Hoi Peter,
Tsja, of die V-stabi de oplossing is, ik weet het niet, en ik kan daar verder ook niet zo heel veel over zeggen. Wat ik wél kan zeggen uit eigen ervaring, is dat in elk geval de Vario multikoppen gewoon met de hand goed stuurbaar zijn. Ik geef toe, je moet er echt wat tijd aan besteden, er aan wennen, maar het is absoluut te doen, en met wat gewenning ook met heel wat meer dan windstil weer! Nogmaals: ik heb alleen maar ervaring met de Vario kop, men zegt dat de OF beter is, ik heb begrepen dat de oude volledig starre koppen van bijv Schlüter en Hirobo (weet niet of die oud of modern zijn) alleen met windstil weer met de hand gevlogen kunnen worden. Nogmaals: dit heb ik alleen van horen zeggen.
Om je een voorbeeld te geven, gister stond er bij ons een vrij onstuimige wind (4~5 Bft volgens de windmeter) en dat belette me niet om met de multi-trainer, een Vario X-treme met 150 cm driebladskop, gewoon rond te rossen alsof ik met een paddelstang in de weer was. Hoover een klein betje opletten, maar ook absoluut niet oncomfortabel.
De BO105 was me wat te gortig met die wind, maar vanaf dat de wind onder de 4 bleef, was ook die héél goed te vliegen.
Met rustig weer, is het zelfs een heli die ik bijna als "vriendelijk en zeer strak vliegend" ga omschrijven. Een half jaar geleden had ik er ondanks 26 jaar heli ervaring echter nog de handen vol aan. Ofwel, het is écht een kwestie van wennen, mits je een goede kop op je heli hebt zitten, en mits je rotorbelasting niet al te extreem hoog word.
Als je multi niet gewend bent, kunnen de reakties als verrassend, onverwacht of onvoorspelbaar overkomen, maar na een half jaar ervaring kan ik alleen maar zeggen dat zo'n kop weliswaar op iedere nieuwe situatie weer wat anders reageert, maar als de situatie hetzelfde is, reageert de kop ook hetzelfde. Ze zijn dus wel degelijk voorspelbaar, en je kunt er heel goed mee leren vliegen. Tot nog toe heb ik nog niet gemerkt dat mijn ervaring met de multi's het vliegen met paddelstangen in de weg zit, in tegendeel, ik heb de indruk dat het vliegen daarmee ook vooruit gaat v.w.b. mijn eigen stuurprecisie en reactiesnelheid.
Ik kan alleen maar zeggen: ik ben er heel happy mee, en ik zal nóóit zelfs maar overwegen over te stappen naar de V-stabi. Waarom geld uitgeven aan iets wat ik gratis zelf kan sturen, en wat ik ook nog leuk vind om te doen?
Ik betaal toch ook niet iemand anders om voor mij in't café te gaan zitten?
Groet, Bert