Zekeringen vaak kapot bij graupner zenders.

Laat ik Rhelie's zender als voorbeeld nemen. Altijd geladen met een Reflex lader, die met 650 mA laadt. Is altijd goed gegaan. Wordt voor nood geladen met een Infinity 2 met een laadstroom van - ik geloof - 1 Ampere. De Infinity 2 gaat overigens tot boven de 50 Volt. Niks mis met de accu. Niks mis met de lader. Niks mis met het laadcircuit van de zender. Wél de overspanningsbeveiliging van de zender stuk. De bedoeling is dan ook, dat deze stuk gaat bij spanningen boven 18 Volt. Dit voorkomt meer schade.

Hoe kan die spanning dan toch zo hoog zijn gekomen? De accu wordt echt niet hoger geladen dan tot zo'n 9 Volt (1,5 Volt per cel). Meer lukt niet, tenzij de accu 'boem' zegt (zie plaatje van de FF9). Ik kan meerdere mogelijke oorzaken opnoemen, maar echt zeker-weten doe ik dat niet. Wat ik wel zeker weet is, dat de handleiding vermeldt, dat dit type laders niet gebruikt mag worden, dat er al heel wat zenders met dit mankement zijn binnengeweest en dat dit niet gebeurt (onmogelijk is) met een lader, die onbelast niet boven de 18 Volt afgeeft. Wat ik ook zeker weet, is dat er gigantisch veel zenders ter ziele gaan door snelladen en dat dit nergens voor nodig is. Je accu leeft een stuk langer als je 'm langzaam laadt en het is een kleine moeite om 'm een dag van tevoren aan de lader te hangen.

Maar goed, we zijn lang genoeg off topic geweest, laten we teruggaan naar de 3 Ampere zekering van de MX12, die echt alleen springt als 't ie meer dan 3 Ampere door z'n bast krijgt.

Precies, zo is het maar net. Hoe kun je nu Graupner de schuld geven als een zekering van 3A de geest geeft als je met 1.5A aan het laden bent? Dan moet het probleem toch echt bij de lader zitten :cry:

Een voorbeeld van mij, ik gebruik een Graupner MC20 zender (tot volle tevredenheid), al jaren en jaren en jaren, niet meer te tellen..........................
Inmiddels al het derde accupakket erin (standaard was vroeger 1700mAh Sanyo NiCad zover ik me kan herinneren, nu heb ik er 3300mAh NiMH in), ik laad altijd met 1A (niet automatisch maar handmatig ingesteld) via de originele laadplug met een Schulze 636+ lader, al jaren en jaren en jaren, vele honderden keren. De zekering? Nog nooit vervangen, al een jaar of 20 oud geloof ik.
De MC20 zender heeft ook een diode in serie met de laadplug, de Schulze lader heeft daar problemen mee, een tip, ik heb over de diode een weerstandje gesoldeerd, ik weet de waarde niet meer precies, tussen 470 Ohm en 1k Ohm geloof ik, de lader werkt dan weer prima, hij kan dan toch de accuspanning meten, maar bij kortsluiting van de laadsnoerdraden kan er niets ernstigs gebeuren :wink:

Mijn lader is neem ik aan ook tip top in orde, het is geen lader die zelf de laadstroom selecteerd, maar wel de spanning, maar soms is de zekering al stuk, voordat ik de lader aanzet( dan geeft de lader een signaal dat er geen battery input is) en soms gaat de zekering stuk bij het eruit halen van de stekker( de zender heeft dan prima geladen en het voltage is te zien op het schermpje, maar als je hem na het eruit halen aan wilt zetten , doet ie niks meer)
Dat is een beetje vreemd, dus mij lijkt het alsof het stekkertje op bepaalde momenten kortsluiting maakt.

Ik zou dan toch de jack-plug van het laadsnoer eens openmaken. Hoe kun jij trouwens op het display de accuspanning tijdens het laden aflezen? Je moet daarvoor de zender aan zetten en dat mag niet tijdens het laden.

Weet ook niet, maar hij geeft toch echt de precies goede spanning van de accu aan hoor!, 9 -> 10 volt geloof ik me te herinneren.
En in mijn zender zit dus geen diode dus er staat wel spanning op de plug, dus kan de lader de spanning wel aflezen!

