Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Wump, 3 jun 2022.

  1. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Misschien een kleine tip voor de volgende keer (mocht deze er ooit komen) Bij zo'n bolling zoals in de tunnel..
    Dan zou ik over de hele omtrek aan de binnenzijde van de tunnel een "strip" of ABS staf verlijmen. Hierdoor creëer je automatisch al de gewenste voor vorming van de tunnel.
    Dan op/ afvullen en schuren en plamuren.
     
  2. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Welke precies?? Ik heb nog een 1:50 Smit Rotterdam waar nieuwe schroeven in moeten namelijk.
     
  3. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor de uitleg. Ik wist het op dat moment niet dus ik koos maar een naam die de functie duidelijk maakte. Weer wat geleerd ! :)
     
  4. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
  5. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Goeie tip, bedankt. Nooit te oud om te leren :)
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij mijn stoomsleepboot heb ik een kort straalbuis.
    De binnen diameter heb ik niet conisch gemaakt.
    Ik kan nu de schroefas met schroef door de straalbuis uitnemen.
    Dat het rendement een paar procent minder is, is jammer.
    Het voordeel van eenvoudig uitnemen weegt voor mij zwaarder.
    Groet. Henk.
     
  7. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Goede tip, Henk. Het is bijna micrometerswerk, maar als het klopt dan kan ik de schroef en de as er nog net uitschuiven.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wump, Maak de speling niet al te klein. Bij de geringste vervorming gaat het aanlopen en vuil in het water loopt klem tussen de bladen en de straalbuis. Altijd een soort compromis. Nadeel bij een straalbuis is dat je vuil in de schroef moeilijk kwijt raakt door even voor- en achteruit te slaan. Zodra je merkt dat er iets hapert, op de nog werkende schroef naar "huis" en de boel klaren. Zou jn jouw geval met dat grote schip de boel per motor afzekeren. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2022
  9. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor de tip.
     
  10. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    45. Straalbuizen maken (vervolg).

    Impressie van de straalbuizen als dte eenmaal geplaatst zijn. Het Tesa tape dat de boel op zijn plaats houdt, heb ik weg gewerkt met Photoshop.
    Mijn gevoel zegt me dat de straalbuizen bij de echte sleper verder uit elkaar stonden, dus er is nog werk aan de winkel.

    foto422-13092022.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2022
    Jan Walpot, wimo100 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  11. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Komplimente voor de bouw je maakt het mooi even weer de 2 laatste pagina's door gelezen. Misschien zeur ik maar als je de straalbuizen die overigens schitterend zijn gemaakt naar buiten zou plaatsen het horizontale tussen stuk zit op de foto van de originele schuin omhoog beetje maar. Maar toch. Maar ga zo door wordt heel netjes.
     
  12. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, Hans. Op de foto's op de vorige pagina zie je dat de kielbevestigingen iets schuin ophoog staan en heel slank zijn. Dat ga ik zeker nog corrigeren.
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Bij een originele straalbuis loop aan het einde juist weer naar buiten, dus de schroef is altijd "achterlangs" te verwijderen.
    Zie de schets op de vorige pagina, daar verwijden ze met 3 graden.
     
  14. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    46. Straalbuizen maken (vervolg).

    Nog meer afwijkingen t.o.v. de Billing Boats 1:75 kit en dus nu nog realistischer.
    straalbuis.jpg
    In de rood omlijnde delen op de foto is te zien dat de hoofdbevestiging van de straalbuis veel groter is dan op de tekeningen van de BB kit. De horizontale kiel bevestigingen zijn smaller en gestroomlijnder.
    Ik moet dus aan de slag met een paar aan passingen
    IMG_6822.JPG IMG_6823.jpg
    De boogvorm van die hoofdsteun op de eerste foto beslaat ongeveer een hoek van 40 graden. Dus daar plaats ik mijn eerste opvulbalkje. Daarna plaats ik er nog meer opvulbalkjes tussen.
    IMG_6824.jpg IMG_6825.JPG
    Als de laatste balkjes zijn geplaatst, vul ik de ruimtes op met houtrotvuller. De volgende dag als alles goed is uitgehard, schuur ik het overtollige materiaal weg.
    Om de straalbuizen naadloos te laten passen zal nog wel wat meer schuurwerk gedaan moeten worden.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2022
    w.harteveld, k-k, RBB2020 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Even een time-out voor de modelbouw vanwege de restauratie van de doorgerotte en klemmende schuurdeur van mijn alleenstaande buurvrouw en de bouw van een poppenhuis voor mijn kleindochter.
    Verslag nr 47 als ik weer terug ben.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. RBB2020

    RBB2020

    Lid geworden:
    11 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Koekange
    IK hoop dat Willem snel klaar is met de schuurdeur en poppenhuis:rofl:
     
  17. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    De winter komt eraan, dus tijd voor wat aanpassingen van de bouwvoortgang.

    IMG_6830.JPG IMG_6831.JPG
    Het casco van het model verhuist van het tuinhuis naar de woning. Met de hoge elektriciteitsprijzen is verwarmen van 55m3 ongeïsoleerde ruimte niet erg handig.:(
    Binnen kan (lees mag :mad:) ik niet schuren dus de romp gaat tijdelijk op de plank.
    IMG_6832.JPG
    Als klap op de vuurpijl heeft mijn vrouw een flink deel van de vloer van mijn werkkamertje ingepikt om haar puzzel van 6000 stukjes uit te leggen :stout: en het gaat nog wel even duren voordat die klaar is. :eek:
    IMG_6833.JPG
    Ik ben dus verbannen naar een klein hoekje van de kamer en kan niet veel meer doen dan wat montagewerk aan de bovenbouw en plamuren.

    Hopelijk voor de kerst nog een update en zo niet dan wens ik jullie allemaal vast fijn feestdagen! :bier:
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
    RBB2020, Gerrit-Jan, Bertho en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ik zou beginnen met het helpen puzzelen. Hoe eerder die klaar is hoe eerder je de ruimte terug hebt.
    Je kan ook zo'n puzzelmat kado geven namens Sinterklaas. Dan kan je de puzzel oprollen en heb je ook de ruimte weer terug.
    Maar goed, veel succes komende winter.
     
    kikonline, RBB2020 en Wump vinden dit leuk.
  19. Bart!

    Bart!

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Papendrecht
    Wat een mooi verslag maakt u van de bouw Wump. Ik kijk goed met u mee, ben er zelf ook een aan het afbouwen.
    Binnenkort ga ik de romp in de epoxy zetten en motoren uitzoeken.
    Iemand tips voor de motoren?
     
    Wump vindt dit leuk.
  20. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt Bart!
    Was zelf ook van plan om de romp glad te schuren en daar na met dun keperdoek en epoxy af te werken, maar de winter komt eraan en in mijn werkplaatsje in de tuin is het te koud en binnen mag ik niet schuren en zeker niet met epoxy aan de gang want mijn vrouw heeft een luchtweg allergie.
    Dus het zal wel voorjaar worden voordat dat gebeurt. Ondertussen werk ik aan de bovenbouw maar dat gaat ook langzaam.

    Even voor de nieuwsgierige lezer: Mijn oom zaliger, die veeboer was in de Krimpenerwaard, noemde me als kleine jongen altijd Wump of als hij een Engelese bui had William, maar het is gewoon Willem. Wump mag natuurlijk ook ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2022
    Bart! en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina