zelf bedacht vrachtschip

hallo mensen,

ik ben nu 3 jaar geleden met mijn opa aan een vrachtschip begonnen,
het was toen meer van: 'we maken even een modelbootje" maar er is nu heel wat werk in gaan zitten.

alleen gaat het nu minder met mn opa en wil ik de boot iets sneller af hebben. vooral de bestuuring waar ik nu hard voor aan het sparen ben.

verder heb ik ook nog wel wat vragen over details op de boot enzo.
de boot is 210 cm lang en 27 cm breed (hij is ong 1:50, maar dat hebben we niet zo uitgemeten, we hebben niet egt aan een schaal gedacht. wat ik uiteraard wel ga doen bij de volgende boot)

vergeleken bij de meeste schepen is dit niet echt een heel mooi schip maar ik was 13 toen ik begon natuurlijk.

foto's volgen nog...

groet Jan Willem Houtman

ja jullie hebben wel gelijk, maar ik wilde een fikse zodat je lekker wat golfjes zou krijgen. en nu hij 1:50 is kan je er makkelijker accesoires zoals reddingsboeien etc kopen...

p.s. er staan nu 3 fotos in het fotoalbum maar het is me nog niet gelukt ze hier te zetten, als iemand weet hoe dat moet hoor ik het graag!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit;)
voor de schaal 1:50 is er idd veel accesoires (wij noemen het beslag)
voor te vinden op het internet

Jan

Hej JW,

Voor deze afmeting/schaal is een hoop te krijgen inderdaad. En anders je heb een heel schip voor elkaar gekregen, dan zullen verdere details ook wel lukken ;). Gewoon proberen, heb ik ook gedaan.

Succes ermee

@ jan, ja k wist wel dat het beslag was ja, ik denk dat ik dat bij de quartel in pijnakker ga kopen, en ik maak natuurlijk zelf ook wat, zoals de bolders, masten, evt. trappen etc...

vandaag nog niet veel gedaan aan de boot, wel wat bolders gemaakt en gespoten, en de rand bij de boeg gespoten, (waar later de naam nog op komt)

ik moet er later nog een boegschroef en en ankerkluis in gaan maken (nog iets waar we aan het begin niet aan hebben gedacht) nog even gaan zien hoe...

nu staan eerst de trappen op het programma, ik zal morgen proberen fotos te uploaden...

@ jan, ja k wist wel dat het beslag was ja, ik denk dat ik dat bij de quartel in pijnakker ga kopen, en ik maak natuurlijk zelf ook wat, zoals de bolders, masten, evt. trappen etc...

ok, die bolders kan je goed maken van spijkers ofzo
eerst wel de spijker kop vijlen/schuren , meestal hebben
die spijkerkoppen van die ribbeltjes of streepjes erop
en je hebt gelijk goede stevige bolders;).

Jan

oh, ja ik heb ze nu al van hout gemaakt, ever schuren, dan boren, en daarna en rond houtje erdoor heen (grenen) ik zal even een fototje uploaden...

Goed begin,

hoeveel moet je er nog, ik moest er toen 32 maken, en dat was op den duur veel werk haha.

Ik weet niet of je er al gedacht heb, maar als je aan de onderkant een gaatje erin maakt daar een spijkertje inzet en ook een gaatje in je dek maakt hebben de bolders meer houvast. Op mijn bak heb ik mijn koppel bolders ook nog verzonken.

Wellicht heb je er iets aan.

@stephan, ja zoals bij jouw bak vooraan wil ik het ook doen, alleen is er bij mij een probleem... als ik naar de (toekomstige) boegschroef wil gaat mn complete dek eruit (niet alleen de kajuit) daardoor dan ik de bolders niet goed vastmaken aan de zijkant want het moet loskunnen.

ik upload wel een foto ter verduidelijking

Back