Zelf vleugels snijden/Bouwverslagje van een Obelix hellingzwevertje.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Justus, 11 nov 2012.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Justus, goed bezig!
    Dit is de methode die ik heden ten dage toepas en die bevalt me uitstekend.
    Voor het afdekken van de snede eenvoudige stripjes 1.5 oversized met foamsafe secondenlijm die je dan makkelijk met het profiel mee pas schuurt.
    Niet perse lichter dan een massieve lijst maar je hebt wel goede controle over het gewicht en de stijfheid is uitstekend.
    Mijn nieuwe Klamper-S is net wat dit betreft afgewerkt dus de fototjes zeggen niet zoveel, maar het is allemaal wel vrij voor de hand liggend denk ik.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik ben ook begonnen aan mijn schuimsnijd-avontuur, je leest het hier


    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de d47's nog eens goed bekeken maar ik durf het niet aan. Het is geen lichtgewicht floatertje maar een kistje wat nog al wat gooi en smijtwerk voor z'n kiezen krijgt en daar vind ik ze net even te licht voor.
    Ik heb net een handje vol goedkope 9grams servo's besteld en die ga ik hier ook in zetten.

    De onderste vleugelindekking staat nu te drogen, vanavond de boenkant er ook in dan kan ik morgen verder met het rompje.

    Even geen voorgangsfoto's helaas. Als ik nu een foto van mijn werkbank maak vraag je je af waar ik nu mee bezig ben.......helaas lukt het mij niet echt om alles netjes terug te leggen waar het hoort.
    Ik maak om de paar dagen even grote schoonmaak en ruim alles weer op maar als ik bezig ben lijkt het net de slaapkamer van mijn dochter.....

    Justus
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het elektro-neusje voor een grootdeel klaar:
    [​IMG]


    Dat ging lekker maar toen.....

    Ik wilde iets meer de tijd nemen om onder en bovenbeplanking goed op elkaar aan te laten sluiten door eerst de onderkant te plakken, deze mooi op maat maken en vervolgens hier de bovenbeplanking op te zetten.
    Dit is met 1 van de 2 vleugels niet goed gegaan. De bruislijm was hier door de kern heen ook een beetje in de mal getrokken en zat dus muurvast. Dit heb ik niet kunnen verwijderen zonder die bovenkant te slopen en zat dus zonder negatieve mal voor de bovenbeplanking. Dit heb ik geprobeerd op te lossen door 1 van de eerdere mislukte negatieven te gebruiken en met latjes en plankjes op te vullen waar nodig om toch te laten passen.
    Dit zag er op het oog goed uit maar helaas.....het was een noodoplossing die niet het gewenste effect had.

    De neuslijsten had ik wel goed aan gedrukt en ben ik best wel trots op:
    [​IMG]
    Die zijn heel mooi geworden!

    Maar de achterlijst van de linker vleugel is niet te redden:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dikke shit zeg!

    En door hout gebrek (in de winkel) heb ik onder met 1,5mm gedaan en boven noodgedwongen met 2mm en van beide heb ik niet genoeg meer om 1 nieuw vleugeldeel te maken.

    Dit wordt dus even pas op de plaats! Werkhok opruimen, nieuwe kernen snijden, nieuw hout halen (weet nog niet waar want de 1,5mm voorraad in leiden heb ik opgemaakt), en de volgende kernen toch maar weer tegelijkerijd zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

    Mijn leermoment van de dag:
    - Bruislijm is erg prettig spul om mee te werken. Verwerkingstijd is goed en droogtijd is lekker snel (vergeleken met lamineer-epoxy)
    - Bruislijm is echt rotspul als je er iets mee vastlijmt wat niet vastgelijmd had moeten worden!

    Gelukkig kan ik nog lachen en hoort het allemaal bij het leerproces.

    Groeten

    Justus
     
  5. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Laatste keer heb ik mijn balsahout via internet uit Duitsland besteld.
    Je kan ook op het forum zoeken naar balsa, staan ergens in een forum een aantal goeie internet adressen.
    Voordeel er is genoeg en je kan het ( waar ik het besteld heb) ook gesorteerd op gewicht kopen (= iets duurder) .
    B.v. hier http://www.balsawood.de/index.de.htm

    Of deze http://www.heerdegen-balsaholz.de/home_ger.htm

    In Nederland zit ook nog ergens een goede die ook gesorteerd levert ben zoekende......

    Nog niet gevonden wel dit: balsahout-te-koop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik heb wel een voorraad je hout liggen. Mocht je echt omhoog zitten, stuur dan effe een pbtje.

    Ik heb net 50 plankjes besteld voor een ander projectje en kan er wel een paar missen.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    volgende keer een laagje huishoudfolie tussen de kern/balsa en de schalen.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ze hadden wel nog 2mm dus heb ik daar een stapeltje van gekocht.

