Zelfbouw dlg project

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
De vliegerstok is een 'Exel Extreme', dit was de sterkste in de vliegerwinkel

Dat is inderdaad de meest bruikbare onder de Excells, maar beslist niet hi tech. Het gewicht is hoger en de boom zal aanzienlijk slapper zijn dan de bedoeling, maar gewoon doen!

Ik was niet van plan om 'low-tech' te gaan

Owkeej....maar ik meen toch zompig PS schuim te zien? Houd er rekening mee dat je dat niet stijf genoeg krijgt met de zeer geringe gewichten die in de Supergee voorzien worden.

Maar proberen levert altijd meer op dan niks doen: succes en houdt ons op de hoogte!

Al het materiaal heeft z'n voors en tegens. De een te duur de ander te slap en de volgende weer te zwaar.

Dat EPS op de foto ga je dat direkt lamineren of komt daar eerst weer hout over? Misschien he ik ergens in het verhaal wat gemist, maar dat EPS zou ik direkt vervangen voor XPS. Dat is wel wat zwaarder maar veel mooier glad te schuren en zal bij het lamineren veel minder epoxy zuigen dan dat EPS.

Dat is wel wat zwaarder maar veel mooier glad te schuren en zal bij het lamineren veel minder epoxy zuigen dan dat EPS

Ja, precies. Ik vind het persoonlijk ook zonde om Kevlar op een PS kern te leggen. Beetje perlen voor de zwijnen in mijn ogen.

Oh dus nou kan ik weer een nieuwe vleugel gaan bouwen... (nouja beter nu opnieuw beginnen dan straks wanneer hij klaar is).
Waar haal ik dat XPS schuim?

ik ben het andersom van plan: XPS kern, maar dan glasvezel eroverheen :D. Die wordt wel cheapo als het goed is.

ik haal mijn XPS bij Hornbach bouwmarkten. Verkrijgbaar in de kleuren lila, geel en grijs. Dat is afhankelijk welke dikte plaat je neemt

Ik ben vandaag langs de Hornbach gereden om een gezinsverpakking XPS te schoren. Poeh hé, da's groot zo'n Hornbach. En ja, pakken XPS tot het plafond. keuze uit 3, 4, en 5 centimeter dik. Afmeting 125x60 cm. Een pak van 5 maal een plaat van 4 cm kost 25 Euro. En de kleur is zacht geel, beetje balsa achtig.

Het soortelijkgewicht van het Hornbach XPS ca. 34 gram/dm3.
Niet slecht daar zeer licht balsa rond de 80 gram/dm3 zit.
Ik had nog een aangebroken plaat Roofmate van DOW-chemical staan.
Dit blauwe XPS materiaal is ietsie zwaarder, 35 gram/dm3.

Om een idee te krijgen van de mogelijkheden tot verwerken van het Hornbach materiaal wat proefjes gedaan.

Snijden met een scherp mes gaat perfect, mooie gladde snijvlakken.
Snijden met een hete draad gaat ook prima, voor een mooi vlak resultaat wel even naschuren.
Schuren gaat ook goed. Dit moet wel voorzichtig gebeuren want het beschadigd redelijk snel.

Ook de blauwe variant getest.
Snijden met een mes gaat moeilijker. Snijvalk is soms rafelig.
Snijden met hete draad gaat prima.
Schuren gaat goed.

Wat me opviel is dat het materiaal van Hornbach een heel stuk zachter is dan het blauwe materiaal van DOW.

Conclusie,

Mijn voorkeur, het blauwe roofmate van het merk DOW-chemical.
De verkrijgbaarheid van het blauwe materiaal is soms lastig. Een professionele bouwmarkt heeft het vaak in voorraad. Maar kopen bij deze mannen is soms lastig.
Naar mijn mening is het materiaal van Hornbach een goede vervanger, echter kan je ergens roofmate kopen moet je dat doen het is minder gevoellig voor deuken en butsen.

Groeten Frans

als je echt goedkoop wil (ik dus :D ), moet je eens goed in containers bij bouwerijen kijken. Die gooien meestal flinke platen weg. Of als je toevallig een aannemer kent, die gebruiken het vaak ook wel veel en hebben meestal geen plek om het op te slaan. Het kromme is dan dat ze het soms weggooien en voor een ander project nieuw kopen omdat opslag duurder is!!! Zo heb ik ook een keer een mega-dakplaat van 2,5 bij 1 meter (10cm dik ofzo) gehad van een aannemer. Gewoon ff vragen als je ergens zo'n bordje in een tuin ziet staan :D

Frans,

Ook ik heb de afgelopen jaren een plaat of 6 aan roofmate versneden aan Holidays en 3 SuperGee's
Het kan een ander merk geweest zijn maar ik vond dat Roofmate te "sponsig" Je hoefde er maar even met je nagel tegenaan te komen en je had een deuk.
Xps koop ik nooit per heel pak. Je kunt het ook per plaat kopen.

