Zelf brandstoftanks maken, kunststof

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

toch maar eens gebruik maken van de enorme hoeveelheid kennis die hier rondwaart.....

Het probleem: Ik wil graag functionele schaal-brandstof tanks maken voor mijn Bell 47 G.

De eerste poging heb ik gedaan door de ABS schalen (dummy tanks) die bij het model zaten, van binnen te bekleden met epoxy lamineerhars en glasvezeldoek. Is mislukt, blijkbaar lost brandstof met 10% Nitro toch de epoxy op (of het is tussen epoxy en ABS gekomen en lost het ABS op) want in elk geval vervormen de tankjes na een paar dagen, worden zacht en lekken.

Nu wil ik het opnieuw proberen, maar dit keer door van gips o.i.d. mallen te gieten, en hierin uit glasvezeldoek en een kunsthars nieuwe tanks te maken. Het fabrieken van mallen en de tankjes zelf, zoek ik wel uit, dat lijkt me leuk om mee te expirimenteren.

Mijn vragen zijn:
-ik meende dat Epoxy überhaupt brandstof en benzine bestendig is, maar gezien het eerste resultaat, lijkt dit niet zo te zijn.
Is er verschil in bestendigheid tussen verschillende epoxy harsen?
-Is het wellicht beter om Polyester te gebruiken? Of heb ik gewoon iets anders fout gedaan (bijvoorbeeld niet lang genoeg uit laten harden of zo)

-Ik heb de aanhechting van de tankhelften eerst met glasvezel en epoxy gedaan, daarna afgewerkt met Polyesterplamuur. Kan het zijn dat Epoxy en Polyester elkaar bijten?

Verder: zijn er ook andere methoden om brandstof tanks te maken, zoals bijvoorbeeld blazen in een verwarmde mal of zoiets en als dat kan, is dat een beetje zelf te doen of heb je daar speciale apparatuur voor nodig?

Als iemand mij wijzer kan maken over dit onderwerp, zou ik zeer dankbaar zijn!

Groet, Bert

Bert,

Jean de Vlieghere heeft voor zijn motorzwever SF28 ook een tank uit epoxy gemaakt. Waarom dat bij hem wel lukt en waar hij allemaal tegen aan is gelopen weet ik niet.

Hij zit wel eens op het forum van de Scale Soaring UK.

Zijn email adres mail ik je wel.

Alex

bell 47 g daar heeft mijn pa de mallen voor liggen voor die tanks . als je hem eventueel belt ,kan hij ze voor je maken ( is niet goed koop ,maar daar is het werk ook naar ,ernstig arbeids intensief en de juste materialen )) hij heeft een bel 47g van ssm .

mocht je interesse hebben ,doe dan een pm ,telefoonnummer geef ik niet zomaar een mail adres kan ik je wel geven .

Hoi Serge,

Ik heb de Vario Bell 47 G II in methanol uitvoering, ofwel de KLEINE versie, en bij mijn weten is het "koetswerk" daarvan gelijk aan de kleine benzine versie. Zeker weten doe ik dat niet, en ik weet al helemaal niet hoe zich dat verhoud tot de uitvoering van SSM dus ik wacht af tot iemand mij kan vertellen of dat gelijk is.

Mallen kan ik zelf maken, dat is het probleem niet. Daarna....

Ik ben niet afkerig van iemand die tankjes voor mij maakt, maar ik wil er graag zelf ook wat van leren, dus ik geef de voorkeur aan info om het zelf te doen. De tankjes moeten dus niet benzine bestendig zijn, maar methanol bestendig. En als ik naar mijn benzine heli's kijk, zijn de benodigde aansluitingen ook wat anders....
Als ik er dan echt niet uit kom, dan mag iemand ze voor me maken, en dan ben ik écht niet te beroerd om te betalen wat het kosten moet... (I'm not cheap charly, I'm just pig-ass thickheaded)

Groet, Bert

Ik zal even kijken wat er tegen methanol kan, polyester kan je denk ik vergeten, van epoxy heb ik ook mijn twijfels, wellicht vinylester. Ik kom hier vandaag op terug (spul ligt op mijn werk).

