Zeeland van Billing Boats

Zeeland

Even een vraag,ik ben zelf ook met de Zeeland aan de gang.
Waar haal jij de bemanning vandaan,ziet er prachtig uit?

Bemanning

Even een vraag,ik ben zelf ook met de Zeeland aan de gang.
Waar haal jij de bemanning vandaan,ziet er prachtig uit?

Marcel,

Wij hebben met de Zeeland het geluk dat deze in schaal 1:35 is. Een heleboel militaire bouwdozen zijn ook in die schaal.
Mijn bemanning bestaat uit een duitse tankrepaircrew van Miniart en nog wat andere setjes. Ook olievaten, jerrycans gereedschap ed. zijn er in deze schaal volop. Zelfs een fiets (Tamiya) die vaak aan boord stond voor ff snel aan de wal wat halen of regelen. Ik bestel dat bij Mol, die hebben zo'n beetje alles op dat gebied. Wel schilderen in burgerkleuren en indien in de bouwdoos aanwezig die rare helmpjes weglaten. Alhoewel de Zeeland is in WWII als "Winston Churchill" in Amsterdam gebouwd dus ergens een helm als oorlogsbuit, och waarom niet.
Figuren: Mol Plastic Modelbouw
Andere spullen: http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&catalogId=300154

Het is even zoeken naar de juiste spullen maar er is volop te vinden.
Succes en zet ook es wat foto's online, ben benieuwd.

P.s. Heb jij ook zoveel messingdraad van Ø 1 mm te kort? Ik heb een hoop bij moeten bestellen, trouwens ook Ø 3 mm is maar net voldoende.

Laatst bewerkt:
Marcel,

Wij hebben met de Zeeland het geluk dat deze in schaal 1:35 is. Een heleboel militaire bouwdozen zijn ook in die schaal.
Mijn bemanning bestaat uit een duitse tankrepaircrew van Miniart en nog wat andere setjes. Ook olievaten, jerrycans gereedschap ed. zijn er in deze schaal volop. Zelfs een fiets (Tamiya) die vaak aan boord stond voor ff snel aan de wal wat halen of regelen. Ik bestel dat bij Mol, die hebben zo'n beetje alles op dat gebied. Wel schilderen in burgerkleuren en indien in de bouwdoos aanwezig die rare helmpjes weglaten. Alhoewel de Zeeland is in WWII als "Winston Churchill" in Amsterdam gebouwd dus ergens een helm als oorlogsbuit, och waarom niet.
Andere spullen: Mol Plastic Modelbouw

P.s. Heb jij ook zoveel messingdraad van Ø 1 mm te kort? Ik heb een hoop bij moeten bestellen, trouwens ook Ø 3 mm is maar net voldoende.
Heel erg bedank voor je info.
Foto,s gaat niet lukken,ik ben nogal ouderwets en heb nog geen digitaale camara,ik rij ook nog op een oude Zundapp,dus dat zegt genoeg.
Wat die messing draad aangaat.............zo ver ben ik nog niet.
Het is eigenlijk een herft/winter project,maar van wegen het slechte weer was ik er al aan begonnen.
Het binnenwerk is zo goed als klaar,maar dat dek erop prutsen.........wat een werk,het paste voor geen meter,en ik had de pech dat de triplex ook nog eens los liet over de gehele lengte,die was ook het geval met de roerkoning.
Ik weet niet wat die gasten in Denemarken voor een houtlijm gebruiken,maar het is klinkklare bagger.
Zo ,weer genoeg gekankerd.............................het is een hele mooie boot,en dat is die.

Marcel,

Andere spullen: Mol Plastic Modelbouw

Heel erg bedank voor je info.
Foto,s gaat niet lukken,ik ben nogal ouderwets en heb nog geen digitaale camara,ik rij ook nog op een oude Zundapp,dus dat zegt genoeg.
Wat die messing draad aangaat.............zo ver ben ik nog niet.
Het is eigenlijk een herft/winter project,maar van wegen het slechte weer was ik er al aan begonnen.
Het binnenwerk is zo goed als klaar,maar dat dek erop prutsen.........wat een werk,het paste voor geen meter,en ik had de pech dat de triplex ook nog eens los liet over de gehele lengte,die was ook het geval met de roerkoning.
Ik weet niet wat die gasten in Denemarken voor een houtlijm gebruiken,maar het is klinkklare bagger.
Zo ,weer genoeg gekankerd.............................het is een hele mooie boot,en dat is die.

