zagi voor een beginer, hoe maak ik een goede?

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
Welke koolstof?

Bij de zagi's die wij gemaakt hebben zit helemaal niets aan koolstof of vurenhoutenliggers in de vleugels verwerkt. Ze zijn zo meer dan sterk genoeg.

lekker duidelijk zijn jullie!

mijn vader zegt dat wij wel glasvezel tape hebben om de kieren tussen gipsplaten dicht te maken, maar dat is meer een los gaasje dat een beetje zelfklevend is :?
is dat het goede spul of niet?

dus even voor de duidelijkheid(voor mezelf):
geen koolstof, of 6 mm hol.
depron bij de vloeren zaak.
glasvezel(als het het goede is), of tape van de gamma.

Theo, vurenhoutenliggers kan ook maar de werkweize met koolstof is ZO makkelijk en licht en stevig dat ik vuuren niet meer als mogenlijkheid zie.
Het is een betje lastig uit te leggen maar met een zelfgemaakt tooltje is het binnen een paar seconden af (afhankelijk van de lijm moet je nog wel even wachten tot het uitgehard is)

Als je nogal eens een chrash hebt of combat, of je hebt hem met brushless power vind ik een versteviging echt nodig.
Ik heb 1 keer epp zonder kool/vuuren versteviging vlogen en dat vloog voor geen meter, piep kan het wel alleen als je chrashd of behoorlijk hard gaat of erg zwaar bent is het gewoon nodig.

Dat glas spul heb ik ook een gehad, onbruikbaar hiervoor, ducktape is dan beter.Dat glasvezeltape wat wei hier gebruiken is anders dan wel plakband dat ik ooit heb gezien, en ook erg lastig te verkrijgen.

Aangaande plakband: wat is de beste tape om te gebruiken voor het maken van de scharnieren voor de airelons? Wordt hier normaal verpakkingstape voor gebruikt of zijn er betere alternatieven?

ik heb nu depron en (een dunnere kloon)ducktape.
maar ik kan dus nog steeds niet beginnen, want ik snap nog niet hoe ik de koolstof er nou in moet zetten :?
en we hebben het gewoon niet...
en ik neem aan dat dat voor het tapen moet gebeuren?

goed dat je het zegt, ik was er al vanuit gegaan dat dat gewoon ook met ducktape ging...

en nu hoor ik gisteren dat ik de roeren ook met balsa kan maken!(en dat hadden we al die tijd al in huis :? )
maar goed, wat is nu het beste?

en hoe maak ik zo'n tooltje?

hmmm, ze besmeren hem helemaal met houtlijm(+50% water) :?: :!:

met die koolstof heb ik een probleem denk ik...
hunnie hebben de vleugel helemaal recht, ik heb er 5 cm v in(als je een kant op de grond houd, komt de ander 5 cm van de grond)
en hoe weet ik waar mijn zwaarte punt komt?
en komt dat spul aan de onderkant of aan de bovenkant?
en hier hebben ze 2mm koolstof :?
volgens nando moet er 6mm hol in :?:

en ik weet nog steeds niet of ik de roeren van depron of balsa ga maken :?

Tjonge jonge, waarom maken wij het deze jongen zo moeilijk.

Pepijn, keep is simpel.

Je hebt die 2 helften nu tegen elkaar zitten.

Begin nu eerst met het intapen van het model. Als je gewoon normaal piepschuim hebt genomen is die 50% houtlijm oplossing niet nodig.

Laat die ligger maar eens weg.

Het zwaartepunt kun je berekenen door het online programma wat ik al eerder ergens opgegeven heb in deze draad. Neem dan 20% van het MAC.

De roeren maakt niets uit of je die van Balsa maakt of van depron, beide zijn mogelijk. Bij mijn volgende serie ga ik ze van coroplast maken.
Een van de plaatselijke politieke partijen heeft de posters gemaakt van coroplast en die vallen steeds van de lantaarnpalen af. Als ik dan langskom neem ik ze mee zodat ik ze kan verwerken in mijn modellen. Gek, ze gaan steeds vlak voor mijn neus los..........

