
 
2eda6upa.jpg


The Dutch Equipe!
 
Hey jongens. Goed bezig Gerben en Pieter!

Was leuk om mijn twee favorieten teams te kunnen helpen voor het WK ter locatie.

Wat betreft de zaagtand props, ja dat is mijn creatie met hulp van Georgi Mirov. Waarom vliegt Georgi trouwens niet mee? Hij is er geloof ik wel? De prop is bedoeld een lager vermogen te vebruiken tijdens het begin van de motor loop en betere efficiency te geven tijdens deze fase. Dan bij top snelheid geen verschil. Hij werkt goed maar de profielen kloppen niet helemaal. De grotere versie (19.5x23.3) werkt nog beter maar vraagt wel een laag toerende motor (2050kv op 9S). Helaas ben ik er niet bij dus vliegt niemand deze prop. George en Mark zowel Wolf vliegen misschien met de kleinere prop (17.5x21.8).

Een winglet helpt niet als de motor uit is maar geeft dan wel een boel meer weerstand.

Jos
 
Een mooi plaatje...
Hugues, Willy en Luc,
daar tegenover Team Holland.
Teammager Rick helemaal rechts, daarnaast Pieter.

oc_04.jpg



GJ
 
Misschien heeft Pieter niet gevlogen?

Luc gaat lekker maar ik hoop dat Gerben gewoon zo door blijft vliegen en niet probeert nog strakker te keren of risico's te nemen.

Ik zou mijn geld op Piermario zetten als Wereldkampioen.

GJ
 
Ronde twee was interessant, sterk wisselende condities maakten het bij tijd en wijle erg snel (oa pb voor Thommy Person) en soms weer erg langzaam (ik kwam niet verder dan 46 rakken, ondanks veel netter en strakker vliegen dan ronde 1). De Thermiektaak gaf soms enorme lift, en soms enorme sink (Franz Riefler, Guntmar Rueb etc gelimit). In ronde 1 moest ik in totaal 3x stijgen in de thermiek om de 10 minuten door te komen, lang geleden dat ik dat nodig had (en mazzel dat ik zuinig gevlogen had).
Luc had in ronde 2 een 'dikke vlucht' en schoot zo de top 10 in met een 7e plaats.

Bij het inschakelen van Pieter zijn model in ronde 2 werkte 1 servo niet, snel de vleugel losgehaald, stekker uit- en inelkaar geschoven en alles leek te werken. In de laatste 2 seconden van de voorbereidingstijd gestart (we kregen zelfs een applausje) en de eerste 4 rakken leek alles in orde, tot net na de eerste stijgvlucht toen een aileron in de hoek ging staan en het model onbestuurbaar ergens ver achter het veld het bos indook. Joris en Jamie hebben uren gezocht en niets kunnen vinden. Nadat alle vluchten klaar waren zijn we met een grote groep gaan zoeken en gelukkig het toestel weer gevonden. De B10 is dood, maar de apparatuur/motor lijken nog in orde. Helaas daarmee wel een nul op de klok voor Pieter.

Morgen meer nieuws, nu snel slapen....

O ja, ik heb nog wat foto's op het facebook-album toegevoegd:
https://www.facebook.com/media/set/...1073741833.162777407093357&type=3&uploaded=16
 
Ach, ik heb nog een nieuwe B10 klaarliggen, mocht ie interesse hebben.

Ik zit te denken om toch even die kant op te rijden.
Is het de moeite om even een dagje langs te komen?

GJ
 
Je mag maar 2 modellen processen dus zul je na een crash het toestel moeten repareren om er nog 2 in te kunnen zetten. Als ik weer met 2 toestellen op het veld verschijn zal dat de geschiedenis ingaan als het "Mirakel van Turnau".

Bewaar de B10 in ieder geval wel voor me. Overigens mag je natuurlijk altijd langskomen. Alleen is een dagje wel wat kort als je de reistijd meerekent.
 
Ja, 10 uur rijden, dagje daar, 10 uur terug..
Gisteren voelde ik me goed genoeg om dat te doen maar vandaag ben ik maar van werk thuisgebleven, dus Turnau volg ik dan wel vanaf de bank.
De B10 ligt voor je klaar (de prijs die Sergey rekent, zonder verzend of douane kosten).

Veel succes nog daar en vandaag zullen we eind van de dag wel een tussenstand zien met schrap?

GJ
 
Back
Top