YAKOVLEV YAK 3

Om bouten en moeren te fixeren en te voorkomen dat deze los trillen gebruik ik meestal loctite.
Nu zag ik da op de bediening stangen en moeren van de kolm een soort lak is gedaan wat loskomen verhinderd.
Heeft iemand er ervaring mee en hoe dit heet .
 
Laatst bewerkt:

De motor passend gemaakt in de motorbok.
De voorkant is demontabel gemaakt om de voorste rubbers te kunnen monteren.
De gehele unit is al pas om in de romp te lijmen.
In de romp is geen side- en downtrust ingebouwd twijfel nog om dit alsnog te doen ,of het met een mixer op te lossen.
 

Het richting roer heeft een prachtige verlopende vorm, karakteristiek voor de Yak 3 .
Om het in 1 keer te bekleden zijn wat hulpmiddelen nodig.
 

Inmiddels heb ik de verzegeling lak gevonden.
Na een project tussendoor weer verder met de Yak 3
De motorbok afmaken en zodanig vrijmaken van de steunpunten dat bij het swingen van de motor de bevestigings punten niet worden geraakt.
De bok is af en kan ingebouwd worden.

 
URL=https://imageshack.com/i/pmSsJR6lj]
SsJR6l.jpg
[/URL]
[/URL .

2 servo s voor het richtingroer elk met een koolstof buis
In de romp is vanwege de spanten geen ruimte om met kabels te werken.
 


Bijna dicht, nu eerst het intrekbare staart wiel inbouwen.
Ondertussen de schaaldetails van Jerry Bates bestuderen.
De 2 stuks koolstof buizen passen mooi in de romp.
De horn wordt van 2 mm dik koolstofplaat gemaakt met M3 8.8 wordt de kogel hevel vastgezet. door de korte slag van de hevel is er geen verzet en kan de afdek kap er net als bij het origineel overheen.
 

Voor het eerst een intrekbaar staartwiel.
Het inbouwen gaat wel goed , maar hoe bestuur je dit staartwiel , er is een horn bovenop de demper.
Pull pull zegt sierra. Moet er een aparte servo voor ingebouwd worden?, hoe maak je de horn vast , zelf denk ik aan een veer. moet ook de rotatie van het staartwiel volgen.
Wie heeft er ervaring met een bestuurbaar intrekbaar staarwiel.
 
Werkt dat niet het zelfde als met een intrekbaar neuswiel?
Dus aansturen met pull-pull.
Als het wiel wordt ingetrokken komen de kabels los te hangen, wordt het uitgeklapt, dan staan de kabels strak, en kan je sturen (met de zelfde servo als rudder)
 
Dank je voor je reactie.Het is iets gecompliceerder, de stuur handel is niet aan de aansturing kant van de rudder hevel.
Het staartwiel draait heel soepel over de demper.
Met losse kabels kan het staartwiel gemakkelijk iets draaien waardoor het wiel niet geheel ingaat.
Een extra servo welke met een mixer een beperkte uitslag maakt is niet ingewikkeld maar ik zit met het rechthouden tijdens het intrekken.
 


In de horn zijn 3 gaatjes, mogelijk moet er in het centrale gat een veer zodat het wiel tijdens het intrekken altijd gecentreerd blijft, aan de beide hevels kan er dan een kabel worden gemaakt.
Ga eerst maar een proef opstelling maken.
 
Hoi Ed,

Kan je het kanaal niet zo programmeren dat het wiel (en dus die servo) alleen te bedienen is als het landingsgestel uitgeklapt is? Dan heb je tijdens het vliegen ook niet de hele tijd een servo die voor niks beweegt.

of alleen het landingsgestel inklappen als je toestel recht in de lucht hangt en je dus niet hoeft te sturen met je richtingsroer?

het lijkt er trouwens op de je het wiel gewoon kan besturen ook tijdens het inklappen want op de moment ben je de spanning op de kabels direct kwijt en kan het dus geen kwaad.

Groet Frans
 
Dag Ed,

Wat een mooie kist wordt het !
Het staartwiel recht houden tijdens intrekken zou je op de volgende manier kunnen doen.
Bij mij is dit het neuswiel, het principe is echter hetzelfde.

upload_2020-5-24_13-11-12.png


upload_2020-5-24_13-11-58.png


Succes met de bouw verder !

Grt,

Arnoud.
 
Hoi Ed,

Kan je het kanaal niet zo programmeren dat het wiel (en dus die servo) alleen te bedienen is als het landingsgestel uitgeklapt is? Dan heb je tijdens het vliegen ook niet de hele tijd een servo die voor niks beweegt.

of alleen het landingsgestel inklappen als je toestel recht in de lucht hangt en je dus niet hoeft te sturen met je richtingsroer?

het lijkt er trouwens op de je het wiel gewoon kan besturen ook tijdens het inklappen want op de moment ben je de spanning op de kabels direct kwijt en kan het dus geen kwaad.

Groet Frans
Beste Frans,

Dank voor je reactie, wel een goed idee om de besturing alleen te laten werken bij uitgeklapt wiel.
Ik denk aan een mix functie master servo lucht schakelaar slave richtingroer .
Door een aparte servo te gebruiken kan het sturen van het staartwiel met een mindere uitslag afgesteld worden.Als de spanning van de kabels af is draait het wiel en kan blokkeren, moet iets hebben om het wiel recht te houden zodra de spanning van de kabels af is.
Wordt steeds leuker.
 
Dag Ed,

Wat een mooie kist wordt het !
Het staartwiel recht houden tijdens intrekken zou je op de volgende manier kunnen doen.
Bij mij is dit het neuswiel, het principe is echter hetzelfde.

Bekijk bijlage 374507

Bekijk bijlage 374508

Succes met de bouw verder !

Grt,

Arnoud.
Beste Arnoud,

Fijn dat je meedenkt, stuurkabels worden los op het moment van intrekken.
Ik zie op de foto dat je ook de geleiding van de poot centraal aanstuurt.
Ik denk aan een opstelling van een aparte servo achter in de romp met stuurkabels en een spiraalveer om de demper met landingsgestel in het midden te houden.
 

Nu nadenken over de besturing van de kleppen.
Of met 2 mini servo s of met een F3A hevel wat ik gebruikte om met 1 servo 2 hoogteroeren te sturen.
Het mechanisme voorziet in onafhankelijk stellen van de stuurvlakken , dus ook de kleppen.
Kan verder als de aluminium buis er uit is .
[URL=https://imageshack.com/i/poIDwjgxj]

epvbeh.jpg
[/URL]
 
Laatst bewerkt:
Back
Top