he daar ben ik weer . Ik was een tijdje uit de lucht ivm ziekte. Toen bleek m'n toetsenbord er ook geen zin meer in te hebben, en dan blijft het stil..
Ik ben inmiddels al aardig gevorderd met de bouw. De ondervleugel met ailerons is klaar. Een kleine tip voor de ailerons, snij deze uit 2 of 2.5 mm balsa dan hoef je beduidend minder te schuren. Ik heb de vleugel in het midden aan de BOVENkant beplankt, om hierin vervolgens de servo op z'n kop te kunnen monteren, de servo-armpjes vallen dan in de vleugel. De aansturing is ala de RBC indoorwarbird. De bovenvleugel is bijna klaar, alleen nog de achterlijst schuren. Ook hier geldt dat je deze beter van 2-2.5 mm balsa kunt maken.
Nog een tip laat de grenenliggers 3 mm uitsteken aan de tips. Dan kun je met slechts 1 wingtip de tip maken door er een uitsparing maken. Dan hoef je maar 4 tips te gebruiken van de 12.
Ik ga nu beginnen met de rompuitsparingen. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik deze allemaal ga doen. Ik zit er sterk aan te denken om de romp niet breder te maken dan de speed 400 die er ingaat. Maar ik weet niet of dit een goed idee is?? Iemand een suggestie? Lijkt me dat de kist minder weerstand heeft en minder balsa, dus minder gewicht.
Ik zal maandag m'n kistje op het werk eens fotograferen, want ik ben nog niet in het bezit van een digitale foto.
Overigens gaan de gewichtsvoorspellingen van Dirk aardig kloppen. Ik hoop zelf ondanks de Sp400 rond de 220-230 gr uit te gaan komen.
@ Tom
laat die vervangende romphelft maar zitten. Ik zit er aan te denken om de romp in z'n geheel uit 2.5 mm balsa te maken. Dan gebruik ik jouw romp gewoon als malletje.