ZDZ 60 wil niet starten

Paul, Alex,
Iedereen in mijn omgeving weet dat ik gesponsord wordt door Aspen, ik doe daar ook niet geheimzinnig over. Uiteraard hoort daar een gratis vakantiehuis op Mallorca bij, een Mercedes SEL met chauffeur, een maandelijkse 10 rittenkaart bij Yab Yum (of was die dicht?)

Naaht.

Naast dat de sponsoring bescheiden is, vind ik de importeurs enorm aardige gasten, die het niet verdienen dat een product van hen neergesabeld wordt, waar ze de beste bedoelingen mee hebben en zich er voor inzetten keer op keer te strijden tegen vooroordelen die tegen hun product leven.

Ik heb dat in dit draadje alleen aan willen geven dat ik het niet mee eens ben als gelijk maar geroepen wordt wat de "oplossing" van een probleem is.

Ik ben de laatste die iemand zal dwingen een bepaalde keuze te maken, want ik maak zelf ook mijn eigen keuzes.
Ik kan er alleen niet tegen als er pertinente onwaarheden verkocht worden, dan reageer ik daar op. Ondermeer door te zeggen mijn eigen ervaringen WEL positief zijn. En dat staat buiten de sponsoring. Niets van wat ik beweer wordt in mijn mond gelegd.

Maar nu weer terug On-Topic, daar ben ik het ook mee eens.

Dat is in orde Paul.

Het laatste wat ik er over kwijt wil is,
Het valt gewoon zo ontzettend op dat als er maar "iets" over Aspen vermeld wordt dat Alex Blokland hier wel onmiddelijk zijn negatieve ervaringen over kwijt moet, en zijn gelijk MOET halen, wat je mij dus ook kunt verwijten omdat ik dan "in de verdediging ga over deze brandstof. (en sponsoring is bij mij niet aan de orde, ik heb alleen maar goede ervaringen met het spul)

Mijn insteek is om te helpen daar waar ik iemand helpen kan, en dat was mijn bedoeling bij het probleem van Alex Sontgerath.
Misschien dat als ik, of Alex (Blokland) mij een keer persoonlijk ontmoet, ik de dingen met hem bepraten kan, en hij ziet dat mijn bedoelingen nog niet zo beroerd zijn.
We hebben dezelfde hobby, maar toch is het blijkbaar nodig om vaak zo aanvallend te reageren.
Ik sta altijd open om met Alex (B.) de dingen verder te bespreken via pb.
Zo,
dit moest ik even kwijt.
Ik zal dit draadje er verder niet meer mee vervuilen, excuus hiervoor.
Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Eric; Knap dat je mijn achternaam kent, een van de grootst bewaarde geheimen ooit......:thumbsup::schrik::nooo:

Je kunt wel steeds doen of ik de enige "tegenstander" van Aspen ben, dan steek je je hoofd maar onder het zand, that's fine with me:p

Grt.

Kijk Alex, dit bedoel ik nou,
Het staat je weer goed kerel.
Ik noem je bij je achternaam enkel en alleen omdat de topicstarter ook Alex heet.
Daar moet je niets achter zoeken Alex.
Je blijft aanvallend, ik probeer dit te doorbreken maar je geeft me de kans niet eens.

Eric.

Ok, klein misverstandje, ik had niet in de gaten dat we 2 Alex'en hadden...

als ik alle posts over aspen brandstof lees zie ik dat dat alexzzz zo'n beetje overal op reageerd. als je het zo slecht vind waarom steek je er dan nog moeite en tijd in om het zo neer te halen. ergens een keer reageren is oke daarvoor is een forum maar op alle topics reageren is wel heel erg gefrustreerd zijn.:(
wat heeft die brandstof jouw misdaan dat jij het zo haat??

Zo hallo hier ben ik weer heren. Zijn jullie uitgekibbeld ?:-?

Volgens mij mist iedereen de essentie van dit Topic. Het gaat hier niet over ASPEN, daar is al genoeg over geschreven.