    @nico: ik heb ook aan huishoudfolie gedacht maar wist niet zeker of bruislijm daar wel aan plakt. Kan ik er dan van uit gaan dat er helemaal niets aan die folie plakt?

    Een volgende (heb alweer een vette tekening gevonden!!: http://www.svensons.com/airplanes/?pd=PipeDream ) zal ik dan weer op die manier doen want met onder en bovenbeplanking apart doen krijg ik de achterlijst wat strakker dan zonder. (p.s. de nieuwe kernen heb ik gisteren al gesneden en vannacht heeft 1 van de vleugels alweer beplanking gekregen. Vandaag de andere ook en dan zit mijn bouwweek er weer op!)
     
  9. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Hobby-in in waalwijk heeft genoeg balsa op voorraad
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Volgende week vrijdag rijd ik via Quartel weer naar huis, kijk ik daar wel even of ze wat hout (of iets anders waar ik spontaan niet zonder kan!!) voor me hebben. Maar ik ben met de 2mm plankjes ook tevreden hoor! De kernen zijn echt heel erg mooi geworden!

    volgend weekend kan ik weer verder, zal ik ook weer proberen foto's te maken.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Kennen jullie dat? Je bent aan het bouwen en ineens schiet je dan een idee te binnen wat je om de een of andere vage reden MOET uitwerken!
    Ik heb tijdens het rustig werken aan E-belix deze vleugels:
    [​IMG]
    er weer bij gepakt.
    De slecht gelijmde stukken er af gesneden en wat balsa toegevoegd tot het op dezelfde dikte uitkwam van oude eindlijstprofielen van een rolroertrainer die ik nooit gebouwd heb.
    Vervolgens de vleugels aan elkaar geplakt en een rolroerservo erin. Daar een rompje omheen geplakt en een heel klein en veel te licht buitenlopertje in de neus gewoon om te kijken of het vliegt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik moest er een 3S1600 in de neus bij proppen voor het zwaartepunt en hij was loeizwaar, 450 gram en een 4,7x3 propje lijkt op de voorhand geen goede combinatie, maar tot mijn grote verbazing ging het omhoog en het vloog!!

    Na een paar bochten vliegen gaf het motortje er de brui aan maar ik had toen al gerold en overwoog een looping te proberen. maar ineens hoorde ik dat het niet goed ging met de motor. Gas dicht en het ding zweeft ook nog!
    Sterker nog....zonder motor vloog hij beter dan met dus daar valt nog wel wat te winnen.

    Ik weet niet waarom de motor dood ging maar de lagers lagen los in de romp en het luchtje dat uit de regelaar kwam verraadde een zware overbelasting. Nu komt er dus een oude speed400 in de neus met een 6x3 en een kleinere 3s waarmee het gewicht nog lichter blijft dan vanmiddag en vrij snel weer vliegen met dat ding!

    Ik heb na een week bouwen misschien 2 minuten gevlogen en ik zit er nog van te grinniken! En echt goed vloog hij nu ook weer niet, ik heb ook even met een MPX Xeno gevlogen en dat vloog echt wel heel veel beter, maar wat is het lachen om je eigen creatie de lucht in te zien gaan!
    En het vloog goed genoeg om met nog meer enthausiasme een mes in de neus te zetten voor de modificatie met de andere motor......LEUK!!!

    Justus

    p.s. E-belix is bijna ruwbouwklaar, die gaat komende week in de folie en hopelijk vlot daarna ook de lucht in...foto's volgen later!
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De ombouw naar de Speed400 ging heel erg snel!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had de complete set met regelaar en prop nog in een lade liggen en hoefde alleen even de stekker om te solderen. De Accu is een 860mAh 3S1P geworden en totaal gewicht is nu 516 gram.
    Meteen de stoute schoen aangetrokken op het strand:


    (voor de mannen: Ik ben best wel blij.)

    Helemaal te gek! Zeker in het achterhoofd genomen dat er voor dit kistje geen cent is uitgegeven! Het is begonnen als een experimenteel tijdverdrijf terwijl de lijm van andere projecten aan het drogen is dus alles komt uit de restmaterialen bak, zelfs de rompzijkanten komen uit stukken die overbleven nadat de E-belix onderdelen gezaagd waren. De afmetingen heb ik grotendeels van tekening van een P51-je gehaald dat ik eens van Serge Pot heb gekregen en de folie is ook een lapjesdeken van overblijfselen van andere kisten.

    Qua vermogen houd het natuurlijk niet echt over (vermogen/gewichtverhouding is vrij antiek) maar half gas was voldoende om op dezelfde hoogte achtjes te vliegen en met volgas kon ik uit horizontale vlucht een looping trekken. Hij rolt als een ventilator en met de motor uit kan je hem gewoon uit laten zweven voor de landing.

