Even voorstellen: ik heb 2 jaar geleden 2 Gothjes gebouwd met conventionele tuigage en (dubbele) verstaging door het ontbreken van enige kennis van de RG65 en/of andere RC zeilklasse. Beide bootjes, de 217 en 218 zeilen vanaf het begin probleemloos, behoudens het ontbreken van ervaring bij de schippers... Tot zover geen vragen.
Vorig jaar heb ik de Epsilon, eveneens van Frank Russell gebouwd met Swing Rig tuigjes. Vanaf de 1e proefvaart loefgierig. Mast in alle posities, vin 5 mm achterwaarts geplaatst, boller fokje; beter maar nog niet zoals het hoort Alles comform de tekeningen uitgevoerd, inclusief het zeilplan.
Ik denk eraan de verhouding grootzeil/fok aan te passen (nu 73/27) door de voorstag hoger te laten aangrijpen.
Mijn vraag: Heeft iemand suggesties, vuistregels of anderszins?
Ik ben zeer benieuwd. Bvd.
Hans Houben
Vorig jaar heb ik de Epsilon, eveneens van Frank Russell gebouwd met Swing Rig tuigjes. Vanaf de 1e proefvaart loefgierig. Mast in alle posities, vin 5 mm achterwaarts geplaatst, boller fokje; beter maar nog niet zoals het hoort Alles comform de tekeningen uitgevoerd, inclusief het zeilplan.
Ik denk eraan de verhouding grootzeil/fok aan te passen (nu 73/27) door de voorstag hoger te laten aangrijpen.
Mijn vraag: Heeft iemand suggesties, vuistregels of anderszins?
Ik ben zeer benieuwd. Bvd.
Hans Houben