Zelfbouw boegschroeven

Euhmmm Roel mijn sponsor is KIWA als ik dan mijn sponsor naam verwijder van het door hem geleverde product :wink: Nee hoor je hebt gelijk ik moet die letters er nog even afvrezen. Maar ja een kleiner T stukje had ik niet voor handen. Maar het geheel komt in de straalbuis van een mm of 24 ik hoop dat het wel mee valt wat weertand betreft ondanks dat de straalbuis straks voor de helft is gevult met de behuizing van de boegschroef

@ Adam het zijn de kleinste kegeltandwielen van Conrad. in de catalogus staan ze te boek voor 13mm maar in werkelijkheid waren mijn setjes maar 12,12mm. Tevens een beetje geheim van de Smid ik heb het T stuk wel uit geboord naar 13mm en van de tandwielen ongeveer 0,2 mm afgedraaid. Maar als je nog kleiner wilt moet dat denk ik wel kunnen alleen wie er van die kleine kegel tandwielen vekoopt weet ik niet.

Maar ik zal het eindresultaat mettertijd hier op het Topic ook tonen.

Hallo,

Ik heb met belangstelling jullie verslagen gelezen. Ziet er goed uit. Wel zouden jullie een roodkoperen soldeer T-stuk kunnen nemen in plaats van messing. Die zijn van buiten helemaal glad (tenminste sommige uitvoeringen) en hebben een minimale buitendiameter ten opzichte van de inwendige. Ik heb er voor het eerst ook een gebruikt in de Kogia Simus en dat is me goed bevallen.

Succes verder!

Marco

Marco,

ik heb je idee van je boeg schroef ook overgenomen, vondt het een vonst :lol: en in eerste instantie had ik ook een roodkoper T stuk maar daar mee kwam ik in de problemen met de lagertjes in het horizontale deel. Op een of andere manier werd dit te breedt en ben toen maar overgestapt op de messing variant en hier mee bleek dat het horizontale deel net zo breedt kon worden als het veritkale pijpje, en toch de lagertjes nog paste. :wink: Het probleem is dat de romp van mijn te bouwen schip aan de voorzijde vrij spits is en ik dus niet zoveel ruimte heb in het horizontale deel waar de boegschroef komt.
Vandaar dat ik ben overgestapt naar 12 mm klein, kleiner en waarschijnlijk kan het nog kleiner

Maar die uitdaging laat ik aan een ander :D

Gr Martin

O help... Ook in de modelbouw regeert de sponsor! :lol:
Nee, duidelijk, Martin! Het viel me alleen op dat je huis in verhouding met de schroeven erg veel diameter heeft. Ik hoop dat je schroeven straks exact in de buis passen! Succes ermee!

Ik heb kleiner tandwieltjes gevonden bij Steba maar daar zit ik nou al bijna zo'n 2 maanden op te wachten, dus dat schiet niet op :nooo:

Ook bij lemo-solar verkopen ze kleine tandwielen, maar die zijn geloof ik van goud gemaakt aan de prijs te zien :cry:

Inmiddels heeft één van de mede MailLine vennoten een setje Conrad tandwielen op de bus gedaan. (Bedankt Tom :wink: )

Omdat het bouwen toch blijft kriebelen heb ik vanavond nog snel even een vetkering en vul opening gemaakt in het binnen werk van de beuizing van de boeg schroef. Ik had nog en klein O ringetje in een rommeldoosje dus daar een kamertje voor gefreest wat straks weer afsluit met en bronzen afdicht ring(etje) 8O. Sjips kom er net achter dat ik wel een snijmoer M2 heb maar geen wringijzer voor deze maat :? Dacht dan maak ik nog een soort afdichtings boutje. Heb daarom maar stiekeum vast een M2 draadje getapt in de vertikale as doorvoer. Maar als zo veel zegt een plaatje meer dan woorden en dus daarom snel een kiekje geschoten :lol:

hunter25.jpg

Wordt vervolgt

Wat voor motor zou ik het beste kunnen gebruiken voor de boegschroef ? Zelf dacht ik aan een transmissie motortje van Conrad 12V. met een verhouding van 11:1 of iets van die aard

