Wren Mw 54 mk3

Hallo;
Ik heb een zwever met een Mw 54 mk3 bovenop gemonteerd die ik tweedehands heb gekocht.
Deze motor is net terug van bij Wren zelf waar ik nieuwe lagers heb laten monteren en een grondige check up laten doen.
Ik krijg deze motor niet betrouwbaar, als ik in één korte beweging volgas geef spuwt hij vlammen en wil hij niet oprevven. Aangezien dit heel ongezond is voor de motor gooi ik dan snel het gas terug dicht.
Ook heb ik constant flame outs in de lucht.
Ik heb mijn tanks al 3 maal veranderd om een weerstandsvrije brandstoftoevoer te hebben en ook mijn feulpomp en klep zitten intussen al zo dicht mogelijk bij de motor, maar niks helpt.
Nu heb ik gisteren bij het tanken gemerkt dat wanneer alles uitstaat er heel traag feul vloeit door de klep en de pomp.
Moet de klep normaal niet volledig dichtstaan als alles uitstaat of maakt dit niet veel uit?

grtz Johan

Veel verstand heb ik er nog niet van, ben m nog aan t bouwen.

Misschien eerst je leidingen pomp en kleppen doorspoelen, er zit misschien vuil in. De klep staat normaal gesproken neem ik aan gewoon volledig dicht, vandaar dat ik denk dat er vuil in zit. Misschien ook verstandig je fuel ring eens te controleren op verstoppingen in dit geval.

Als dat niet helpt zou ik denk ik eens proberen met een andere pomp, en dan zonder klep ertussen maar een handmatige klep of zo

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
lekkage

Als alles uit staat mag er geen brandstof in je motor lopen.
Je motor heeft dan te veel brandstof dit moet hij verbrande om normaal met het goede mengsel te kunnen lopen. van daar die lange vlammen voor het starten mag er geen branstof in de motor zijn
Ik neem aan dat ze bij wren geen fouten gemaakt hebben .
beginners foutje van gebruiker denk ik.
GR Gerrit Jan

Als je tijdens het tanken brandtof door de pomp / klep ziet gaan dan sluit de klep niet goed. Je ken het beste een nieuwe klep plaatsen.

Als de ecu te snel staat ingesteld dan kan de motor een flameout krijgen en zie je dus die vlammen. Probeer de accelleratie op de ecu langzamer te zetten en kijk wat dat doet.

Beginnen de vlammen als de motor nog langzaam draait of draait hij al snel? Weet je het toerental als hij gaat vlammen? Als je langzaam gas geeft dan gaat het wel goed?

vlammen

Als je tijdens het tanken brandtof door de pomp / klep ziet gaan dan sluit de klep niet goed. Je ken het beste een nieuwe klep plaatsen.

Als de ecu te snel staat ingesteld dan kan de motor een flameout krijgen en zie je dus die vlammen. Probeer de accelleratie op de ecu langzamer te zetten en kijk wat dat doet.

Beginnen de vlammen als de motor nog langzaam draait of draait hij al snel? Weet je het toerental als hij gaat vlammen? Als je langzaam gas geeft dan gaat het wel goed?

als je motor aan loopt of te zwaar loopt krijg je dit ook . gr Gerrit Jan

Dat klopt ook weer. Er kunnen veel redenen zijn. Als wren hem net onderhanden gehad heeft vermoed ik dat het zit in de rand apparatuur. Ze testen vaak alleen de motor en de niet de electronica of de combinatie.

Gisteren heb ik na de winterstop de turbinezwever weer eens bovengehaald.
De acceleratie en decelleratie zijn nu trager ingesteld en het vlammen spuwen is hiermee opgelost.
De flame outs blijven wel een probleem dat niet opgelost raakt.
Telkens ik de neus bij volgas optrek valt de motor uit zonder rook te geven.
Nu hebben we enkele tests uitgevoerd op de grond en dit waren de vreemde resultaten.
- opgestart in vlakke positie, volgas gegeven en dan de neus omhooggehouden: onmiddellijk flameout.