Lijm

Marcel,

Hout verlijmen met de kunststof romp doe je het beste met 2 componentenlijm. Dus ook de kiel en het dek, want het moet wel sterk zijn, vooral het dek zorgt voor stijfheid van de boot. En inderdaad er moet heel wat bijgevijld worden wil het in de romp passen. En dat heeft weer tot gevolg dat de rand van het dek die buiten de beschoeiing (die driehoekjes en die lange dunne triplex stroken) steekt niet overal even breed is. Trouwens die beschoeiing aanbrengen is ook niet zo heel simpel en je lijmklemmetjes willen niet blijven zitten op die driehoekjes.

En je romp goed afsoppen he, anders houdt de verf slecht. Bij mij kwam er ook een stuk los na het afplakken van de waterlijn.

Marcel,

Hout verlijmen met de kunststof romp doe je het beste met 2 componentenlijm. Dus ook de kiel en het dek, want het moet wel sterk zijn, vooral het dek zorgt voor stijfheid van de boot. En inderdaad er moet heel wat bijgevijld worden wil het in de romp passen. En dat heeft weer tot gevolg dat de rand van het dek die buiten de beschoeiing (die driehoekjes en die lange dunne triplex stroken) steekt niet overal even breed is. Trouwens die beschoeiing aanbrengen is ook niet zo heel simpel en je lijmklemmetjes willen niet blijven zitten op die driehoekjes.

En je romp goed afsoppen he, anders houdt de verf slecht. Bij mij kwam er ook een stuk los na het afplakken van de waterlijn.
Dat hout verlijmen met kunststof is geen probleem,dat zit inmiddels als een huis.
Maar het behalve de pasvorm [veel schuren,passen en meten] is/was het probleem ,de fineerlagen......zij lieten los............ik was op zijn zachts gezegt niet aangenaam verast.
Er zijn heel wat godslasterige woorden gevallen,en ik weet zeker dat ik later NIET zomaar door de hemelpoort kom.
Maar goed ,hij zit er in/op/aan.
De romp is natuurlijk eerst met louw water met een klein beetje afwas middel afgenomen,en nagespoeld met water.
Daarna natuurlijk laten drogen,dan heel voorzichtig met waterproef schuurpapier geschuurd.
Toen met Wasbenzine ontvet [thinner gaat ook goed,maar je krijg nogal gauw een heel andere romp].
Daarna met kunstof hechtprimer inspuiten,en dan twee keer voorlaken met Revell lak...............met de kwast [marterharen].
En alles blijft nog steeds zitten........geen probleem.
Voor het hout [na het schuren,plamuren,schuren] gebruik ik een porienvuller,[aanbrengen met de kwast] drie keer aanbrengen,en het zit waterdicht,en zo glad als een.........kontje.
Je kunt de afwerk lak er zo opzetten......ook van Revell.
Om de beschoeiing zat ik te denken aan knopspelden???????????
En dan vastzetten met Pattex vochtbestendige houtlijm,met een klein druppeltje secondelijm[zit als een huis,en nog snel droog ook].
Ik wil de sleephaak wel werkend maken,en heb er een van Graupner van de Boegsier 3 gehaald.
Het probleem zit hem in de opbouw..............de sleephaak bevesteging is daar een onderdeel van,zie je het voor je,je begint met "de sleep" en je hele bovenbouw ligt in de plompert en de romp hij vaare voort[nog meer godslastering].
Ik denk dat ik de bovenbouw dus scheid van elkaar en het gedeelte met de haak vastzet aan de romp..........maar die plannen staan nog in de steigers.
Maar een voordeel heb ik wel.............ik ben de schipper van mijn Zeeland dus de eindbeslissing daarover ligt aan mij.
Ik heb trouwens jouw bouw verslag met zeer veel interesse gevolgt.......Wat een mooi schip,en dat met die boeg leguaan....prachtig.

Leguaan

Marcel,

Die leguaan heeft wat moeite gekost, een hele dag knoopjes maken, maar is zoveel mooier dan die rubberen snavel die in de doos zit. De beschoeiing blijft lastig. Er komt vooral bij de ronding achterop veel spanning op te staan en de stroken waren bij mij te lang. Ik heb ze een paar dagen onder spanning en met de plantenspuit bevochtigend in vorm laten komen. Scheelt een hoop.

Marcel,

Die leguaan heeft wat moeite gekost, een hele dag knoopjes maken, maar is zoveel mooier dan die rubberen snavel die in de doos zit. De beschoeiing blijft lastig. Er komt vooral bij de ronding achterop veel spanning op te staan en de stroken waren bij mij te lang. Ik heb ze een paar dagen onder spanning en met de plantenspuit bevochtigend in vorm laten komen. Scheelt een hoop.

