zeemeeuw III

installatie ducted fan

Ik heb hier de romp horizontaal doorgesneden. in het midden zie je de verdikking waar de EDF zat bevestigd. op die manier werkte de romp als een soort 'amplifier' voor de hoge zoemtoon van de fan... Om dat nare geluid zoveel mogelijk te dempen, wilde ik de de fan geluids-geisoleerd ophangen binnen in de romp. Met die verdikking eruit gefreesd was er gelukkig genoeg ruimte voor!

454.jpg

in het rechter deel zitten twee ringen die ik uit een baby beker freesde (lekker stevig en toch buigzaam plastic), dit werden de ophangpunten.

455.jpg

Uit PET flesjes e.d. heb ik de fan-duct verlengd, om de luchtstroom te waarborgen.
456.jpg

..ruimte zat!

..En vervolgens heb ik de EDF verpakt in een stukje legging, en aan de uiteinden verbond ik de ringen. Voor nog meer dempende werking heb ik de binnenkant van de romp bekleed met een stukje isolatiestof wat ik nog ergens vond,
457.jpg

..en zo past de EDF vrij opgehangen in de romp..!
458.jpg

459.jpg

Blazen als een malle doet ie nog steeds, geluid komt er ook nog uit, maar het klinkt in iedere geval niet meer als een hysterische gemuteerde mug..! :)

video van de test:
http://youtu.be/G_CKwwlinDw

Laatst bewerkt:
Netjes gedaan!!
Mag ik vragen welk Lipo pack je gaat gebruiken en waar die te plaatsen ivm ruimte en voor het goed krijgen van je CG?
Vr Gr E

Ik ben verder:

Ik kwam deze 3 axis Gyro Flight Controller tegen,
8629.jpg

Corrigeert automatisch alle onbedoelde bewegingen van je vliegtuig. En ik dacht waarom niet? meeuwen doen dat immers ook bij elk briesje wat ze langs hun vleugels voelen stromen, en dat kan ik niet zien vanaf de grond.. ;)

Intussen heb ik het staartstuk gemaakt van een plastic flessenhals, en teflon tape houder en een coctail stamper...:

460.jpg

461.jpg

462.jpg

463.jpg

465.jpg

het was een hele klus om de draaiende hals soepel te laten bewegen. het werkt nu maar hij loopt ergens een beetje aan en de 0.5 kg torque van HK's 3,7 gram servo's zijn er maar net toe in staat..! moet daar nog iets op verzinnen..

Om de vleugels te kunnen laten 'twisten' heb ik een paar lange verticale servo-armen gemaakt van 2 mm koolstof,

470.jpg

een kleine groef aan het uiteinde, een stukje superdun ijzerdraad, secondelijm en teflon tape maakte het mogelijk om de arm onwrikbaar te monteren:

471.jpg

en de bedoeling was dat dit de vleugel tips kan doen twisten..:

473.jpg

(de servo arm zit alleen op het uiteinde vast, het lange stuk kan vrij draaien in de vleugel)

Alles maar eens aangesloten voor een test, t werkt eerst goed maar nu doet de Electronic Speed Controller raar. Dit is de manual, voor deze HK 18-20A ESC die ik heb gekocht...
Hij geeft alleen die "1,2,3" beeps wat wil zeggen "voltage OK", en daarna niks... wel servo, geen motor control. heb al van alles geprobeerd, zonder resultaat. iemand tips..?
mischien maar eens die 3S LIPO volledig opladen.. (wacht nog op het juiste stekkertje daarvoor..)

En de vleugel twisters twisten wel, maar maar een heeeel klein beetje. ik ga denk ik maar [URL="
[/URL] ga bouwen. stuk makkelijker dan de vleugels ombouwen tot iets wat soepeler twist maar toch stijf en stevig genoeg is.. (al heb ik daar wel uitgebreide plannen voor zitten brouwen..)

VIDEO:
Julj_PQH2UU[/media] TEST; Electr Speed controller + wing twisting servo. - YouTube

Ik heb het hele ding gecoat in "HEMA knutsellijm", werkt als een tiet! het is in water oplosbaar, en dik aangebracht droogt op als een dunne harde parelmoer(!) -witte plastic laag. verdund aangebracht is het daarna onzichtbaar, maar duidelijk voelbaar. beetje schuren levert vervolgens een flexibele, stevige super-zijde-gladde huid op! heerlijk. niet te zien op internet fotos helaas, maar voel t en je bent om!

