zelf bouw esc

Als ik naar de foto's kijk lijkt het erop dat de metalen delen worden gereinigd.
wat daar de meerwaarde van is weet ik ook niet

Nee, de gaten in de FETs zijn groter geboord, zodat er een koper buisje door heen kan om voor betere koeling te zorgen. Denk ik.

in theorie *elektronica

elektronica mag nooit te heet worden en volgens mij zijn die plaatjes op de transistors van aluminium iets wat heel snel gloeiend heet wordt,,

water is het koel middel en dat staalplaatje heeft die gebruikt om niet in zijn bakje te boren,,

*uitleg warmte aluminium
aluminium is een broos materiaal probeer maar te slijpen,, zelfs rvs slijpt veel makkelijker dan aluminium. nadeel is dat het ook dus goed warmte geleidend is

voordelen van aluminium zijn dan weer het geleid goed de koelte van het water iets wat dus van belang is bij waterkoeling..

Cheeta zei:
in theorie *elektronica

Ik ben benieuwd.

elektronica mag nooit te heet worden

En te heet is ? 50 graden ? 100 graden ? 150 graden ?

en volgens mij zijn die plaatjes op de transistors van aluminium iets wat heel snel gloeiend heet wordt,,

Aluminium ? koper zal je bedoelen.

*uitleg warmte aluminium

Ben weer benieuwd.

aluminium is een broos materiaal probeer maar te slijpen,, zelfs rvs slijpt veel makkelijker dan aluminium. nadeel is dat het ook dus goed warmte geleidend is

Aluminium geleid warmte slechter, juist om dat het broos is.

voordelen van aluminium zijn dan weer het geleid

Neeeeeeee

goed de koelte van het water iets wat dus van belang is bij waterkoeling..

Men gebruikt aluminium omdat het goedkoper (en lichter) is dan koper.

Zelden zoveel gezwets gelezen.

koper is een nog betere geleider maar nadeel van koper is dat het ook stroom zeer goed geleid, en ik weet haast wel zeker dat de plaatjes die achter een transistor zitten van aluminium zijn,,

en te heet is afhankelijk van wat,, lichaamstemperatuur tot 50 graden is een goede werkings temperatuur voor lange tijd. kortstondig mag het ook heter worden,,

aluminium wordt inderdaag gebruikt omdat het goedkoper en lichter is, maar de geleidingscapaciteit van warmte is goed genoeg voor waar het nodig is.

en ik gaf een begrijpelijke uitleg voor iemand die er niet super veel verstand van heeft,,

dus waarom het onder water geboord is. dit heeft puur te maken met de warmte ontwikkeling bij het boren van aluminium. let wel dat je nadat je het onder water geboord hebt het goed droogmaakt en een klein beetje wd40 of een ander vocht verdrijfend middel deroverheen spuit om corrosie te verkomen

Gelijkstroomregelaartjes wil je niet meer zelf bouwen.
Worden zowat weg gegeven, verouderde techniek.

Cheeta zei:
koper is een nog betere geleider maar nadeel van koper is dat het ook stroom zeer goed geleid

Dat doet aluminium ook, alle hoogspanningsleidingen zijn van aluminium dus dat is geen goed argument.

, en ik weet haast wel zeker dat de plaatjes die achter een transistor zitten van aluminium zijn,,

Fout, deze zijn van koper.

en te heet is afhankelijk van wat,, lichaamstemperatuur tot 50 graden is een goede werkings temperatuur voor lange tijd. kortstondig mag het ook heter worden,,

De ideale werktemepratuur van (vermogens) electronica ligt op 60 graden.
Aangezien de FET's in ESC's vermogens electronica is kan je er rustig van uitgaan dat deze zeker veel heter worden, 80 tot 100 graden is normaal.

aluminium wordt inderdaag gebruikt omdat het goedkoper en lichter is, maar de geleidingscapaciteit van warmte is goed genoeg voor waar het nodig is.

