zekering tussen snelheids regelaar en motor

  • Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
S

sven vlam

Guest
ik wil graag weten waar ik dan de zekering moet zetten.
tussen de snelheids regelaar en de motor of tussen de snelheids regelaar en de accu.

ik denk tussen de snelheids regelaar en de motor maar dat weet ik niet zeker.

alvast bedankt
 
ik heb mijn zekering ook tussen motor en regelaar gezet , zo dicht mogelijk bij de "verbruiker" heeft men mij verteld
 
dat is in de elektrotechniek correct alleen gaat dat niet op voor de moters,, of je moet een langzame zekering hebben,,

een moter heeft een opstart stroom die vele malen hoger is dan de continue stroom,, ik zou het zelf aanraden hem voor de regelaar te zetten hier sluit je dus ook kortsluiting mee uit,, en ik zou kijken naar de max vermogen van de regelaar wat die voor 1s aankan,, ik zou dan een weerstand nemen die dat amperage + 5-10% aan kan
 
mijn motor gebruikt 12 A max dus ik denk dat ik er een zekering van
20 tussen zet dan zie ik wel wat er met de opstart stroom gebeurd.
het ergste wat er kan gebeuren is een kappote zekering.

ps ik zet hem dus tussen mijn snelheids regelaar en motor.
 
heb je de zekering er zitten voor kortsluiting of voor uitschakeling bij vastslaan van de schroef?? want die 20 ampere zal hij nooit trekken bij vastslaan van de schroef denk ik!?
 
richard dat is iets wat je niet kan weten zolang je niet weet welke moter die heeft ;) 20A is niet veel voor vastslaan een 480 brand pas door bij 35A
 
Sven, als ik zou was zou ik een lichtere zekering gebruiken, ongeacht het type motor. Kijk eens eens naar de specificaties van de motor, met name het opgenomen vermogen bij volle belasting.
Kijk ook eens naar het maximale vermogen wat je regelaar mag hebben.

Sowieso moet je daar onder blijven, anders gaat je regelaar als zekering fungeren, en da's een dure grap.
20A voor een scheepsmotor is veel, tenzij dat je een behoorlijk grote speedboot met dito motor hebt; dan kan je daar wel eens in de buurt komen.

Plaats van de zekering: Ik heb werkschepen met loodaccus; op elke loodaccu heb ik zo'n platte zekeringhouder met zekering gemonteerd. Zo heb ik m'n motoren altijd gezekerd en de zekering zo kort mogelijk bij de stroombron. En ik heb de zekering in de + leiding opgenomen.
 
ik zou kijken naar je stroom bij max belasting,, niet naar de stall stroom of continue stroom,,

ik zou de max belasting nemen + 5 - 10%
 
Snap er de ballen van allemaal verschillende meningen.

Ik heb hier vaarregelaars van 10 Amp een 12 Volt Hectoperm mag maximaal 4 Amp doen.

In deze vaarregelaars zit een zekering maar die kan er beter niet uit gaan want dan is je vaarregelaar stuk.

Als ik er dus een zekering van 4 Amp tussen motor en vaarregelaar doe dan gaat deze eruit zonder schade aan te richten.

Ik weet het dit is allemaal ouderwets is de tegenwoordige regelaars zijn niet gezekerd.

Is het nu zo als ik een moderne vaarregelaar koop zo'n klein onbenullig apparaatje zou ik die dus dubbel zekeren tussen accu en vaarregelaar en tussen vaarregelaar en motor.

Zit ik dan wel goed want in het oude systeem had ik ja ook een zekering tussen motor en vaarregelaar en een in de vaarregelaar.

Wie kan me uitleggen of ik dit goed doe ik heb maar bescheiden motors en die oude vaarregelaars die kunnen van vol speed vooruit zo naar vol speed achteruit dat is niet te meten maar moet wel 3 X 4 Amp = 12 Amp zijn is mij uitgelegd maar als ik er een analoge Amp meter tussen zet dan slaat die verder uit.

Je hebt dan een speciale meter nodig waar de aanwijzing op de maximale Amp blijft staan.

Wie legt me dat allemaal in deze moderne tijd eens uit.
 
Een motor trekt onbelast minder stroom dan bij vollast.
Er is echter ook nog een vaartregelaar die een maximale stroom mag/kan leveren.
Persoonlijk zou ik een zekering kiezen tussen motor en regelaar van de maximale stroom die de regelaar mag/kan leveren.
Een motor kan/mag over het algemeen best wat meer stroom trekken dan de specs aangeven.
De motor moet eerst (bloed) heet worden voordat er bij het interne van de motor wat mis gaat, het is een mechanisch iets met veel ijzer wat eerst opgewarmd moet worden en dat kost tijd.
De electronica van de vaartregelaar is echter iets gevoeliger, die gaat meestal gelijk om zeep.
Binnen een fractie van een seconde kan electronica sneuvelen.
Gaat de vaartregelaar om zeep, dan kan je haast wel zeker zijn dat ook het accupakket flink op zijn donder gaat krijgen, 99 van de 100 keer veroorzaakt de vaartregelaar nl kortsluiting over de accu.
 
Jan, net als jij ben ik een simpele ziel met alleen z'n gezonde boerenverstand.
Niks mis met jouw oude regelaars, als ze het doen, doen ze het, punt uit.
Ik ga uit van de zwakste schakel in de ketting. Da's meestal de motor, want je gaat geen regelaar kopen die minder ampere's kan trekken dan de motor nodig heeft... :lol:

Wat is de maximale belasting van de motor? Dat is als hij geblokkeerd wordt. Staat dat in de specificaties? Mooi, dan heb ik al een waarde. (Bijvoorbeeld 8A) Die wil ik dus nooit bereiken!

