Yep 120hv regelaar

Maar even update de esc is opgestuurd naar duitsland is ontvangen en wordt een deze dagen gecontroleerd. wie weet krijg ik me geld retour (komt op de hk site te staan)

wordt vervolgt.

gr

Gestolen waar gedijt niet?

Misschien even de betekenis van "stelen" opzoeken Ron!

Als een ontwerp niet gepatenteerd is ben je vrij om het te kopiëren... dergelijke simpele ontwerpen van een ESC zijn namelijk helemaal niet interessant om te patenteren, de kosten hiervoor zijn te hoog, en de oplage van de aantal wereldwijd verkochte ESC's zijn erg laag.

Dus ga hier niet roepen dat iets gestolen is, als het dat niet is. Als mijn buurman een kap op zijn garage zet, en ik bouw een vrijwel identieke kap naar voorbeeld van hem, dan is er GEEN sprake van diefstal!

De prijzen die voor merk regelaars gevraagd worden zijn buitensporig hoog. Dit heeft niks met hoge ontwikkelingskosten te maken. Het betreft relatief simpele en eenvoudige electronica, waarvan het basis ontwerp jarenlang ongewijzigd blijft. De gebruikte elektronische componenten zijn relatief goedkoop, en dergelijke PCB kunnen en worden veelal volledig machinaal gemaakt (SMD's gaan gewoon door het soldeerbad).

Met keuze van processor ligt al een deel van het ontwerp vast, ben ik met je een Etienne. Maar de rest is door Heino Yung gedaan, inclusief de firmware. Patent gaat over bescherming tegen stelen, niet of het gestolen mag worden.

Een vrijwel gelijke carport/regelaar voor jezelf kopiëren/bouwen is inderdaad geen diefstal.

De winstmarge is m.i. niet relevant m.b.t. of iets wel of niet gestolen is, of geheeld mag worden.

winstmarge is in veel gevallen niet het belangrijkste.... kijk wat men heeft moeten doen om de betrouwbaarheid op het niveau te krijgen als bijv. Kontronic... er zijn nog steeds maar 1 handje vol bedrijven die dat bijna kunnen evenaren....

Het is aan jezelf om voor de Naam, betrouwbaarheid en eventuele garantie condities te betalen, of dat je je heli het niet waard vind om meer te betalen voor in feite het Brein van je heli.... Wat is 400/500 euro op een heli van vliegklaar 2000 euro aan goede spullen... hetgeen betekend dat je heli zonder de regelaar 1500 euro kost (een beetje 700size) en ik zie niemand 1500 euro in brandend vuur gooien in de hoop dat er 1500 euro heel uit komt...

wees eerlijk .. er zijn een boel mensen die dingen proberen, en waar het goed gaat... maar een regelaar die bij velen al in opspoelen of punchouts het aflaten weten, moeten voor velen al een duidelijk antwoord geven of zij de rest van hun heli daarvoor willen riskeren

Het mag van mij ook allemaal wel wat goedkoper, maar dat gebeurt toch niet en dat weten de producenten ook wel.. kwaliteit kost geld...en het kost nog meer geld om de kwaliteit ook te kunnen waarborgen...

De meeste regelaars gaan kapot, omdat de warmte dissipatie -voornamelijk in de FETs- te hoog wordt. Deze warmte wordt veroorzaakt door de hoge stroom door deze die -indien- van goede kwaliteit- een lage inwendige weerstand hebben (P=I*I*R). Om de betrouwbaarheid te vergroten, moet je gewoon de regelaar overdimensioneren. Dat betekend dat je voor een regelaar die je voor 80 A continu specificeert, componenten moet gebruiken die bv. voor een maximale stroom van 100 of 120 A continu ontworpen zijn.
Deze componenten zijn duurder en vaak ook groter/zwaarder dan componenten met lagere specificaties, dus een fabrikant zal moeten afwegen voor welk compromis hij zal gaan.

De gerenommeerde fabrikanten zullen eerder kiezen voor betrouwbaarheid (kwaliteit van de gebruikte componenten en fabricage, en overdimmensionering in de keus van de gebruikte componenten) om hun goed naam te behouden.

Als een FET eenmaal op gang is warmt hij nauwelijks meer op. De truc is om de aansturing van de FET zo te doen dat deze heel snel naar de max geleiding wordt gebracht en ook weer snel afvalt. Je krijgt dan een mooie blokgolf uit je regeling met vrijwel loodrechte flanken. Als de flanken schuin lopen dan wordt erg veel warmte gegenereerd. Dat is ook de reden dat een hogere PWM frequentie voor een zwaardere belasting van de regelaar zorgt. Dit noemt men de schakelverliezen van de FET.

De meeste regelaren gaan kapot door software / hardware fouten waarbij de + en - tegelijk op dezelfde uitgang komt. De fet's worden zo snel geschakeld dat heeeeel soms er 1 blijft hangen. Dat resulteerd in kortsluiting met alle problemen van dien. De meeste regelaren gaan hier stuk tijdens het opgang brengen van de motor, dat is een kritieke fase aangezien de terugkoppeling van de magneten dan moeilijk te meten is. Afbranden door oververhitting komt ook voor uiteraard maar toch minder vaak. Overbelasting intern in een fet is nog steeds anders dan oververhitting door slechte koeling. De fet hoeft aan de buitenkant niet te heet te zijn om intern door te branden.

... Dat betekend dat je voor een regelaar die je voor 80 A continu specificeert, componenten moet gebruiken die bv. voor een maximale stroom van 100 of 120 A continu ontworpen zijn.
Je kunt het ook iets anders bekijken, welke fabrikant heeft de grootste b*k :mrgreen:

... en overdimmensionering in de keus van de gebruikte componenten) om hun goed naam te behouden.
En de klant kan ook overdimensioneren bij aanschaf een complete regelaar. Vooral de burst-rating, zo die al zinvol is, met een fikse korrel zout nemen. Wat richtlijnen betreffende de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG

Das een leuk draadje. Staat een regelaar besproken van 800 usd waar voor zo'n 200usd aan onderdelen inzit. Ik weet bijna zeker dat die schatting aan de hoge kant is. Ergens wordt er dus goed aan verdient. Van mij mogen zo hoor, ik zal zelf niet snel 800,- uitgeven aan een regelaar ;-)

Back