Toch wil ik nog even reageren op het verhaal van Richard. Ik ben het met je verhaal over milieuvriendelijk en minder schadelijk voor de huis etc. etc. volledig eens. Ook is het erg makkelijk dat de Aspen kant en klaar is, voor mij was dat de grootste overweging om over te gaan. De ZDZ heb ik even op Aspen laten draaien maar te kort om te kunnen zeggen of hij goed erop liep of niet. Het feit dat hij niet wilde starten lag aan het feit dat de ontsteking defect was. In een ander draadje heb ik Aspen ter discussie gesteld omdat ik mijn 45CC zenoah er niet fatsoenlijk op afgesteld kreeg. Na lange tijd twijfelen ben ik overgegaan op gewone euro95 met TC olie en zie daar hij liep en starte als een zonnetje, tja mijn conclusie was snel getrokken: voor deze motor alleen maar euro 95 met TC olie. Als andere betere ervaringen hebben met Aspen: gelukkig maar, ik helaas niet.

Uiteraard is Aspen beter voor het milieu etc. maar in de eerste plaats koop ik brandstof om mijn motor op te laten lopen en als het dan ook nog milieuvriendelijk is is dat meegenomen. Je zult mij nooit een kwaad woord horen spreken over Aspen, alleen heb ik er slechte ervaringen mee en kies ik er niet meer voor.

Uiteindelijk loopt de ZDZ60, op euro95 (hij zal misschien op Aspen ook goed lopen maar ik wil 1 type brandstof en geen 2 dus overal euro95) en mijn vraag was waarom ik er niet meer toeren uit kreeg. Enerzijds heeft dat te maken met de te lange lengte van de bocht en anderzijds denk ikzelf met de prop, de Biela 24/10 is erg dik van profiel. Een Super silence van Engel, eventueel met "narrow"-blad is veel dunner en smaller van profiel wat ook de toeren ten goede zal komen.

Ook vond ik het vreemd dat de H-naald maar zo weinig open stond maar uit eerdere reacties hier in dit draadje blijkt dat dat normaal is. Overigens heb ik niet ervaren dat een Bing lastiger af te stellen is dan een Walbro.

Ik denk dat merk-voorkeur (zowel voor brandstof als voor carb.) hier bij bepaalde mensen een grote invloed is op de mening. Voor mij telt ervaring, op basis daarvan vorm ik mijn mening.

Goed terug naar het onderwerp: de vervolgstap voor de ZDZ60 is het verder inkorten van de bocht en het testen van een andere prop (Super silence 24/10N. Dan verwacht ik uiteindelijk uit te komen op 6400 rpm (verwachting). Dat lijkt me een prima waarde voor deze motor, overigens zonder reso. Ook is de motor nog niet geheel ingelopen.

Groeten maar weer,
Alex

Met mijn ZG62 met reso draaide ik een Mejzlik 24*12 aan zo'n 6400rpm, ik denk dat je met de ZDZ60 zonder pijp niet eens zo raar zit nu hoor, een reso maakt ontzettend veel uit, met dezelfde motor en prop soms tot 700rpm....

Grt.

Moeilijk starten van de ZDZ

Het komt inderdaad voor dat ze moeilijk starten, dit ligt mede aan de leeftijd van de motor.. en inderdaad ook het membraam kan vast of verstopt gaan zitten (met name als hij lang stil heeft gestaan).
Het moeilijke starten van de ZDZ is al wel voorbij. Choke open en onsteking aan, aanslaan..(slaat dan ook direct weer uit ivm de choke) daarna choke weer dicht en binnen 5 keer loopt hij. (tenzij er andere problemen zijn uiteraard ;))

Het trage opkomen van het toeren kan aan de prop of afstelling liggen... Dit is met de nieuwe (oranje) ontsteking van de baan.

Vriendelijke groet Johan Visser

Het ZDZ startprobleem zou vooral komen doordat er met een roterende inlaatschijf wordt gewerkt ipv met een reedvalve. In duitsland is er iemand die ze ombouwt naar reedvalve en daarmee zou het startprobleem grotendeels zijn opgelost.

Zelf heb ik een ZDZ 80 gehad, het enige dat die motor deed was starten, voor de rest kwam er niet veel uit :-) Dus het hangt ook wel af van motor tot motor.

Inderdaad Paul, dat komt door de roterende inlaatschijf. Een kennis van me heeft een ZDZ100, die heeft ie laten ombouwen, sindsdien start ie als een 3W:)

Grt.