Als je het model helemaal ingetaped hebt dan neem je een potlood en enkele stukjes doorzichtig plakband en lijmt hiermee het potlood tijdelijk vast onder het zwaartepunt. Nu leg je de vleugel op de tafel en ga je alle onderdelen boven op de vleugel leggen zodanig dat het zwaartepunt goed komt en dan teken je alles af en ga je de gaten maken waar alles invalt. Als dit klaar is zorg je ervoor dat alles goed vast zit in de precies passende gaten en is het model eigenlijk klaar voor zijn eerste vluchten. Totale bouwtijd voor een ervaren bouwer ongeveer 2-3 uurtjes. Hier is de droogtijd van de lijm niet bij inbegrepen.

dus nu opeens weer geen koolstof?
oke, ik maak het dan van depron, schuim bij schuim, hout bij hout(lijkt me ook stom om een balsa vliegtuig depron roeren te geven :lol: )
met dat programma bedoel je profili he?
dat ben ik al in verschillende topic's tegen gekomen, maar nog nergens gehoord waar je het krijgt :?

ik heb de onderdelen nog niet, dus die kan ik er pas insnijden als ik ze heb :S

ik ga proberen mijn vader zo ver te krijgen om me wat voor te schieten ;)

Aangezien ik toch weer enkele nieuwe vleugels ga snijden zal ik proberen om komende week een goede foto-bouwbeschrijving te maken. Misschien dat dan enkele dingen voor velen duidelijker worden.

Aangezien wij erg andere bouwmetoden gebruiken denk ik dat ik er ook een duidelijk foto verslag van ga maken.
Duurt nog wel even maar hij komt eraan.

*kreun*
wat is het mac point nou weer?
de rest ga ik even opmeten.
en die ander staat dat je daar het mac point me kan berekenen, maar daar moet je het c(enter of) g(ravetie?) op geven :?

20% is je mac, zij theo al.

maar als je hem hebt gemaakt zoals rob en ik altijd doen is het cg 17-18cm, maar dat geeft de calculator ook aan.(17,56 volgens de calculator)

ik heb hem bij rob gemaakt, dus dat zal dan wel kloppen.
dus dan ga ik dat niet helemaal uitrekenen :)
maar wat is mac nou?
zit dat op het zwaarte punt, of halverwege de vleugel, 20% waarvan?!
20% van het gewicht, van de spanwijdte, de draad lengte, 20% van het volume van de tips, het oppervlak van de roeren :lol:

mac moet je gewoon ingeven in die calculator. dan krijg je een afstand in cm, op die afstand vanaf de neus (war je je vleugels tegen elkaar hebt geplakt) ligt je zwaartepunt

ik heb hem getapet, en de roeren gemaakt, is het zo goed?

de hele vleugel:
02d6c0b64b688227f274a090752ad84b.jpg

bovenkant van het roer:
94e7a4197d9dc8803fced3ca36c4ee01.jpg

profiel:
57271a67fb05cdf7c272d3cd6951ed67.jpg

onderkant van het roer:
257b3322db55cb032f07ade40a4ef619.jpg

onderkant:
4b0d1ef60882deaa4168d83b0dd6f507.jpg

voorkant:
c24cb0975caa68c6aa7634500f8f55c2.jpg

hij weegt 250 gram nu
ziet er mooi uit toch?
het enige waar ik niet zeker over ben is de roeren :?

Idd, de roeren moeten helemaal naar buiten lopen :wink: Zal allicht effect hebben op het sturen,en hoort ook zo.
En hoever je ze aan de binnenkant door laat lopen ligt er op of er een motertje op komt ofdat hij zweef word.....

Grtn Riechert

de roerheveltjes moeten dichter naar de vleugel toe
niet tape:D
ik heb een epp zagi
2x 1mm er in gedrukt
Dsc03572.jpg

Dsc03573.jpg

leg het nog eens uit, want ik snap het niet.(ik ben nie mee, zeggen jullie dan :P )
de roeren moten over de hele lengte behalve waar de prop zit?
ik heb ze nu 3.5 cm breed, dat moet ook meer zeker? :?
en op deze manier de scharnieren maken is wel goed?
en wat was er met de roer heveltjes?

Back