Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Hallo Koen,

Ik adviseer je om de gaten voor je uilaten te vergroten, zodat er meer lucht langs de uitlaten kan stromen. Dit komt de koeling van je uitlaten en je motor ten goede.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Ah ok, ja dat van de plaatsing etc had ik begrepen, het leek alleen op de foto's dat ze aan voorzijde gelijk zaten maar aan achterzijde niet. Zal wel optisch bedrog geweest zijn dan :)

Is wel te hopen dat dat optisch bedrog was ja, als de uitlaatbochten verschillende lengtes zouden hebben, dan draait de motor op termijn in elkaar......:( (iedere cilinder staat dan anders "getuned")

Werkzaamheden van vandaag.

De spant waar de uitlaten in zullen komen is gelamineerd.
IMG_1243.jpg

Morgen kan na het uitharden begonnen worden met uitsnijden van de gaten. Waarschijnlijk kan de spant ook in de romp gelijmd worden. Wel effe checken dat ik nog gemakkelijk aan de bouten van het onderstel kan, anders toch nog wachten met inlijmen.

Nadien aan de cockpit-kap begonnen. Dit heeft langer geduurd dan verwacht. Enkele uurtjes mee bezig geweest.
Eenmaal ik uitgedokterd had hoe ik het best kon aanpakken ging het wel vooruit.

IMG_1238.jpg

IMG_1241.jpg

De werkzaamheden werden beëindigd met het doorboren van de prop. Hiervoor is de "drill-jig" toch een handig hulpmiddel.
IMG_0054.jpg

Koen

Best zet je de motorkap en cockpit vast met nylon M4 schroeven, is minder prullerig dan M3 (indien er zouden in zitten) en trillen haast nooit los.

Zelf heb ik het ook verscheidene keren met M3 of M4 metalen schroeven gemaakt, maar zou het zo nooit opnieuw doen.

De uitlaatbochten heb ik idd besteld bij Krumscheid.

Paul, bedankt voor de tip, maar de M3 inslagmoeren zijn reeds gelijmd. Zou M3 nylonschroeven voldoende zijn voor de motorkap? (7 schroeven voor de motorkap)

Koen

Zou M3 nylonschroeven voldoende zijn voor de motorkap? (7 schroeven voor de motorkap)

Heeft bij mij nooit goed gewerkt, M3 Nylon is te zwak, als je die ook maar een klein beetje aandraait, dan breek het kopje eraf.....

Kom je naar de Fly in? Ik heb hier nog redelijk harde nylon schroefjes liggen, M3, dan breng ik je een voorraadje mee. Ik heb nooit problemen gehad met afbrekende kopjes ofzo. Wel met lostrillende M3 inbusjes. Wat kan helpen is een stukje siliconebrandstofslang eronder (ik heb het zo op de grote extra, was zo voorzien door de vorige eigenaar en het voldoet voorlopig nog. Toch ga ik het nog eens aanpassen wanneer er tijd voor is)

Nog een beetje verder gedaan...

De spant om de uitlaten vast te houden werd ingelijmd. Dit past perfect en de uitlaten zitten goed vast. Hier verwacht ik geen problemen.

IMG_0055.jpg

Nadien het onderstel definitief vast gezet. Hier is een probleem opgetreden. Toen ik een van bouten vastzette begon die zot te draaien. De blindnut was losgekomen. Deze lag nu los onder de plaat waar het onderstel op is gemonteerd, en was onbereikbaar. De enig oplossing was een gat onder in de romp maken. Dus maar met een boor van 10mm aan de gang. Na een half uurtje vissen (en veel vloeken) stond de blindnut dan terug op zijn plaats.
Het onderstel staat nu vast. Over dat gat komt een stukje tape.

IMG_0056.jpg

Koen

@ Patrick en Sapca,

Hebben jullie kunnen achterhalen wat de lock-out veroorzaakte?

Hadden jullie de antenne in de romp?

Koen

Hoi Koen,

Ik denk dat de storing van de motor kwam.

Antenne lag idd. in de romp,maar heb ik daarvoor ( C-Arf yak ) nooit last van gehad.

Daar stond een DA 100 op.

Gr

sapca

Vandaag het staartwiel gemonteerd.

Verder uitgemeten waar de de pull-pull kabels voor het richtingsroer uit de romp komen en de sleuven gemaakt.

Ook werd de ruddertray gelijmd.

Als de lijm droog is kan de rudder aansturing volledig afgewerkt worden.

Fotos volgen

Koen

Hallo Koen,

Ik heb geen idee waardoor er een volledig signaal uitval optrad. Ik heb mijn apparatuur opgestuurd en daar was niks mee aan de hand. Ik heb daarna gewoon weer met de zender gevlogen zonder problemen. De ontvanger heb ik weggegooid. Nu ben ik over gestapt op de 12FG 2,4. Ik had de antenne overigens voor het grootste gedeelte buiten de romp liggen.

Sapca en ik hebben inderdaad met de zelfde motor gevlogen n.l. de 3w106CS, maar ik geloof niet dat de storing door de motor is veroorzaakt. Wanneer je storing krijgt met het dual super systeem van Futaba schiet deze in de failsave, als hij weer uit de failsave mode komt, ligt je kist al beneden.

Groeten,

Patrick

Het is even stil geweest, maar nu gaan we verder.
Ik heb even moeten wachten op onderdelen, en ben vrij druk bezig geweest met het werk, maar nu ben ik een weekje thuis, zodat ik er terug in kan vliegen.

Vandaag de motor definitief gemonteerd met de stand-offs, zodat ik nu kan gaan bepalen waar ik de gas-servo ga plaatsen.

IMG_1269.jpg

Verder nog de richtingsroer-hevel ingelijmd. Eerst een malletje gemaakt om ervoor te zorgen dat de hevel mooi in het midden zit, en de aansluitingspunten loodrecht tov de scharnierlijn zitten.

IMG_1271.jpg

Koen

Vandaag nog een uurtje verder gedaan.

Eerst de sleuven van de scharnieren verder gefreesd om aan de benodigde uitslag van het richtingsroer te komen. Ik heb nu een 50 graden in beide richtingen.

Bij het aansluiten van de pull-pull kwam ik tot de vaststelling dat de "persbuisjes" (of hoe noem je dat) te kleine diameter hebben. Ze zijn maar nauwelijks groter dan de kabel zelf, en het is onmogelijk ze er een tweede keer door te steken.

De "hardware kit" van dit toestel is nutteloos. Ik heb nog bijna niets kunnen gebruiken van wat ze er hebben bij gestoken. Dit vertraagt de bouw aanzienlijk.

Koen

Heen en weer voor 1 lus te maken = 2x. Indien mogelijk maak ik steeds een 3de lusje als die dingen breed genoeg zijn.

Back