Van forumlid Arnold heb ik ook wel eens licht groene platen hardschuim gekregen. Helaas was die celstructuur te open voor een mooie finish. Wat ik maar aan wil geven is dat er heel veel soorten schuim is van verschillende fabrikanten. uit de diverse soorten die ik tot nu toe onder handen heb gehad is het XPS van de Hornbach mijn favoriet

Ik gebruik ook het blauwe schuim voor de midden panelen van mijn F1A modellen.

Hier zit dan een highmodulus kool ligger (van Maarten van Dijk DPP) in en is ingedekt met een laag 88 grams kool aan de bovenzijde en onderzijde (helemaal rondom dus).
Zo stijf als een plank en licht, ongeveer 145 gram voor 1300*15.

Maarten maakt stroken hm kool http://www.dpp-pultrusion.com/ deze zijn zeer geschikt om een ligger van te maken. In de vrijevlucht wereld maken we hier bijna allemaal gebruik van.

Theo,
Bij de Hornbach (Wateringen) waar ik de XPS gekocht heb kon je alleen maar per pak afrekenen. Ach, is niet zo erg, die platen gaan op een of andere manier wel op.

Wellicht is het XPS bij Hornbach niet altijd van een en dezelfde fabrikant. Hornbach zal altijd de goedkoopste leverancier kiezen. Het is dus goed mogelijk dat de kwaliteit van het schuim kan verschilen tussen verschillende vestigingen.

Het XPS wat ik gekocht heb is wat zachter dan roofmate maar niet veel.
Maar ja, wie zegt dat er in batches roofmate geen verschillen zitten.
Dus gewoon voor het kopen even het schuim "proberen" met de duim of het niet echt te zacht is.

O ja, iemand interesse in platen XPS, 5 Euro per plaat. Ik heb er drie over.

Groeten

Frans

:offtopic:
Frans Bal zei:
Wellicht is het XPS bij Hornbach niet altijd van een en dezelfde fabrikant. Hornbach zal altijd de goedkoopste leverancier kiezen. Het is dus goed mogelijk dat de kwaliteit van het schuim kan verschilen tussen verschillende vestigingen.

Niet altijd. Als je zo groot bent als die firma dan kun je ook heel scherpe prijsafspraken maken met je leveranciers. Hornbach is waarschijnlijk de grootste klusketen van Europa.
Toen ik er werkte in het tuincentrum konden we alleen maar bestellen van vaste leveranciers. Een los artikel bestellen van een ander merk of leverancier was vrijwel onmogelijk.
De aangeboden kwaliteit zal dus niet zo snel verschillen.

nu weer back :ontopic:

Het dlg project heeft een tijdje stil gelegen maar gisteren ben ik begonnen aan de 'zoektocht naar xps in zeeland...'. Die was gelukkig snel afgelopen 8) , de lokale bouwmaterialen winkel bleek dit gewoon te hebben (plaat 'ursa xps' 4x60x125 cm = 6,75 euro).
Dus ik ben zojuist begonnen met het snijden van dit xps, eerst de tipjes dan verspil je minder schuim als het fout gaat. Dit schuimt trekt wel vreselijk draden maar die schud je er zo af en na wat schuren liggen hier 2 prachtige dlg tipjes. Straks de middenstukken van de vleugel even snijden en alles aan elkaar plakken....
Zal binnenkort ook even wat foto's maken.

Ik heb het gekocht bij 'van Westen' aan de kinderdijk in Middelburg, ze hadden allerlei diktes van 2 tot wel 8cm (geloof ik).

Mooi David, ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat. Ook ik begin binnenkort aan mijn 4de zelfbouw SuperGee II op basis van XPS. MOet ook de "nieuwe" rolroer aansturing in komen. Het wachten is nog even op een kennis die voor mij de vleugel gaat snijden.
Vorderingen zullen te volgen zijn op de DLG site.

@Theo,
Hou mij maar flink 'op stoom', onder druk presteer ik het beste :)
Nog 'even' een paar steunbalken maken in het 'hobby-hok' en dan vervolgens isoleren en de wand ertegen.
Dan een rek met de PC en de CNC machine aan de wand, en dan kunnen we gaan snijden :wink:.
In gedachten ben ik al aan het snijden 8) , nu in de praktijk nog... :?

Dit weekend een nieuwe verbeterde Feathercut gemaakt en nieuwe snijmallen. Voor die mallen moet ik eigenlijk printplaat hebben maar bij gebrek aan beter toch weer gewoon hout gepakt. Nu nog carbonstrips zoeken van 6mm breed en dan gaan we weer los.
Als het meezit over een weekje ook de vacuumpomp met afslag in mijn bezit :wink:
Mylar is onderweg evenals een Zlog2 hoogtemeter.
Eerste vleugel gaat van glas worden en niet kevlar. Twee lagen 25 grams en denk 3 lagen op de rolroeren.

Man ik krijg het nog druk :(

Back