Zelfbouw C5000

Hoi allemaal!

Hierbij ga ik een nieuw bouwverslagje bijhouden van mijn laatste project, namelijk een zelfbouw C5000 cat.

Voor wie mij hier op het forum een beetje kent weet dat ik niet de snelste bouwer ben, dus het kan even duren voor er updates verschijnen of er progressie is ;)

Voor wie zich afvraagt waarom ik met dit project begin terwijl ik ook nog bezig ben met de J-Class Endeavour: ik hou van afwisseling, dat houd de uitdaging in leven :D Bovendien wordt de romp van m'n J-Class momenteel flink onder handen genomen door forumlid "Skiff" die professioneel werkzaam is in de polyester-industrie, dus die gaat er een echt pareltje (en mal) van maken :thumbsup:


In elk geval, enkele maanden geleden had ik een vriend over de vloer die enkele jaren in Australië heeft gewoond en daar live enkele Offshore Powerboat wedstrijden had mogen meemaken. Toen ik hem vervolgens mijn vorige CAT projectje liet zien (dit dus: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-eerste-speedboot-cat.130720/ ) was hij helemaal verkocht en wou hij zelf ook zo'n boot.

Omdat hij zelf niet zo'n bouwer is en niet over de benodigde gereedschappen etc beschikt, vroeg hij mij of ik voor hem geen boot wou bouwen. Natuurlijk wou ik dat wel, ik had nog plannen liggen van de "Mystic C5000" waar ik altijd nog wel iets mee had willen doen.

Natuurlijk wil ik dan zelf ook een rompje, dus aagezien had dan al onmiddelijk over 2 rompen gaat, was de beslissing snel gemaakt om eerst een plug te bouwen, zodat ik hiervan later een mal kan maken om meerdere polyester rompen te maken.

Voor wie zich afvraagt waarom ik zelf aan zo'n klus begin en niet gewoon 2 kant-en-klare rompen koop van bvb MHZ of HPR.... tja bouwen is voor mij gewoon ongeveer 90% van het plezier van de hobby...
 
Hierbij in elk geval de start van het bouwverslag!

Alles begint met lasercut ribben van een plan dat ik op het internet heb gevonden:
plug01.jpg


Stap 1 is het samenlijmen van de verschillende lange stukken tot 1 geheel. Hiervoor maak ik gebruik van een grote alu waterpas en enkele stukjes resthout zodat de verlijmde delen mooi recht zijn.
plug02.jpg


Resultaat van stap 1: 2 mooi rechte rompdelen
plug03.jpg


Droog passen van alle spanten:
plug04.jpg


Droog passen van alle spanten, vooraanzicht:
plug05.jpg


Zijaanzicht:
plug06.jpg


Om te zorgen dat de romp mooi recht is, heb ik een stukje resthout gezaagd op de exacte breedte van de tunnel. Door de 2 romphelften dan netjes uitgelijmd tegen deze plaat te klemmen, staan de helften perfect recht en uitgelijnd ten opzichte van elkaar:
plug07.jpg


Ander zicht, de plaat is duidelijk zichtbaar tussen de 2 geklemde helften:
plug08.jpg


Vervolgens kunnen alle spanten gelijmd worden. Omdat de lange stukken niet kunnen bewegen, straat straks alles perfect haaks en uitgelijnd als de lijm droog is:
plug09.jpg


Detailzicht achterzijde:
plug10.jpg


Detailzicht voorzijde:
plug11.jpg


Detailzicht middenstuk:
plug12.jpg


Tijd om het bovendek erop te lijmen. Dit doe ik terwijl het geheel nog steeds op de plaat geklemd zit, zodat er niets kan kromtrekken in deze fase:
plug13.jpg


Aanbrengen van de huidgangen op de onderzijde van de drijvers:
plug14.jpg


Detail van de achterzijde:
plug15.jpg


Verder bekleden van de zijkanten:
plug16.jpg


Zijkanten bekleden:
plug17.jpg


Detail van de achterzijde, volledig bekleed:
plug19.jpg


Ondertussen werd ook de bodem van de tunnel dichtgemaakt:
plug20.jpg


Detail van de voorzijde:
plug21.jpg


Aanbrengen van een laagje glasvezel, zodat we straks kunnen gaan schuren en plamuren ;)
plug22.jpg