Bedank voor de tip/waarschuwing,daar heb ik wat aan
Ben je nog meer verassingen tegen gekomen?,zou wel handig zijn.
Dit is namenlijk pas mijn tweede boot,mijn eerste was/is de Westerriff van Robbe en die was wel goed gelukt,maar ook daar zaten wat valkuilen in en aan,maar gelukkig kan ik terug vallen op mijn club de Wavemasters uit Arnhem.

Verrassingen

Verassingen ben ik niet tegengekomen, is moeilijk bij modelbouw. Wel een paar verrassingen. De opstaande randjes waarop de dekhuizen komen passen niet echt. Ze zijn te ruim waardoor je van de binnenkant van je opbouw nogal wat moet afvijlen. Wat ik al eerder schreef, ik had te weinig messingstaafjes van Ø 1mm en ook die van Ø 3mm zijn maar net voldoende. 1 foutje en je hebt te kort. Ook de oogjes om je stagen ed aan vast te knopen had ik niet genoeg. Verder is het tegen elkaar lijmen van de kunsstof helften van de schoorsteen lastig. Van binnenuit opvullen met stripjes plastic, plamuur ed. zodat je na het lijmen de naden mooi vlak kunt schuren zonder dat de naden weer opengaan. Trouwens dat rubberbootje is wel heel simpel. Van wat afvalhout een paar bankjes, roeispanen en een bevestigingsplank voor een buitenboordmotor maken is wel het minste wat je kunt doen om er nog iets van te maken. Heb er zelf nog een stootrand van halfrond Evergreen profiel tegen gelijmd en wat touw.

Verassingen ben ik niet tegengekomen, is moeilijk bij modelbouw. Wel een paar verrassingen. De opstaande randjes waarop de dekhuizen komen passen niet echt. Ze zijn te ruim waardoor je van de binnenkant van je opbouw nogal wat moet afvijlen. Wat ik al eerder schreef, ik had te weinig messingstaafjes van Ø 1mm en ook die van Ø 3mm zijn maar net voldoende. 1 foutje en je hebt te kort. Ook de oogjes om je stagen ed aan vast te knopen had ik niet genoeg. Verder is het tegen elkaar lijmen van de kunsstof helften van de schoorsteen lastig. Van binnenuit opvullen met stripjes plastic, plamuur ed. zodat je na het lijmen de naden mooi vlak kunt schuren zonder dat de naden weer opengaan. Trouwens dat rubberbootje is wel heel simpel. Van wat afvalhout een paar bankjes, roeispanen en een bevestigingsplank voor een buitenboordmotor maken is wel het minste wat je kunt doen om er nog iets van te maken. Heb er zelf nog een stootrand van halfrond Evergreen profiel tegen gelijmd en wat touw.

Nogmaals bedank voor de info,dat met die opstaande randjes voor de bovenbouw,daar was ik al achter gekomen.....maar is al opgelost.
ik heb voor de aandrijfing de Graupner 720 gekozen,dat lijkt mij meer dan genoeg.
Wat voorn krachtbron heb jij in de machinekamer liggen?

Geen aandrijving

Marcel ik bouw geen varende schepen. Alleen statische modellen. Veel goedkoper. Heb wel een messing schroef gekocht voor de Zeeland, mooier dan dat plastic ding uit de doos.

Voor het geld dat zo'n RC installatie kost, koop ik liever een nieuw bouwproject. Ben nu bezig met 2 Bismarcken en 1 HMS Hood en zit te wachten op een Stuka (vliegtuig), die moet uit China komen en de container vaart maar om de 6 weken.

Laatst bewerkt:
Marcel ik bouw geen varende schepen. Alleen statische modellen. Veel goedkoper. Heb wel een messing schroef gekocht voor de Zeeland, mooier dan dat plastic ding uit de doos.

Voor het geld dat zo'n RC installatie kost, koop ik liever een nieuw bouwproject. Ben nu bezig met 2 Bismarcken en 1 HMS Hood en zit te wachten op een Stuka (vliegtuig), die moet uit China komen en de container vaart maar om de 6 weken.

Statische modelen heb ik ook veel gebouwd..............met name vliegtuigen en dan zowat alles met een prop: schaal 1:72 en 1:48.
Het ligt momenteel stil,maar het kan zomaar weer gebeuren dat ik weer de kriebels krijg en weer begin.
Ik heb nog enkele hele mooie en zeldzame modelen liggen die erop wachten om een keer gebouwd te worden.
Oa de MEMPHIS BELL B17F.
Maar Modelschepen hebben momenteel mijn voorkeur,en als je zo,n kunstwerkje op het water ziet liggen,en hij vaart en reageert net zoals een grote..............nou mijn dag kan dan niet meer kapot:-D

Back