Heb de laadplug al eens opengemaakt en volgespoten met hete lijm, zodat hij geen sluiting meer kan maken, maar volgens mij komt de sluiting van een klein stukje blood metaal aan de voorkant van de laadplug( dat zwarte rondje voor de afschijding is aan een kant ongeveer 3 mm onderbroken)

Aan de zender zijde van het laadsnoer zit zo'n laaspanningssteker, deze kan geen sluiting maken met het er insteken.
Waar zit die jackplug dan, zit die aan de andere kant van het snoer?????

Jackpluggen zijn niet geschikt om mee te laden, omdat er sluiting mee kan ontstaan bij het er insteken en het er uit nemen.

Of gooien wij de namen door elkaar?

dit is een jackplug.
300405_RB_00_FB.EPS.jpg

dit is een laagspanningsplug.

738018_BB_00_FB.EPS.jpg

ik heb in iedergeval een laagspannings plug, geen jackplug. de jackplug is dacht ik wel eens te gebruiken als leeraarkabel aansluiting.
Als het er duidelijker van wordt kan ik zometeen wel eens een foto maken van het blote stukje metaal op mijn laagspannings plug?

Een aantal dingen snap ik nog niet.

- Hoe kan de zender kapot gaan als je hem aan zet tijdens het laden?
Er zit immers een schakelaar in die in de "aan" stand de accu met de zender verbind.
In de uit stand word de accu aangesloten op de laadplug.
De schakelaar verbreekt voor hij maakt.
Dus er is helemaal nooit een verbinding tussen de laadplug en de zender.
Wie weet hoe hij dan toch kapot gaat.

- Waarom zou je de accu niet mogen snelladen?
In de manuals van de FX18 en MX-12 staat dat het mag, maar dan wel met een automatische lader.
Waarom mag dat dan niet. (ik doe dit overigens al jaren omdat NIMH accu's niet graag overladen worden)

Wie weet hoe het echt zit.

ik ben benieuwd naar de foto's

Kennelijk werken sommige zenders anders dan jij beschrijft en blijft de laadplug verbonden met de electronica, ook als je de zender aanzet. Die electronica krijgt dan mogelijk de 'onbelaste klemspanning' van de lader te verwerken, wat te hoog zou kunnen zijn.

Ik weet het ook niet, sla er een slag naar op basis van wat er in dit topic gepost is.

Ik laad de accu in mijn FX-18 ook snel met een Simprop intellispeed lader en daar nog nooit problemen mee ondervonden.

Wat ik van Corrien begrijp, is dat het bij veel mensen toch voor problemen zorgt. Dat zal de hoofdreden zijn waarom de regel is dat het niet mag. Als je als fabrikant ziet dat bv. 50% van de snelladende mensen op die manier de handel sloopt, dan geef je al snel het advies uit dat snelladen niet mag.

Snelladen mag sowieso alleen met een 'automatische lader'. Met automatisch wordt hier bedoeld; een lader die de delta-peak kan detecteren. Immers; bij normaal laden (bv. 0,1c) maakt het niet zo gruwelijk veel uit als je overlaad, bv. de accu 3 uur aan de lader laten terwijl hij na 2 uur al vol was. Door de lage stroom kan de accu dat hebben. Ga je echter snelladen, dan kan de accu dit niet meer verwerken, hij zal heet worden, mogelijk opzwellen, ontploffen of in de brand vliegen (heel extreme gevallen).

Sowieso worden accu's bij snelladen warmer. Het plastic van de meeste zenders is nu niet bepaald hittebestendig en zal dus snel gaan smelten/vervormen. Als je dus een lader hebt die laat afslaat, kan dat het plastic van je zender doen smelten.

Natuurlijk mag je een zenderaccu altijd gewoon snelladen, het gaat er hier louter om of je dit ook in de zender mag doen. Corrien is hier vrij duidelijk in: eigenlijk niet. Hoewel dit theoretisch niet nodig hoeft te zijn, gaan hierbij toch veel zenders kapot of ontstaat er op z'n minst schade.

