YAK 23 FLORA

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 27 apr 2003.

  1. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    washout heplformer

    Hoi Ton,

    Heel erg fijn dat je ff meekijkt!

    Ik heb alleen zo'n Chinese spycam dus de foto is niet erg best maar hopelijk duidelijk genoeg. Klopt het dat die 'poorten' waardoor de outlet duct gaat lopen eigenlijk aan de kant waarmee ze in de vleugel zitten gelijmd al gevormd zijn naar de v-stelling die de vleugel moet hebben? In dat geval is wel heel duidelijk dat het bij mij is misgegaan.. Dat kan je ook op de foto zien(die delen zijn trouwens nog niet verlijmd).

    Het lijkt er zelfs op dat ik een heel klein beetje omgekeerde v-stelling heb..

    Tijdens het dichtlijmen van de vleugel met hulp van de washout helpformer heb ik steeds in de breedte(tip tot duct) van de vleugelhelft waarmee ik bezig was een stukje gelijmd; dan laten drogen; en dan weer een breedte stukje gelijmd. Had ik misschien in de lengterichting moeten werken tijdens het lijmen?

    Zie naast de foto een rechte (ronde) staaf voor vergelijking.

    Redelijk duidelijke foto: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

    Minder goede foto: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

    Grtz, Yash
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hier hoe mijn vleugel eruit ziet.

    [​IMG]


    Verder zoals beloofd nog wat fotootjes van de bouw en de aangebrachte modificaties.


    [​IMG]
    duct van 0,4 mm ply (lekker stevig en goed te lijmen)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    toegangsluik accu

    [​IMG]
    inlaatduct vergroot (meer schaal)

    [​IMG]

    spant 2 mm aan beide zijden verbreed (bij mijn vorige YAK zat er een rare deuk in de romp)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Accuschacht max. naar voren verlengd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    Dat ziet er netjes uit WV! Tx voor je vleugel foto. Jouw vleugel heeft inderdaad duidelijk een flinke v-stelling en de mijne niet.

    Ik heb de vleugel maar doorgesneden/gezaagd in het midden en ga de twee helften nu in het midden onder zo'n hoek lijmen dat ik alsnog v-stelling krijg. Ik houd voor de mate van v-stelling maar gewoon de voorbereide vorm aan van de kant van de geleiders van de outlet duct die in de vleugel moet worden gelijmd. Of is er een betere manier?

    Ik hoop dat de vorm van de twee vleugelhelften verder ondanks mijn fout wel gewoon klopt en dat ik het probleem op de bovengenoemde wijze verhelp. De washout aan de tips lijkt in elk geval wel te kloppen en verder lijken de vleugelhelften vrij recht te lopen.

    Het enige wat ik als oorzaak van de verdwenen v-stelling kan bedenken is dat ik te hard heb gedrukt bij het dicht lijmen van de vleugel.

    Grtz, Yash
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat zou ik niet doen want deze sluit niet helemaal naadloos aan.
    Ik zal vanavond even meten wat de hoek moet zijn.

    Trouwens was je niet vergeten de liggerverbinding MF2 te gebruiken? deze is wel in de juiste v-vorm.
     
  5. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    Ok goed dat je het zegt, dan ga ik DF2 en EJ1 zeker niet als richtpunt nemen.

    MF2 heb ik gewoon gebruikt maar die heb ik nu moeten doorzagen om de helften te splitsen dus die kan ik niet als uitgangspunt nemen.

    Zou je misschien in plaats van de hoek de afstand van de tips tot de grond kunnen meten voor me?

    tx en grtz, Yash
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als ik de ene vleugelhellft tpv de ligger vlak op de tafel leg, is de afstand tot de onderzijde van de indekking bij de ligger van de andere helft 68mm, gemeten zonder vleugeltippen, dus bij de laatste rib.

    succes!
     
  7. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    Tx Wouter! Nieuwe v-stelling met jouw specs zit erin. Nu maar hopen dat het straks behoorlijk vliegt..

    Grtz, Sicco
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Nog een Yakker

    Onlangs kreeg ik een aardig mailtje van Wouter met de vraag of ik zijn gecrashte Yak wilde hebben. Ik had namelijk het plan om deze kit statisch te maken als interieurobject.

    Kortom, Wouter zn Yak opgehaald en eens goed bekeken. De vleugel is bijna ongeschadigd, de romp helaas niet. Vooral de neus ligt flink in de kreukels en moet dus vervangen worden. Daar heb ik gisteren een begin mee gemaakt. Helaas geen foto van de situatie vooraf, maar reparatiefoto's komen.


