Zelfbouw C5000

Zolang het deel waar de inlaat komt, water contact houdt, kun je 'm plaatsen waar 'ie past.

Groeten, Jan.
 
GM Dazzler, fijn dat de verbouwing achter de rug is en je weer verder kan met je project.
Het ziet er heel mooi uit! Ik heb dezelfde bouwtekeningen gebruikt en had zo te zien dezelfde problemen ik ga effe kijken hoe het bij mij zit incl wat foto’s. Wacht nog even met gaten boren!
 
Zo zit het bij mij ik moest wel het bevestigings gat naar boven uitveilen (gele pijl) en de stempel stukje uitdraaien (blauwe pijl )incl asje inkorten om het passend te krijgen, de drives staan nu 2 mm negatief
 
Hier wat foto’s Het gat van de waterinlaat heb ik nog ietsje groter gemaakt als we langzaam voorbij varen komt er al een flinke straal uit koeling genoeg
 

Bijlagen

  • 616C1573-EA23-4575-841F-93D8D2FEB7F7.jpeg
    616C1573-EA23-4575-841F-93D8D2FEB7F7.jpeg
    142,8 KB · Weergaven: 216
  • 3ADF9AEE-2AC7-4183-81B1-B76D3CA84F0F.jpeg
    3ADF9AEE-2AC7-4183-81B1-B76D3CA84F0F.jpeg
    60,1 KB · Weergaven: 219
  • A2FED200-6189-4310-A91D-C25EFB40B0B5.jpeg
    A2FED200-6189-4310-A91D-C25EFB40B0B5.jpeg
    358,3 KB · Weergaven: 210
Hey Carbohans,

duidelijk, bedankt! Eigenlijk zit bij jou ook een deel van de oplossing in het verder naar voren plaatsen van de inlaat (staat op 7 cm van je transom) waardoor je intern al voor een stuk uitkomt op de plek waar je as wegbuigt van de tunnel....

Op het offshoreelectrics forum is mij ondertussen ook al bevestigd dat locatie (2) in principe ook gewoon echt wel genoeg in contact is met water om een goeie koeling te krijgen. Mogelijk heb ik dan een lichte voorkeur voor die locatie en dan de dubbele inlaat (motor en ESC afzonderlijk te koelen dan)
 
Locatie 1 of 2 maakt niet zo heel veel uit denk ik. Bij mij zit hij iets verder naar voren omdat er nog ongeveer 1 cm aan hout tussen de buitenkant zit. Bij mij worden alleen de kabels warm. Motor en esc blijven koel. Ik had wel een keertje te weinig ruimte tussen de prop en drive gelaten wat resulteerde in piekstromen van 260 A en er waren een paar 6 mm connectoren vastgesmolten van esc naar motor bleek achteraf dat was een leermomentje.
 
Misschien ook even tonen hoe ik de plaatsing van de assen gedaan heb, zodat deze langs beide kanten exact juist uitgelijnd staan en ook volledig symmetrisch gespiegeld tov. elkaar.

Hiervoor heb ik de montageplaat van de drives exact opgemeten en getekend in een 3D CAD programma, hieraan de exacte helling van de drijvers toegevoegd en een malletje geprint op de 3D printer:
Uitlijn01.jpg


Hier het geprinte stuk, met daarnaast hoe dit exact uitlijnd op de drijver. De boorgaten zijn op deze manier eenvoudig en exact te boren!
Uitlijn02.jpg


Tot slot nog eens een foto van de gemonteerde aandrijving:
Uitlijn03.jpg
 
Ondertussen ook de openingen gemaakt om de pickups van de watercooling te plaatsen.
Eerst alles zorgvuldig gemeten en afgetekend, dan de dremel er in (altijd spannend!!) en op het einde met een fijne vijl exact passend maken:

WaterPickup01.jpg
 
En daarna ook nog bezig geweest met het bepalen van de motor, plaatsen met motorplaat en vorm, uitlijning van de motor tov as.
Dit is om eerlijk te zijn een beetje nieuw voor mij, dus ik hoop dat ik hier eea. goed gedaan heb.

In karton een mal gemaakt welke min of meer past in de romp, met hieraan een dummy motor (ik heb de echte nog niet besteld, dus heb ik een dummy gemaakt van PVC buis met een alu as welke van afmetingen helemaal identiek is aan de Leopard 4082 motors die ik ga gebruiken.

UitlijnMotor01.jpg


Na het bepalen van de plaats en kijken hoe eea met de flex as uitlijnd op elkaar, ook een stukje koper lichtje geplooid (lekker heet stoken met vlammetje, dan buigt het lekker soepel...)

UitlijnMotor02.jpg



UitlijnMotor03.jpg

Zoals het nu staat draait het allemaal heel erg soepel en zit er naar mijn gevoel geen vreemde weerstand ofzo op het geheel. de buiging in het buisje/fles is eigenlijk ook vrij minimum. Wel weet ik niet zeker of ik mijn motors mss niet meer naar voor moet brengen en een iets langere as gebruiken, mogelijk om het binnenlopen van water via de as te verminderen? Zoals ik al zei, hier heb ik geen ervaring....
Ik denk dat ik de motor zowieso nog een centimeter naar voor te zetten zodat ik nog wat ruimte tussen koppeling en teflon krijg om een extra klemmetje op de flex te kunnen zetten (om het verliezen van de as bij los schieten uit koppeling te vermijden)
 
Heeft er iemand ervaring met het dummy hydraulische roer van MBP?

