Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

He Koen,

Ik heb precies dezelfde kist gehad. De harriers zijn "rock steady". Super 3d kist, je hebt alleen wel wat koppeling nodig voor het meskant vliegen.

Helaas ben ik die van mij verloren door een totaal signaal uitval. Met de 3W106 CS en de MTW TD90' s had ik geen idee van 13,5 kg die de kist (leeg) op de weegschaal bracht.

Succes met de bouw!

Hier nog een link met een bouwverslag. Flugmodellbau Garbsen

Groeten,

Patrick
 
Juist bericht gekregen van het thuisfront.

De Edge ligt op het postkantoor. Dus ik kan hem vrijdag gaan halen, zodra ik terug thuis ben.

Er is 105 euro tax te betalen. (had erger kunnen zijn)

Het toestel is blijkbaar rechtstreeks uit Thailand gestuurd (daar staat de fabriek van Xtreme Composite), terwijl op de site van de verkoper "on stock" staat.

Zelfs met een verdeler in europa zou je dus kunnen voorhebben dat je langs de douane moet passeren, of zou dat afhangen van in welk land de factuur is opgemaakt???

Het ziet er naar uit dat we gaan kunnen beginnen met de bouw.

Gelukkig heb ik vanaf vrijdag 3 weken verlof.

Koen
 
De Edge is binnen.

Vrijdag met men vliegbuddy naar het postkantoor gereden. 2 grote dozen. Ik kreeg ze uiteraard niet in de koffer, dus gedeeltelijk uitgepakt op straat en met open koffer naar huis gereden. Alles is goed aangekomen zonder schade.

Verder heb ik nog niet veel kunnen doen, behalve alles eens bekijken, en wegen. Ook enkele fotos genomen.

Ik ben wel blij dat de het de vernieuwde versie is. Er zijn namelijk enkele kleine verbeteringen aangebracht tov de vorige versie. Zo zijn er nu "servo-luikjes" voorzien in de vleugel, wat de installatie van de servo's enorm vergemakkelijkt. Dit was een nachtmerrie bij de vorige versie.

Een overzicht vd weging:

Romp 2314g
Motorkap 388
Wielkappen 380
Hardwarepakket 455
Onderstel 413
Linker vleugel 960
rechtervleugel 1005 Ik vind dat er een groot verschil op de 2 vleugels zit
rechter stabilo 244
linkerstabilo 250
richtingsroer 184
vleugelbuis 348
staartbuis 43

totaal gewicht 6984g

Dit is nog zonder motor, uitlaten, electronica, wielen, staartwiel, brandstoftank,...

De fotos:

IMG_1179.jpg

IMG_1180.jpg


Boven/onderkant vleugel
IMG_1181.jpg


Vergelijk Angel 50S, Extreme Composite Su-31 (2,2 m ) en de Edge
IMG_1182.jpg


Koen
 
De bouw is officieel begonnen. Nog maar net begonnen en al de eerste "mod" doorgevoerd.

Op de foto zie je de "phenolic" scharnieren die (reeds in de fabriek) in de stabilo gelijmd zijn.
IMG_1184.jpg


Mijn Sukhoi heeft dezelfde bouwwijze en daar begint er speling te komen op de scharnieren doordat de gaatjes een beetje uitloteren. Dit is blijkbaar een gekend fenomeen en op diverse fora zijn er verbeteringen te vinden.

De buitenste scharnieren zijn voorzichtig, stapje per stapje uitgeboord tot 5 mm, en dan een flens kogellager in gelijmd met een binnendiameter van 2 mm. Het was best eng om er meteen met de boor in te vliegen.

IMG_1185.jpg


lager ingelijmd
IMG_1189.jpg


Het resultaat is werkelijk een zeer soepel draaiend roer, met 0,0 speling. We zullen nu moeten afwachten hoe het zich gaat verweren tegen slijtage.

Verder werd nog de servo ingeschroefd. Hiervoor moest er een beetje hout weg gevijld worden om de servo in de stabilo te krijgen.

Nu moet nog de roerhevel ingelijmd worden, maar hier zal ook een verandering doorgevoerd worden. Ipv 1 hevel komen er 2, zodat er met een ball-link gewerkt kan worden. Hiervoor moet er nog een extra slot gefreesd worden.