Welke andere belasting wil ik weten? De belasting bij stilgehouden model, schroef op de motor aangesloten en vol gas. Da's waarschijnlijk een waarde die lager ligt. (Bijvoorbeeld 6A)

Het laatste gegeven wat ik wil hebben is de stroom die de motor trekt van vol vooruit naar vol achteruit of omgekeerd (Zo'n moderne regelaar kan bijv niet meteen omschakelen van vol vooruit naar vol achteruit, maar wel andersom 8O ) Dat is een kortstondige piekstroom, in dit rekenvoorbeeld 9 A.

Wat wil ik perse niet? Dat is de stroom bereiken bij geblokkeerde schroef. Niet goed voor de motor, wellicht ook niet voor de regelaar.
Dus ga ik kijken naar een zekering die doorsmelt bij 5A.
Reden: Als ik op volle kracht vaar zal de motor nooit 6A trekken, maar minder. Als er calamiteiten zijn (kroos in de schroef) knalt onmiddellijk de zekering eruit, en zijn mijn motor en mijn regelaar gered.
En stel dat de zekering eruit klapt bij normale vaart (niets in de schroef, geen blokkeringen, schroefassen goed gesmeerd enz) tja, dan moet ik wellicht mijn zekering toch wat hoger nemen... (misschien niet goed gemeten?)

De reden waarom ik m'n zekeringen direct op de accu heb gemonteerd is simpel: Volgens mij komt de stroom uit de accu. Hoe dichter bij de stroombron, hoe sneller m'n zekering doorbrandt ingeval van een calamiteit. En van een der electro-geleerden op dit forum heb ik ooit eens gehoord dat een zekering op de + moet zitten... Waarom? Ik zou het niet weten. Dubbel zekeren (zowel + als -) is ook een optie natuurlijk, maar of het perse nodig is?

En of je nou oude regelaars hebt of nieuwe, dat maakt weinig uit; je wilt je regelaar sparen, want je kan je euro's maar een keer uitgeven...
Wat ben ik toch blij met schepen met dubbele schroeven, regelaars en accu's... :wink:
 
roel, ik zou als je 5A neemt wel een trage zekering nemen,, en ik raad liever 7A aan dan,, de maximale waarde is tot hoever de moter mag,, als je daar iets onder gaat zitten is der niets aan de hand,, dan kan je eventueel ook gewoon een normale zekering nemen, aangezien zoals je al eerder zei,, hij verbruikt continue 6A alleen je vergeet de pieken die die verbruikt bij het opgang komen,

ook zeg je dat je wilt meten als je de moter onbelast volgas laat draaien,, niet doen,, deze waarde ligt LAGER dan de waarde die die gebruikt bij nominale belasting, hoe meer kracht een moter nodig hebt hoe hoger het verbruik,, beter is om het te meten als het model in het water ligt en je hem met de hand tegendruk geeft, ik zou uitgaan van zoals ik al eerder zei 5 - 10 % onder de max stroom,

dus in jouw geval is dat 8A 8*0,9 = 7,2A = 7A zekering,, en dan eigenlijk nog een trage zekering die niet meteen doorbrand maar binnen 1 a 2 seconden,

en ook gelijk eventjes uitleg waarom de zekering bij de plus hoort,, als je zekering doorbrand en hij zit op de min, is de kans veel groter dat de plus nog ergens contact maakt met een geaard iets waardoor er alsnog stroom blijft lopen,, dit zal niet snel voorkomen in een boot,, maar denk bijvoorbeeld aan een brommer,, het hele frame is geaard dus is de min, als jij een draadje hebt die los bungelt tegen je frame aan zal die dus de zekering omsluiten,

een accu wilt altijd van de + / - lopen (in theorie in praktijk is het andersom maar daar ga ik niet op in want dan wordt het te lastig ;)) als je de plus onderbreekt direct bij de stroom bron onderbreek je dus het hele circuit en is de kans dat er ergens een aarde is gevormd nagenoeg niet aanwezig, maar daarentegen als je de zekering aan het einde van je stroomkring zet is de kans op aarde zeer groot aanwezig, want dan kan je misschien wel tientallen meters draad hebben voordat je bij de zekering uitkomt
 
ow ja sorry :oops: het is nog vroeg ;) las het net ietsjes anders dan dat het er staat mijn fout ;)

hij schrijft inderdaad dezelfde manier op als mij ;)
 
Zekering vlak na de batterij zetten, dan is alles beveiligd, regelaar, motor, én alle bedrading. Is er een aparte omvormer voor de ontvanger, die apart beveiligen met een kleinere zekering.
 
ik heb vanmiddag een zekering geplaatst tussen de + van de motor
van 15 A
mijn motor is een 600 speed van graupner
en trekt max 12 A en vastloop stroom is 85 A
de snelheids regelaar is 60 A continu 90 A max.

als ik mijn boot in het water leg en vol gas geef blijft de zekering heel
(als ik hem vast hou)

ps als je een zekering tussen de accu en regelaar zet gaat je regelaar
kapot en als gevolg daarvan de zekering dit spaart alleen de accu tegen kortsluiting.
 
vastloop stroom is 85A en regelaar is 60A continue,, dan kan je hem makkelijk zekeren op 50A hierdoor heb je een grote marge en weinig kans op stil vallers,, regelaar en moter en accu zullen hier geen probleem bij hebben ;)
 
15 A is genoeg bij 12 A max als hij vast loopt maakt het weinig uit of hij dan bij 15 A doorbrand of bij 50A
 
Back
Top