Zelfbouw boegschroeven

yep en vandaag de dag wordt je bijna overspoelt met onderdelen die je voor modelbouw doeleinden zou kunnen gebruiken en dat was 26 jaar geleden wel anders. En dan ben je gebonden aan de dingen in dit geval de kegeltandwielen welke verkrijgbaar waren.

Maar ik ben vandaag eens in Goes weze kijken en speciaal gelet op de boegschroeven en inderdaad wat je zegt in diverse grote schepen zit zelfbouw en in de kleinere zit voor denk ik voor 80% het "kant en klare"
spul, maar des al niet te plus zag ik ook wel kleine oneffenheden :oops: dat de boegschroef buiten de straal tunnel stak :wink:

Gr Martin

heren,

ik ben nieuw hier op het forum en sinds twee jaar weer bezig met botenbouwen. Bij het opruimen van mijn garage kwam ik aan aantal tandartsboren tegen en moest ik gelijk denken aan dit topic.

In deze boren zitten nl kleine konische tandwielen die wel wat kunnen hebben denk ik. Ik zal proberen een foto bij te plaatsen maar zo technisch ben ik nog niet.

Ja daar zegt die man wat een Tandartsboor daar zit een bij sommige een haakse overbrenging in.

Ik heb niet zo'n ding al had ik een goede band met mijn oude tandarts.

Kogellagers uit die Boren heb ik hier nog wel liggen Frederik zijn door het Ziekenfonds afgeschreven :lol: :lol: :lol: :lol:

Na weer spaarzame uurtjes draaien en vijlen ( tsja kruisbankje was nog niet binnen dus freezen ging nog niet :) ) is de bouw van de boegschroef weer een stukje verder.

hunter27.jpg

En voor de oplettende kijker 8) na het injekteren van wat vet kwam het er niet uit gebulkt, maar dat randje bruin is lijm ( Stabilit express ) wat nu in middels weg gefreest is :wink: ( overigens heb ik de sponsor naam ook maar verwijderd de naam zat toch niet in het zicht :lol: ) het 10 cent muntje is just for scale 8O .

hunter28.jpg

De Graupner Speed 400 motor welke ik uit de vorige variant van de boegschroef heb gesloopt doet nu dienst als aandrijving. De koppeling is gedraait uit een stafmessing en voorzien van 2 stelbussjes waar de assen mee vast zitten. Even als de verbinding tussen boegschroefhuis en Motor, deze is ook uit messing gedraaid en voorzien van een sleuf om de koppeling vast te zetten. ( en dankt F van Gent voor het Idee :wink: ).

Nu wordt het nog zaak het een en ander in een straaltunnel te bouwen en dan het eind resultaat in het schip.

Wordt vervolgt....

Weer een stapje verder :lol: .

De boegschroef zit nu gemonteerd in de straaltunnel en heb hem getest in een bak met water :P . Geen lekkage en ik denk dat ik hem maar monteer in ons bad 8) hebben we ook een whirlpool :o , Er wordt meer dan dat ik verwachte een aardige plonswater verplaatst door de straaltunnel ondanks dat het doormij gebruikte Soldeer T stuk een aanzienlijk deel van de tunneldoorsnede in beslag neemt.

hunter30.jpg

volgende stap montage in de romp. Wordt vervolgt.........

Gr Martin

Martin '70 zei:
Is een paar vrije uurtjes aan het prutsen geweest en het begint al een beetje op een boeg schroef te lijken. En dat in een 12mm soldeer T stuk :roll: Het is even ...... en ook &##$@#%*%*$$*% :oops: maar de aanhouder wint he :lol:

hunter24.jpg

nog een vet kering maken in de staander en dan in een straalbuis zien te krijgen.

wordt vervolgt...
Martin.laat je het Kiwa keurmerk op dat T stuk staan?Gr Jan

Zo dan nu bijna het einde inzicht 8O .

De straaltunnel weer ingebouwd in de romp. er moet nog wel wat geplamuurd worden maar dat laat ik even tot de fijn afwerking van de romp omdat er toch nog wel het een en ander aan moet gebeuren.
Helaas kan ik nog niet proefdraaien met de nieuwe boegschroef, want had nog wat gaten te dichten in de romp :? en anders kon ik wel aansluiten bij de duikboten club en dat is voor dit schip niet de bedoeling.

Ik heb wel een hele kleine consessie moeten doen wat betreft de plaats van de boegschroef hij is iets naar achter gelaatst in de romp maar goed dat mag de pret niet drukken dacht ik zo :lol:

hunter31.jpg

Gr Martin

Ja, dat had ik ook met de Amsterdam. Moet hij nu hier of meer naar daar, na een aantal foto's van andere schepen bekeken te hebben was het nog een wilde gok.

Knap staaltje werk, wou dat ik ook kon frezen en werken met een draaibank (moet het eerst allebij nog hebben).

Gefeliciteerd, Martin! Mooi stukje werk!
Denk je wel aan wat beschermende stukjes staal aan beide einden van je boegschroeftunnel?
Anders heb je straks weer evenveel werk om het ding te demonteren als er wier, gras of sleepkabel in is gezogen... :(

Hoi Allemaal,

the boat freak zei:
Ja, dat had ik ook met de Amsterdam. Moet hij nu hier of meer naar daar, na een aantal foto's van andere schepen bekeken te hebben was het nog een wilde gok.

Had mij dan even een mailtje gestuurd, ik heb foto's van de Amsterdam liggen waar je de boegschroef goed kunt zien zitten :D.

@Martin '70, natuurlijk sluit ik me bij de anderen aan, echt een prachtig stukje werk :thumbsup:.

Groetjes, Danny.

Back