zelfbouw dlg

hallo mensen,

na mijn bonsai en saly wil ik nog wel een dlg gaan bouwen alleen eentje met wat betere prestaties. de saly is een heel leuk modelletje maar in dlg kom je er echt niet de termiek in dus daar komt een motor op.

nu kwam ik de elf tegen van fkv en vond hem er zeer leuk uitzien alleen die prijs van 150 euro vond ik toch wel riant voor een modelletje met niets er in.

nu ben ik zelf op basis van de tekeningen van de elf en het profiel (ag12 ag 14) een dlg ontworpen

de ribben die heb ik met dit programma gemaakt:
http://www.worldofkrauss.com/foils/..._chord=6.1614&tip_chord=2.941&commit=Generate

verder is het de bedoeling om het rompje en de staartboom volledig uit carbon te maken met dit:

https://www.carbonwinkel.nl/Details/315/Carbonvezel-slang-gevlochten18-mm.html

als ik een messingbuis koop en daar aan de voorkant een rompje aanlijm van hout dat glad is gemaakt met epoxy en dat dan inspuit met loswax en de carbon kous er omheen trek en impregneer met lamineer epoxy waarna ik er een krimpkous omheen doe en een ballon om de voorkant.
krijg ik dan een rompje en staartboom van een acceptabel gewicht?

ook de vleugelopbouw heb ik nog een vraag over.

de ribben die worden gewoon gefreest in het juiste profiel alleen de hoofdligger daar heb ik een vraag over;

ik ben van plan om de ligger van balsa te maken met de nerf verticaal en dan onder en boven een carbon strip te leggen voor de sterkte. ook wil ik kleine dunne rovings diagonaal langs het hou leggen tegen het splijten is dit een goede manier?

de staart wil ik van 1.5mm balsa maken met carbon disser er overheen voor de buig/torsiesterkte kan dit zo?

gooien dat is toch wel heel erg verslavend. in het begin werd ik altijd duizelig na het gooien maar dat gaat nu gewoon heel goed! mijn saly heb ik tot ongeveer 20 meter hoog gegooit alleen in dood weer haalde ik niet langer dan 1.5 min. zweven

4284c.jpg

Ha Robert,

Wat betreft de ligger; ik begrijp wat je wilt, alleen denk ik dat je bedoelt de balsa shear webs (het kopse balsa tussen de CF caps) in de langsrichting met CF rovings te beschermen tegen "uitbarsten". Dat zou je beter kunnen doen op de manier waarop Marc Drela dat beschreef, namelijk met een wikkeling van kevlardraad. Mogelijk is je oplossing voldoende maar ik zou er geen vergif op in durven nemen.

Overigens deed ik het zelf weleens helemaal zonder omwikkeling of andere borging en dat leverde een hele stijve ligger op, die nog steeds leeft. Voor een deel heeft dat te maken met de het feit dat de ailerons eerder flutteren dan dat de vleugel buigt ;)

Verder lijkt je plan goed in elkaar te zitten. Het rompgewicht is vooral afhankelijk van de hoeveelheid hars die je erin stopt. Verder zou ik voor een mengsel glas/CF of kevlar/CF gaan. Alleen CF levert weliswaar een heel stijf rompje maar tis toch wat kwetsbaar zonder glas en of kevlar.

Grt!

Ptr

Hey! gaaf dat je hem zelf gaat bouwen!Ben benieuwd hoe je het rompje gaat maken, ben zelf nog nooit met carbon/kevlar/glas aan de gang gegaan, vandaar. Eventuele foto's van de bouw worden door mij goed bekeken!Suc6, je manier van aanpak beloofd in ieder geval veel goeds!

(Wat betreft de ligger; ik begrijp wat je wilt, alleen denk ik dat je bedoelt de balsa shear webs (het kopse balsa tussen de CF caps) in de langsrichting met CF rovings te beschermen tegen "uitbarsten". Dat zou je beter kunnen doen op de manier waarop Marc Drela dat beschreef, namelijk met een wikkeling van kevlardraad. Mogelijk is je oplossing voldoende maar ik zou er geen vergif op in durven nemen.)

ok je bedoelt dus dat ik gewoon een cfk ligger over de kopse kant doe en er cevlar voor gebruik inplaats van carbon. kevlar zou ik daar dus voor apart moeten kopen omdat ik dat niet heb.

https://www.carbonwinkel.nl/Details/329/Aramide-draad-805-tex.html

denken jullie dat dit goed is voor deze toepassing?

