YAKOVLEV YAK 3

35lx3ic.jpg

De vleugel heeft een lange doorlopende achterlijst waar alle spanten mooi inpassen.
Ik kwam 6 mm te kort op de lengte , simpel op te lossen door er een stukje 6 mm balsa plaat op te plakken.
De achterlijsten zijn dus verschillend van lengte
 
oghras.jpg

De landingsklep in elkaar gelijmd volgens tekening.
Dit gaat het niet worden, veel te zwak en aan alle kanten krom getrokken.Als de klep 5 graden uit is vliegt deze er spontaan af.
De enige versterking is een bespanning met Oratex.
Ik denk dat een schuim gesneden landingsklep aan 2 zijden Beplankt met 1.5 mm balsa met daaronder 25 grams epoxydoek en daarop een paar dunne strookjes balsa om spanten te suggereren een betere oplossing is.
Deze constructie bespannen met zijde en good old spanlak zal een beter resultaat geven.
 
Voor lijst opnieuw doen en met koolstof kous ontwikkelen . De ribben met driehoek plaatjes tegen de voor lijst verstevigen . Licht en sterk .
 
Het frame buigt in 2 richtingen, en blijft altijd en zwakke plek.
33ah4qv.jpg

Bij alle andere roeren heb ik dit probleem niet , in de voorlijst zij de spanten ingelaten ,aan de achterzijde bij aileron en hoogteroer is de achterlijst ingekeept en daar de spanten tussen.
De overspanning tussen de spanten is zo groot en alleen bespannen met oratex dat het nooit de kracht aankan op de landingskleppen.
Ga maar eens experimenteren met wat schuimsnijden en lamineren
 
Sorry.

De landingskleppen van de Yak 3 zijn héél anders opgebouwd dan het linkje wat ik voorstelde.
26DDA061-44A2-435F-9E69-825550EB7AF4.jpeg FD011F4F-C132-4408-B385-67A5481721A8.jpeg
Wel ben ik van plan om te experimenteren met 3D geprinte landingsklep onderdelen die zijn uitgeprint in 20% PCarbon PLA(stijf) gelamineerd met
ABS.

Groet:Robin
 
Waarom sorry, dankzij je linkje heb ik meer inzicht gekregen hoe landingskleppen gemonteerd moeten worden.
Wel interessant dat experimenteren.ik geloof er wel in.
 
Op een plaatje zag ik pen scharnieren welke je kan monteren met een boutje.Ben al een tijdje aan het zoeken waar te koop .
Wie heeft er ervaring met dit type scharnieren.
 
Ik heb dergelijke scharnieren en bijpassende bussen in twee maten in de werkplaats Ed. Dan kun je het even testen. Ik vind het niet lkkr werken. Heb de 5 mm penscharnieren in mijn Yak zo gemonteerd. Kom gerust langs om het te bekijken.
 
nv6wbo.jpg

29v1aw6.jpg

Weer wat verder met de onderdelen maken, de ontbrekende servo s zijn binnen en het 50 mm staartwiel.
In eerste instantie was de bedoeling om de landing flaps met 2 servo s per flap aan te sturen, Bij nader inzien toch maar 1 wat sterkere servo in het midden van de flap.
Voor een wat sterkere constructie van de flaps ga ik er nu een maken met vuren liggers als proef.
 
Je hebt mij aan het denken gezet, het toverwoord is Herex : met koolstof gelamineerd schuim.
Hiervan heb ik nog een paar platen staan.
Als ik hiervan stroken zaag heb ik een sterke ligger welke omkleed kunnen worden met balsa.
34gng9z.jpg
 
b85jth.jpg

Het gaat gestaag , de servo s voor de aileron en de landingsflap gemonteerd.
De lijnklemmen zitten op de voorlijst.
Morgen kan ik de koolstof strippen ophalen om de kromgetrokken flaps opnieuw op te bouwen.
 
3499q4j.jpg

Gisteravond een demo gehad van Brown Bear Dick met zijn 90 CC 4 cilinder vloeistof gekoelde lijnmotor.
De radiator moet dan op dezelfde plaats worden gemonteerd zoals bij de originele versie.
2lldlad.jpg

Deze motor past in de Yak 3, en Dick probeert mij enthousiast te maken.
vzwrhy.jpg
 
is die 90cc een methanol of benzine motor?
aan de brandstof slangen te zeggen, is het een methanol motor, maar de foto bevestigd dat niet.

blokje ziet er mooi uit op de foto
 
Back
Top