Wolf K10 Hydro

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Helaas heb ik geen digicam ter beschikking om video beelden te maken.
Het sneeuwen is gestopt, maar daarvoor is er een hare wind in de plaats gekomen en als ik naar de lucht kijk denk ik dat er dadelijk nog meer sneeuw komt. Mocht mijn vrouwtje op tijd terug zijn van haar werk dan probeer ik nog snel effe naar het vliegveld tegaan om te vliegen.

bbbbbrrrrrrr whouuuuaaaaa bbrrrrrrrr kouououououdbbbbrbrrrrrbrrrrrr

Het vliegt.

Nadat ik op ons veld aankwam moederziel alleen toch maar snel alles nagelopen en aangesloten. Laatste roercheck, alles draait de goede kant op. Motorcheck ook goed en de motordrager tordeerd helemaal niet meer. Met het model de startbaan op en model op de sneeuw gezet. Langzaam gas open en gelijk begint het model over de sneeuw te glijden. Steeds verder het gas open en steeds sneller glijdt het model over de sneeuw totdat het ineens in de lucht hangt, van schrik overstuur ik het model helemaal en trek direct het gas dicht om netjes weer te landen. Terug taxieën lukt niet, het model wil alleen maar links om en niet naar rechts. Dan maar het model weer ophalen.
2de poging, model weer netjes op de baan en langzaam gas erop, bij halfgas iets hoog en hup gelijk los. Het model reageerd erg fel op de roeren en door het vreemde aanzicht alweer verkeken op de vliegpositie, waarna een hardere landing volgde, model ligt op zijn kop in de sneeuw. Geen schade, wel een servostekker uit de ontvanger getrokken, niet gek want de ontvanger ligt los in de rompbuis. Na dit verbeterd te hebben de volgende poging. Alweer komt bij halfgas het model los en nu gaat het allemaal goed, inmiddels al gewend aan de felle reacties op de roeren. Na een beetje uittrimmen gaat het perfect. Conclusie na een vlucht van ruim 10 minuten, dit model vliegt gewoon goed. Looping heb ik wel al geprobeerd, maar daar draait het model nog uit, dit komt door de kromme roeren (te warm gefolied) Rollen heb ik nog niet geprobeerd, eerst het model nu beter leren kennen.

Nu maar weer lekker dicht bij de kachel kruipen om warm te worden.

Nog even voor alle duidelijkheid mijn huidige setup van de Hydro.

Motor Typhoon 6/20 met een 7x6 prop,
regelaar CC Phoenix 25
accu 3s kokam 1500
ontvanger MZK Sexta
servo's 3 x 9 gram
gewicht 460 gram

Hallo Theo,

Ik heb mijn Hydro wolf K10 ook klaar voor de eerste vlucht ik heb een andere setup maar kom aan 300 gram totaal gewicht.

Groeten Peter

Dat lijkt me dan een stuk lekkerder vliegen.... ;)
Gewicht is alles met weinig vleugel...

Na de laatste vluchten vorig jaar heb ik de hydro omgebouwd en voorzien van een andere motor. Nu zit er de fietsbel op met een KV van 1500 rpm met de Ele regelaar die erbij hoort. Als prop een 8x4,3 van GWS en als accu een lipo van Ele met een capaciteit van 1000Mah en 15C. Nu heb ik veel meer vermogen dan met die Typhoon motor en ik spaar nog gewicht uit ook.
Door enkele prive problemen en ziekte heb ik weinig kunnen vliegen en afgelopen weekend heb ik dan voor het eerst weer met de hydro gevlogen en tjee, wat een verandering. Het model is nu in een vloek en een zucht weg en komt zonder problemen los. Ook het klimmen gaat nu heel goed en zelfs prophangen is nu ook mogelijk, alleen begint het model dan door het enorme koppel direct te rollen. Het sturen met de richtingsroeren is niet zo gemakkelijk in de lucht omdat het model dan vreemde bewegingen gaat maken en niet doet wat je verwacht. Nu kan dit natuurlijk komen doordat ik wel heel grote uitslagen op die richtingsroeren heb. Het vlieggedrag is perfect en voor de rest heel voorspelbaar. Langzaam vliegen is totaal geen probleem en gaat dan ook heel stabiel. Alleen als je met het model vliegt lijken alle auto's die langs ons veld rijden langzamer te gaan rijden of zelfs te stoppen en dat precies in de aanvliegroute midden voor de starbaan. Het is dan ook een echt vreemd geval dat ze door de lucht zien gaan.

Wat mij betrefd een zeer geslaagd model met goede eigenschappen. Als het meezit probeer ik van het weekend vliegfoto's te laten maken en eventueel een videofilmpje. Helaas moet ik dan iemand gaan zoeken die mijn oude VHS-minibandje om kan zetten naar digitaal beeld.

Vandaag weer 2 vluchten gemaakt met de wolf hydro, het vliegen gaat nu perfect, alleen bij de 2de vlucht die iets langer duurde dan standaard kapte te regelaar op een wel heel dom moment de motor af en moets ik een noodlanding maken. Bij die landing waar het model op de punt van een drijver terecht kwam liet alleen de lijmnaad van die drijver los. Verder totaal geen schade. morgenvroeg effe een beetje secondenlijm ertussen en alles is weer klaar om te vliegen.

Eens kijken of ik ergens in de komende week bij ons op de berghaven kan gaan kijken hoe hij het vanaf water doet. Moet ik wel een plekje zoeken dat ik genoeg land heb om in geval van nood naar te kunnen uitwijken.

Theo,

Het gebruik van je richtingroer in de lucht is fataal
je richting alleen voor op het water gebruiken.
De mijne is ook weer in vliegbare staat maar ook mij is dit al overkomen.

Groeten Peter.

Theo,

Help even herinneren voor een volgende indoor meeting. Ik heb een apparaatje dat video naar mpeg4 omzet voor internet. Signalen op tulpstekkers kan ik aan.

ok Harold is goed, zal intussen die filmpjes maken en een kabel met tulpjes heb ik bij de camera.

Richtingnroer inderdaad alleen gebruiken op de grond of water :;
In high alpha is dit zeer nuttig om de kist om de rol-as te controleren maar in gewone vlucht kan je er beter er van af blijven :D
Heb twee van deze vrolijke all-surface modellen gevlogen en neem van mij aan dat een shocky heel wat relaxter vliegt!
Maar er is niets mooier als vanaf water vliegen!
En dat is met de juiste uitslagen/expo zeker mogelijk.....
Zou graag eens zo'n EPP hydro uitproberen..........

Peter

Klopt, met de richtingsroeren in de lucht werd ik idd onaangenaam verast. Nu na veel uitproberen heb ik het langzaamaan door. Er valt mee te sturen in de lucht (heel kleine uitslagen) maar dan moet je de rolroeren erbij gebruiken. Teveel uitslag op de richtingsroeren zorgt direct voor een heel raar figuur waarna je niet meer weet hoe het model in de lucht hangt. Rollen gaan snoer strak en heel snel, loopings is geen propleem alhoewel hij er bij mij door de kromme roeren licht eruit draait. Helaas moet ik nu weer een nieuwe prop gaan monteren.
Zondag was Steven (Airbus) effe bij ons op de club en tijdens een van de vluchten verstuurde ik mij grandioos en kwam de boot met een redelijk harde klap weer op de grond terecht met als enigste schade een gebroken prop en wat krimpkousjes van de stuurstangen kapot. Als het goed is heeft Steven enkele foto's gemaakt van de slechte landing.

Back