(Overigens deed ik het zelf weleens helemaal zonder omwikkeling of andere borging en dat leverde een hele stijve ligger op, die nog steeds leeft. Voor een deel heeft dat te maken met de het feit dat de ailerons eerder flutteren dan dat de vleugel buigt ;) )

gelukkig heeft dit model geen ailerons ;-)

(Verder lijkt je plan goed in elkaar te zitten. Het rompgewicht is vooral afhankelijk van de hoeveelheid hars die je erin stopt. )

waar zou ik de epoxy het best mee kunnen weghalen/verminderen watten keuken papier wc rol?

(Verder zou ik voor een mengsel glas/CF of kevlar/CF gaan. Alleen CF levert weliswaar een heel stijf rompje maar tis toch wat kwetsbaar zonder glas en of kevlar.)

waar zou ik dan aan moeten denken als ik er kevlar bij zou doen een paar banen over de lengte of er omheen wikkelen? toch lijkt het me logisch dat bij een klap dan het carbon scheurt of breekt en het kevlar heel blijft klopt dat?

en ik heb nu 1 graden wash out in de tekening gezet is dat voldoende?

en is het aan te raden om de eerste cm van de vleugel ag03 te gebruiken omdat dat makkelijk aansluit op de vleugel en dan over te gaan naar ag12?

@specialpainter;

foto's die komen er zeker aan als ik hem ga bouwen maar eerst wat informatie inslaan om de tekening af te maken ;-)

hartelijk bedankt voor de hulp!

groeten Robert

Laatst bewerkt:
als ik een messingbuis koop en daar aan de voorkant een rompje aanlijm van hout dat glad is gemaakt met epoxy en dat dan inspuit met loswax en de carbon kous er omheen trek en impregneer met lamineer epoxy waarna ik er een krimpkous omheen doe en een ballon om de voorkant. krijg ik dan een rompje en staartboom van een acceptabel gewicht?
Ha Robert, Dit moet je even uitleggen. Want wat doe je vervolgens met het hout en de messing buis nadat je de carbonkous eroverheen hebt getrokken? Het gewicht van het carbon kan je ongeveer berekenen: lengte romp X gewicht vd kous X 2(epoxy) = 0,68x18x2= 24,5 gram. Voor alleen het geimpregneerde carbon. De totale romp van de Elf weegt 16,5 gram. De kous die je wilt gebruiken is dus veel te zwaar. Bovendien vraag ik me af of de romp sterk genoeg wordt met 1 laag kous. Met name in de staart wil je de carbon vezels het liefst in de lengte van de boom hebben. Waarschijnlijk krijg je een sterkere en lichtere constructie door een carbon staartboompje te kopen, met een balsa rompje, net als bij de MiMi
ik ben van plan om de ligger van balsa te maken met de nerf verticaal en dan onder en boven een carbon strip te leggen voor de sterkte. ook wil ik kleine dunne rovings diagonaal langs het hou leggen tegen het splijten is dit een goede manier?
Lijkt mij een goed idee. Een strip carbon (DPP?) met daartussen kops balsa levert een hele sterke en lichte ligger op. Voor dat splijten zou ik niet te huiverig zijn. Misschien een rovinkje van glas bij de vleugelwortel, haaks op de ligger. De krachten bij zo'n licht kistje zijn niet heel groot.
ps Ik zou geen wash-out inbouwen. Dat is nergens voor nodig bij zo'n licht kistje. Het zal de prestaties alleen maar nadelig beinvloeden.
Gaaf plan! Succes, ik ga het volgen.
Groeten, Patrick

bedankt voor de reactie peral!