Hallo Alex,

Ik heb zelf een 40 en een 80 van zdz en nooit problemen met starten. Ik zie dat je 4 cellen gebruikt voor de ontsteking. Probeer het maar eens met 6! Ploffen geeft meestal aan dat je accu een te lage spanning heeft (of leeg is). Je sensor zou ik niet helemaal naar 1 kant zetten. Als je het goed doet moet deze iets terug worden geschoven. Ik doe dit meestal met een schuifmaat. Een andere betrouwbare methode is gewoon de hart op hart afstand van sensor en magneet op 5 a 6 mm zetten als de zuiger in het bovenste dode punt staat.

Mijn motoren met walbro carb. starten altijd met de basis instelling: L en H 1,5 slag uitdraaien (anderhalf) daarna pas finetunen. Belangrijk voor het goed starten is dat de motor voldoende brandstof krijgt. Dat deze op de kop hangt maakt niet uit. Heb ik bij al mijn kisten ook. Startprocedure: ontsteking aan, choke aan en gas op iets meer dan stationair. Dan paar keer draaien aan de prop totdat de motor even aanspringt. Dan choke uitzetten en starten maar. (meestal keertje of 3 a 4 is voldoende om de motor aan het draaien te krijgen. Als de motor loopt kun je verder gaan met afstellen. Hierbij moet je altijd eerst de L naald instellen omdat deze de H naald beïnvloed (niet omgekeerd). Bij slecht starten kun je deze rustig op 1 3/4 zetten.

Controleer ook of de carb wel brandstof door je slang aanzuigt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Oh ja nog even iets: mijn zdz40 met bisson uitlaatje en een standaard 20x10 classic master airscrew ( ja ja, je leest het goed) op mijn 1/5 topflite p-51 old crow gaat gewoon door de geluidsbarrière. Filmpje zien? Zie Kunenborg - Home

Ik heb zelf een 40 en een 80 van zdz en nooit problemen met starten. Ik zie dat je 4 cellen gebruikt voor de ontsteking. Probeer het maar eens met 6!

6 cellen=7.2V, zou het niet proberen op een 4.8V ontsteking....... (daarnaast; al kan een onsteking dat aan, bijv de moderne 3W onstekingen met 4.8-8.4V, dan nog werken ze uitstekend op 4 cellen)

Oh ja nog even iets: mijn zdz40 met bisson uitlaatje en een standaard 20x10 classic master airscrew

Master airscrew moet je niet gebruiken op motoren groter dan 10cc;) Dat ie door de geluidsbarriere gaat zul je niet qua snelheid bedoelen maar meer qua db's, harder dan 1000db zal ook vast wel een barriere zijn:D

Die 20*10 is niet eens zo bijzonder, onze ZDZ40 doet een 19*11 drieblads met 7000rpm. Een master airscrew verliest ook spoed naarmate de prop harder gaat draaien. Op een ZG62 had ik een 22*10 Master Airscrew zitten, als ik gas gaf zag ik het blad vervormen, troep dus in grote maten....

Grt.

Ik bedoel 5 cellen en 6V, maar alle nieuwe zdz kunnen ook 2 cellen lipo aan volgens mij. Dus gaat er niets stuk bij 7,2V

En doe niet zo verschrikkelijk negatief man. Ik probeer hier iemand te helpen.

Lul.

Ik bedoel 5 cellen en 6V, maar alle nieuwe zdz kunnen ook 2 cellen lipo aan volgens mij. Dus gaat er niets stuk bij 7,2V

Dan moet je erbij zeggen dat je de nieuwe ontstekingen bedoelt, de oude kunnen dat niet aan;)

En doe niet zo verschrikkelijk negatief man. Ik probeer hier iemand te helpen.

Doe het dan ook goed;)

Je geeft gelukkig zelf het niveau aan waarmee je communiceert, daar zal ik dan ook niet verder op reageren, en ik zal blijven communiceren op een manier die hier gewoon is. Je moet alleen niet verwachten dat jouw "tips" nog serieus genomen worden door wie dan ook...

Grt.

etiquette

Ronald,
Je kunt het met de postings, cq manier van schrijven van Alex eens zijn of niet, het rechtvaardigd niet zo'n laag bij de gronds scheldwoord, ik stel voor dat je je posting snel amendeert. Voor iemand met nog maar 4 postings op zijn naam, een kwalijke start.

Back