Maar misschien zijn er betere sugesties dan hoor ik het graag

Gr Martin

@Martin '70
Hallo Martin ,ga je met of zonder REGELAAR werken? :?:
en hoe zet je je motor er op rechtstreeks ? :?:
Gr Frederik :D

Gezien de diameter van het schroefje heb je toeren nodig om enig water verplaatsing te krijgen.
Ik zou er dus zeker GEEN vertragingsmotor opzetten.
Ik zou gaan voor een motor uit de Speed serie van Graupner, of iets vergelijkbaars van Conrad

Ik wil eigenlijk geen rechtstreekse aandrijving mits de motor genoeg koppel kan leveren dan, maar het is wel de bedoeling dat er een regelaar tussen komt. Ik had het even geprobeerd met een rechtstreekse aandrijving met een marx monoperm maar die heeft niet genoeg koppel op het bouwsel van mij :wink: .

@ frederik euhmmm dat ziet er weer schitterend uit moet ik zeggen maar ik denk dat ik in de hoogte niet al te veel ruimte heb, omdat er ook nog een ankerlier zou moeten komen. Maar kan het ook nog verkleinen misschien :?:

Gr Martin

was ook maar een voorbeeld want dit is van een van mij stoommachine.s
En je hoeft het ook niet rechtop te zetten he knul liggend kan ook hoor
het is maar wat je[ gewend ]ben he :D :D :D
Gr Frederik

Kan je zoal vertellen dat je te weinig waterverplaatsing krijgt door dat T Stuk.

Dat probleem had ik 26 jaar geleden al met mijn eerst gemaakte boegschroef.

De Konische Tandwielen werden gebruikt voor een Helicopter Hekrotor
Krijgen we geen vragen waren er toen al Konische Tandwielen, foutje in de Tekst Lagers moet Tandwielen zijn :lol: :lol: :lol:

hunter24.jpg

Heb er een paar 55 MM schroeven opgedraaid maar deze is in 1980 al gemaakt.
Zo heeft het wel over Frederik zitten stalen conische tandwielen in.

boegschroef4fh.jpg

maar ja hoe zou het er uit gezien hebben als de tunnel waar ze in moeten nu eens 25 mm was geweest :wink: en er geen 55mm maar 24,5mm schroeven op zitten dan heeft het niet veel weg als van het modelletje van mij.

Het einige wat ik mij afvraag zou de behuizing nog kleiner kunnen :?: zodat er minder water weerstand is. En dan in zelfbouw ? En dan niet met een oplossing van het "leppeltje" ( van bv een graupner variant ) maar met dubbeleschroeven.

Gr Martin

De beperkende factor is volgens mij het formaat tandwielen.
Ik heb ze nog niet kleiner kunnen vinden dan 10.5 mm

@zinna,

inderdaad heb ze ook gezien met een kegeldiameter van 8,9 mm en kleiner, moet je wel de 8) opzetten en niet verkouden zijn anders waaien ze van tafel bij de eerste de beste niesbui :wink: . Maar ik denk dat ik dat voorlopig aan de instrumentmakers onder ons overlaat dat is mij te klein hoor :lol: Maar wie weet ooit in de toekomst.

Gr Martin

@Martin dat was 1980 is dus al 26 jaar geleden dat ik dit voor de gein gemaakt heb.
De enigste Conische Tandwielen waren die in een Staartrotor van een Heli zaten kon je los kopen.
Er zijn er later wel kleineren gekomen maar die waren van Messing.

Alleen bij grote schepen is zelfbouw realiseerbaar.
Heb al heel wat ideeen de revue zien passeren buitenboordmotoren zit ook een haakse overbrenging in maar die zijn weer duur.
Als er een is die er een defecte heeft liggen.

Oude Benzinepompen zitten ook veel tandwielen in vooral het telwerk.

Back