bij het gebruik van gewone carbon staven zag ik vooral dat ze echt zeer snel torderen wat je dus beslist niet moet hebben bij het gooien dus lijkt het me dat je een behoorlijk dikke nodig hebt welke maat raad u me dan aan?

is het trouwens ook zo dat bij die buis als je hem aantrekt de vezels meer over de lengterichting gaan inplaats van 45 graden omdat je hem dunner maakt?

balsa rompjes heb ik er al een boel van gemaakt ben eigelijk opzoek naar iets anders :oops: daarom wilde ik dit proberen aangezien een messing staaf, kousje carbon en wat epoxy niet zo duur is ;-)

ik kan met de berekening straal tot de macht 2 keer pi eens gaan kijken wat het totale oppervlak van de romp word en dan het gewicht herberekenen heb ik ook wat te doen voor mijn wiskunde examens :-)

waar word de staart van de elf trouwens van gemaakt is dat ook gewoon te koop in de winkel?

mooi om te weten dat de hoofdligger constructie zo goed is dan ga ik het op die manier toe passen alleen de roving licht er nog aan wat ik ga kopen voor het rompje kevlar of dat ik hem gewoon bouw van hout want dan koop ik gewoon wat glasdraad.
groeten Robert

@robert, het gaat een mooie uitdaging zijn! zeker om hem zo licht als de elf te krijgen <100gram. :)

ik ga dit zeker volgen!

zolang je niet over 1 nacht ijs gaat, zal dit een super toestelletje worden!

ik hoop het zeker dat hij onder de 100 gr wordt :-)

ik heb berekent hoe veel carbonkous ik nodig heb maar dat is dus in totaal 6.6gr dus 36cm slang.

een heel groot deel van de slang is 8mm dus word de slang op dat stuk 225% langer en dus een heel stuk lichter.

wat heb ik gedaan; ik heb de doorsneden van het mode gepakt en daar de inhoud van genomen inhoud veranderd in een cirkel en die doorsnede in de formule gebruikt.

mijn formule is :

1gr x mm doorsnede x lengte in meter
de slang weegt 1 gr. per mm dikte.

die 6.6X2=13.2 met wat kevlar er bij hoop ik op ongeveer op het zelfde gewicht uit te komen als de elf.

ag03 profiel heb ik nu ook al er in gezet in de eerste 2 cm zodat ik geen "zadel" voor de romp hoef te maken en het lekker vlak kan houden

ook heb ik gezien dat de elf binnenin de staart schuim heeft is dat ook een idee of word dat op die manier alleen maar zwaar?

cad files worden aangepast wash-out word er uit gehaald.

het is toch wel leuk om te zien dat je zo veel kan berekenen in de modelbouw geeft je lekker veel te doen :-D

groeten Robert

ook heb ik gezien dat de elf binnenin de staart schuim heeft is dat ook een idee of word dat op die manier alleen maar zwaar?
groeten Robert

je vergist je ;) die "schuim" (ik denk iets als rohacell?) zit enkel in het gedeelte vooraan, ik vermoed zover als de romp over de staartboom komt.
of misschien zelfs enkel in het voorste gedeelte.

dit is om de servo's op te zetten.

ik heb mijn servo's met sterke dubbelzijdige tape vastgezet, en er een klein tapeje dwars over gedaan. komt niet los ;)

het is wel een redelijk stevig iets, omdat de staartboom helemaal tot vanvoor zit.

bedankt voor de reactie peral! is het trouwens ook zo dat bij die buis als je hem aantrekt de vezels meer over de lengterichting gaan inplaats van 45 graden omdat je hem dunner maakt?
Naarmate de buis smaller is gaan de vezels inderdaad veel meer in de lengtrichting lopen. Ik zou niet kunnen zeggen of dit een stijf pookje oplevert. M'n gevoel zegt nog steeds dat je beter een skyshark pookje kan halen welke ook in de mimi wordt gebruikt. Maar misschien is het een poging waard!
balsa rompjes heb ik er al een boel van gemaakt ben eigelijk opzoek naar iets anders :oops: daarom wilde ik dit proberen aangezien een messing staaf, kousje carbon en wat epoxy niet zo duur is ;-)
Iets anders proberen is altijd leuk. Waarom probeer je niet de 'verloren mal' methode?
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan voor mijn DLG: bouw-van-een-dlg-rompje

