Yellow accu bolt al na 6x laden

Ik heb een maand of 2 geleden een yellowrc 6000mah 35c lipo accu gekocht en hem nu 6 keer gebruikt, maar hij bolt nu al op, is dit normaal of is er echt wat mis?? Het is een soft case acuu en je voelt er lucht/gas inzitten als je er in knijpt.

Ik hoor graag van jullie
 
Dit gebeurt meestal als de accu zwaar over belast wordt of kort gesloten is geweest.
Zonder te weten onder welke omstandigheden dit is gebeurt valt er verder weinig van te zeggen.
En nee dit is niet normaal.;)
 
Hij wordt niet over belast want ik rij hem in een uur leeg en ik laad heb in 2 uur weer vol dus dat kan denk niet. Wat deboelje met kort gesloten geweest?
 
Van overbelasting is dan i.d.d.geen sprake maar als je +en de - tegen elkaar houd dan heb je kortsluing en tevens vuurwerk.
Dat kan ook in de auto gebeuren maar dat valt echt wel op met zo een grote lipo.
Dan is het nog wel mogelijk dat hij te ver leeg getrokken is maar dat hangt af van hoe je lipo beveiliging is afgesteld.
Door dat je een relatief laag stroomverbruik hebt zal de lipo verder leeg getrokken worden dan bij een zelfde instelling bij een hoog stroom verbruik.
Controleer in ieder geval de spanning van de lipo als hij uit de auto komt en de spanning van de cellen bij het opstarten van de lader.
Bij minder dan 3.7V per cel zit je in de gevaren zone.
Een productie fout is natuurlijk ook nog mogelijk maar dan moet je eerst die andere zaken goed controleren.
 
Als ik hem ga opladen kijk ik altijd ff wat de spanning is en dat is dan altijd netje 7.4 volt en na het laden 8.4 volt dus... ik snap er geen bal van hoe het dan kan
 
Dat klinkt als of je volgens de regels gehandeld hebt.
Ik neem aan dat je ze op storage niveau(3.8V per cel) op bergt als je er niet mee rijdt.
Dan moet er toch iets met de lipo zijn.
Garantie is hier natuurlijk weer moeilijk maar zou wel terecht zijn.:(
 
Als ik hem bewaar laadt ik hem gwn helemaal vol en dan leg in hem weg, is dat niet goed voor de accu? Ik doe het bij me andere altijd zo en die zijn nu 2 jaar oud en die zijn nu wel wat boller
 
Lipos blijven het langste goed als je ze opbergt op storage niveau en dat is ongeveer 3.8V per cel maar wat hoger of lager is ook goed.
Een storage functie zit niet voor niets in bijna elke lader ingebouwd.
Vol of leeg is af te raden vooral als je ze niet intensief gebruikt.
Degene die ze wel vol geladen opbergen doen dat omdat ze niet eerst willen laden voor ze gaan vliegen.
Die mensen gebruiken ze meestal ook erg intensief en dan maakt het niet veel meer uit.
Ik zelf breng ze na het vliegen altijd op 3.8V/cel.
Als ik dan ga laden voor het vliegen dan duurt dat ongeveer 20 minuten op 2C.
Dan houd ik ze goed ook als ze een paar maanden niet gebruikt worden.;)

eem-vraag-over-het-storage-laden-van-lipos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben net ff voor de zekerheid toch maar ff gaan vragen bij de lokale shop en die zeiden dat er helemaal niks mis mee is en ze idd snel kunnen bollen.

Ik heb geen storage knop op me lader en ik kan ze ook niet leeg trekker.
 
Als ze een beetje bollen is niet zo erg.
Voor dat je capaciteits verlies en onbalans krijgt is er weinig aan de hand.

Als je accu leeg is even opladen tot ongeveer 3.8V/cel voldoet ook. ;)
 
Kan een lipo zo gaan bollen van te ver leeg rijden? Ik heb een keer een Zippy Traxxas per ongeluk leeg gereden tot 2.9 volt per cel, daarna gewoon laten afkoelen en op 0.5 ampere opgeladen. Nooit problemen mee gehad. Omdat hij in de Rustler niet meer past heb ik hem aan mijn neef gegeven die er ruim een uur op kan rijden in een 1:10 onroad.
Het gaat trouwens om een 3s 5000mah.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je een LiPo te ver leeg trekt kan, en zal, dat de chemie van slag brengen en kan er gas ontstaan. Door dat gas zwelt de accu op. Nu is 2,9V per cel wel erg laag maar nog niet te laag! Een tweede is wanneer je die spanning meet. Als dat onder belasting is zal het zeker geen probleem zijn. Vooral als je heel veel stroom uit de accu trekt, denk dan aan 20C of meer, mag (moet?) je de spanning waarbij je stopt lager kiezen.
Bij een goede accu zal de spanning binnen heel korte tijd (seconden) weer tot boven de 3V per cel oplopen wanneer je de belasting stopt.
Daarna moet je inderdaad de accu tot ongeveer kamer temperatuur laten afkoelen en hem weer opladen. Als je tot de volgende dag of nog langer wacht met laden zal dat de kans op schade veel groter maken.
Als ik lees hoe jij bent omgegaan met die accu's zal dat weinig problemen opleveren en dat is ook jouw ervaring. Rustig zo doorgaan dus. ;)
 
De accu braait nog steeds mee maar ist laats weer een stuk boller geworden, ook lijkt de capaciteit afgenomen te zijn, hij lade eerst op tot 5950 en nu nog tot 5300mah, ik denk eraan om morgen maar ff terug te gaan naar de winkel want jk ga zaterdag voor 3 weken op vakantie waar hij veel km's zal maken
 
Ik heb LiPo's die ik echt misbruikte, deze gingen iets bollen (niet veel) maar doen het vandaag de dag verder nog prima. Uiteraard neemt de capaciteit iets af omdat ze simpelweg oud worden (Niet zozeer de leeftijd maar naar gelang het X aantal keer laden).

Anderzijds ook meegemaakt met LiPo's die niets te lijden hadden dat deze heel rap gingen bollen en waarvan de capaciteit rap terugliep (ook hogere zelfontlading). Deze accu's waren simpelweg van slechte kwaliteit / slechte productie serie wellicht (Dymond ECO's welke niet meer verkocht worden).
Enige remedie voor deze accu's was een duik in een emmer met zout water.
 
Als ik goed lees is een emmer met zout water dus de verkeerde methode, beter een auto lamp gebruiken en op een veilige plaats laten ontladen .
 
Met wat zoeken kan je veel meer over wat te doen met oude LiPo's vinden op dit forum. Zout water is daar een onderdeel van maar bepaald niet het enige. Vooral niet de enige manier. In het draadje dat ErwinRacer aan gaf wordt duidelijk verteld dat het zelfs een slecht idee is en waarom dat zo is!

Hieronder de juiste stappen en volgorde zoals oorspronkelijk ook op de websites van de LiPo fabrikanten te vinden was. Tegenwoordig zijn de echte technische specificaties en dit soort informatie veel lastiger te vinden. De "verkoop praatjes" zijn veel belangrijker.

Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kortsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Je kan de accu eventueel ook bij het chemisch afval doen maar er zitten geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.
 
Back
Top