Waarom denk je dat die lipje aan vermogens electronica van koper is ?
Noem mij eens 1 vermogens onderdeel waar een aluminium lipje aan zit.
En kom nu niet aan van -ik weet het *haast* zeker-, maar waar je het echt van weet.

en ik gaf een begrijpelijke uitleg voor iemand die er niet super veel verstand van heeft,,

Oooo, en jij wel ??

dus waarom het onder water geboord is. dit heeft puur te maken met de warmte ontwikkeling bij het boren van aluminium.

Onder water boren van een klein lipje ??????
Komt er dan zoveel warmte vrij om een gaatje op te ruimen van 3,2mm naar 4mm ??
Je blijft me verbazen met al die onzin.

let wel dat je nadat je het onder water geboord hebt het goed droogmaakt en een klein beetje wd40

WD40 op electronica spuiten ??????????
http://www.wd40.nl/marken_wd40_nl.php/
WD40 is veredelde kruipolie en beslist niet geschikt voor electronica.

of een ander vocht verdrijfend middel deroverheen spuit om corrosie te verkomen

Tenminste nog e1n zinnige opmerking na (weer) zoveel onzin.

vertel mij de weerstanden van aluminium en koper maar en de temp coeffecient,,

en graag een rekensommetje hoeveel V erverloren gaat over een afstand van 50km met een 15mm² koper leiding en een aluminium 15mm² leiding

Voor een 17 jarige ben je knap irritant en eigenwijs.
Vraag het maar op school aan je onderwijzer.
Misschien kan hij daar een proefwerkje over maken.

Kees Groot zei:

hallo kees zou u mij kunnen uitlegen wat gelijkstroomregelaartje is?
en is dit dan slechter of zo ?
alvast bedankt
robin hengeveld

robin hood zei:
Kees Groot zei:

hallo kees zou u mij kunnen uitlegen wat gelijkstroomregelaartje is?
en is dit dan slechter of zo ?

Een gelijkstroomregelaartje is een ESC.
Met pulstjes regel je de snelheid van de motor.
Des te meer pulsjes, des te harder gaat de motor draaien.
Bij Conrad zijn al regelaartjes te koop voor ongeveer 30 euro.

Cheeta zei:
vertel mij de weerstanden van aluminium en koper maar en de temp coeffecient ...
Binas tabellenboekje en/of google.

Cheeta zei:
vertel mij de weerstanden van aluminium en koper maar en de temp coeffecient, en graag een rekensommetje hoeveel V erverloren gaat over een afstand van 50km met een 15mm² koper leiding en een aluminium 15mm² leiding
Cheetah, je doet je best :) maar je bent niet in de materie thuis. Koper geleidt (per oppervlakte-eenheid) beter dan aluminium, dat is geen nadeel maar een voordeel. Aluminium wordt in hoogspanningsleidingen gebruikt om dat de geleiding/massa verhouding hoger is (in het alu zit overigens een stalen kern). Aluminium is niet broos/bros, geen enkel metaal is dat (vreemde legeringen en gesinterde metalen buiten beschouwing gelaten). Moeilijk te slijpen/vijlen omdat het gereedschap dichtslibt. Goede smering gebruiken. Het plaatje achter de transistoren is niet van aluminium. Om een gat daarin te boren is het niet nodig dat plaatje te koelen. Er is een groot tempetuurverschil tussen de temperatuur van de behuizing en de temperatuur van de 'junctie' op de die (spreek uit 'daai'). Ik hoop dat de opzettelijk gebruikte moeilijke woorden een indicatie geven dat ik iets meer in de materie thuis ben dan jij. Rekensommetje heb ik zo laat geen zin in :) goede oefening voor je natuurkunde examen.

BigBoat zei:
[Een gelijkstroomregelaartje is een ESC. Met pulstjes regel je de snelheid van de motor.Des te meer pulsjes, des te harder gaat de motor draaien. Bij Conrad zijn al regelaartjes te koop voor ongeveer 30 euro.
Zo werken bij mijn weten alle regelaars, niet zozeer door de frequentie van de pulsjes aan te passen maar door de breedte van de pulsjes aan te passen. Wat Kees bedoelt met gelijkstroomregelaar is me niet duidelijk. Of bedoel je regelaar voor borstelmotor, in tegenstelling tot regelaars voor borstelloze (3-phasen) motoren Kees?

Back