Glasvezel is aangebracht:
plug23.jpg


Voorzijde:
plug24.jpg


Beginnen met plamuren ;)
plug25.jpg
 
Ook al begonnen aan de constructie van de canopy. Eerste stap is enkele ribben uitsnijden en aan elkaar lijmen, zodat een eerste ruwe vorm ontstaat:
plug_c01.jpg


Vervolgens heb ik enkele huidgangen aangebracht om de bolling te bekomen:
plug_c02.jpg


Ik had geen zin om elke spleet dicht te maken met hout, dus heb ik alles volgespoten met PU schuim:
plug_c03.jpg


Nadat het overtollige PU schuim is weggesneden, zit de canopy er zo uit:
plug_c04.jpg


Daar ging vervolgens een laagje glasvezel met epoxy over, en genoeg plamuur:
plug_c05.jpg


Na wat schuren ziet dat er dan zo uit:
plug_c06.jpg


En dan een eerste keer een egale laag primer er over. Dan zie je duidelijk waar er nog fouten zitten, dat moet dus nog verder bijgewerkt worden!
plug_c07.jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Mooi project en helemaal zelf gebouwd, super!

Wat voor setup (motor, regelaar en lipo's) wil je gaan gebruiken?

Ik blijf je draadje volgen :)
 
Wat voor setup (motor, regelaar en lipo's) wil je gaan gebruiken?
Daar ben ik momenteel nog niet echt mee bezig, er is nog werk genoeg om de romp klaar te krijgen!

Stilletjes denk ik wel iets in de richting van twin-motor setup met 2x Leopard 4082 (ergens rond de 1400 kV) op 6S
de ESC...nog niet echt een idee... mss 2x de Turnigy Aquastar 200A?
 
Hoe groot moeten de rompen uiteindelijk worden en hoe hard wil je gaan ?? ;)

Mijn Zonda van 1.04m loopt met 2x 3974 2200kv ergens rond de 100km/u met 5s en 45x1.9P props.

De 200A turnigy zou ik links laten liggen !!
Die fikken zeer geregeld spontaan af zelfs als de software voor 4 polige motoren erop staat.

Ik zou dan persoonlijk eerder voor de Hifei 200A gaan , jammer genoeg zijn de nieuwe Hobbywing Seaking 180A V3 niet zo betrouwbaar meer als de V2 versie anders was dat een hele goeie optie geweest.
 
Hoi,

Ja sorry inderdaad vergeten de afmetingen van de romp te vermelden... romp wordt 114cm lang (op 30 cm breed) dus zowat identiek aan pakweg de MHZ C5000 114cm of the HPR C5009

Voordeel is dat ik dan ook makkelijk alle gangbare hardware beschikbaar voor die rompen kan gebruiken....
 
Volgens opgave kan de BEC van die regelaar 5,5ampère leveren. Maar reken er niet op dat hij dat ook bij 6s nog kan. Hoe hoger de accu-spanning, hoe minder stroom een lineaire (=non-switching) BEC kan leveren.
 
Het is een schakelende BEC (scroll heeeelemaal naar beneden in de link voor de specs).
Dan nóg zou ik bij 6S een separate UBEC of een ontvanger accu gebruiken.

Groeten, Jan.
 
Ondertussen de laatste maanden niet stilgezeten. Even een update plaatsen van de vorderingen....

