Zeil auto!

Ligt er aan hoe groot/zwaar je auto word maar ik zou een metalen overbrenging zoals deze
Modelcraft Mini-servo WG-90MG Met enkele kogellagers Metaal JR in de Conrad online shop

En inderdaat de touwen voor het hijsen van het zijl en het stellen van je boom(de horizontale balk onder aan het zeil die slechts naar een kant uitsteekt) gaan allen direkt naar een lierservo
Wil je ook het zeil nog strak en los kunnen zetten lans de boom dan heb je dus 4 kanalen nodig een stuur servo en 3 lierservo,s
Maar voor een simpele setup kan je geloof ik met 2kanalen toe en dan 1 stuur/gewone servo en 1 lier servo wand het zeil is altijd op en de spaning op het zijl is ook met de hand te regelen als de auto stil staat blijft dus over zeil stand en stuuren

Ps zet ook even je woonplaats in je profiel dit is handig voor verwijzingen naar clubs winkels en wie weet woont er wel een behulpzame mbfer bij je om de hoek

Oh ik dacht dat dat wel kon met 1 lierservo! Maar wat als je nou een sterke lierservo neemt? Kan het dan wel?

Ps: mijn adres staat erbij

Laatst bewerkt:
Je kunt met 1 lierservo maar 1 ding tegelijk bedienen dus zeil heffen of strakzetten of de boom stellen niet alle 3 tegelijk en stuuren doe je met een gewone servo maar zoals ik al zij om het simpel the houden hoeven liet alle funkties aanwezig te zijn en zeker niet allamaal rc maar dit kan wel als je dit graag wilt

Wat je in elk geval rc wilt/moet hebben om hem bestuurbaar te maken is het stellen van de boom en de rij rigting = stuuren

@ remcovl: ...Maar als ik kijk dan zie ik daar enorm veel touw en vanal die dingen hangen! En de meesten hebben ook 2 masten is dat dan erg of kan het ook met 1 mast?
Zeilwagens zijn niet alleen boten op wieltjes, ze moeten ook (ongeveer) op dezelfde manier gestuurd worden. Als je kunt zeilen dan zijn al die touwen (lijnen) bekend. Zo niet, dan wordt het lastig. Je kunt dan bij wijzen van spreken beter eerst een beginnersboek over zeilen lezen.

...maken is het stellen van de boom
Ik neem aan dat je de giek bedoelt? :-)

Zeilwagens zijn niet alleen boten op wieltjes, ze moeten ook (ongeveer) op dezelfde manier gestuurd worden. Als je kunt zeilen dan zijn al die touwen (lijnen) bekend. Zo niet, dan wordt het lastig. Je kunt dan bij wijzen van spreken beter eerst een beginnersboek over zeilen lezen.

Ik neem aan dat je de giek bedoelt? :-)

Je hebt helemaal gelijk thieu een beginners boek over zijlen is inderdaat een goed ide waneer men weet wat de techniek moet doen is het makkelijker te bedenken hoe de techniek dit moet doen

En ja ik bedoelde natuurlijk de giek :hammer::hammer:
Bomen groeien in het bos of het park en nouw kan je van een boom wel een giek maken maar dat is weer een ander verhaal

Ja dat is een ardige servo en goedkoper en sterker dan de servo die ik bij conrad gevonden had maar duurder en zwaker dan die van hobbyking

Lierservo

Hoewel ik een ervaren 1:1 zeiler ben heb ik in de praktijk nog niet met een Zeilwagen gereden. Wel over gelezen.
Een eenvoudige zeilboot (en dus ook een eenvoudige Zeilwagen) wordt bestuurd met roer en schoot van het grootzeil. Die schoot zit dan aan de giek vast :). Daarvoor heb je dus twee kanalen nodig.

Een lierservo kan blijven draaien en daarmee iets 'opwinden' of binnenhalen. Bijvoorbeeld de val waarmee je het zeil hijst.
Om te sturen zijn die niet nodig.
De giek zal ook nooit (zoals bij een zeilboot) helemaal uit staan. Door de veel hogere snelheid van een Zeilwagen komt de schijnbare wind zelfs bij voor de windse koersen van voren en 'rijdt' de Zeilwagen 'aan de wind'.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande voor een niet-zeiler koeterwaals is :)
Ga daarom in de Bieb eerst eens een boek over zeilen halen en lees dat eens.:)

Laatst bewerkt:
Back