Doe ik dit niet, dan ben ik het vergeten, stuur me gerust een PB.

Ik zal even kijken wat er tegen methanol kan, polyester kan je denk ik vergeten, van epoxy heb ik ook mijn twijfels, wellicht vinylester. Ik kom hier vandaag op terug (spul ligt op mijn werk).

Doe ik dit niet, dan ben ik het vergeten, stuur me gerust een PB.

Ik bedenk me opeens iets geks:

De tankjes die ik nu gemaakt had, bestaan uit ABS schalen waar oorspronkelijk een paar Kavan-tankjes in verstopt zaten. Die tankjes heb ik vaak genoeg per ongeluk te vol gedaan. Het ABS is dus vaak genoeg met brandstof in contact gekomen, en daar heeft het nooit wat van opgelopen.
Ook in Epoxy rompen heeft bij mij vaak genoeg de brandstof rondgeklotst (zowel benzine als methanol) en ook dat heeft nooit tot schade geleid. Ook niet als ik de lekkerij pas later ontdekte.

Ik begrijp dus niet zo goed dat het dit keer mis gaat. Zit er dan soms verschil tussen de verschillende merken en soorten Epoxy?????
Ik weet dat er vroeger bij sommige motorfietsen ook benzinetanks van kunsthars gemaakt werden, en volgens mij moet dat dus chemisch toch wel redelijk resistent zijn
Toch verweekt de boel nu binnen een paar dagen. Ik snap er niks van.

Alle info en tips zijn nu meer dan ooit welkom....

Groet, Bert

Algemeen over epoxy en polyester:

Epoxy hecht wel goed op polyester, maar polyester hecht slecht op epoxy.
Ook krimt polyester veel meer als epoxy, dus ik gebruik ze ooit door elkaar.

Beiden horen goed chemisch bestendig te zijn, mits goed uitgehard.
En daar zit bij epoxy het probleem.
De veel gebruikte lijmen lijken bij mij vaak wat flexibel te blijven, kan meestal geen kwaad, maar ik twijfel dan aan de sterkte.
Dit komt ook vaak doordat de mengverhouding of menging niet goed waren.

Hoewel veel modelbouwers voor het gemak vaak werken met de bekende 30 minuten epoxy adviseer ik dat niet.

Beter werkt werkt epoxy 24 uurs lamineer hars dit moet je meestal mengen 1:2 harder/hars.
Normaal is de potlife ongeveer 1 uur, maar met dit weer natuurlijk korter.
Ik gebruik voor het doseren een goede (digitale) weegschaal die per gram weegt!
Nadat de hars goed gemengt is (potlife is met dit weer zeker 30 minuten, dus neem een paar minuten de tijd om te roeren.) kun je er ook lijm of plamuur van maken.
Wil je van Lamineerhars lijm maken dan voeg je aerosil poeder toe, dit maakt de hars dikker, zonder sterkte te verliezen.
Wil je plamuur maken dan voeg je microbaloons toe, dat maakt de hars dikker maar ook veel lichter en makkelijker te schuren. (maakt de hars wel iets minder sterk)
Wil je het dunner maken dan kun je iets methanol toevoegen, maar dan krijg je wel krimp.

Ik koop mijn spullen bij Polyservice in Amsterdam, die geven ook goede adviezen. (daar kun je dus ook vragen over de bestendigheid tegen nitro)
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 200 gr epoxyhars
Je ziet ze verkopen ook kleine hoeveel heden, al koop ik het per Kg.
En de prijzen liggen veel lager als bij de LHS.
Daar is het soms wel 10 maal zo duur!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Vinylester:

Methylalcohol (methanol):
5%: Goed tot 25 graden
100%: Not recommended.

Minerale olie:
100%: Goed tot 95 graden

Gasoline Auto (leaded & unleaded)
Goed tot 35 graden

Gasoline aviaton (kerosine)
Goed tot 80 graden

Gasoline (15% methanol)
Not recommended

Vinylester is dus niet the way to go, tenzij je gaat 4takten.

