Zelf gelcoat maken?

  • Topicstarter Topicstarter Ice
  • Startdatum Startdatum
Wat trouwens ook al scheelt is om de gemengde epoxy in een jampot een kwartier op maximaal vacuum te zetten. de luchtbelletjes van het roeren zijn er dan helemaal uit.
 
Weet iemand of er ook pinholes en luchtbellen ontstaan als je de eerste laag carbon in de mal lamineert met UP-vorgelat (transparant uiteraard)? Ik vraag dit omdat polyester (up-vorgelat) heel andere viscose eigenschappen heeft dan epoxy.

Momenteel ben ik een product, nadat het uit de mal is gekomen, aan het aflakken en polijsten met up-vorgelat. Is wel extra werk, maar het resultaat wordt wel goed verwacht ik.

Ice hoever ben jij inmiddels? (ik weet hoe teleurstellend het kan zijn als je product voor de tichste keer niet goed is)
 
Helaas...ik ben nog geen steek verder :(. Ik kwam laatst wel 'n leuk feitje tegen waarvan ik dacht dat 't me ging helpen. Er stond in zo'n sheet een "Minimum time to vacuum". Oftewel vanaf welke tijd je er 'n vacuum op mocht zetten. Bij 'n Ampreg 22 (een duurdere epoxy) was dat zo'n 1,5 uur met 'n normale verharder.

Zelf gebruikte ik deze keer een Polyservice epoxy die dus was sneller uithardt...dus ik kon niet echt uitgaan van die 1,5.
Na zo'n 2/2,5 uur heb ik er de vacuum opgezet en achteraf bekeken was dit telang. Weer pinholes en zelfs plekken waar de mat niet tegen de mal lag.

Over je up-vorgelat trouwens! Je "verplaatst" de pinholes alleen maar naar 'n andere laag. De oppervlakte van 'n product zal ongeveer 'tzelfde zijn als je 'n gelcoat zou gebruiken, alleen is dit 'n doorzichtige.
Misschien is 't wel 'n optie om al te gaan lamineren als de vorgelat nog niet helemaal is uitgehard? Op deze manier druk je de vezels in de vorgelat wellicht?
 
ik bedoel in mijn laatste bericht om voor het lamineren vorgelat te gebruiken i.p.v. epoxy. Eerst een laag uit laten harden en daarna beginnen met lamineren daar ben ik voorlopig ook vanaf gestapt, je verplaatst inderdaad de luchtbellen naar de volgende laag en je kunt ze ook niet meer wegwerken daardoor.

Ik heb wel wat proefstukjes met een gelcoat uitgehard in de mal gemaakt die vrijwel perfect waren, maar voor grotere stukken is het risico van mislukken groot.
 
Laatst bewerkt:
Is 't trouwens 'n goed idee om het spul te ontluchten met 'n verfroller? Zo'n klein foam rollertje...
De ontluchtingsrollertjes die ik heb zijn namelijk gewoon recht en in 'n bolle mal kan die dus niet netjes ontluchten.
 
Een manier om pinholes te voorkomen is om als eerste laag 25 grams weefsel te gebruiken.
Dat zie je absoluut niet meer als je er carbon achter zet.
En altijd de carbon eerst verzadigen met epoxy en dan pas in de mal leggen.
Dan het overtollige epoxy eruit deppen en het hele pakket onder vacuum te leggen (met peelply, keukenpapier of molton / schuim.
Als je vacumeermethode goed is dan kan je geen luchtbellen in je laminaat krijgen.

Gert-Jan
 
Het probleem is niet dat er lucht zit maar dat er geen epoxy zit...
Dus met ontluchten kom je er niet.

GJ
 
we praten langs elkaar, ik reageer op Ice:
Is 't trouwens 'n goed idee om het spul te ontluchten met 'n verfroller? Zo'n klein foam rollertje...
De ontluchtingsrollertjes die ik heb zijn namelijk gewoon recht en in 'n bolle mal kan die dus niet netjes ontluchten.
 
Vandaag heb ik 't maar weer 'ns geprobeerd. Eindresultaat mag er opzich wel wezen. Nog wel 'n paar pinholes maar die zijn nog wel weg te werken.

Heb de 1e laag er droog ingelegd en daarna geimpregneerd. Deze 1e laag heb ik toen volledig uit laten harden.
Daarna heb ik er 2 lagen glasweefsel ingelegd en de vacuum er flink op gezet. Gewicht is zo'n 40 gr lager als de 1e versie van dit kapje.

dsc05741largeuc1.jpg

dsc05743largetk2.jpg

dsc05744largeqn0.jpg

dsc05742largesm9.jpg

dsc05746largete6.jpg


De rechtse is de 1e versie
dsc05738mediumyf7.jpg
 
Back
Top