X400 Micro heli van ARK

These things are cheaper to repair than many FP helis on the market.
ben ik ook niet mee eens.

meestal als ik me pic de grond in rag is het weer in elkaar klikken van onderstel en de rotorkop en weer verder gaan. tot nu toe in het extreemste geval dat de tailboom,flybar breekt ben je meestal niet meer als 15 euro kwijt voor een stukje koolstof buis waarvan je 3 tailbooms kan maken. en een stuk veerstaal voor 2 tot 3 flybars.

ik vlieg ook liever met me pic dan met me hornet. aangezien de crash kosten lager liggen dan bij een hornet. en het blijft leuk vliegen met een fp heli.

Zodra je een beetje kunt vliegen en buiten wilt spelen is een fp al snel vervelend. Dan vliegt een CP toch stukken beter. Dat het iets duurder is in het crashen... tja... je moet gewoon uitkijken en veel simmen.

Wat was nou dat verrschil tussen ccpm en cccpm?
Werd wel gevraagd, maar verder niet uitgelegd..

Niek zei:
Wat was nou dat verrschil tussen ccpm en cccpm?
Werd wel gevraagd, maar verder niet uitgelegd..

Ik denk dat je bedoel de verschil tussen ccpm en eccpm. De eerste is mechanical mixing met levers enzo en de tweede is electronical mixing in je radio zender. Ik ben net terug van de kroeg dus als ik onzin uitkraam dan komt het door het bier.

Cheers,
josh

@ Tieske. Heeft de heli al gevlogen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Tieske,

Voor je met je nieuwe aanwinst gaat vliegen moet je ervoor zorgen dat de uitslag van je cyclic drastisch gereduceerd is. Mijn advies zet zowel je rol als nick in eerste instantie op 50%, niet met expo gaan klooien maar reduceren met je ATV !. Daarbij moet je ervoor zorgen dat je de linkjes op het binnenste gaatje van je servo hevel hebt zitten, en zelfs dan moet je allert zjin !

Ik heb zelf een T-Rex, ik ben er uitermate tevreden over, hij vliegt werkelijk fantastisch (snel en wendbaar :D )

Het invliegen van een T-Rex (en ik schat dat voor zijn gelijken hetzelfde geldt) is zelfs voor een reeds ervaren vlieger behoorlijk spannend. Ik vlieg zelf al jaren met een Freya en Raptor en moet zeggen dat de T-Rex in eerste instantie erg instabiel over kwam. Dus hoe goed je ook kunt vliegen monteer er eerst even oefenkruis onder, en als je zelf nog in het leerproces zit laat hem dan even door een ander invliegen.

Succes,

Peter

Een X400 vliegt leuk, bij de ander is al een tandwiel (11T) gestript.
Degene die leuk vliegt is natuurlijk die van mijn vriend. Er was nog maar één lipo tekoop dus heb ik onder die van mij een 3s2p gehangen. Dit is echter veel te zwaar waardoor ik een behoorlijk hoog toerental moest instellen. Met het neerzetten zakt de heli dan in het gazon met als gevolg een gestript tandwiel en een kapot heckrotorblaadje. Tandwiel zal deze week nog wel binnenkomen.
Ik ben echter van plan om er metalen tandwielen op te zetten en een metalen heckrotorhuis te maken. Op zich is 't niet zo erg dat 'n tandwiel gestript word als er iets mis gaat maar dan moet je ze wel op voorraad hebben. Ik vind echter de aandrijving van de staartrotor en trouwens de hele staartrotor matig van kwaliteit, zeker tenopzichte van de rest van de heli. Verder kan ik van het vlieggedrag nog niets zeggen dus nog even geduld.

tieske

Vandaag had ik eigenlijk mijn tandwiel verwacht maar dat word dus na het weekend. Op de volgende foto's staat dus niet mijn X400 maar dat maakt verder niets uit.
afb20126.jpg

afb20127.jpg

De heli is werkelijk super stabiel. Volgens Luuk is dit de stabielste heli die hij ooit gehad heeft.
afb20128.jpg

afb20129.jpg

afb20130.jpg

Het vliegen is wel even wennen omdat de heli zo klein is en daardoor dus moeilijk te zien als hij een eindje weg is.

tieske

Heb je een beltdrive en dan nog last van gestripte staart tandwielen :(

Is de staartconstructie van de T-rex beter Tieske?

