WK F5B 2014: Turnau - Oostenrijk

Zo, weer een lekker dagje erop zitten. En erg nuttig ook.
We hadden met twee statieven de rakken uitgezet. Jos was zo vriendelijk steeds het B-rak te bemannen, zodat we erg effectief konden trainen. En als Alan vloog dan zat of Jos, of Pieter of ikzelf op het B-rak en zo verdeelden we het wat.
Alan heeft iets van 9 vluchten gedaan, ik 8 en Pieter 3. Bij Pieter hebben we een flinke stap vooruitgemaakt met de ramping (hoe het vermogen inkomt als je gas geeft), waardoor zijn aandrijving nu 'als vergif' loopt, wat een gang zit erin!
Zelf heb ik een prop getest en wat fijnafstellingen aan de modellen gedaan. Hoewel de B14 steeds iets beter vliegt, bevalt de B10 me voorlopig nog steeds het best. Morgen twee nieuwe accu's invliegen, zodat ik verse lipo's voor het Wk zelf klaar heb. En op de B14 nog een prop testen (iets meer spoed), eens kijken wat dat brengt.
Hier op hoogte heb ik wat meer looptijd als gewend, eigenlijk iets teveel..

Vanavond gegeten in Hotel Karlon, waar de USA, Australie en Japan zitten. Op zich redelijk gegeten, maar we hebben wel eens vriendelijkere bediening meegemaakt.

Morgen schijnt het in demiddag te gaan regenen, dus we hebben om 08:00 met Alan en Jos op het veld afgesproken voor de volgende trainingsvluchten. Dus nu alweer tijd om te gaan slapen, morgen meer nieuws :)

Groetjes,
Gerben

(zal proberen een plaatje van een romp-heater te schieten morgen)

We stonden vanmorgen om 08:15 op het veld, Jos en Alan waren er ook al. Het spetterde wat en we twijfelden, maar toch vast de statieven uitgezet. Gelukkig werd het al vlotjes droog en konden we weer vliegen..
Gedurende dag werd het weer steeds minder.. de wind stak op met turbulentie tot gevolg, en de temperatuur daalde gestaag. Waar we gisteren ruim 25 graden hadden, gaf de thermometer aan het einde van de middag nog maar 12 graden aan en om 18:00 begon het dan definitief te regenen.
Jos moest helaas om een uur of 12 weg ivm werk, spijtig genoeg was het niet mogelijk dat hij op t wk meevliegt. George kwam Jos aflossen en zo konden we toch steeds met iemand op het b-rak vliegen, wat de training veel effectiever maakt. Vandaag wat getest met iets grotere props,door de grotere hoogte (750mtr) hebben we hier wat minder vermogen dan gewend. Dat begint nu aardig te lopen. Pieter was ook lekker onderweg, tot de motor niet helemaal lekker klonk en hij voor de zekerheid landde. Bleek maar goed uit, in de vertraging v/d motor waren diverse kogellagertje totaal verdwenen! Na een motorwissel verloor hij vervolgens helaas een prop, die we ondanks met zijn allen zoeken niet meer gevonden hebben.
Tegen 6én arriveerden vele collega-WK piloten. De Fransen konden nog een vluchtje voor de regen doen en gingen weer, team Germany kwam het veld en de rakken eens inspecteren en even later kwamen Luc en Willy dan ook aan, op de voet gevolgd door Hugues. Fijn dat het BeNeLux team nu bijna compleet is, vrijdag komt Rock nog en zaterdag Joris, dan zijn we echt compleet.
Na een snelle maaltijd in het hotel van Luc en Willy zijn Pieter en ik gaan klussen. Pieter heeft de motor gerepareerd (ik had onderdeeltjes bij me, kwam mooi uit) en ik heb een motor vervangen in een B14 (liep niet helemaal lekker en George had een leuke aandrijving die ik morgen kan testen).

