YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb hem ontmoet tijdens het WK f3A in Polen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Vandaag de Kit besteld. Over 3 weken in huis .
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Tijdens mijn vakantie is de Kit van de Yak 3 afgeleverd. Ziet er compleet uit met cockpit en tekening.
    Het freeswerk is basic. Evenals de tekening.Vleugel deelbaar evenals het stabilo.
    Binnenkort meer.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Na 2 avonden controleren en passen alle delen uit de plaat gehaald en geteld en gepast.
    Kit is compleet en matcht met de tekening.
    De onderdelen passen zelfs in elkaar. In ieder geval een goede start.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
    aurectar, jan brilman en mig 3 vinden dit leuk.
  5. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ga ik volgen!
    Wou die ook bouwen maar ben uiteindelijk gegaan voor een FokkeRC Spitfire. Wel uiterst makkelijk dat de beplanking ook reeds voorgesneden is bij Rc-composits!
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hoi Ed,
    Betekent dit dat je de bouw van de Fun modelbouw Yak stopt?
    If so, Jammer van al de tijd en frustratie die je er al hebt in gestopt, maar soms is het beter om ergens een punt achter te zetten, i.p.v. maar doormodderen...
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ja ,ik stop met de Yak 3 van Jerry Bates waar Fun een freesmodel van heeft geprobeerd te maken.
    Het is veel meer werk het freeswerk zelf over te doen en alle vleugelribben opnieuw te maken dan overnieuw te beginnen.
    Deze kit is veel beter en moderner van hoofddraagconstructie.Het was mijn eerste stap in de schaalbouw.
    De Jery Bates Kit geeft veel schaalinformatie van de Yak.Ook het tekenwerk is zeer gedetailleerd.
    Dat heeft deze kit niet.Het freeswerk en de passing is subliem.Slechts 2 fouten gevonden in de passing.
    Deze zijn gemakkelijk te corrigeren.De hoofddraagconstructie is binnen 3 weken te bouwen.
    Met deze manier van construeren wordt meer dan 2 kg bespaard ten opzichte van de Yak 3 van Jerry Bates.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  9. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow Robin, bedankt voor die link! Er zitten wel wat toestellen tussen die ik graag zou willen bouwen, alleen spijtig dat ik er niets van versta wat daar allemaal geschreven staat... :hammer:
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Automatisch NL vertaalde versie
    translate...http://fedcorc.ru/
    → afgewerkte tekeningen

    Je zou ook vertaling naar Engels kunnen kiezen, die heeft doorgaans minder 'quircks'.

    En via RCUniverse kun je ook contact met hem opnemen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het plezier in het bouwen begint terug te komen.Gisteravond het skelet van het stabilo het richtingsroer en de hoogteroeren gemaakt.
    Een handleiding is er niet alleen een tekening waarop wel alles nauwkeurig past.
    Voor de details grijp ik terug op de Jerry Bates tekening.
     
    jan brilman, Fuel Monkey en Bart83 vinden dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Strak!


    jan.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Gisteren begonnen met de vleugel ,het Sierra landingsgestel moet er in gemaakt worden.
    De draagplaat opnieuw tekenen en passend maken.
    Doordat deze Yak een deelbare vleugel heeft moet de positie zo worden bepaald dat de wielkast juist binnen het eerste spant valt.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Na een paar avonden is de eerste vleugelhelft gereed om te beplanken.
    Het is met deze bouwmethode mogelijk om het frame van de bouwplank los te nemen en de ruwe inbouw van het landingsgestel te doen zonder boven beplanking.
    Wel de voorlijst alvast zo gemonteerd dat de flow van de spanten niet wordt beïnvloedt..
    Er is nogal wat verbouwwerk nodig om het Sierra landingsgestel passend te maken.
    Voor de andere vleugelhelft kan ik gelukkig de maten zo overnemen.
     
    bastiaandj vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Maar dan heb je wel wat! :)


    jan.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zaterdag middag , het was weer eens een regendag de 2e vleugelhelft gemaakt.
    De koolstof buis heel voorzichtig pas gemaakt door de spanten heen.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is het niet verstandig de buis één spant verder ook nog te verankeren, i.v.m. spant waar het landingsgestel in word bevestigd?
    De krachten worden dan nog wat beter de vleugel constructie ingeleid.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ik ben het wel met Nico eens . . .

    Hangt er ook een beetje van af met welke middelen (extra liggers?) de krachten na de rib links van de inslagmoeren verder de vleugel ingeleid worden.


    jan.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Wel een goed idee, ik zal eens opmeten tot waar de buis loopt als de beide vleugel helften aan elkaar zijn gemaakt en de breedte van de romp is afgetekend.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook nu weer een raadsel, de flap is opgebouwd uit een rechte box van multiplex.
    Aan beide zijden staat het spantje haaks op de verbinding lat.
    De tussenliggende spanten hebben een afschuining.
    Toch weer iets mis,is wel te verhelpen maar ik begrijp het nog niet helemaal.
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina