Zekeringen vaak kapot bij graupner zenders.

Misschien een beetje late reactie, maar ik plaats hem toch maar voor het geval er andere mensen met het probleem zijn, de oorzaak leek uiteindelijk te liggen in een defecte laadkabel, er zat een stukje blanco metaal op de jackplug, waar eigenlijk isolatie had moeten zitten, hierdoor maakte hij bij het inpluggen kort kortsluiting waardoor hij doorbrandde, ik gebruik nu een futaba plug, met de plus en min omgedraaid, sindsdien geen probleem meer gehad:)

Het gat in de plug van een Futaba laadsnoer is eigenlijk iets te groot voor een Graupner laadplug. Het kan dus zijn, dat je een beetje moet rommelen om goed kontakt te krijgen.

Met de futaba stekker heb ik toch nu toe nog geen probleem ondervonden, geen kapotte zekeringen, altijd goed contact. De graupner stekker, die ik speciaal voor deze zender heb gekocht darentegen heb ik maar weggegooid.

laadstekker past niet op FX18

Sinds gisteren een fx-18 van futaba met een multilader met diverse aansluitingen.
De stekkers die erbij zitten passen echter niet op de fx18. Wel op de hitec zender die ik al had liggen.

De stekkers die erbij zitten zijn 5.5x2.1 en 5.0x2.1

Is het middelste pennetje van het contact dan toch dikker bij futaba???

Wat is de plus bij futaba fx18? midden of buitenkant?

Dank u.

Het middenpennetje is bij Futaba inderdaad dikker. Dit is - net als bij bijna alle merken - de plus. Alleen Graupner heeft de plus op de buitenmantel.

Mijn mx-12 zenders laad ik altijd met een stekkerladertje dat een constante laadstroom van 300mA geeft. Ik laad via de laadplug, maar open het accucompartiment en leg de accu ernaast, om het half uur voelen en wanneer de accu handwarm is, stop ik met laden.

Ik heb gemerkt (en gemeten) dat mijn ladertje de laadbus even kortsluit als ie niet in het stopcontact zit, weerstand 0 die na een paar seconden meten oploopt tot oneindig. Zo heb ik ooit ook een zekering gesloopt in een mx-12, ladertje inprikken zonder dat ie in het stopcontact zit, doe ik dus niet meer. Lader in stopcontact, laadplug erin en het komt allemaal goed, om het laden te beëindigen uiteraard eerst laadplug eruit, dan lader uit stopcontact.

....Ik heb gemerkt (en gemeten) dat mijn ladertje de laadbus even kortsluit als ie niet in het stopcontact zit, weerstand 0 die na een paar seconden meten oploopt tot oneindig. Zo heb ik ooit ook een zekering gesloopt in een mx-12, ladertje inprikken zonder dat ie in het stopcontact zit, doe ik dus niet meer. Lader in stopcontact, laadplug erin en het komt allemaal goed, om het laden te beëindigen uiteraard eerst laadplug eruit, dan lader uit stopcontact.

De lader sluit de laadbus niet kort hoor :).
De lader is een stukje elektronica dat 220V wisselstroom omzet naar iets van 12V gelijkstroom. In de stekkerladertjes is dat meestal een transformatortje met een gelijkrichter en een stevige elko.
Het is die elko die hier de problemen veroorzaakt. Als de stekker nog niet in het stopcontact zit staat er dus nog geen spanning op de uitgang van de lader. De elko, die parallel aan de uitgang is geschakeld, is dus niet opgeladen.
Wanneer je dan de lader op de accu aansluit zal de elko vanuit de accu opgeladen worden. Dat gaat vrij snel en met een flink hoge stroompiek. Je moet niet gek opkijken als de elko binnen 0,1s is opgeladen en dat er een stroompiek van wel 10A kan lopen. Oké die stroompiek duurt maar heel erg kort (minder dan 1 miliseconde) maar hij kan in sommige gevallen toch de zekering doen doorsmelten. Waneer je de zekering door een trage versie vervangt zal je dit probleem waarschijnlijk niet meer hebben. Een andere oplossing is er voor te zorgen dat de lader altijd eerst in het stopcontact wordt gestoken voor je de accu aansluit.

Ja, dat lees ik ook altijd als er weer eens een gesmolten zender bij de servicedienst binnenkomt. "Ik doe het altijd zo en dat gaat altijd goed". Tot die ene keer, dat het blijkbaar niet goed is gegaan. Ik heb daarover al eens een draadje gestart met afschrikwekkende foto's, waaronder eentje van een MX16 (errug zonde!!!). Als troost: mijn adres staat in de handleiding van de zender, dus je weet nu al waar je 'm tegen die tijd naartoe moet sturen. Desgewenst wordt er dan ook een foto gemaakt.

En serieus: haal zekerheidshalve de accu uit het batterijcompartiment of gebruik gezondere laadstromen.

waar kan ik dat draadje vinden met allemaal kapotte zenderfotos? Lijkt me wel eens apart om te zien namelijk. Heb in je profiel gekeken maar daar zie ik het betreffende topic niet tussenstaan.

Wat ik me altijd afvraag is.

Waarom zou je met hoge laadstromen je zender gaan laden als blijkt dat dit vaak tot schade lijdt???

Ikzelf laad altijd een dag en/of nacht voor het vliegen alle 3 de zenders (en ontvanger) akku`s op met een gewone standaard lader (lader 5 en 6 + nog zo`s soort).

De zenders gaan veelal onder de 120/150 mA de overige akku`s op de overblijvende uitgangen.
Tot op heden heb ik nooit zulke problemen gehad als hier naar voren komt.
(dit over een aantal jaren genomen met diverse met Graupner zenders MC12 - MC16/20 - MC19 - MX16S en wekelijks vlioegen dus ook wekelijks laden).

Ik laad hem meestal ook altijd op die manier. De avond ervoor hang je hem eraan en klaar ben je..
1x moest ik hem noodgedwongen laden met mijn infinnity 2 lader, no problem, zet gewoon de max laadstroom terug naar 1 amp. dacht ik.

Toen de lader klaar was ging de zender niet meer aan en moest dus naar Corrien, best lastig als je op vliegvakantie in duitsland bent :(

Conclusie : een computerlader gebruikt hoge stromen tijdens het meten van de accu ondanks de laag ingestelde laadstroom.

Daarom nooit een zender aan een computer (snel)lader hangen. :teacher:

Conclusie : een computerlader gebruikt hoge stromen tijdens het meten van de accu ondanks de laag ingestelde laadstroom.

Daarom nooit een zender aan een computer (snel)lader hangen. :teacher:

Ik blijf het niet begrijpen dat men die zekeringen kan laten springen. Ik laad juist al heel lang met computer laders (IntelliSpeed, EOS0610), altijd op 500mA. Nooit problemen.
Ik vind de bewering 'geen computerladers gebruiken' ook wel erg kort door de bocht. Wat heb je nou aan een lader als je hem niet kunt gebruiken....

Back