windtunnelvisie
Net terug van een eerste test, we hadden aanvankelijk een 10x7 (inch) prop gemonteerd en dat ding begon dus pas te spinnen bij zo'n 60 at 70 km/h. De output bij 80 km/h was echter al zo'n 30 Volts. Ampères konden we niet meten in deze opstelling.
Toen we een 13x9 prop probeerden maakte dat behoorlijk veel lawaai (leek wel een Harley). Eerst dachten dat er een aerodynamische oorzaak aan ten grondslag lag, maar het bleek later dat de motor een beetje los was gaan zitten. Deze prop leek een stuk beter te werken, hij begon al bij zo'n 40 a 50 km/h te spinnen en bij 80 km/h leverde hij makkelijk 30-40V.
We hebben daarna de multimeter aangesloten op de output van de DC-DC converter, zodat we ook de stroom konden meten. Met een 13x10 prop hadden we bij 60 km/h al ruim 1.5A.
Met andere woorden, we genereerden reeds bij lage snelheden al zo'n 50W. De volgende stap is de glijlagers vervangen door kogellagers en het hele systeem wat beter monteren, het zou een beetje jammer zijn als de motor stuk zou gaan of de prop eraf zou vliegen. Dat ding draait toch zeker op 4000 rpm en daar kun je je flink aan verwonden.
Harm,
IN MIJN UITEENZETTING GA IK ERVAN UIT DAT JE VLIEGTUIGPROPELLERS GEBRUIKT, IK KAN DIT NIET CONTROLEREN.
ALS DAT NIET ZO IS GEEF HET AAN DAN ZAL IK DE TEKST AANPASSEN, DE WAARSCHUWING BLIJFT DAN WEL GELDIG!!
Ik ben instrumentatietechnicus en daarom in staat tevens propellers zelf te ontwerpen en te maken.
Op de foto zie je twee door mij gemaakte propellers, een voor aandrijving en de ander om energie op te wekken.
Om het verschil duidelijk te maken heb ik de leading edge , "neuslijst" even met een rode streep en stip geaccentueerd.
De bovenste, voor energieopwekking heeft een bladhoek die contra is aan de propeller voor voortstuwing.
Je kunt een propeller die is ontworpen en gemaakt voor voortstuwing theoretisch niet gebruiken voor energieopwekking, doe je het wél dan met een zeer laag rendement en zeer laag "aanloopkoppel", het is alsof je met een vliegtuig met a-symmetrisch profiel "op z'n rug vliegt"!
De propeller op de foto voor voortstuwing, de onderste, is gemaakt naar oud ontwerp van de NACA (jaar kruik!!).
Het aanloopkoppel om de generator te starten wordt in hoofdzaak geleverd door het bladoppervlak nabij de as, daar is de bladhoek het gunstigst om rotatiekracht op te wekken bij nog stilstaande generator. Het is daarom ook gunstig om daar een breed bladoppervlak te kiezen, eigenlijk zoals de "oude NACA prop" heeft op de foto.
WAARSCHUWING
Doordat je een (zeer) veelpolige generator hebt moet er een propeller op met relatief veel spoed hetgeen gunstig is voor het aanlopen, levensduur en veiligheid van de generator. Een grote spoed resulteert in een lager toerental en groter aanloopkoppel.
Pas op met proefnemingen met een propeller met grotere diameter en minder spoed, niet doen!!!!!!!
(Na aanlopen op pas nog hogere snelheid door de ongunstigere bladhoek kan hij bij enig onbalans en het hoge toerental de proefopstelling vernielen!)
Logisch dat het bij hoge snelheden pas begint, een prop is namelijk voor vliegtuigsnelheden ontworpen. Wil je met lagere snelheden werken dan zal je met grotere diameter en minder spoed/pitch moeten gaan werken.[/QUOTE]
Mocht het je niet geheel duidelijk zijn dan moet je eens een ritje maken met je generator naar een plaatselijke windmolen en "visueel" vergelijken.
Een klein deel van de aanloop perikelen kunnen ook nog voortkomen uit het feit dat je motor/generator eigenlijk geen axiaal lagering heeft hetgeen is opgelost als je kogellagers monteert.
Cees