zelf stoommachine bouwen.
Beste Anko,
het volgende is om jou te motiveren, op te beuren en te stimuleren......
en dus jongens......help dat joch nou ipv de grond in te trappen en af te zeiken......
Natuurlijk kan je stoommachines bouwen zonder tekening oid, gewoon op gevoel en zicht, zoals jij het mooi vind. Kan niet, gaat niet en wil niet liggen naast elkaar op het kerkhof, het is maar net hoe ruim jouw geest is en hoe creatief jij bent, en onthoud, je machines zijn zo goed als het mannetje dat er achter staat.
Ik bouw zelf al jaren zonder tekeningen en zo, dit omdat het vrij moeilijk is om aan goeie tekeningen te komen, dat wat er is vrijwel allemaal hetzelfde is en vaak peperduur, en mensen die echt goede speciale tekeningen hebben willen het vaak niet geven. Bij ''hetzelfde'' moet je dan denken aan stuart, bromo, noks, neptunes, dat soort machines, iedereen bouwt dat en dat is saai. Een paar fantasie machines om te laten zien dat het kan :
In een paar dingen hebben ze hier wel gelijk echter, dit zijn vaak hardlopers met kleine wieltjes, een langzaamloper zou een grote slag en boring moeten hebben en een groot vliegwiel. Kan ook, het principe blijft hetzelfde maar dan groter en zwaarder. Jouw idee van kogellagers is een prima oplossing. Kogellagers zijn niet echt ''stoom'' maar het gaat best, op een mooie stalen as maken en vastzetten met puntboutjes, je kan het wel moeilijk of niet smeren dan he, maar als je dat geen probleem vind. Brons is mooier he, deelbare lagerblokken maken met smeerpotten, hard stalen as erdoor, kijk maar naar dat vierkante machientje.
Ik lees alleen nergens of je iets van een draaibankje hebt of zo? Echt alles alleen met die frees maken lijkt mij een opgaaf hoor hee, maar als jij denkt dat het kan dan doe je dat.
Dingen waar je echt goed op moet letten :
- je zuigertje/cylindertje moet wel echt goed pas zijn, zeker als je lange slag, langzaamloper wil, al dan niet met zuigerveren. Hetzelfde geld voor je schuif en schuifkast, het ziet er simpel uit maar er zit vaak een hoop denk en rekenwerk in, en het komt echt heel nauw anders werkt het niet.
-je materiaal keuze. Staal, messing, brons en gietijzer zijn top. Aliminium is zwakker, krast en slijt snel. Rood koper is vreselijk moeilijk te bewerken, het valt tegen om het mooi te krijgen.
-Een omkeerinrichting is echt niet zo simpel als het lijkt. Je moet er eerst 30 bekijken, plaatjes zoeken, nogmaals kijken, nadenken en rekenen voordat je daar aan begint. Het is een gecompliceerd systeem dat ingewikkeld werkt, als beginner zou ik die ff overslaan.....
-tandwielen maken kan, maar het is wel degelijk hogere wiskunde. Vooral myford heeft dat leuk, met allerlei schema's en omrekenformules. Het is mij gelukt, omdat ik een paar klokken heb gerepareerd, maar het valt niet mee. Je hoeft het wiel niet uit te vinden hee, zoek ergens een paar bestaande tandwielen, veel en veel simpeler.
Een moeilijk machine, ook zonder tekening, zodat je weet waar het over gaat
Ook ''stirling'' of hetelucht is niet echt makkelijk, dat komt vreselijk nauwkeurig anders zit je voor niks te bouwen........
http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=12679&pictureid=119842
Scheepsmotoren is een heel ander verhaal. Dan moet je eerst een goede zorgverzekering afsluiten en fysio regelen voor je rug...
(en motoren bouwen is niet zoiets als ''stoom'', dieselprincipes zijn heel anders en je krijgt dan te maken met heel andere dingen. 20 bar startlucht is serieus gevaarlijk en 400 pk is ook echt geen grap, nog los van die gewichten en zo......alles wel ff echt goed vast zetten.) Nou eentje dan...
Nog helemaal vergeten neer te zetten...... Sommige dingen moet je echt wel ff goed door rekenen. Maak een pruts schetsje voor jezelf en neem alleen genoegen met perfecte onderdelen, de prullenbak is gewillig. Niks is erger dan iets ''half'' maken en dan daar tegen aan zitten staren...
Ik hoop dat ik je kan helpen man, mij kan je altijd mailen. Mensen zijn vrij om mijn bericht af te kraken, ik word er niet warm of koud van. Inter-techno was vet, ik heb jan gesproken en de maarten gezien. Hij loopt prachtig en die boot is een meesterwerk, heel knap gebouwd. Ik weet geeneens of jan wel een tekening heb? Die bouwt van foto's dacht ik he, echt heel knap. Zo zie je maar, alles kan.
Met vriendelijke groet, Monster Diesel