    Rest nog 1 dilemma: het originele plan was een statisch model te maken, maar gezien de staat en het gewicht van dit toestel ben ik aan het twijfelen geslagen... Als ik toch bezig ben, kan ik hem dan niet beter vliegend maken?
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Zeg maar Jitze wat wil je horen, want ik denk dat je het antwoord zelf al weet:yes:.

    Zie het al helemaal voor me:lol: twee Yakkies Yakkerend over het RE veldje:thumbsup:.

    Ton
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    pff, die Ton weet het wel weer... Alsof alles vanzelf gaat!


    Hier het zere neusje:
    [​IMG]

    Inmiddels een stukje ervanaf gehaald en kaal gemaakt:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    statisch? Vliegt ie sneller dan oid? :D
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mwa, dan is hij wel sneller af in ieder geval... En dus geschikt om op de kast mooi te liggen zijn.

    anyway, voorlopig kan ik het keuzemoment nog uitstellen en het neusje repareren.
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Er valt bij Wouter wel meer van de kast af...
    Bristol Beaufighter ligt nu bij mij op de kast. Weer helemaal gerepareerd, maar nog niet durven te vliegen (wordt voorjaar denk ik).

    Zou hem gewoon vliegklaar maken, was je toch al van plan....:rolleyes:
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is al weer 11 jaar geleden dat dit draadje is gestart, maar diezelfde Yak23 vliegt nog steeds.

    Omdat we sávonds op een industrieterrein vliegen ook de Yak weer eens afgestoft en een 3S-2200 pakketje erin gepropt, zwaartepunt goed dus moet kunnen. Ook een Futaba 2,4 ontvanger erin wel twijfels vanwege de alu bekleding, maar de laag is zo dun dat ik daar zelf toch wel een goed gevoel bij had.

    Dus vorige week hop even een range check en yihaa alles perfect en hup met een handstart de Yak de lucht in. Met de 3S 2200 ongeveer 4min vliegen en dat is prima kan in ieder geval weer lekker fladderen met de Yak.

    Omdat ik hem gevoelsmatig stil vond ook zaterdag mee genomen naar de club om te meten, de geluidrestrictie voor electro is max. 73dba. Dus hop op de stand en vol power, grappig te zien dat de meter eerst naar de 68db loopt en na enkele sec langzaam begint verder op te lopen naar 73dba. En dat dan nog op een winderige dag met een hely in de lucht en de stand niet op een open plek, maar voor een rij met bomen dus weerkaatsing zal er dus ook zijn. Heerlijk dat er met de Yak op club gevlogen kan worden en ook goede moet om de andere RBC jet F100 (Mig 29 niet denk ik) vliegklaar te maken en de BV212 en Mig15 fargot verder of te bouwen. Wie weet komt er toch ook ooit nog weer een nieuw Jet ontwerpje.

    Heb nog een videotje geschoten misschien leuk om even te bekijken.


    Ton van Munsteren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nieuwe Yak is zo goed als klaar, alleen nog afwerken.
    Alleen maakt de fan (eerste serie wemotec minifan) teveel geluid om er onbeperkt op onze club mee te mogen vliegen.
    Nu blijkt er een EVO versie van de minifan te zijn die stiller is.

    Alleen weigert Wemotec mijn emails hierover te beantwoorden :mad: dus vraag ik het maar aan jullie.

    - Wat is de geluidsreductie van de EVO versie tov de normale versie bij gebruik op 4s?
    - past de EVO rotor in de 'oude' hub of moet ik een compleet nieuwe fanunit kopen?

    Bedankt alvast!
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niemand een idee?
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    rotor past gewoon in het oude huis.
    Wat betreffende geluids reductie. Geen idee. De vraag is of er echt een dB verschil is, of dat het gewoon aangenamer klinkt (is een wezenlijk verschil). Let wel op met je motor. De evo trekt meer stroom op dezelfde 4S. Dus dat moet je setup wel aankunnen
     
  19. wapke11

    wapke11

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    harlingen
    yak23

    [​IMG] Naar het lezen van dit draadje had ik de kans om een re[​IMG] eds gebouwde yak te kopen.
    Heeft nog nooit gevlogen , maar we gaan het proberen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank voor de plaatjes de Yak ziet er goed uit.

    Ton
     

Deel Deze Pagina