-opgestart met de neus omhoog en dan volgas gegeven: De motor bleef volgas lopen en ik kon de gas niet meer minderen!!!!!
Met de gasstick dicht bleef hij volgas lopen en ik heb een feulleiding moeten afknijpen om de turbine uit te krijgen.

- nog eens opgestart met de neus omhoog en halfgas gegeven.
zelfde resultaat, ik kon weer geen gas meer minderen en heb weer de feul manueel moeten onderbreken.

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van dit heel vreemde probleem?
Alle baterijen van de ontvangen en turbine zijn volgeladen en gloednieuw en in de feulleidingen was ook nergens geen lucht te bespeuren.

Het eerste wat mij te binnen schiet is een defecte ecu of pomp. Kan je de ecu log downloaden? Als de PW waarde van de pomp erg schommeld kan het zijn dat de ecu niet met de pomp kan bereiken wat hij verwacht. Dat kan ook een probleem zijn met de leidingen (verstopt filter of klunk oid?)

Test te pomp eens goed of hij mooi rustig en constant draait, ook bij lage spanningen. Als dat allemaal goed lijkt zou je de ecu compleet moeten resetten zodat hij opniew in laadt.

ja ,ik denk wel dat ik dat weet.
je zou de ecu voor de gein eens uit moeten lezen op het tijdstip van de storing.
Ik begrijp ook die vlammen wel ,en ook gelijk een min punt voor wren , want dat hadden ze allang moeten zien.
Het kan bijna niet anders dan je toerensensor zijn.
ik heb dit helaas ook van de winter ondervonden.
ik starte de Sprite , en dat ging allemaal goed , en bij gas geven direct uit ,failsafe kwam er op te staan.
ik snapte er niets van , dan nog maar een keer , en toen ging de motor wel volgas ,en kreeg ik hem niet meer uit.
de killswitch moeten gebruiken , doe dat nou de volgende keer instellen Johan,dan hoef je geen slang in te knijpen ,of zet een schakelaar tussen de pomp , dat is in 1 klap uit.
Maargoed , ik kreeg op den duur de motor niet eens halfgas ,of ie was uit.
tijdens de run zag ik bij bv 130.000tpm in eens heel kort 00000, ja en dan is ie uit.
het bleek dus een defecte toerensensor te ziijn , en die heb ik toen vervangen ,en toen heb ik het nooit meer gehad.
dus je moet daar maar even naar kijken .

Succes,

Martin.

Deze info doet een belletje rinkelen, als de motor op zijn minimum loopt draait hij mooi constant, maar op het schermpje van de uitleeseenheid schommelt het toerental voortdurend een 3 a 4duizend toeren op en af.
Kan dit ook op een foutende rpm sensor wijzen.

Enkele andere vraagjes, hoe kan je een ecu log downloaden?
Mag ik gewoon een schakelaar tussen één van de twee voedingsdraden van de pomp plaatsen als kil switch?

grtz Johan

Ja hoor gewoon tussen je pomp een schakelaar, das stukken beter dan dat je de pomp kapot perst.

Herman bedoelt de ecu uitlezen.
heb je een data kabel?
dan kun je de drivers en fad4 programma downloaden van de www.xicoy.com site ,en dan kun je de ecu uitlezen.

Ik heb spijtig genoeg geen datakabel, ik heb enkel een uitleesschermpje dat ik op de ecu kan aansluiten.
Kan ik zo een datakabeltje makkelijk kopen?
Heeft deze dan hetzelfde stekkertje als de uitleeseenheid en kan ik de ecu gewoon in mijn model laten zitten?

Wat denk je van die schommelende traagloop of is dit normaal?

grtz Johan

Laatst bewerkt:
Nee, duid ook op een probleem met toeren uitlezing / pomp aansturing. De ecu kan de regeling niet stabiel krijgen door 1 van deze 2 punten.

Aangezien deze vrij betaalbaar is heb ik gisteren bij wren een nieuwe toerentalsensor besteld. Laat ons hopen dat het probleem hiermee verholpen is.

grtz Johan

Waar woon je johan? Als het niet al te ver weg is kan ik ook een keer langskomen met de datakabel en laptop :)

Back