Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

hoi,

Nog even een vraag voor ik volgende week aan de gang ga met de as (als het niet te koud is)

Gerald heeft verteld dat je eerst alle ruwe maten draait, centergat en linkse draad. Daarna moet je de as inspannen, en de maten pasdraaien. Nu is mijn vraag hoe je de lagers, compressor en turbine nu eigenlijk pasdraait zonder dat je de as uit de draaibank mag halen. Simpel opmeten met een micrometer of?

Gr. Rik
 
Inderdaad Rik,
Zeker niet uit de klauwplaat halen en liever ook de center niet wegtrekken.
Gewoon netjes met de micrometer.
Het beste is om een los asje te hebben die netjes door de lagers schuift. Dit als referentie te gebruiken voor de waarde op je micrometer.
Dit ook zo voor het gat van de compressor (7 mm?) Hier zit nog wel eens iets verschil in.
(zelfs bij de lagertjes)
Let wel op dat je niet meteen na het voordraaien ( tot bijna de goede maat) tot de goede maten gaat afdraaien. Het as materiaal, maar ook de klauwplaat/draaibank, moet weer volledig de omgevingstemperatuur hebben.
Meestal draai ik s'avonds de as op bijna de goede maat en de volgende avond werk ik de as af. (intussentijd lekker in de draaibank/opspanning laten zitten).

Een as maken is een van de critische factoren van een turbine... op deze manier heb ik in ieder geval het beste resultaat.

succes, gaat lukken,

Jacques.
 
draaien van as

Beste Rik,
Even een aanvulling op de heer verfbrander,
Beter is een spantangset gebruiken indien je dit hebt, waarschijnlijk niet ...........
Moet je werken met een klauwplaat draai dan in deze klauwplaat een stukje zilverstaal o.i.d. af tot een center.
Laat deze center in de klauw zitten gedurende het gehele werk............
Je zult dan ook gebruik moeten maken van een meenemer.
Deze meenemer moet je zo goed mogelijk uitbalanseren om geen slinger-effect op je as te krijgen.

Neem e.e.a. in gedachte mee en sterkte.
mvg Rene
 
Hoi Rene,
Heb je ook weer gelijk in...
Ik was vergeten aan te geven, om het materiaal van de te maken as aan de klauwplaat (net achter de bekken) kant in te steken tot laten we zeggen 5 mm. Dit geeft het effect van een centerpunt en neemt de eventuele spanningen weg, indien de as niet echt recht in de klauwplaat is gebleven.
Dan heb je ook geen meenemer nodig, die nogal eens onbalans op de bank brengt. Kan je natuurlijk desgewenst weer compenseren.... maar is dan niet nodig.

groet, mijn Simplex vordert gestaag...

Jacques.
 
simplex

Hoi Rene,
Heb je ook weer gelijk in...
Ik was vergeten aan te geven, om het materiaal van de te maken as aan de klauwplaat (net achter de bekken) kant in te steken tot laten we zeggen 5 mm. Dit geeft het effect van een centerpunt en neemt de eventuele spanningen weg, indien de as niet echt recht in de klauwplaat is gebleven.
Dan heb je ook geen meenemer nodig, die nogal eens onbalans op de bank brengt. Kan je natuurlijk desgewenst weer compenseren.... maar is dan niet nodig.

groet, mijn Simplex vordert gestaag...

Jacques.

Een mee nemer die in balans is is gemakkelijk te maken van een busje die net over de as schuift.
Simplex kun je daar een foto van posten
 
Kan ik wel doen, maar in dit geval is een Simplex een 5 inch gauge stoomloc...
Rene houdt zich direct of indirect ook bezig met dergelijke modelbouw.... vandaar...
 