466.jpg

467.jpg

468.jpg

begint al ergens op te lijken..!
469.jpg

intussen is ook de A3 flight controller aangekomen, meteen even aangesloten en t werkt, appeltje eitje!

VIDEO:
EAGLE A3 flight controller -test on model seagull - YouTube

(videos in t engels want t project staat ook op rcgroups)

wacht nog op een aantal onderdelen voordat ik echt verder kan met de electronica inbouwen, en daarna kan ik pas de vleugels gaan monteren aangezien ik precies wil weten waar het CG zit met alles dr op en dr aan.. en ik vertek morgen voor 10 dagen voor een klusje in engeland. Geduld oefenen............!

Laatst bewerkt door een moderator:
Johannez, wat een leuk project! en ook bednakt voor het voortreffelijke voortgangsverslag. Echt benieuwd naar het resultaat.

Uhu

BIJNNNNA klaar..!

Na twee dagen en nachten koortsachtig doorwerken is ze eindelijk vliegklaar!

De twistende vleugels heb ik opgelost door een flink stuk uit de onderkant van de vleugel weg te carven, met behoud van de leading- en trailing edge. zo werden de tips een stuk draaibaarder.
Mp_T60Sroy4[/media] - YouTube
om het profiel te behouden heb ik dat vervolgens weer afgedekt met een dun velletje depron, maar ik kon dat niet rondom vastlijmen want dat zou weer stijfheid geven aan de vleugel. dat zit dus met een beetje marge geklemd onder een schuifrandje (of zoiets), zodat de vleugel nu kan twisten, zonder verlies van profiel!

er moeten nog een paar kleine dingetjes gebeuren maar alles werkt, en ze is gecoat en al. heb een minimalistische schilderbeurt gegeven, alleen de snavel, de vleugeltips een paar zwarte strepen gegeven en de ogen. ik hou wel van die houtje-touwtje -look.. ;)

480.jpg

481.jpg

482.jpg

Alles kan uit elkaar worden gehaald zonder gereedschap:

483.jpg

En het past in de originale doos van de MIG. :)

Ik vermoed dat ze best goed vliegt..! mischien een beetje underpowered, maar daarvoor heb ik een 3s thunderpower lipo aangeschaft, maar die wil alleen niet opladen in mijn simpele ladertje... Weet iemand missch een thunder power lipo lader die niet meteen 60,- euro kost..?

hoe dan ook, eerst maar eens testvliegen met 2s, video van de maiden binnekort...!

Wow, mooi staaltje creativiteit. Ben zeer benieuwd naar de vliegfilmpjes

Freek

vlieggewicht 217 gram, spanwijdte 108 cm, vleugelbelasting +/- 25 gr/ dm2... weet iemand genoeg van wiskundige aërodynamica hoe snel (of langzaam) gaat ze dan gaat vliegen?

En iemand nog een tip voor een lader van die 3 s 350 mAh 11,1 Volt Thunder Power lipo...?

Dag Johannez, benieuwd naar vliegfilmpje. Denk wel dat ze met die vleugelbelasting behoorlijk snel zal wezen. Ik weet er niet zo veel van, maar de parkzone J-cub (die behoorlijk langzaam kan vliegen) heeft bv een vleugelbelasting van ongeveer 10 g/dm² en de Vapor (heeel langzaam) zelfs 3 à 4 g/dm² maar ik weet niet of je dat zomaar kan extrapoleren naar grotere toestellen. Hierna een foto van het meeuwtje dat ik maakte met twinx componenten (staart moet omgekeerd, weet ik :-)

Uhu

en hierbij ook twee foto's van balsameeuwenvleugels (project in uitvoering...). Wel een stuk fragieler dan depron natuurlijk
full
full

WOW! de balsa meeuwen vleugel..! wat ontzettend mooi! hij lijkt wel verkeerd om tegen die romp aan te zitten.. ;) wat ben je er precies mee van plan? bouwverslagje ergens..? :)

Wel de idee was (is?) een canard (grote vleugels achteraan, kleine stuurvleugel vooraan te bouwen met duwprop, met als rompontwerp iest in de zin van blériot XI/ een soort gemotoriseerd vliegtuig dat Lilienthal, mocht hij in leven gebleven zijn, mogelijks zou gebouwd hebben, voor de gebroeders Wright. Project ligt nu stil, maar ik neem het zeker weer op.

uhu

Back