Vinylester:

Methylalcohol (methanol):
5%: Goed tot 25 graden
100%: Not recommended.

Minerale olie:
100%: Goed tot 95 graden

Gasoline Auto (leaded & unleaded)
Goed tot 35 graden

Gasoline aviaton (kerosine)
Goed tot 80 graden

Gasoline (15% methanol)
Not recommended

Vinylester is dus niet the way to go, tenzij je gaat 4takten.

De heli is voorzien van een 4-takt motor, en draait op 10% Nitro, 10% olie, 80% methanol.

Ben zojuist bij mijn kunstharsboer geweest, en het mysterie is ontrafeld:
Vers aangemaakte en nog vloeibare Epoxyhars kun je oplossen/verdunnen in methanol, en een lamineerhars (die ik gebruikt heb, afgewogen met een electronische weegschaal) doet er en week over om volledig uit te reageren.
De constructieve sterkte schijnt er al na ongeveer twee dagen te zijn, maar de chemische resistentie pas na een week.
Ik ben dus gewoon te vroeg geweest met in gebruik nemen. Had ik een week gewacht, was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Helaas zijn de ABS schalen nu dus verziekt, en ik zal moeten proberen een mal te trekken en de tankjes geheel in epoxy op te bouwen.

Weer een heel nieuwe uitdaging want dat heb ik nog nooit gedaan.

We zullen zien waar het schip strandt.

Hier overigens een paar foto's van de heli met de bewuste brandstoftanks:
Foto gallerij - Heli's van Bert

Hoewel op de foto niet te zien (gelukkig) begonnen ze hier al te vervormen en te lekken dus deze vlucht is voortijdig afgebroken. Het vervormen had ik wel gezien, maar tijdens het vliegen zag ik steeds sneller druppels brandstof uit de heli vallen...... Dus toch maar geland!
Foto's zijn gisteren genomen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Volgens mijn kunstharsboer zou het met gewone lamineerhars moeten kunnen, die was volgens hem goed bestand tegen alles buiten agressieve oplosmiddelen om.

Dus ik ga het eerst zo eens proberen, wellicht als dit niet lukt heb ik in elk geval de mallen nog, en klop ik bij je aan...

Maar ik hou het idee in het achterhoofd!

Groet, Bert

Hoi Serge,

Ik heb de Vario Bell 47 G II in methanol uitvoering, ofwel de KLEINE versie, en bij mijn weten is het "koetswerk" daarvan gelijk aan de kleine benzine versie. Zeker weten doe ik dat niet, en ik weet al helemaal niet hoe zich dat verhoud tot de uitvoering van SSM dus ik wacht af tot iemand mij kan vertellen of dat gelijk is.

Mallen kan ik zelf maken, dat is het probleem niet. Daarna....

Ik ben niet afkerig van iemand die tankjes voor mij maakt, maar ik wil er graag zelf ook wat van leren, dus ik geef de voorkeur aan info om het zelf te doen. De tankjes moeten dus niet benzine bestendig zijn, maar methanol bestendig. En als ik naar mijn benzine heli's kijk, zijn de benodigde aansluitingen ook wat anders....
Als ik er dan echt niet uit kom, dan mag iemand ze voor me maken, en dan ben ik écht niet te beroerd om te betalen wat het kosten moet... (I'm not cheap charly, I'm just pig-ass thickheaded)

Groet, Bert

veel succes ,ik weet dat het een lastige klus is en hoop dat je het klaart ,maar als het lukt is de voldoening wel daar .

Methanol is een agressief oplosmiddel...

wat je kan doen is de tank een uur of 8 in de oven, op een graadje of 50 (of in een doos met een 60 watt peertje erin). Dan hard de epoxy ook goed door.

Welke epoxy gebruik je nu?

@ Skiff:

Mwoah, ik zit in het chemie transport, en naar mijn maatstaven is Methanol een oplosmiddel voor mietjes....:p. Ik ken veel ergere.

Als het goed is moet epoxy daar tegen kunnen, want we vervoeren het bij mijn weten ook in epoxy gecoate tanks.