tunnel

De tunnel is ook een belangrijk onder deel turbine.
Ik draai de tunnel ,de lager passingen voor draaien op 21.6 ongeveer.
De lager passing voor ga ik nu op maat maken en loop de draag vlakken na met een scherp beiteltje zo dat er geen druk op de tunnel komt te staan ik heb de tunnel ver uit de klauw plaat steken om een reverentie vlak te draaien op de tunnel voor het achterste lager zo dat deze net schoon is niet meer slingert
zuiver in lijn is met de voorste lager passing.
Ik haal de tunnel uit de draai bank
Een stuk rond in de draaibank draaien op 22,03/4 de tunnel warm maken met fohn op het stuk rond schuiven met een meet klok controleren of het vlak wat je gedraaid hebt reverentie vlak niet slingert in dien nodig op nul uit lijnen. af laten koelen
met een scherp beiteltje de lager passing op maat draaien alles staat nu in lijn beter kan niet je lagers zullen je dank baar zijn.
Met een fohn tunnel warm maken en voor zichtig af nemen.
het stuk rond moet natuurlijk staal zijn want anders krijg je hem er natuurlijk nooit meer af gr Gerrit Jan
 
Ja GJ, goed omschreven, zo maak ik ze ook.
De as en tunnel zijn zeer voornaam, deze moeten echt kloppen. (wordt vaak beetje makkelijk over gedacht).

groet,
Jacques
 
Hoi allen,

Rene, ik heb een centerpunt MC3 voor aan de klauwkant. Hiervoor moet ik de klauw eraf halen, en dan kan ik m daar in steken. K zal m wel eerst goed schoonmaken uiteraard. Die meenemer ga ik morgen maken. Evenals de turbinemoer, en waarschijnlijk al een deel van de as.

GJ, bedankt voor je uitleg :) Echter zijn mijn lagers 8/18/6 in dimensies

We zullen zien wat ik er van ga bakken. Morgen post ik hier ook de foto's van de onderdelen die ik al heb.

Gr. Rik
 
Parts!!

Hoi allen,

Dan hier foto's van de onderdelen :)

b13.JPG


Gedetailleerde foto's van de onderdelen staan op mijn website

De gaspipe zat er niet bij, dat is een nalevering.
Morgen ga ik een begin maken aan de as :D

Groeten Rik :bye:
 
Aha , das mooi Rik , heeft Wren dit snel geleverd? ben ik wel benieuwd naar.


Die gas leiding kun je zelf maken joh , gewoon wat silver solderen ,kom je al een heel eind mee.

Lekker aan de as werken ,is een mooi werkstukje.

Succes,

Martin.
 
Hoi,

Ja limme, er wordt ook nog iets zelf gemaakt ;)

Ik had 2 weken geleden besteld ofso. Ze had het vorige week opgestuurd, en het was maandag erop in huis :D (afgelopen maandag dus)

De gaspijp is al betaald, dus die komt nog wel. Zo gek duur was dat leidingwerk niet ;)

Wat opvallend is, is dat wren het typenummer van de compressor en het doosje afgepoetst hebben. (geheim? :S)

Ik moet morgen eerst ff een meenemer maken.

Gr. Rik
 
Ja, hoe is het eigenlijk met jouw 54 project Gertjan
Je gaat me toch niet vertellen dat je daar mee gestopt bent he.

Groetjes,

Martin.
 
Ja, hoe is het eigenlijk met jouw 54 project Gertjan
Je gaat me toch niet vertellen dat je daar mee gestopt bent he.

Groetjes,

Martin.


nee ik ben er zeker niet mee gestopt, ik zat alleen nog te wachten op een balanceer mogelijkheid, die is nu inmiddels gekomen.
nu ga ik binnenkort allrtwee de assen (van de 54 en de kj) balanceren.
word verolgt
 
Parts2!!

Hoi mensen,

een samenvatting van vandaag, en ik zou zeggen, foto's zeggen meer dan woorden :D

b22.jpg

b23.jpg

b26.jpg

b27.jpg

b28.jpg

b29.jpg

b31.jpg

b32.jpg

b33.jpg

b34.jpg


Hope u like it :)

meer foto's op mijn website;)

Grtz Rik
 
Back
Top