Ook als de schakelaar alleen maar de zender aan of uit schakeld kan er nooit een hoge spanning op de zender komen, er staat dan immers nog altijd de accu aan parallel, een accu is een hele grote condensator en zal alle pieken onderdrukken. (alleen als je dan de accu er uithaald of de accu is erg slecht, dan kan er wat gebeuren)

Dus de vraag blijft het zelfde.

Allereerst onderdrukt een accu natuurlijk niet alle pieken. Als dat zo was konden snelheidsregelaars diverse onderdelen missen. Vervolgens ben je vanaf de laadplug niet direkt bij de accu. Daar zit nog een stuk bedrading tussen. Dan zit een aan-uit schakelaar nog eens vaak geïntegreerd op de print, heeft deze geen oneindige isolatie en bestaat de mogelijkheid van kontaktdender of vonkoverslag. Snelladers laden over het algemeen pulsvormig, waarbij de pulsen op de laadaansluiting altijd veel hoger zijn dan op de accu. Als je vervolgens op de accusteker meet zijn de pulsen daar altijd nog veel hoger dan de momentane accuspanning. Er is nu eenmaal altijd een inwendige weerstand in een accu, ook al is deze klein.

Er wordt door mij niet beweerd, dat snelladen van de zenderaccu niet mag. Het wordt door mij ernstig ontraden omdat het nogal vaak catastrofaal fout gaat. Elke maand zie ik daarvan wel een paar voorbeelden. Als het dan nog redelijk te repareren zou zijn, zou je mij niet horen. Werk is tenslotte werk. Het is echter vaak einde-oefening en dat vind ik zonde, vooral omdat het volkomen onnodig is.

Bij een x aantal zenders zijn er ook aanvullende voorschriften in de handleiding opgenomen. Meestentijds blijft daar een deel van de elektronica verbonden met de accu. Bij veel computerzenders is dit zo en een voorbeeld zijn de Royal Evo zenders van Multiplex. Deze gaan gegarandeerd stuk als je de accu laadt met 1 Ampere of meer op een computerlader, die voor hogere cellenaantallen geschikt is. In de handleiding staat dan ook dat dit niet mag. De naaldspanninkjes, die via de laadplug richting accu gaan worden daar namelijk hoger dan 18 Volt, zeker als de accu leeg is (en de inwendige weerstand hoog).
Een ander voorbeeld is het voorschrift in de MX12 handleiding, die opgeeft dat je de zender niet tijdens het laden mag inschakelen. Ik moet nog uitzoeken waarom dit precies zo is. Ik kan wel diverse dingen bedenken, maar dat heeft weinig zin. Houd je echter aan zo'n voorschrift. Er is uiteraard een reden, dat dit wordt gegeven.

Vonkoverslag, over hoeveel volt hebben we het dan?

hoeveel volt heb je nodig om over een afstand van b.v. 1 mm over te slaan. (meer als 1000V!)

En natuurlijk dempt een accu niet alles, geen HF signalen b.v., maar dat komt toch ook niet uit een lader.
De bedrading die in de zender zit is ook niet dusdanig lang of dun dat dat een probleem wordt.

Het is mij nog steeds niet duidelijk.

wubbo zei:
Het is mij nog steeds niet duidelijk.
Er werd ook niet geprobeerd op te geven hoe dit bij de MX12 zit, er werden uitsluitend een aantal mogelijkheden genoemd.

Als het dan alleen maar nuttig lijkt om daarover te delibereren:

Als een schakelaar wordt ingeschakeld krijg je van tijd tot tijd vonkvorming in de schakelaar. Zeker als er aan de ene kant enkele tientallen Volts staat. Er wordt niet uitgegaan van een statische situatie, waarbij vonkoverslag optreedt. Dit leek me uit het bestek van het verhaal wel duidelijk.

Vervolgens laden de meeste computerladers wel degelijk met hoogfrequent pulsen. Dit kan met enkele 100en Hz zijn, maar ook met enkele 1000en. Je hoort dit soms ook in de accu. Meet dit eerst eens na voordat er wordt beweerd, dat dit niet uit een lader komt. Dat komt het dus wel.