Er loopt hier een Teflon buisje door de cylinder en montage beugel, maar het gat in deze beugel staat behoorlijk off-center tov the scharnierpunten, waardoor ik het geheel niet gemonteerd krijg.

Rudder_01b.jpg

Zoals je kan zien in bovenstaande foto als ik het Teflon buisje door de cilinder en gat van de montagebeugel steek, dan lijnen de gaten voor het scharnierpunt totaal niet uit.

Rudder_01_Montiertb.jpg


Omgekeerd, als ik eea op mijn boot plaats, dan kan ik (niet zichtbaar op foto) het Teflon buisje niet plaatsen, omdat dan deze weer totaal niet uitlijnen.

Iemand die weet wat ik verkeerd doe? Is mijn plaatsing fout? Of werkt dit systeem gewoon niet goed in combinatie met mijn romp ontwerp?

Eigenlijk ben ik sterk aan het overwegen om mijn eigen beugeltjes te maken, waarbij het gat voor de Teflon meer in lijn staat met de gaatjes waar de vijzen voor het scharnierpunt in moeten... (is op de bovenste rechte foto zeer goed te zien, dat deze scharnier punten totaal niet in lijn liggen met het gat waar de teflon doorheen moet.

Suggesties? Of begin ik alvast met eigen beugels vijlen??
 
Hoi Dazzler, het klopt , op het eerste gezicht lijnt het voor geen meter en het gaat tegen je gevoell in !!!??? (Ik heb dezelfde) maar als je het eenmaal gemonteerd hebt werkt het goed alleen mijn servo van 7kg had niet genoeg power om het roer volledig te bewegen daar heb ik een sterkere voor gekocht en ik heb de teflon buis iets breder gemaakt zodat hij niet door het plaatje kan floepen ( voor de zekerheid)
De stuuruitslag lijkt in eerste instantie niet genoeg maar het is zeker voldoende om scherp te kunnen sturen.
Vergeet niet om een beetje vet in de teflon buis te doen voor waterdichtheid.
 
Hey carbohans.
Bedankt voor je reactie. Probleem bij mij is dus dat ik al van kindsaf in de modelbouw zit en eigenlijk altijd heb geleerd dat of het nu een auto, boot of vlieger is, je toch altijd moet zorgen dat je sturing zo soepel mogelijk moet lopen. Met zo weinig mogelijk weerstand.

En als je met een servo van 7 kg al niet toekomt om een dergelijk klein roertje vlot te bewegen, dan zit er gewoon een fundamentele (ontwerp) fout in je servo linkage.

Ook het centreren komt hierbij in het gedrang en de servo gaat in neutraal ook altijd blijven 'zoemen' omdat de weerstand te hoog is. Net wat je niet wil dus....

Nu is het zo dat de weerstand vermindert als de hoek tussen montageplaat en cilinder groter wordt. Maw de plaatjes verder uiteen zetten 'zou' een oplossing kunnen zijn. Maar dan ga je ook weer meer zijwaard trekken ipv onder een hoek van 90 graden tov de roerarm. Ik wordt er niet vrolijk van. Ik ga eigen beugels maken waar eea beter uitlijnd, ik wil mijn cilinders eigenlijk zo haaks mogelijk hebben om de servo zo efficient mogelijk te benutten.

Too be continued....
 
Bij mij zitten ze zo iets verder uit elkaar. Op zich werkt het wel goed maar ze hadden het inderdaad wat beter mogen maken.
upload_2021-3-21_16-25-44.jpeg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik kon het niet laten... toch maar even 'snel' nieuwe beugels gemaakt.

Het klopt inderdaad dat naarmate de standaard beugels verder naar buiten gezet worden, de wrijving afneemt, maar dan trek je ook steeds meer zijwaarts tov het roer ipv haaks. Ik zie het liever toch anders....

Ik had even een klein 'experimenteer' dingetje gemaakt, achterkant vd boot nagemaakt zeg maar, en alles gemonteerd zoals ik het wou:
Rudder_newAlign.jpg

Zoals aangegeven moest ik een extra stukje van 5mm tussenvoegen (rood kader) omdat er anders te weinig plaats was voor de cilinders, maar ik denk dat ik de cilinders ook wel een stukje kan inkorten.
In elk geval, door de beugels ze dicht mogelijk tegen de staart te zetten ga je wel zo haaks mogelijk trekken op je roer. Goed voor de geometrie van het geheel, maar helaas door de uitlijning van de Teflon tube tov. het scharnierpunt wel erg veel weerstand
(ik heb het even gemeten: 1,8 kg trekkracht moest ik op de kabel zetten om het roer te helemaal om te zetten, en dan is er nog geen druk van het water...)

Dan toch maar eigen beugels maken, waarbij de Teflon tube beter uitlijnt tov het scharnierpunt. Dan krijg je dit:
NewBracket.jpg

Het verschil is wel enorm. Door de betere uitlijning schuurt de staalkabel veel minder tegen de Teflon tube, en heb ik nog maar 300 gram trekkracht nodig om het roer om te gooien...
 
Back
Top