Ik gebruik nu Epoxy van de firma Duursma uit Wolvega, er staan wat moeilijke namen op zoals Bisfenol A-Epichloorhydrine. Mij zeg dat niet zoveel. Het spul (met name de harder) stinkt wel als een bunzing. Maar dat doen wel meer dingen, dat zegt niet veel.

Dat van de oven of een warme plek zei de kunstharsboer ook, en volgens hem was vooral in de zon een goed idee, omdat UV-straling de uitharding zeer bevorderde. We gaan het proberen....

@ Serge:

Thanx. Ik denk dat ik er wel uitkom, al zal het resultaat uiterlijk mischien niet de eerste keer tip top zijn, dan is er altijd nog een mal en kunnen we een tweede poging doen. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar buiten dat ik ook niet twee linkerhanden heb, met wat goed nadenken en beleid moet ik een heel eind komen. Ik heb ook leren heli's bouwen en vliegen, tenslotte:D

Groet, Bert

die stoffen zitten in bijna alle epoxies( al heeft ampreg geen bisfenol-a in de hars. geen idee wat het wel of niet doet trouwens ;) )

die stoffen zitten in bijna alle epoxies( al heeft ampreg geen bisfenol-a in de hars. geen idee wat het wel of niet doet trouwens ;) )

Haha, da's nou net ook mijn probleem: ik weet dat het er (meestal) in zit, maar geen flauw idee wat het doet en betekent. Phenolen komen in veel kunststoffen voor, maar ja....

Nogmaals, we zullen het gaan zien....

Gisteren de mallen getrokken (opoffermallen uit Gips, voor mij het makkelijkste om te doen) en die zullen morgen wel hard genoeg zijn om glad te maken. Daarna in de was, losfilm, en inleggen (klinkt kort als je het zo opschrijft, maar ik verwacht er toch wel een paar volle dagen mee bezig te zijn) en dan hopelijk een paar acceptabele tanks als resultaat....

Groet, Bert

Korte update:

Ik heb ondertussen mallen getrokken uit gips. Dat viel tegen, want het blijkt tamelijk lastig te zijn om gips van een constante consistentie aan te maken: ondanks afwegen van water en gips in dezelfde verhoudingen (tenminste, dat dacht ik) blijkt er tamelijk verschil te zitten in het ene pak gips en het andere, want dichtheid, drooggedrag en ingesloten lucht bleken toch nogal te verschillen. Afwerken van de mallen met plamuur bleek een beetje een tegenvaller, op sommige plekken was het gips zachter als het plamuur, op andere niet, en daarmee is het glad afwerken een beetje een drama geworden. Vreemd, want ik heb het mengen van het gips toch de nodige aandacht gegeven. Gips was ook van een bekend merk, en modelleergips, geschikt voor gieten en dergelijke toepassingen.

Ik had het plan om voor iedere tank een setje opoffer-mallen te maken, maar dat is dus niet gelukt, met wat mazzel heb ik een boven en een onderschaal, en kan ik de mallen hergebruiken. Tegenvaller dus, want zelfs al lukt het om één tankje hiermee te maken, zonder een tweede tankje uit dezelfde mallen heb je daar niet veel aan.

Maar ik heb ook de originele schaaltjes nog, en dus heb ik die ook maar in de was en de losfilm gezet, zodat ik nu tegelijk met de gipsen mallen inleggen, ook probeer om een paar epoxy negatieven te trekken. Daarvan is de kans dat ik dááruit wél twee dezelfde tankjes kan produceren, een stuk groter

Wellicht voor de kenners allemaal overbodige info, maar voor mij is het een groot leerproces. Ik vind het absoluut géén leuk werk, maar het is wel een uitdaging. Wat mij betreft, als het resultaat niet top is, ruw of ongelijk, dan nog is het een overwinning qua "dingen doen met onbekende technieken", en dat is me meer waard dan prachtig mooie perfecte "zelf gekochte" tankjes. Ik zal er met trots mee rondvliegen, maar dan moet het natuurlijk wél eerst lukken.....

Groet, en uiteraard laat ik weten waar het schip strandt!

Bert

Back