IMG_1191.jpg


Morgen zal er niet veel gebeuren, want ik ga de ganse dag vliegen:-) :-)
 
X-treme composite Edge 540

Hier een paar foto's van mijn(neergestorte)Edge.

full


full


full


Groeten,

Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Emiel,

De Spinner backplate was wel bevestigd tijdens de crash, maar jouw geairbrushte spinner had ik net niet gemonteerd en is nog steed in perfecte staat. Ik heb net een nieuwe backplate besteld.

Misschien wat voor jou Koen?

Groeten,

Patrick
 
Hoi Patrick,

Ik denk wel dat Koen daar interesse in heeft.

Je kan er misschien een foto van plaatsen,en ik ben er vast van overtuigt dat jij je spinner kan verkopen.

Gr

sapca
 
Kleine update:

Het 2e hoogteroer heeft dezelfde behandeling gekregen. Flens-lagers zijn ingelijmd, servo gemonteerd.

Verder is ook de motorkap gemonteerd. Lijkt nu al iets meer op een vliegtuigromp.


IMG_1195.jpg

IMG_1196.jpg


Om de boutjes aan de binnenkant van de romp te borgen worden "blind nuts" met de platte kant tegen de romp "ge-epoxied".
IMG_1198.jpg
 
Vandaag nog een uur of 2 verder gedaan.

Eerst het onderstel gemonteerd. Hiervoor werd een malletje gemaakt. De inslagmoeren waren reeds ingebouwd in de romp.
Dan gewoon via het malletje het onderstel doorgeboord. Past perfekt.

IMG_1199.jpg

IMG_1201.jpg

IMG_1206.jpg


Nu nog een secuur werkje. De motor. Er is geen handleiding bij het toestel, laat staan een boormal voor een bepaalde motor. Dan maar de ladder (of in mijn geval de kast) methode.
Het model werd voorzichtig verticaal opgehangen.

IMG_1208.jpg


Dan de motor op zijn plaats gezet, motorkap erover en voorzichtig schuiven tot de motor mooi in het midden staat.

IMG_1209.jpg


Motorkap wegnemen en aftekenen.
Deze methode is veel gemakkelijker dan meten, meten en nog eens meten, alleen zorgen dat je het model niet beschadigd, of laat vallen.
Het resultaat:
IMG_1211.jpg

Er zijn dus afstandsbussen nodig. Ongeveer 4 cm, moet het nog eens juist nameten.

IMG_1212.jpg

Op deze foto staat de spinnerplaat op de juiste afstand voor de motorkap. Mooi gecentreerd. Ik ben er zelf tevreden over.

Morgen doen we verder (hoop ik)

Koen
 
Vanmiddag is mijn vliegbuddy langs gekomen en hebben we nog een beetje aan de Edge verder gewerkt.

Eerst hebben we de Edge eens gemonteerd. Dat had ik nog niet gedaan en ik was toch benieuwd of alles zou passen.

Bij de rechter-vleugel gingen de pennen redelijk moeilijk in de romp, maar uiteindelijk lukte het toch zonder te moeten vijlen. Een spannertje, maar liever zo dan speling.

IMG_1224.jpg


Nadien hebben we de 2e header op maat geplooid en het gat in de romp gefreesd. Die krumscheid headers zijn echt gemakkelijk. Je hoeft niets te lassen. Er is redelijk wat kracht nodig om ze te plooien, ze zijn best stevig.

IMG_1228.jpg


Verder nog een malletje gemaakt voor de steun waarmee de uitlaten vast zullen komen te staan.

IMG_1229.jpg


De brandstoftank zal dan juist voor de vleugelbuis boven op deze steun komen

Koen
 
Het zal vast een domme beginnersvraag zijn, dus alvast mijn excuses indien zo, maar zijn die twee dempers nu verschillend van lengte? Waarom?
 
Ze hebben me altijd gezegd: "Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden", dus ik zal mijn best doen :-)

De uitlaten zijn even lang. Bij een 2 cilinder-motor staat 1 cylinder meer naar voor dan de andere. Je kan dat goed zien op de foto van de motor op pagina 1.

Je wil de 2 headers op dezelfde lengte hebben, dus 1 uitlaat komt iets naar voor.

Koen
 
Ah ok, ja dat van de plaatsing etc had ik begrepen, het leek alleen op de foto's dat ze aan voorzijde gelijk zaten maar aan achterzijde niet. Zal wel optisch bedrog geweest zijn dan :)
 
Back
Top