Ik ben vandaag langs de Hornbach gereden om een gezinsverpakking XPS te schoren. Poeh hé, da's groot zo'n Hornbach. En ja, pakken XPS tot het plafond. keuze uit 3, 4, en 5 centimeter dik. Afmeting 125x60 cm. Een pak van 5 maal een plaat van 4 cm kost 25 Euro. En de kleur is zacht geel, beetje balsa achtig.
Het soortelijkgewicht van het Hornbach XPS ca. 34 gram/dm3.
Niet slecht daar zeer licht balsa rond de 80 gram/dm3 zit.
Ik had nog een aangebroken plaat Roofmate van DOW-chemical staan.
Dit blauwe XPS materiaal is ietsie zwaarder, 35 gram/dm3.
Om een idee te krijgen van de mogelijkheden tot verwerken van het Hornbach materiaal wat proefjes gedaan.
Snijden met een scherp mes gaat perfect, mooie gladde snijvlakken.
Snijden met een hete draad gaat ook prima, voor een mooi vlak resultaat wel even naschuren.
Schuren gaat ook goed. Dit moet wel voorzichtig gebeuren want het beschadigd redelijk snel.
Ook de blauwe variant getest.
Snijden met een mes gaat moeilijker. Snijvalk is soms rafelig.
Snijden met hete draad gaat prima.
Schuren gaat goed.
Wat me opviel is dat het materiaal van Hornbach een heel stuk zachter is dan het blauwe materiaal van DOW.
Conclusie,
Mijn voorkeur, het blauwe roofmate van het merk DOW-chemical.
De verkrijgbaarheid van het blauwe materiaal is soms lastig. Een professionele bouwmarkt heeft het vaak in voorraad. Maar kopen bij deze mannen is soms lastig.
Naar mijn mening is het materiaal van Hornbach een goede vervanger, echter kan je ergens roofmate kopen moet je dat doen het is minder gevoellig voor deuken en butsen.
Groeten Frans