zekering tussen snelheids regelaar en motor

• Topicstarter Topicstarter sven vlam
  • Startdatum Startdatum
hij kan kortstondig vast slaan,, tak tegen de schroef,, dan is het al gebeurt met je zekeringetje ;) en ik weet niet maar ik zwem liever niet ;)

en een model van paar honderd euro laat ik liever ook niet dobberen,,

de risico factoren beginnen pas vanaf 60A ik zou dan zelf kiezen om daar wat onder te zitten,,

ik vaar meestal op een meer en dan ga ik daar heen met de boot
dus kan ik hem zo weer ophalen als hij stil valt :D

en volgens mij gebruikt hij als er een tak tegen aan komt of wier in de schroef pas 12 A

en ik vind zwemmen wel leuk alleen niet in de sloot of meer
al helemaal niet in de winter :D :wink:

ps als je een zekering tussen de accu en regelaar zet gaat je regelaar
kapot en als gevolg daarvan de zekering dit spaart alleen de accu tegen kortsluiting

Sven,
dit is zeker niet waar, een te grote stroom zal zijn begin vinden uit de accu, daar komt immers de energie vandaan, dus de zekering altijd zo dicht mogelijk bij de + pool, en nergens anders..... en hiermee voorkom je dat die te hoge stroom door de regelaar stroomt naar de motor, hij wordt immers voor de regelaar al afgekapt doordat de zekering doorsmelt, zet je de zekering tussen de regelaar en de motor zal, de te hoge stroom eerst door je regelaar stromen alvorens hij de zekering bereikt met als gevolg, een defecte regelaar.

Tom Boere

Zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Zekeren op de zwakste schakel in de keten, het onderdeel dat de minste stroom aankan. Elektrotechniek is mijn vak.

bij de reactie van Zoef De Haas verwijst hij naar een foto, alleen denk ik dat hij de verkeerde foto heeft geplaatst want ik krijg een foto van de door mij gebouwde Jan, de bovenbouw, als foto.
en geloof me de Jan is goed gezekerd.
ik ben dan ook benieuwd naar de foto welke Zoef bedoeld.
groetjes piet

Ik denk dat er deze foto bedoelt wordt, ziet er anders uit dan jouw opbouw in ieder geval.....

brand%205.jpg

Tom Boere

dan ben je ook niet blij als dat je boot is. :D

maar ik ben dus op het idee gekomen om een zekering te plaatsen bij het eerder zien van deze foto

ach, zonder zekering is dat dus het risico...maarre als schipper hou je er wel weer een leuk verhaal aan over... :oops: voor onder de borrel, cola

Tom Boere

Bij je thuis staat de zekering ook niet tussen de schakelaar en het licht, maar aan het begin van het circuit. Het doet me deugd dat deskundigen ter zake er ook zo over denken.

De reactie van Tom Boere kan wat verwarring geven. Dat de stroom eerst door de regelaar gaat en dan door de zekering, dat klopt dus niet. De stroom gaat gelijktijdig door regelaar en zekering. Wat hij bedoelt is dat als de zekering tussen de regelaar en de motor zit, dat de regelaar defekt kan raken op hetzelfde moment dat de zekering smelt. De motor is dan wel afgekoppeld doch de regelaar staat nog steeds aan de stroombron gekoppeld met als gevolg een kortsluiting over de accupolen.
In dat geval moet men even Apeldoorn bellen, want dan is er geen houden meer aan, wat op de foto is te zien voltrok zich in slechts in 5 minuten! Binnen 30 seconden stond het model in lichterlaaie, maar toen had ik de camera nog niet bij de hand. ALTIJD! en dat geldt zowel voor de aandrijving als de verlichting, ZEKEREN AAN DE ACCU! dan is alle bedrading en alles wat daar aan hangt spanningsloos op het moment dat er wat fout gaat.

Cheeta:Geplaatst: Za September 24, 2005 7:38 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

hij kan kortstondig vast slaan,, tak tegen de schroef,, dan is het al gebeurt met je zekeringetje en ik weet niet maar ik zwem liever niet

en een model van paar honderd euro laat ik liever ook niet dobberen,,

Nee, dan kan je het beter laten uitbranden!

Is wel vreemd van de foto, want ik had de URL gecopieerd en als link in de topic gezet....................... Bij mij werkt het wel goed.

groetjes Hans.

geeft niet Hans, ik zou ook niet weten hoe het is gekomen.
wat de Jan betreft heb ik een zekering tussen de accu en het algehele elektrische circuit en tussen motor en regelaar zit een zekering.
de waarde's van de zekeringen heb ik toch een beetje proefondervindelijk vastgestelt en heb nu geen enkel probleem meer.
groetjes piet

is er iemand die automatische zekeringen gebruikt, ipv smeltzekeringen ? dwz. het soort zekeringen uit de elektriciteitskast. Zijn redelijk goedkoop in 10, 16, 20, 25, 40 en 63 A.

springt hij (voor wat voor reden dan ook eens) uit, kan je hem gewoon herwapenen ipv. nieuwe smeltzekering in te steken/solderen.

voordeel is ook dat hij schroefaansluitingen heeft waar heel dikke draden in kunnen. Al moet je bij gevlochten draad wel best een kabelschoen op persen. nadeel is dat hij redelijk groot is...

Moderne zekerheids automaten zijn vrij plat en dus echt wel ergens weg te werken. Of het gelijkstroom of wisselstroom is maakt niet uit, 16A is 16A.

Groetjes Hans.

Ja Hans ik wist het ook niet helemaal 100 %
Dus daarom zei ik dat krijg van zelf kommentaar he
En gelijk heb je
Net zo goed als dat geld geld is zullen we maar zeggen he

Zekeringen horen altijd zo dicht mogelijk bij de energie bron aangebracht worden. In dit geval dus bij de accu. De redenen zijn al reeds voorbij gekomen, de foto van een "schip" op een bank spreekt voor zich denk ik.
Die automatische zekeringen kan je wel gebruiken maar ik ben bang dat ze een beetje (te) traag zijn. Bij kortsluiting schakelen ze redelijk snel uit maar bij enige overbelasting kan het behoorlijk lang duren voordat ze uit schakelen. Ondertussen kan er dan al schade aangericht zijn.

ron van sommeren zei:
Zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Zekeren op de zwakste schakel in de keten, het onderdeel dat de minste stroom aankan. Elektrotechniek is mijn vak.

mee eens

kijken naar de max belasting die de accu aan kan.
en vervolgens daar met de zekering een paar ampére onder gaan zitten.
voordat dan je regelaar en motor gaan klappen moet er eerst veel gebeuren.

simpel zat

@ prakkie
moet je lezen van wat je schrijf kijken wat voor een amperage de accu aan kan
Nou die kent heel wat aan hoor als je daar naar kijk kan je er net zo goed niets inzetten de zaak brand dan net zo goed door :oops:

prakkie zei:
... kijken naar de max belasting die de accu aan kan.
en vervolgens daar met de zekering een paar ampére onder gaan zitten ...
Helaas, erg onjuist en erg gevaarlijk wat je schrijft, accu's kunnen HEEL veel stroom leveren. Nogmaals, elektrotechniek is mijn (en Ernst's) vak.

prakkie zei:
... voordat dan je regelaar en motor gaan klappen moet er eerst veel gebeuren ...
In tegenstelling tot de buizen/lampen van vroeger, heeft elektronica veel minder speelruimte qua spanning en stroom.

Back