Zelf vleugels snijden/Bouwverslagje van een Obelix hellingzwevertje.

Als het een beetje lekker loopt kan ik het dan ook niet laten liggen!
Ik wilde hem deze week af hebben zodat hij komende week mee kan voor hopelijk een proefvluchtje op de maasvlakte. En aangezien ik morgen volgeboekt zit i.v.m. een man met een lange baard en een jurk aan moest ik de afgelopen 3 dagen even gas geven en dat is gelukt!
IMAG0793.jpg

IMAG0794.jpg

IMAG0796.jpg

IMAG0795.jpg


De spanwijdte is uitgekomen op 91cm dus dat maakt hem lekker makkelijk meenemen!
Als de richtingroertjes tijdens vervoer erg kwetsbaar blijken dan ga ik iets bedenken om ze demontabel te maken maar ze gewoon vastlijmen vond ik de meest makkelijke oplossing.

Nu de eerste vlucht afwachten....de windrichting wordt wel goed voor Langevelderslag maar 7 a 8bf is toch echt wel teveel van het goede haha!
 

Heb mijn ronde voorbereid als normaal op 6 December, gaat pas morgen na middernacht zijn.
Zorg maar dat de kindjes slapen, anders kom ik niet langs.

De Sint.
 
Groot en oud ben ik al :rolleyes: maar er zijn zoveel half afgeronde projecten, ideeën, plannen :D en zo weinig tijd, ruimte, kennis, behendigheid, etc. :(

Maar, wat een lol hebben jullie daar... geweldig!
Zeg dat wel, ja, ik heb ook al veel te lang geen helling meer gezweefd....:(
@Justus: Is die Pibros nog boven gekomen? Het zag er tamelijk hopeloos uit...
 
Die pibros is als enige in de lucht gebleven! Mijn minimax kwakte uit de lucht en de alula stopte van schrik ook met vliegen. Maar lachen was het wel!
 
HAAL DIE ZELFVOLDANE GLIMLACH EENS VAN JE GEZICHT!!

;-)

p.s. ik heb net de Fotor-productions vakantiefilm nog maar eens bekeken en krijg er nog steeds kippenvel van!!
 
;-)

p.s. ik heb net de Fotor-productions vakantiefilm nog maar eens bekeken en krijg er nog steeds kippenvel van!!

Er zijn er nog 6 meer die daar last van hebben.;)

Verder een leerzaam draadje, waar ik in de toekomst gebruik van zal maken.
 
Dank je!

Ik ga hetzelfde kistje later nog een keertje maken met de verkregen tips en ervaring.
Foto's daarvan volgen t.z.t. ook weer hier.
 
Obelix heeft gevlogen!

ondanks mijn bouwfout van iets scheve vleugels (plat op tafel licht de linker vleugl ook op tafel en de rechter er 1cm boven) waren 2 klikjes down trimmen het enige wat nodig was om tegen een dikke windkracht 6 in te komen en lekker een beetje te donderjagen!


Er kan niet veel op tegen vliegen met een kisjte wat je helemaal vanaf 0 zelf heb gebouwd!!
Hij vliegt echt superleuk! Dus zodra mijn bouwtafel leeg is ( er ligt een Twin Astir op om een besturing te vernieuwen en een motor in te bouwen) ga ik aan de slag voor versie 2!

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met de maiden, mooi vleugeltje geworden!

Hoe wordt de volgende, een Obelix2 of toch een variatie op de thema? Je hebt in ieder geval een onuitputtelijke bron voor namen.
 
Het wordt inderdaad weer een Obelix, met vernieuwde snijprofielen en iets meer aandacht aan gelijkvormigheid van de kernen voor het snijden. Ik hoop komende week nog een paar keer te vliegen met wat minder wind en als ik weet hoe hij het dan doet zal ik misschien ook proberen om de 2de wat lichter te bouwen.(en dat is niet mijn sterkste punt dus dat is nog de grootste uitdaging!)

Justus
 
Zo!.....mijn andere winterproject (motor in een Twin Astir) is zo ver mogelijk voorbereid en daar kan ik even niet mee verder dus kwam er weer ruimte op de bouwtafel om met Obelix 2 te verder te gaan. Ik ben na een 5-tal vluchtjes al flink gecharmeerd van de vliegeigenschappen! Helaas heb ik nog niet vaker gevlogen omdat de wind niet vaak genoeg gunstig gezind is geweest maar de behoefte ermee te vliegen was enorm dus komt hier meteen de grootste aanpassing voor Obelix 2. Er komt een elektromotor op versie 2.....wordt het dan E-belix? Of Obelix-E?

Maakt niet uit....eerste stap was nieuwe kernen maken met de opgedane ervaring van de 1ste.

