Zeilontwerp swingrig

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Krekel, 18 dec 2021.

  1. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Ha Dion, bij timmermans ogen moet ik altijd denken aan een touwtje en twee spijkers; in mijn ogen heb jij je laseroog gebruikt . Gekheid; in mijn reactie van woensdag 9.16 was weer eens te cryptisch wellicht.
    Met 'de mast staat idd los en steunt op het dek' bedoelde ik 'staat los in de mastkoker en steunt achterwaarts op het schoot paaltje op het dek'.
    Zo vaar ik er uiteraard niet mee.
    Wel ben ik blij met je plaatje; met het blote oog is moeilijk te zien dat de vin 1 graad achterwaarts staat.
    Bedankt voor je reactie en ook fijne feestdagen
     
  2. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Het ontwerp met ratio 2.3.
    16406018174432779954607157251455.jpg
     
  3. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Ook de mallen maar gemaakt. Voor het doek van dit A tuigje gebruik ik niet mijn eigen, wat stugge mylar, maar soepeler materiaal. Mijn leverancier () is echter even wintersporten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
  5. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    En zie daar, het A tuigje voor mijn Epsilon met ratio 2,33. Erg benieuwd wat het verschil is.....
     
  6. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen vrijdag eindelijk kunnen varen met zelfs een zonnetje na weken van windstille somberheid.
    Met drie bootjes op de Vecht bij Nederhorst 3,5 uur genieten. Te meer reden om te genieten omdat de Epsilon goed in balans was en de beide Gothjes goed bij kon houden, na wat trimmen zelfs licht beter ging.
    Ik denk er zelfs nog meer uit te kunnen halen door de mast minder helling te geven. Deze helling (zie foto) gaf ik omdat ik verwachtte dat en de vin achterwaarts en de ratio aanpassing te veel zou zijn.
    Zondag weten we meer. Op de winterwedstrijd in Almere moet blijken hoe die vaart tegen de echte concurrentie. Ff afwachten dus.
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  7. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    IMG_20220130_092024.jpg
     
    DioM en Ard vinden dit leuk.
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Krekel ,
    Mijn complimenten voor je zeiltjes die mij de volgende vragen doen stellen
    - heb je het voorlijk van grootzeil en fok nog een kleine ronding gegeven
    - plak je die banen ook op een iets bolle mal aan elkaar
    - waarmee plak je die banen tegen elkaar
    en de laatste vraag
    wat is de diameter (inw) van de oogjes in de hoeken van de zeilen
    We horen graag van je..
    Ard
     
  9. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Je vraagt wel veel! Maar gelukkig heb ik eea wel vastgelegd. Vanavond zal ik een bestandje met ontwerp gegevens plaatsen.
     
  10. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk even op de site van Bantock die heeft ze in twee maten klein en groot de kleine is Binnen 2 mm buiten 3.5 mm
    je moet wel de ringen gebruiken
    ik heb wel eens bij een schoenen maker deze dingen gekocht
    Als je ze voor het voorlijk nodig heb dan de kleinste gebruiken
    Ik weet niet waar je het zeildoek heb gekocht welke dikte is het 36 micron als het in Nederland is welk aders is het want als je het in Engeland besteld dan schrik je van het bedrag want het buiten de EEG
     
  11. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Aard, bijgaand het bestandje met ontwerp gegevens. Van de Epsilon (swingrig) zijn ze nog niet uitgewerkt, daarom nog in potlood bijgeschreven bij de gegevens van mijn Gothjes (verstaagd).
    Verschil tussen verstaagd en Swingrig zit m.i alleen in de ronding van de fok. Waarschijnlijk door het verschil in breedte.Verder werk ik met dubbelzijdig tape en brand ik kleine gaatjes met een soldeerbout in de 6 lagen spi-tape (versteviging) IMG_20220201_190325.jpg
     
  12. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Vandaag winterwedstrijd terecht afgelast. Sowieso geen weer voor het testen van een A-tuigje... Eind deze maand nieuwe kans

    Afgelopen donderdag genoeg wind om met het B-tuigje met (te) hoge ratio te varen. Met trim (open grootzeil) was loefgierigheid nu wel te compenseren, zonder al te veel aan snelheid in te leveren tov de Goth, die eerder in wedstrijden goed presteerde. Noodzaak om ook nieuw B- en C-tuigje te ontwerpen lijkt nog niet acuut.
     
  13. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    En gisteren eindelijk een winterwedstrijd (Den Bosch) met rustig weer, bijna zomers zelfs! Klein minpuntje, klein RG-veld met slechts 1 deelnemer die normaal voorin vaart. (Noot: waar waren al die RG zeilers). Niettemin een kans om progressie te meten.
    Mijn Epsilon kon goed meekomen, doch wedstrijdleider Chris Vaes riep steeds dat ik de boot minder hoog moest sturen en laten lopen... Dit ondanks het trimadvies van de ervaren zeilers.

    Eindconclusie van dit lijntje is dat ik vreselijk veel geleerd heb met dank aan jullie reacties en een tuigje met ratio 2,20 mijn Epsilon wellicht aan de praat kan krijgen.
     

Deel Deze Pagina