Nu weer ernstig bedtijd, voor morgenochtend wordt regen voorspeld dus ik blijf wat langer liggen, even 'uitslapen'. Morgen de laatste vrije trainingsdag, op vrijdag begint de 'open cup'een soort voor/testwedstrijd van 2 dagen voordat het WK echt begint.

Groetjes,
Gerben

Het viel mee, geen regen vandaag... Vandaag kwamen vele teams aan, het was druk op het veld. Er ontstond in de middag een lange wachtrij om te mogen vliegen, de modellen lagen op een lange rij, wachttijden van een uur was geen uitzondering. Luc en Willy besloten naar het 'trainingsveld te gaan en hebben daar nog vele vluchtjes kunnen doen.
Pieter heeft een prop van Luc kunnen lenen, waarmee de B10 nu enorm goed loopt. De laatste trainingsvlucht was 46 raken! Hij gaat zelfs zo hard dat hij bovenin de 6'en steeds flutter had. Zelf heb ik 7 vluchten kunnen doen. De Georgemotor kunnen testen, die gaat lekker. Maar m'n B10 gaat nog steeds als beste.. Helaas bij een van de B14's kwam een insert los. Die hebben we op het veld weer gelijmd met epoxy, koolstof erover en bij 50graden in de heaterbox. Op het einde van de middag vloog hij weer en de reparatie heeft gehouden.

Het is onvoorstelbaar wat er allemaal opgebouwd wordt op het veld. Enorme 'de boer achtige' tenten, stellages, iets wat een videowaal lijkt, etc etc. Iedere tent heeft 5kw tot zijn beschikking, ook al een hele luxe. Eind van de middag is er nog een tent recht voor de Belgische pitstent opgebouwd, geen idee waar die voor moet dienen, we zullen het morgen wel zien.

Nu een hapje eten met het BeNeLux team. Morgen begint de open wedstrijd, een tweedaagse 'test-wedstrijd'. Om 08:00 dienen we present te zijn op het veld, ik ben benieuwd.

Groetjes,
Gerben

Hmmm..... mooie indrukken op die RC-Groups plaatjes!!!!
Gerben op nr9 bovenin de lijsten... Knetters! Echt niet slecht... wij hopen hier natuurlijk op nog weer beter... Thumbs Up voor de BeNeLux, hopen dat alles mee blijft zitten!

Gr Bas

Gisteren de 2e ronde van de open wedstrijd. Gerben zorgde nog even voor paniek door het model gedurende de eerste 3 minuten van de duurtaak kwijt te raken. Het was Luc "Arendsoog" van Tricht die het aanmerkelijk lager weer terugvond. 200 meter hoogte verloren maar wel recht in een bel uitgekomen. Gerben maakte de vlucht netjes af en verbeterde zijn positie om uiteindelijk op een hele goede 5e plaats terecht te komen.

Mijn 2e vlucht resulteerde in een 45 rakken. Voor mijn gevoel ging het vreselijk langzaam maar de beelden van de pet-cam van Rick laten zien dat het best schofterig hard gaat. Als vlieger ervaar je dat toch anders. De 10 minuten waren geen probleem. Uiteindelijk heb ik mijn positie nog verbeterd en ben op een 19e plaats uitgekomen. Daarmee het doel om alle Denen voor te blijven gerealiseerd.

Hugues is netjes 8e geworden, Stefan 35e , Willy 46e met veel rakken met helaas 2 maal een limit en Luc 51e . Hoewel Luc een iets betere vlucht had dan ik was de eerste ronde niet weggekomen door een falende stekker.

We zijn inmiddels compleet. Joris kwam gisteren laat in de middag na het einde van de open wedstrijd aan.

's Avonds was de openingsceremonie. In een enorme tent op het veld. Met de gebruikelijke toespraken, een fanfare, een lokaal Tiroler-achtig bandje en een koud en warm buffet.

Ik heb de staart van mijn Avionik laat in het hotel gerepareerd. Die was licht geknikt bij de laatste landing. De landing verdiende niet de schoonheidsprijs maar daar moet een kist toch tegen kunnen. Tijdens de reparatie bleek dat de naad te droog in elkaar was gezet. Toch slordig voor een kist van meer dan 1000 Euries.

