wobble in main gear

beste,

ik heb een kds 450 quiet en daar is iets raars mee. het bovenste punt van de main shaft draait rondjes, en dan op de manier van voor naar links naar achter naar rechts. en in de maingear zit een wobble. je zou zeggen dat dit door een kromme mainshaft komt maar die is zo recht als het maar kan.
heeft iemand enig idee hoe dit komt, en hoe ik dit op kan lossen?

gr,
jesper

anko:
hij is toch echt recht, ik heb het al met 3 nieuwe mainshafts geprobeerd maar hij blijft wobblen en draaien.

stevo:
main gear vervangen voor een align kan denk ik niet want dit is geen clone en het is een heel ander systeem (protos achtig).
en ik heb dat topic doorgelezen maar de oplossing snap ik niet helemaal.

Waar kijk je nu naar ? naar de as, of naar de bovenkant van je rotorkopje ?
De wobbel in je tandwiel is normaal bij dit soort merken.
Bij mijn hk 450 slingert de bovenkant van de kop ook een beetje, maar gek genoeg geeft dat geen problemen of trillingen.

Mijn trex 450 heeft het ook wel eens als ik er een andere onder hang

Die wobble is te zien als je ernaast gaat kijken, en het tandwiel ronddraait.
Er zit dan een hoogteslag in, alsof het tandwiel niet plat is.

Bij mij is het dan meestal dat de jezusbout, die ene die erdoorheen gaat, die een beetje te strak aangedraait is.

het is niet de jezusbout of een lager, want als ik de hele kop eraf haal en alleen de as en de main gear laat zitten dan heeft hij geen wobble en dan draait de as ook geen rondjes. het ligt ook niet aan ongebalanceerde bladen want ik heb het ook geprobeerd zonder bladen.
iemand nog een idee hoe het anders zou moeten komen?

Als je de Jezusbolt te strak aan draait vervorm je het gear.
Is dat het geval?
nee, want zonder de rotorkop met alleen de as en maingear zit er geen wobble in.

de bladen zijn gebalanceerd en ik heb ook een test zonder gedaan en toen was de wobbble nog steeds.
hoe moet je je flybar dan balanceren?

He grapjas

Je hebt 2 jezusbouten, zoals ik al zei.
1 in de kop, en 1 in het tandwiel.

Die flybar heeft niets met je tandwiel te maken
Ga nou eerst even kijken of het wat uitmaakt als je de onderste jezusbout losser zet

He grapjas

Je hebt 2 jezusbouten, zoals ik al zei.
1 in de kop, en 1 in het tandwiel.

Die flybar heeft niets met je tandwiel te maken
Ga nou eerst even kijken of het wat uitmaakt als je de onderste jezusbout losser zet

dat heb ik al gedaan en dat heeft geen effect.

Zit in dat geval het midden van het tandwiel wel goed?
Daar zit zo'n rond metalen plaatje, met het one way lagertje etc
als dat rondje niet helemaal lekker op het tandwiel geschroeft zit, trekt het spul ook krom

Zit in dat geval het midden van het tandwiel wel goed?
Daar zit zo'n rond metalen plaatje, met het one way lagertje etc
als dat rondje niet helemaal lekker op het tandwiel geschroeft zit, trekt het spul ook krom
zoals ik eerder al gezegd heb heb ik een ander systeem dan de trex.
ik heb een snaar die van de motorpinion (daar zit bij mij de one-way lager) naar de maingear en dan naar de tailgear.
maar als ik de as (met maingear) over de rand van mijn tafel rol dan zit er geen wobble in. daar uit kan je dus al zien dat je het hogerop in de kop moet zoeken.

dus je ziet de bovenkant van de mainas niet woblen maar de main rotorhub die op de as zit? De main rotorhub kan gewoon krom zijn, of er zit veel speling tussen mainas en mainrotorhub. Of je headstopper zit niet gecentreert. OF, het lijkt dat de hele zooi heen en weer gaat omdat je hele heli heen en weer gaat. maak eens een filmpje dat brengt veel meer duidelijkheid.

Dat een main gear niet vlak is komt zeer vaak voor bij 450's.

Back