    Ik loop nu nog steeds te grijnzen!
    Nu het project geslaagd is ga ik toch maar kijken of ik een modern motortje kan vinden dat net dat beetje meer oempf geeft, dat zal hem alleen maar leuker maken!, maar tot die tijd ga ik hier nog lekker mee spelen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Wel Justus, jij bent echt 1 van de oude stempel! Wat jij omschrijft is zoals ik al dik 40 jaar gewerkt heb, van schroot iets maken dat er niet alleen goed uitziet, maar ook goed presteert!

    Van bouwdozen gooide ik nooit iets weg, dus na een aantal projecten kan je een nieuw vliegmonster maken.

    Je bent goed bezig jongen.

    Hou hem hoog!
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik had mij voorgenomen om in mijn vakantie veel tijd aan de modelbouw te besteden en dat gaat voorlopig helemaal goed!!

    E-belix is (op 2 kleine dingetjes na) klaar voor een eerste vlucht:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moet bij de hoogteroeraansturing een steuntje halverwege komen om buigen van de stuurstang tegen te gaan en ik moet nog een handigheidje verzinnen om het kapje vast te zetten.
    Totaalgewicht is hoger geworden dan verwacht, 650 gram, maar ik ga lekker op mijn gevoel af. Als ik deze oppak voelt hij niet te zwaar en het zwaartepunt zit met de 3S850 helemaal in de neus gepropt waarschijnlijk net goed.
    Ik zag van de week ook dat voor de houtbouw elektroversie 660 gram wordt opgegeven dus zit ik daar nog net binnen.

    Duimen dat morgen een beetje vliegweer wordt!
    (en anders door met het volgende winterproject want ik heb mezelf een hoop werk op de hals gehaald!! )
     
  15. dirk-jan

    dirk-jan Guest

    klopt ja doe ik ook vaak
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb lekker de bouwkriebels de laatste weken!

    Een nieuwe Climaxx gebouwd, alles wat op reparatie lag te wachten gerepareerd, een Calistic gebouwd.
    Nu was het tijd om het schuimsnijavontuur weer op te pakken.

    Ik heb een tijdje geleden een paar tekeningen van hellingzwevertjes besteld bij Traplet en deze is de eerste die ik wilde bouwen:

    [​IMG]

    Eens wat anders dan anders! Hij is ontwikkeld als goedmoedige zwever op een goed dragende helling als een zandduin (omdat het qua orientatie al apart genoeg is) maar met meer wind en een beetje ballast is er ook mee te rollen en te loopen (staat in het bijbehorende artikel)......ik ben benieuwd!

    De afgelopen week liet de priveagenda veel tijd op zolder toe dus ik heb hard kunnen werken.

    Ik heb dezelfde werkwijze als Obelix gebruikt dus weer de snijmallen uit gamma-ply met korrel 600 glad gemaakt en de snijbeugel met de hand getrokken.
    Wat ik wel anders heb gedaan is de spanning op de snijdraad. Deze had ik met een elastiek maar dit gaf teveel rek bij het snijden. Nu houd ik de spanning er met de hand op en dit werkte heel goed.

    Ik moest wel even weer wat oefenen om de snelheid een beetje constant te houden maar na 2 proefstukjes waten de vleugels al goed (genoeg).

    Deze vleugels vragen wel iets meer aandacht dan Obelix. Ze lopen tapser toe (tipkoorde is precies de helft van de wortel), het profiel is veel dunner en de spanwijdte veel meer. Ook zit er een redelijke tipverdraaiing in maar dat vroeg alleen om iets meer werk voor de snijmallen.


    Ik heb overigens geen foto's van het werk want ik had het teveel naar mijn zin om ze te maken.

    Wel van het resultaat na 3 dagen werk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint er al op te lijken!

    Het is deze keer wel gelukt om een strakke achterlijst te krijgen waardoor ik de rolroeren uit de vleugel kon zagen. (Maar goed ook want het zijn flinke lappen!)

    Nu was de neuslijst niet helemaal netjes maar dat is makkelijker opgelost dan een slecht achterlijst.

    Er gaat niets boven je eigen creatie onder je handen te zien groeien!
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    WOOWWW, gaaf ding!!
     
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er mooi en leuk uit Justus.

    tevens een stevig tempo:p

    Terence
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dankje! Aanvankelijk wilde ik een nieuwe Obelix maken......maar die heb ik al 2 keer gemaakt en wilde nu eens een andere vorm proberen.
    En het tempo......ja.....zoals ik zei.....als ik de smaak echt te pakken heb dan heb ik moeite om het weg te leggen.

    Nu verplicht niets doen (nou ja....beetje werken dan) en volgende week weer verder.
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben weer even lekker bezig geweest!

    Mijn vaste fotomodel wilde wel weer even helpen:
    [​IMG]

    De ruwbouw is vrijwel klaar voor een flinke schuursessie in de tuin. Jammer dat het regent.
     

Deel Deze Pagina