Vervolgens levert een stukje bedrading van 0,15 mm2 natuurlijk wel degelijk een extra weerstand, die bij hogere Amperages en met name bij pulsvormig laden problemen kan leveren en dat dan ook bij diverse zendertypes doet. In het voorbeeld van de Royal Evo heb ik dat al genoemd.

Het zijn overigens niet alleen zenders met een back-up batterij, waarbij een deel van de elektronica altijd met de accu verbonden blijft (waarbij ik dus niet zeg, dat alle zenders met een back-up batterij dat wél hebben; soms wordt de Li-batterij écht gebruikt). Dat zijn dus de zenders, waarbij problemen met het voedingscircuit (of erger) kunnen ontstaan tijdens snelladen.

Even voor de goede orde, ik hoef geen gelijk te krijgen of zo, maar vraag mij gewoon af hoe de boel kapot kan gaan. Ik kan daar namelijk (met mijn achtergrond en beperkte kennis) niet bij.

Een gedeelte is nu duidelijk, als de accu naast het laden wel met de zender blijft verbonden, dan ......

Maar in de andere gevallen , (Mars Rex, Fx14, Fx 18, MX12, DX7,......) zie nog steeds geen probleem.

Een stukje draad van 0,15mm2 leverd ook nouwelijks weerstand op (over 0,5meter(meer zit er niet in) 0,06ohm).

Even wat anders: ik heb heel wat problemen met de electronica van mijn auto gehad.
Elke keer als er weer wat vreemds gebeurde (display knipperd, tijd van de computer weg, spiegels klappen niet meer in, CC schakeld steeds uit) dan werd er naar (de door mij) aangesloten trekhaak verwezen.
Ik word op mijn beurt daar wel heel geïriteerd van, omdat het onmogelijk is dat dat er van invloed op is.
Dat is natuurlijk wel de makkelijkste weg, later bleken er gewoon (software) problemen ik de computer van de auto te zitten.

Dus als er nog suggesties zijn die mij het wel duidelijk kunnen maken, hoor ik het graag.
Je mag daar best in detail op in gaan.

Hoi,

Stel dat de elektronica van de zender compleet is losgekoppeld van de accu zoals bij veel wat oudere zenders het geval is. Het hele circuit dat je dan hebt is lader->laadplug->diode->zekering->accu.

Het punt is nu dat een computerlader door de diode die er tussen zit geen goede stroommeting kan uitvoeren. Stel, je hebt je lader ingesteld op 2 ampere en de lader meet (door de diode) slechts 1,5 ampere. De lader zal proberen de stroom die er loopt naar de 2 ampere te krijgen door de spanning op te voeren. Afhankelijk van de lader (hoeveel cellen hij kan laden) kan dit wel 40 of 50 volt worden. Deze spanning komt dus ook op je accu te staan waardoor je de accu nogal sterk kan overladen.

Groeten,

Mark

De diode zorgt ervoor dat de computerlader geen delta-peak kan zien, heeft geen invloed op de stroom.

Belangrijk in dit hele verhaal: NiCd/NiMH laders zijn stroombronnen (houden koste wat kost stroom constant, spanning varieert).

Er moet nooit 'onmogelijk' worden gezegd, zeker niet in de modelbouw.

Bij de genoemde zenders: bij FX14 en FX18 zijn er geen problemen, het laadcircuit is gescheiden van de zenderelektronica. Bij Mars Rex in principe ook niet, alleen lopen daar printbanen tussen accu en laadplug over de gehele lengte van de print. De DX7 ken ik nog niet en bij de MX12 moet ik dat nog bekijken.

Terug naar de MX12 van Wartexx. Zoals reeds gezegd zal een diode in de laadplug-bedrading het probleem van het steeds stuk gaan van de zekering gegarandeerd verhelpen. De oorzaak is daarmee niet verholpen, maar wel de vervelende gevolgen. Eventueel kan het monteren van zo'n diode zelfs onder garantie worden uitgevoerd, want Graupner houdt van tevreden klanten. Parallel aan zo'n diode een weerstand (zoals reeds eerder in dit draadje werd gemeld) maakt dan beperkt snelladen nog steeds mogelijk. De beperking is dan de diode, waarvoor een 1 Ampere type het meest geschikt is. Interessanter zou het echter zijn als achterhaald kan worden wanneer en waardoor de kortsluiting ontstaat.