Vandaag is de officiële training en de processing. We staan voor de middag gepland dus gaan we eerst naar een apart trainingsveld om wat vluchten te maken.

Da's een goed begin Gerben, die 5e plaats op de Open Cup.

Zie ik daar nu een zaagtandprop op de foto's? Wie vliegt daarmee? Is er wat meer informatie over beschikbaar?

Vandaag was de 'officiele' training en de processing. 's Morgens hadden we afgesproken op het wedstrijdveld, om vandaar naar het trainingsveld te rijden. Ik kon zien dat een goede nachtrust Joris goed gedaan had, de korte nacht en lange rit waren weer vergeten.
Op een klein veldje hebben we wat traingsvluchten gedaan. De Italianen hadden al een rak uitgezet, maar bij controle bleek dat 6mtr te kort te zijn, dus hebben we onze eigen statieven maar gebruikt. Pieter vloog snel, Joris had een motorprobleempje in de 2e vlucht, maar vooral raken we als team steeds meer op elkaar ingespeeld.
Om 14:25 waren we ingepland voor een half uurtje training op het officiele veld (waar we de andere dagen ook getraind hebben), waar we met 5 vluchten goed gebruik van gemaakt hebben. Joris had eel last van turbulentie, Pieter ging als de eerste vlucht als een speer met een officieuze 48 rakken en ikzelf probeer mijn bochten steeds consequenter en strakker te maken (2e vlucht met cuts, dus net te kort).
Daarna mochten we verschijnen op de processing, wat leuk klinkt,maar niet meer is dan naar de model-certificaatjes kijken, het model wegen en een stikker erop plakken. Vervolgens zijn we in de rij gaan staan om de limiters te laten testen, waar we een uurtje konden verblijven. Toen we eindelijk aan de beurt waren bleken de limiters van Pieter flink te hoog te testen (1850-1950Wmin), die van Joris waren keurig in order (1730-1740Wmin) en die van mezelf ook ok (1690-1775Wmin).
En nu zitten we weer gezellig aan tafel met Luc, Hugues, Jean en Stefaan. Willy en Rick zitten op de teammanagers-meeting, om alle kleine puntjes op de i te zitten, we horen morgen vast wat er zoal besproken is. De cordon blue was hier in ieder geval lekker, nu weer terug naar het hotel en de limiters nog even terugbouwen...

Morgen begint de wedstrijd dan echt... ik ben benieuwd, morgenavond hebben we een eerste indicatie van hoe de krachten verdeeld zijn...

Groetjes,
Gerben

PS Arjan, de foto's van de romp-heater gezien?

48 rakken voor Pieter, het wordt steeds spectaculairder..cool!

ook interessant zijn de verschillen tussen de limiters. Had niet gedacht dat dat mogelijk zou zijn met ""spullen uit de winkel"",

Ronald

Ik kreeg bijna een hardverzakking toen ik de waardes van de loggers zag. De eerste 2 waren idd flink te hoog. Echter de derde bleek binnen de limiet te vallen en dat was nu juist de limiter waarmee ik de 48 rakken van de training gevlogen had. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoe opgelucht ik was.

Nu nog de loggers weer inbouwen, 2 cellenpakketten laden en gaan slapen.

Ik mag morgen als 2e starten, Joris als 30e en Gerben als 42e. Er zijn in het totaal 46 deelnemers. Gezien de tijd nodig per ronde wordt 2 ronden per dag bijna een utopie. Maandag en dinsdag lijken de weersvoorspellingen nog goed. Vanaf woensdag zou het slecht(er) worden. We zullen wel zien.

's Avonds was de openingsceremonie. In een enorme tent op het veld. Met de gebruikelijke toespraken, een fanfare, een lokaal Tiroler-achtig bandje en een koud en warm buffet.

Haha, voor jouw klinkt het Tiroler-achtig maar nee, het is echt "Steirisch" ;)

Nog veel succes en vooral veel plezier!

Johannes

Back