Canopy passen op de romp en bepaling van de opening van de hatch
canopy_01.jpg

Hatch opening uitgesneden uit de romp...
canopy_02.jpg

Canopy gelijmd op het stuk hatch dat uit de romp gehaald is.
canopy_03.jpg

Verder schuren en plamuren van canopy/hatch
canopy_04.jpg

Kijken of eea nog past in de opening van de romp
canopy_05.jpg

Opening in de romp aanpassen en mooie rondingen voorzien op de hoeken.
canopy_06.jpg

Mooi uitlijnen rondom, tussen hatch opening en cover is rondom netje exact dezelfde afstand
canopy_07.jpg

Opvullen van de opening van de hatch in de romp (omdat dit een plug is, dus om straks de mal netjes te kunnen maken)
canopy_08.jpg

Toch nog even passen...
canopy_10.jpg

Na schuren en plamuren begint eea er erg strak uit te zien...
canopy_09.jpg

Alles in spuitplamuur gezet, mooi geheel dus
canopy_11.jpg

De hatch en canopy op een basis plaat gelijmd (dit zijn straks de flensranden van de mal)
canopy_12.jpg

Primer erover....
canopy_13.jpg

Lak erover...
canopy_14.jpg
 
Ondertussen ook reeds wat hardware gekocht, zodat ik zeker kan controleren of eea past en ik straks niet met een romp zit waar geen enkele hardware op past...

Roer passen:
fitting_01.jpg

Roer passen, vanuit een andere hoek gezien:
fitting_02.jpg

Passen van de drives:
fitting_03.jpg

Het staartje van de romp nog even aangepast, boven de oude versie, waarbij eea niet echt mooi in dezelfde lijn liep. Onderaan de vernieuwde versie waar het staartje netjes dezelfde hoek heeft als de beugel van het roer...
fitting_04.jpg
 
Ondertussen ook al werk gemaakt van een flens/scheidingswand omdat er straks van de romp een deelbare mal in 2 delen gemaakt moet worden.

Eerst de nodige supports aangebracht op een plaat zodat de romp netjes ondersteund wordt:
flens_01.jpg

Close up zicht. Om een goede passing te garanderen heb ik eerst een vrij ruwe vorm in hout gezaagd, daar rijkelijk silicone op aangebracht, bovenaan de silicone een reepje plastic zodat de romp straks niet vastkleeft natuurlijk, en dan de romp erop gelegd. Geeft een strakke passing.
flens_02.jpg

Daarna rondom de romp steunblokjes aangebracht van de flens
flens_03.jpg

flens overgetekend op stukje dun mdf board
flens_04.jpg

flens gemonteerd op het werkstuk.
flens_05.jpg

Detailzicht voorkant:
flens_06.jpg

Detailzicht achterkant:
flens_07.jpg

Er zit nog een kleine marge tussen de romp en de flens, bedoeling is dat er in een latere fase nog een dunne plaat PE kunstof bovenop het MDF komt, omdat polyester niet hecht aan PE en dat dus een goede lossing geeft van de mal en de flens. De rand tussen deze PE plaat en de romp zal kleiner zijn, en de kleine marge die overblijft wordt met boutseerklei gevuld.
 
Tot slot nog wat foto's van de romp zelf:

Voorzijde bovenzicht:
hull_01.jpg

Voorzijde bovenzicht:
hull_02.jpg

Even op z'n kant om de zijkanten goed te kunnen schuren...
hull_03.jpg

Laagje spuitplamuur erover om te controleren en verder af te werken...
hull_04.jpg

Anapssing van de achterkant. Hier had ik eerst een soort van verhoog zitten zoals op de echte C5000 romp, maar dan bleef er te weinig ruimte over om de drives neutraal uit te lijnen. De rompen van HPR hebben dit verhoog ook niet, dus even aanpassen...
hull_05.jpg

Verder plamuren...
hull_06.jpg

Aanbrengen van de lifting strakes
hull_07.jpg

Lifting strakes:
hull_08.jpg

Detail lifting strakes:
hull_09.jpg

Afwerken met plamuur uiteraard:
hull_10.jpg

na schuren begint eea er behoorlijk goed uit te zien:
hull_11.jpg

overzicht van de onderzijde:
hull_12.jpg

detail van de voorzijde, lifting strakes vooraan zijn wel een uitdaging!
hull_13.jpg

