ZDZ 60 wil niet starten

@Alexzzz: Het is de nieuwste zdz-ontsteking (de opvolger van de Falkon ontsteking). De oude heeft hij mee teruggestuurd. Voor wat betreft de krukas/prop hub heeft komt er uiteraard een andere sensor op maar hij heeft daar ook een ander magneetje ingelijmd omdat bij de oude (vlach) ontstekingen de noord en zuid pool omgekeerd zaten. Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken.

Ok, ik wist niet dat Falkon ook alweer vervangen was, maak als je wilt ook even een foto van de nieuwe ontsteking :)

Grt.

Hier wat foto's:

img2405ui5.jpg

img2408mr6.jpg

img2404ti1.jpg

Ben jij een beetje tevreden over die Biela prop? (de meeste mensen die ik ken niet :roll: )

Grt.

Alex ik weet het nog niet, tot nu toe alleen maar ervaring met Menz, waar ik zeer goede ervaring mee heb. Wat voor berichten ken jij over de Biela prop dan?

Gr.

Alex Söntgerath zei:
Wat voor berichten ken jij over de Biela prop dan?

Met name de herrie en het trage versnellen van de prop bij gasgeven, zou je een Mejzlik (heerlijke carbon props :lol: ) prop met dezelfde diameter en spoed nemen, dan komt deze sneller op toeren. Ik geef toe dat de Biela's gunstiger geprijsd zijn, maar ik zou altijd kiezen voor Mejzlik, Seyer, Elster of Engel Super silence (qua carbon). Menz is ook prima hoor, maar sinds ik een scheur in een Menz heb gehad durf ik in de grote maten geen houten prop meer te gebruiken. Gelukkig zijn er toen geen ongelukken gebeurd...

Grt.

Alex Söntgerath zei:
Verder heeft hij de motor uit elkaar gehad en er stond bij dat hij verkeerd in elkaar stond (?!). Tot slot heeft hij de motor op de bok gehad en proef laten draaien.

Ik denk zelf dat als de motor echt verkeerd in elkaar heeft gezeten dan had hij met de oude ontsteking ook gelopen.

Inmiddels al kontakt gehad? Vooral dat stukje "verkeerd in elkaar stond" ben ik zéér benieuwd naar. Tevens ben ik ook van mening dat de ZDZ met het eerste type ontsteking toch wel redelijk wil draaien.
Indien Vincent (Vip-er) zijn medewerking wil verlenen, en indien je het echt graag wilt weten (ik wel), zou ik je oude ontsteking wel eens op Vincent zijn motor willen testen (na het nodige ontstekings testwerk op mijn werkbankje :wink: ). Ook Vincent zijn ZDZ wilde (na de nodige aandacht) toch redelijk draaien met de "oude" Vlach ontsteking, (bovendien wil Vincent zijn ZDZ/Katana combi ook weer eens van stal halen en hier wat tijd in steken).

Je kan er niets mee verliezen, alleen maar iets wijzer van worden :wink: !

Greetz van Aldert

Nou jongens goed nieuws!!!!!!!! Hij loopt !!! :banana: :banana:

Ontsteking uit, choke dicht, paar klappen, verhoogd stationair, ontsteking aan en met een paar klappen lopen. Ik merk wel dat hij snel verzuipt omdat hij op zijn kop hangt en je dan niet teveel moet choken.

Amelung vandaag wel proberen te bellen maar helaas niet te pakken gekregen. Dus morgen of maandag maar weer eens proberen want ik wil toch wel weten wat er dan verkeerd zat aan de motor.

Toerental stationair minimaal 1.100 rpm dus dat is laag (prop 24/10). Max. heb ik hem niet niet op zijn top laten draaien omdat hij nog erg rijk staat.

Word vervolgd....

Ja, voornamelijk wel, maar sommige "gewone" modelbouwshops hebben ze ook in het assortiment hoor :) (vooral de Duitse)

Grt.

[quote="
@3wflyer: 27/1 lijkt me dan niet meer nodig..[/quote]

Jawel maar dan de ZDZ ingebouwd in een leuke kist en dan wil ik hem in de lucht zien.

groeten,

Peter

Hoi,

ik zag Aldert zijn post in het draadje..
en ook ik wil mijn ZDZ wel beschikbaar stellen voor testwerk.. Hij staat hier achter me en de bocht ligt naast me..
Dus het is er allemaal wel ;)

Ik moet ook zeker weer mn katana inbouwen en weer eens vliegen..zonde van de kist dat ie er zo bij staat. :oops:
Dus indien er belangstelling is gaan we zeker een keer proefdraaien met beide "oude"ontstekingen.

Groeten Vincent

Vandaag met Amelung gesproken. Hij zij dat de krukas niet ver genoeg naar voren zat, het leek wel of hij een keer een tik op de krukas had gehad. Verder zak hij dat er een afdichtingsring van de krukas aan de achterzijde ontbrak.

De oude ontsteking zou nog wel werken maar de nieuwe zijn gewoon een stuk beter en hebben een veel krachtigere vonk. Met de oude ontsteking zou de motor veel moeilijker te starten zijn.

Een tip van zijn kant om bij hangende motoren verzuipen tegen te gaan is om niet eerst zonder ontsteking te choken maar gelijk met ontsteking aan te choken, zodra de eerste tekenen van leven zich aandienen de choke weer afzetten.

Vip-er zei:
ik zag Aldert zijn post in het draadje..
en ook ik wil mijn ZDZ wel beschikbaar stellen voor testwerk.. Hij staat hier achter me en de bocht ligt naast me..
Dus het is er allemaal wel

Ik moet ook zeker weer mn katana inbouwen en weer eens vliegen..zonde van de kist dat ie er zo bij staat.
Dus indien er belangstelling is gaan we zeker een keer proefdraaien met beide "oude"ontstekingen.

Vip-er ik heb hier wel belangstelling voor echter zullen we evne moeten kijken hoe we dat praktisch invullen. Volgens mij liggen Eext en Loon op Zand nogal ver uit elkaar.. :( dus indien jij nog een ingeving hebt?

Alex Söntgerath zei:
Een tip van zijn kant om bij hangende motoren verzuipen tegen te gaan is om niet eerst zonder ontsteking te choken maar gelijk met ontsteking aan te choken, zodra de eerste tekenen van leven zich aandienen de choke weer afzetten.

Dat is inderdaad DE manier om benzinemotoren te starten, en werkt uitstekend bij eigenlijk alle benzinemotoren (die ik heb en heb gehad in ieder geval)

Grt.

Back