YAKOVLEV YAK 3

Tijdens mijn vakantie is de Kit van de Yak 3 afgeleverd. Ziet er compleet uit met cockpit en tekening.
Het freeswerk is basic. Evenals de tekening.Vleugel deelbaar evenals het stabilo.
Binnenkort meer.
 
Na 2 avonden controleren en passen alle delen uit de plaat gehaald en geteld en gepast.
Kit is compleet en matcht met de tekening.
De onderdelen passen zelfs in elkaar. In ieder geval een goede start.
2qv8oyx.jpg

mb7bdg.jpg

264oznn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ga ik volgen!
Wou die ook bouwen maar ben uiteindelijk gegaan voor een FokkeRC Spitfire. Wel uiterst makkelijk dat de beplanking ook reeds voorgesneden is bij Rc-composits!
 
Tijdens mijn vakantie is de Kit van de Yak 3 afgeleverd. Ziet er compleet uit met cockpit en tekening.
Het freeswerk is basic. Evenals de tekening.Vleugel deelbaar evenals het stabilo.
Binnenkort meer.
Hoi Ed,
Betekent dit dat je de bouw van de Fun modelbouw Yak stopt?
If so, Jammer van al de tijd en frustratie die je er al hebt in gestopt, maar soms is het beter om ergens een punt achter te zetten, i.p.v. maar doormodderen...
 
Ja ,ik stop met de Yak 3 van Jerry Bates waar Fun een freesmodel van heeft geprobeerd te maken.
Het is veel meer werk het freeswerk zelf over te doen en alle vleugelribben opnieuw te maken dan overnieuw te beginnen.
Deze kit is veel beter en moderner van hoofddraagconstructie.Het was mijn eerste stap in de schaalbouw.
De Jery Bates Kit geeft veel schaalinformatie van de Yak.Ook het tekenwerk is zeer gedetailleerd.
Dat heeft deze kit niet.Het freeswerk en de passing is subliem.Slechts 2 fouten gevonden in de passing.
Deze zijn gemakkelijk te corrigeren.De hoofddraagconstructie is binnen 3 weken te bouwen.
Met deze manier van construeren wordt meer dan 2 kg bespaard ten opzichte van de Yak 3 van Jerry Bates.
 
Wow Robin, bedankt voor die link! Er zitten wel wat toestellen tussen die ik graag zou willen bouwen, alleen spijtig dat ik er niets van versta wat daar allemaal geschreven staat... :hammer:
 
4vkdo3.jpg

Het plezier in het bouwen begint terug te komen.Gisteravond het skelet van het stabilo het richtingsroer en de hoogteroeren gemaakt.
Een handleiding is er niet alleen een tekening waarop wel alles nauwkeurig past.
Voor de details grijp ik terug op de Jerry Bates tekening.
 
11m6vza.jpg

Gisteren begonnen met de vleugel ,het Sierra landingsgestel moet er in gemaakt worden.
De draagplaat opnieuw tekenen en passend maken.
Doordat deze Yak een deelbare vleugel heeft moet de positie zo worden bepaald dat de wielkast juist binnen het eerste spant valt.
 
345g5td.jpg

nbccgk.jpg

2hfs17l.jpg

Na een paar avonden is de eerste vleugelhelft gereed om te beplanken.
Het is met deze bouwmethode mogelijk om het frame van de bouwplank los te nemen en de ruwe inbouw van het landingsgestel te doen zonder boven beplanking.
Wel de voorlijst alvast zo gemonteerd dat de flow van de spanten niet wordt beïnvloedt..
Er is nogal wat verbouwwerk nodig om het Sierra landingsgestel passend te maken.
Voor de andere vleugelhelft kan ik gelukkig de maten zo overnemen.
 
xpyqg9.jpg

vsnlzq.jpg

Zaterdag middag , het was weer eens een regendag de 2e vleugelhelft gemaakt.
De koolstof buis heel voorzichtig pas gemaakt door de spanten heen.
 
Ik ben het wel met Nico eens . . .

Hangt er ook een beetje van af met welke middelen (extra liggers?) de krachten na de rib links van de inslagmoeren verder de vleugel ingeleid worden.


jan.
 
Wel een goed idee, ik zal eens opmeten tot waar de buis loopt als de beide vleugel helften aan elkaar zijn gemaakt en de breedte van de romp is afgetekend.
 
156afxy.jpg

Ook nu weer een raadsel, de flap is opgebouwd uit een rechte box van multiplex.
Aan beide zijden staat het spantje haaks op de verbinding lat.
De tussenliggende spanten hebben een afschuining.
Toch weer iets mis,is wel te verhelpen maar ik begrijp het nog niet helemaal.
 
Back
Top