An sich heeft Corrien natuurlijk gelijk als hij zegt 'ze zullen het niet voor niets in de handleiding zetten'.

Het probleem met handleidingen is dat ze geschreven zijn met gemiddelde gebruikers in gedachten, alsmede met de gedachte dat men garantie en/of schadeclaims zoveel mogelijk moet voorkomen.

Dus stel dat je een accu gewoon wel kunt snelladen, mits je je lader goed instelt, zal men al snel in de handleiding gaan zetten dat het gewoon niet kan, om al die sukkels die hun lader verkeerd instellen, uit te sluiten. Op zo'n moment is het dus wel degelijk mogelijk je accu snel te laden en kan dat, mits het goed gebeurd, ook zonder risico. Toch staat er dan in de handleiding dat het niet kan.

Ik zeg niet dat dat is wat er hier aan de hand is, ik probeer alleen over te brengen waarom mensen de handleiding op dit soort punten soms gewoon niet geloven.

Sowieso is het nooit handig om tegen mensen (modelbouwers in het bijzonder) te zeggen dat iets niet kan, zonder verdere uitleg.

Volgens mij is de handleiding van de MX12 toch wel redelijk duidelijk en legt men e.e.a. ook wel uit, zonder meteen van elke gebruiker een elektronicus te willen maken:

Handleiding MX12:

Laden van de zenderaccu
De oplaadbare zenderaccu kan via de aan de rechterkant van de zender aangebrachte laadaansluiting worden opgeladen.
De zender moet tijdens het hele laadproces op “OFF” (UIT) gezet zijn. Nooit de zender, zolang deze nog met het laadapparaat verbonden is, aanzetten! Ook een heel korte onderbreking van het laadproces kan de laadspanning dusdanig laten stijgen, dat de zender door overspanning direct beschadigd wordt, of dat het laadproces opnieuw gestart en de accu misschien helemaal overladen wordt.
Let u daarom ook op een veilig en goed contact van alle stekkerverbindingen. Zelfs een korte onderbreking van het laadproces door een slecht contact kan tot een foutief functioneren van het laadapparaat leiden.

laadstroom
Om schade aan de zender te voorkomen, mag de laadstroom zonder laadbeveiligings-schakeling max. 500 mA (0,5 A) en met beveiliging max. 1,5 A bedragen

Aanwijzingen bij het laden van de zenderaccu met een automatisch laadapparaat
• Houd u altijd aan de aanwijzingen van de laadaparaat- en accufabrikant.
• Test eerst door middel van een paar proefladingen uit, of de afschakel-automaat van het laadapparaat probleemloos werkt.
Dit geldt met name, wanneer u de standaard ingebouwde NiMH-accu met een laadapparaat voor NC-accu’s wilt opladen. Pas eventueel de Delta-Peak-afschakelspanning aan, wanneer het apparaat deze optie bezit.
• De laadstroom moet met de handmatige stroomkeuze van het apparaat worden ingesteld, om er zeker van te zijn, dat de max. laadstroom van 1,5 A niet overschrijden kan! Nooit aan het apparaat zélf de automatische keuze van de laadstroom overlaten!
• Voer geen accu-ontladingen of accu-onderhoudsprogramma’s uit via de laadbus! De laadbus is hiervoor niet geschikt!
• Moet de zender met meer dan 1,5 A geladen worden, dan moet deze in ieder geval uit de zender worden gehaald, om een mogelijke beschadiging door warmteontwikkeling in de zender te voorkomen.

Volgens mij zijn er nu wel voldoende woorden aan besteed en kunnen we ons beter tot het probleem van de draadstarter gaan beperken. Als ik een keer tijd en zin heb om de MX12 door te spitten zal ik wel melden wat er precies mis kan gaan als de zender tijdens het laden wordt ingeschakeld. Een erg groot risico zal dit niet vormen, want dan had ik al lang geweten wat er dan allemaal stuk gaat.

Back