Ha Michel

De T-rex is ook niet van mij. De staart construktie en aandrijving is 't zelfde. Waarschijnlijk zelfs uitwisselbaar. Het enige verschil dat ik gezien heb is dat de tailpitch slider van de Trex een pinnetje heeft en de X400 een plastic kogeltje.
De tandwielen voor de riem zijn zo klein (11T moduul 0,5) dat die zo gestript zijn. Teminste bij die van mij was het in een paar minuten gebeurt terwijl ik toch niet echt verkeert geland ben. Gewoon weggezakt in het gazon terwijl de heli aan de grond stond.
De x400 die vandaag gevlogen heeft kwam ook vaakgenoeg in het gras. Blaadjes waren helemaal groen maar hier zijn totaal geen problemen mee. Ik heb gewoon pech gehad denk ik.

tieske

Jammer dat ze dat dan ook niet even van een Raptor gekopiert hebben. Belt direct om de hoofdas is geweldig. Waarom moet er nu weer een gevoelige tandwiel constructie tussen :(

Zoals het nu zit ben ik ook niet blij mee. Toch zit op de Treedee nt de zelfde construktie en dat is niet bepaald een slechte heli. De tandwielen zijn daar wel van metaal. Dat ben ik ook van plan. Verder hoort de heckrotor natuurlijk niet door de grond te malen. Bij mij is dat waarschijnlijk gebeurt door de veel te zware lipo.
De eerste aanzet om te tune is ook al gebeurt.
afb20198.jpg

Het tandwiel dat gestript is zit aan de voorzijde van de aandrijving. Ik heb 2 nieuwe besteld maar als ze nog een keer gestript worden maak ik ze van aluminium.

tieske

Hoi hoi,

Met de t-rex heb ik veel staartbladen gemolesteerd, zowel erg groen uitgeslagen (gras) alswel simpel de grond raken. Het waren echter altijd de bladen die braken, of zelfs gewoon afsleten op de grond 8O . Nog nooit is zo'n tandwiel gestript of een tandriem gesneuveld, de tandwieltjes zijn gewoon van het grijze t-rex plastic. Het tandwieltje op de foto lijkt op nylon.
De constructie met het extra tandwiel is zo gemaakt dat het geheel een vrijloop heeft van de motor, maar tijdens die vrijloop wordt de heckrotor wel aangestuurd. Dit heeft toch altijd probleemloos gewerkt in m'n t-rex.

Gr.A.

Vandaag een paar accu's leeggehoevert in de tuin. Hiervoor heb ik het 3s2p pakket gedeeld en er 2X 3s van gemaakt. Nu denk ik wel dat de cellen te weinig kunnen leveren. Na 10 minuten zakt het toerental in terwijl de liposafe van de regelaar nog niet in werking is. Ook zie je duidelijk dat de cellen wat opgezwollen zijn. Ze zijn dan lekker warm maar ik ze nog goed in de hand houden. Ik heb totaal geen ervaring met lipo's maar denk dat het niet helemaal goed zit zo. En tot nu toe reageerd de heli zoals ik gehoopt had. Je kunt lekker rustig opstijgen en landen op een deurmat die ik maar even voor de voorzichtigheid op het gazon had gelegd.

tieske

heel even :offtopic:

Ik kan de plaatjes niet zien, ik zie alleen linksboven een kruisje. Als ik rechtermuisknop afbeelding weergeven doe. Zie ik ze nog steeds niet. Hoe kan ik ze wel zien? :|

:bye:
Sander

CPM is collective pitch mixing, wil op zich niets zeggen maar duidt op de collectieve (pitch dus) bladverstelling van de rotorkop.

CCPM is cyclic-collective pitch mixing, duid op het feit dat er een mixing aanwezig is die het mogelijk maakt om zowel de collectieve als de cyclische (voor-achter en links-rechts) bladverstelling te regelen. (dus niet: 1 servo voor elke verstelling apart aka H1)

Als dit gebeurt door middel van meerdere servos in samenwerking die door de zender gezamelijk worden aangestuurd, krijg je:

ECCPM oftewel electronic cyclic-collective pitch mixing

Back