Ik kon het niet laten... toch maar even 'snel' nieuwe beugels gemaakt.
Het klopt inderdaad dat naarmate de standaard beugels verder naar buiten gezet worden, de wrijving afneemt, maar dan trek je ook steeds meer zijwaarts tov het roer ipv haaks. Ik zie het liever toch anders....
Ik had even een klein 'experimenteer' dingetje gemaakt, achterkant vd boot nagemaakt zeg maar, en alles gemonteerd zoals ik het wou:
Zoals aangegeven moest ik een extra stukje van 5mm tussenvoegen (rood kader) omdat er anders te weinig plaats was voor de cilinders, maar ik denk dat ik de cilinders ook wel een stukje kan inkorten.
In elk geval, door de beugels ze dicht mogelijk tegen de staart te zetten ga je wel zo haaks mogelijk trekken op je roer. Goed voor de geometrie van het geheel, maar helaas door de uitlijning van de Teflon tube tov. het scharnierpunt wel erg veel weerstand
(ik heb het even gemeten: 1,8 kg trekkracht moest ik op de kabel zetten om het roer te helemaal om te zetten, en dan is er nog geen druk van het water...)
Dan toch maar eigen beugels maken, waarbij de Teflon tube beter uitlijnt tov het scharnierpunt. Dan krijg je dit:
Het verschil is wel enorm. Door de betere uitlijning schuurt de staalkabel veel minder tegen de Teflon tube, en heb ik nog maar 300 gram trekkracht nodig om het roer om te gooien...