ja klopt alle begin is moeilijk
het buitendraaien gaat wel perfect, want de eerste ring was exact 88 volgens de schuifmaat

, alleen toen draaide ik de beitel de verkeerde kant op, en toen was de binnenkant 82,3 ipv 82. bij de tweede ring was de dikte aan de binnenkant nog maar 1mm ipv 1,5. Ik probeer gewoon een goeie rig te draaien. Het gaat niet om perfectionisme oid, ook niet over het materiaal (ijzer, dat heb ik genoeg

) maar meer om dat ik nog geduldiger moet worden, en goed wil leren draaien voor de duurdere materialen. Aluminium heb ik namelijk niet zo veel.
Deze week ga ik CNC materialen verder bij elkaar sprokkelen voor de BF20. Ik heb al 3 stuks stappenmotoren van 2Nm. Ik moet nog een 1000VA ringkern hebben, 3 stepperdrives en een koppelingsmechanisme. Ook heb ik gelezen dat de draad van de z-as vervangen moet worden, omdat het haakse tandwiel voor "backlash" zorgt. Een pc interfacecard en optocouplercard maak ik zelf, dat zijn geen ingewikkelde PCB's (voor een elektronicahobbyist dan

).
vrijdag ga ik een meenemer, verdeelplaat en wat freesjes halen bij d'n Buitelaar. Ook probeer ik deze week de Turbine onderdelen te regelen (compressor, lagers, turbinewiel e.d.)
ik houd jullie op de hoogte. Mensen die eventueel vragen hebben mbt CNC maken van je frees wil ik wel helpen

. (het is minder duur dan de meeste mensen denken

)
Groeten Rik