Na plamuren, schuren ziet dat er ongeveer zo uit:
hull_14.jpg

Andermaal de gehele romp in spuitplamuur gezet:
hull_15.jpg

Romp in spuitplamuur, gezien vanuit een andere hoek:
hull_16.jpg

Romp in spuitplamuur, gezien vanuit een andere hoek:
hull_17.jpg

Al bij al nadert de romp zo ongeveer het eindstadium... er zitten geen grote fouten meer in, nog wel fijn schuren en lakken en dan gaan we richting het maken van de mallen !!
 
kan mij wel voorstellen dat die australier verkocht was . wat een superrrrrrrrrrr project man!!!
knap gemaakt en nog netjes ook . ben benieuwd hoe die eruit ziet als ie uit de mal komt!!!
waarschijnlijk hetzelfde maar je snapt me wel haha.
blijf ook lekker meeloeren . succes nog met de bouw hoor!!!!
grt tom
 
Ondertussen weer enkele maanden verder zonder update... ik heb deze week de mal klaar dus tijd voor een update!

Eerst nog enkele foto's van de laatste stappen van de romp (plug) zelf:

Passen en controleren van de uitlijning van de assen:
hull_18.jpg


Na controle blijkt dat de spiegel achteraan niet 100% haaks staat:
hull_19.jpg


Nieuwe achterkant monteren die wel 100% haaks staat:
hull_20.jpg


Alles recht:
hull_21.jpg


Romp gespoten in primer:
hull_22.jpg


Romp gespoten in primer:
hull_23.jpg


Aflakken:
hull_24.jpg
 
Maken van een scheidingsflens voor de 2 maldelen

Omdat de mal straks uit 2 delen zal bestaan, hebben we een tijdelijke flensrand nodig om de scheiding van de 2 helften te maken. Deze flensrand komt op het breedste punt van de romp, zodat straks elke helft uit de mal zal komen.
Ik heb hiervoor eerst de ruwe vorm uit een dunne MDF plaat gezaagd:
mal01.jpg


Zoals te zien is de ruimte tussen de romp en de flensrand nog veel te groot. Ik heb hier een groot stuk karton over gelegd (ook te groot uitgeneden):
mal02.jpg


Duidelijk te zien dat de karton ook te veel opening laat:
mal03.jpg


Vervolgens met tape op het karton netjes langs de romp stukjes aanbrengen, zodat de rand volledig tot tegen de romp komt:
mal04.jpg


Zoals te zien zijn er nu geen openingen meer tussen romp en flensrand:
mal05.jpg


Hierna wordt het karton, inclusief de aangebrachte tape, in zijn geheel overgebracht op een stuk harde polystyreen plaat:
mal06.jpg


Wanneer we dan deze polystyreenplaat uitzagen en over de romp leggen, zijn er nauwelijks nog openingen tussen de romp en de flensrand:
mal08.jpg


Een laatste stap is alsnog met modelklei de miniscule ruimte tussen romp en flensrand opvullen:
mal09.jpg
 
Bouw van de mal (eerste helft)

Nadat eerst meerdere lagen loswax zijn aangebracht, en tot slot een laag PVA losmiddel, kan gestart worden met het aanbrengen van de gelcoat:
mal10.jpg

Gelcoat aanbrengen:
mal11.jpg

Gelcoat is volledig aangebracht (2 lagen gespreid over 2 dagen)
mal12.jpg

Lamineren van de mal, eerste laag 200 gram glasvezel met vinylesterhars:
mal13.jpg

Lamineren van de mal, 4 lagen van 450 gram glasvezel met mallenhars:
mal14.jpg

Lamineren van de mal, 4 lagen van 450 gram glasvezel met mallenhars:
mal15.jpg

Aanbrengen van houten versteviging van de mal:
mal16.jpg

Aanbrengen van houten versteviging van de mal:
mal17.jpg

Omdraaien van de romp en loshalen van de oorspronkelijke bouwplaat:
mal18.jpg

Loshalen van de tijdelijke flensrand:
mal19.jpg

Eerste helft van de mal is klaar. De mal heeft nu zelf een flensrand, en er kan gestart worden met de bovenste helft (2° mal)
mal20.jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top