Laatst bewerkt door een moderator:
verloren mal methode kan ook ja ik zit nog een beetje te twijfelen rompje uit een stuk is erg mooi en dan is de staart bevestiging meteen erg sterk, ook willen we er meteen gewoon twee maken wat een verloren mal methode erg lastig maakt.

maar toch de overweging zijn die skyshark pookjes ook in nederland te koop?

hoe heb je het gedaan met het afwerken van het neusje?

ik zag een boel draadjes heb je die gewoon afgeknipt en daarna netjes geschuurd en er epoxy overheen gedaan?

ik heb het draadje gelezen hij is wel erg mooi geworden vlieg je er nog steeds mee?

eigenlijk zou het mooiste zijn een kevlar met carbon kous maar ik kan die maar niet vinden :-(

zeer bedankt voor de informatie die jullie geven ik leer er een hoop van!

This is it !

Zelfbouw met minimum kosten. That is what we "the people" need. So let's adapt our standards to be compatible with the current economical downflow. F3K is een sport voor de massa, dus al wat we nodig hebben is een vlieger voor de massa. Hier is hij dan : How to make the best paper airplane glider | Video « Wonder How To
This is it! AaTQAaJWW54[/media] Lewis And The News - If This Is It - YouTube
Ik duim voor :thumbsup: want dit is de toekomst. Goegdekeurd deze avond overigens in Madrid door enkele duizenden F3K fans.

Yves
denkt tamelijk links, leeft nogal rechts. So what ? Nobody's perfect :offtopic:

verloren mal methode kan ook ja ik zit nog een beetje te twijfelen rompje uit een stuk is erg mooi en dan is de staart bevestiging meteen erg sterk, ook willen we er meteen gewoon twee maken wat een verloren mal methode erg lastig maakt.
Maak een mal van schuim met daarin de messing buis, overtrek het geheel met de carbon kous (wel omwikkelen met huishoudfolie oid), impregneren en krimpkous erover heen. Na het harden trek je de messing buis eruit en los je het schuim op.
Zo heb je een romp uit één stuk.:-) (nogmaals, ik weet niet hoe sterk dit wordt...)
Is nog altijd veel minder werk en een stuk goedkoper dan een mal maken, ook voor 2 rompen.
Het puntje van de neus zaag je af en daarna mooi glad schuren. Met carbon en glas gaat dat prima. Vóór je de kous over de mal trekt wel een paar rondjes weefsel op de neus leggen ter versteviging.

nb die DLG is nog altijd mijn meest gebruikte vliegtuig.

ook je hebt me overtuigt ;-)

ik heb zelf nog een boel platen depron liggen kan ik dat daarvoor gebruiken?

verder lijkt me het dan het beste om eerst over het rompje een kous van kevlar te leggen:
SA 8-104505

en daarna twee lagen over de staart en het rompje:
SC 1045-104512

weten jullie ook welk middel ik het beste kan gebruiken om depron op te lossen? ik heb terpetine al geprobeert maar tot nu toe werkt bouwpakketlijm het beste ;-)

Zelfbouw met minimum kosten. That is what we "the people" need. So let's adapt our standards to be compatible with the current economical downflow. F3K is een sport voor de massa, dus al wat we nodig hebben is een vlieger voor de massa. Hier is hij dan : How to make the best paper airplane glider | Video « Wonder How To
This is it! AaTQAaJWW54[/media] Lewis And The News - If This Is It - YouTube
Ik duim voor :thumbsup: want dit is de toekomst. Goegdekeurd deze avond overigens in Madrid door enkele duizenden F3K fans.

Yves
denkt tamelijk links, leeft nogal rechts. So what ? Nobody's perfect :offtopic:

mooi om te weten yves ik ga mijn best doen!

echt aan f3k wedstrijden mee gaan doen lijkt me niet echt iets voor mij. vliegen doe ik als ontspanning dus lekker samen met mijn broertje smijten op een leeg veldje in de buurt of op de club :)

Back