Voor het middendeel heb ik de mallen van versie 1 weer gebruikt, ik was best tevreden over dat resultaat. Alleen een klein beetje glad gewreven met 600 schuurpapier en ze zo op maat gemaakt dat ik van achter naar voren kon snijden. (versie 1 nog van voor naar achteren)
Ook heb ik nu op een lagere spanning en een veel lagere snelheid gesneden en dat heeft een hele mooie kern opgeleverd:

SAM_1711_zpse07bd6be.jpg


Voor de vleugeltips heb ik hele nieuwe mallen gemaakt, zonder scherpe hoeken en zodanig dat ik ook deze van achteren naar voren kan trekken.
Nu heb ik de profielen met schroeven aan het schuim vast gezet. Ik heb dit op een proefstukje gedaan en zat eigenlijk best wel heel goed vast. Dit leek mij een heel stuk beter dan de schilderstape waar ik eerste mee heb lopen klooien.
De rechter helft was meteen de 1ste keer goed!:
SAM_1712_zpsd3ffc0bc.jpg


Dat gaf de burger moed en ik had nog een half uurtje tot vrouw en dochter uit school komen dus snel de ander kant ook!

Maar.......haastige spoed........ik heb de profielen niet goed neergezet en was veel te gehaast met trekken dus dit leek helemaal nergens op!:
SAM_1713_zpsbda3827b.jpg


later in de middag opnieuw en dat ging op zich beter. Alleen op het eind te hard getrokken (had weer niet veel tijd en was weer gehaast bezig) en, voor de oplettende kijker, de profielen verkeerd om dus een net niet goede 2de rechterhelft:
SAM_1715_zps6cbd1081.jpg


SUKKEL!!!

vanavond dus even concentreren! profielen goed! snelheid goed! temperatuur goed!
SAM_1716_zps6352c529.jpg

Hebbes!

nieuwe kernen voor E-belix!

Grootste aanpassing voor de elektro conversie worden de hoogteservo achter het romphe om ruimte voor de accu te maken en een iets langer rompje om geen lood te hoeven gebruiken voor het CG.

Wordt vervolgd......
 
Ik heb ook net de tekening besteld maar ik wil er geen schuim vleugels op maken maar voor ribben bouw gaan.

wat voor motor ga je gebruiken?
 
Ribbenversie was ik aanvankelijk ook van plan maar wilde aan de slag met vleugels snijden en had deze tekening kant een klaar liggen.

Er komt een rctechnics 2208/14 1450kv motortje in dat ik voor de gelegenheid van mijn Pixeltje af heb gehaald ([86366] mijn-vlieg-ervaring-van-vandaag-55)
Die ging op 3S en een 7x4,5 prop met 420 gram bijna verticaal omhoog dus zal hij deze ook wel weg krijgen. Ik heb de ontvanger accu en het lood (voor CG) gewogen en dit was zwaarder dan de Accu/regelaar/prop dus als ik de romp iets langer maak hoeft E-belix niet zwaarder dan Obelix te worden.

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E-belix vorderd wel maar niet snel (verjaardagen, sociale verplichtingen en soms ook gewoon geen zin). Ik heb het nieuwe middendeel ingedekt en moet nu eerst nieuwe 1,5mm balsa plankjes halen voor de vleugels.
Ik heb nu pu-constructielijm gebruikt en dat werkt echt wel erg prettig zeg! en het voelt niet minder sterk aan dan epoxy, ik heb een proefstukje gemaakt met epoxy aan 1 kant en pu aan de andere en het kostte even veel kracht om ze van het schuim los te trekken.

Ik weet dat dit niet de lichtste bouwwijze is maar toch ben ik mijn best aan het doen om hem lichter te bouwen en voorlopig gaat het goed. Ik heb het middendeel zoveel netter gebouwd dat ik geen grote massieve neuslijst heb hoeven plaatsen. De eindlijst is wel een standaard exemplaar maar ik heb de lichtste gepakt die ik in mijn houtvoorraad heb liggen (i.p.v. de lelijkste die ik helemaal op maat heb moeten schuren).
Als ik nu de vorige keer wat gewichten had bijgehouden dan kon ik meteen inschatten of ik beter bezig ben.

Ik overweeg een paar werkeloze d47's voor rol te gebruiken i.p.v. hs55's in versie 1.
Scheelt samen met kleinere servo-kastjes en lichtere stuurstangen toch weer wat grammen achter het cg. Alleen vind ik ze zoooooooo klein! Ik twijfel nog steeds.

Ook de rolroeren overweeg ik anders te doen. Versie 1 heb ik standaard driehoekslijsten gebruikt omdat ik het profiel niet verder door heb laten lopen dan de voorkant van de rolroeren. De nieuwe vleugels lopen nu wel helemaal door tot de achterlijsten en kan ik de rolroeren uit de ingedekte vleugel snijden, schuin afschuren, afdek latjes erop en weer terug plaatsen. Zou dit ook lichter zijn dan massieve eindlijsten?

Ik zal het eens wegen als ik zover ben.

En van de week nieuw hout halen want ik wil door kunnen gaan!



Justus
 
Back
Top