roel, ik zou als je 5A neemt wel een trage zekering nemen,, en ik raad liever 7A aan dan,, de maximale waarde is tot hoever de moter mag,, als je daar iets onder gaat zitten is der niets aan de hand,, dan kan je eventueel ook gewoon een normale zekering nemen, aangezien zoals je al eerder zei,, hij verbruikt continue 6A alleen je vergeet de pieken die die verbruikt bij het opgang komen,
ook zeg je dat je wilt meten als je de moter onbelast volgas laat draaien,, niet doen,, deze waarde ligt LAGER dan de waarde die die gebruikt bij nominale belasting, hoe meer kracht een moter nodig hebt hoe hoger het verbruik,, beter is om het te meten als het model in het water ligt en je hem met de hand tegendruk geeft, ik zou uitgaan van zoals ik al eerder zei 5 - 10 % onder de max stroom,
dus in jouw geval is dat 8A 8*0,9 = 7,2A = 7A zekering,, en dan eigenlijk nog een trage zekering die niet meteen doorbrand maar binnen 1 a 2 seconden,
en ook gelijk eventjes uitleg waarom de zekering bij de plus hoort,, als je zekering doorbrand en hij zit op de min, is de kans veel groter dat de plus nog ergens contact maakt met een geaard iets waardoor er alsnog stroom blijft lopen,, dit zal niet snel voorkomen in een boot,, maar denk bijvoorbeeld aan een brommer,, het hele frame is geaard dus is de min, als jij een draadje hebt die los bungelt tegen je frame aan zal die dus de zekering omsluiten,
een accu wilt altijd van de + / - lopen (in theorie in praktijk is het andersom maar daar ga ik niet op in want dan wordt het te lastig

) als je de plus onderbreekt direct bij de stroom bron onderbreek je dus het hele circuit en is de kans dat er ergens een aarde is gevormd nagenoeg niet aanwezig, maar daarentegen als je de zekering aan het einde van je stroomkring zet is de kans op aarde zeer groot aanwezig, want dan kan je misschien wel tientallen meters draad hebben voordat je bij de zekering uitkomt